Paard zit vast? Osteopaat inschakelen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carbus

Paard zit vast? Osteopaat inschakelen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 17:03

Hallo,

Ik heb een paard van 5 jaar oud (wordt dit jaar 6) Ik ben B dressuur en B springen. Dit gaat op het moment niet erg goed, rechtsom gaat het goed maar links om zit ze '' vast''! Linker galop krijg ik haar niet ontspannen en niet nagevelijk. Ook maakt ze linksom vaak een onregelmatige pas tijdens het rijden van figuren/overgangen. Ik heb het idee dat er iets vast zit in de spieren. Zadel is nagekeken, en ik ben over de rug geweest en hierreageert ze niet op!!

Nu zegt de instructriese dat ik naar een soort van osteopaat kan gaan. Heeft hier iemand ervaring ermee? Of iets anders dergelijks wat wel helpt??

Bedankt!

HarryM

Re: Paard zit vast? Osteopaat inschakelen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:08

Ik zou je paard zeker laten nakijken door een osteopaat. Baat het niet dan schaad het niet. Het is voor de meeste paarden zo ie zo wel bevoordelijk om ze af en toe na te laten kijken. Ik heb het toen gedaan met mijn eigen paard helaas is daarmee het probleem niet opgelost maar je zag gewoon dat ze beter ging bewegen.

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 17:22

Oke dank je wel! Ik kan het inderdaad proberen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:05

Bij een goede kan het nooit kwaad.. een slechte kan de boel verprutsen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:09

Ik ben het met sammie eens!

Ik heb zelf erg goede ervaring met frank dirckx naast mij nog een hoop die ik ken.

Google hem maar eens! Of op bokt door de zoekmachine

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:10

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je Ellen kral aanbevelen. Zij komt bij ons ook 2x per jaar en ik ben heel erg tevreden! Ze werkt ook op de kliniek in Roosendaal.

Struikelblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:10

Hooi.

Ik zou zeker even iemand er naar laten kijken.
Zelf zou ik niet te veel uitproberen omdat als je iets doet wat niet goed is verpruts je het voor je paardje.

Sterkte en succes!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:20

Vasthouden kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Ik werk altijd een vast rijtje af, past het zadel goed? Wanneer is de tandarts geweest? Ostheopaat en http://www.happy-athlete.nl/Therapeuten.html , massage. Als hier niks uitkomt en hij voelt nog steeds niet goed ga ik naar de kliniek om te achterhalen wat er aan de hand is.

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 09:10

Ik kom uit twente en ik heb al van mijn instructriese een goede osteopaat gekregen.
Dus denk dat ik daat maar eens ga proberen!
Bedankt allemaal voor de tips

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:14

ik zou een fysio/chyro langs laten komen.

Mrijkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:37

Ik heb zelf 2x gebruik gemaakt van een ostheopaat (stephan alen uit belgië) en dat had goede resultaten. Mijn paard zat behoorlijk vast en daarna (met natuurlijk een rustige opbouw) ging het stukken beter.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:43

De mijne is woensdag weer behandeld door Osteopaat. Ik heb er goede ervaringen mee.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:09

Ik heb ook goede ervaringen met osteopatie!
Mijn paard had altijd moeite met de galop (bokken) omdat hij vast zat in zijn rug. Ik merkte op een gegeven moment dat als ik hem op zijn rug poetste, hij iets "door zijn rug" ging, net of je een pijnlijk spiertje raakte.
Hij vond het ook altijd heerlijk om naar de osteopaat te gaan, na een tijdje zag je hem geheel ontspannen en het hielp goed!! Mijn paard had meestal wel een paar behandelingen achter elkaar (met tussenpozen) nodig.

Denken jullie dat als een paard eenmaal bij een osteopaat geweest is, dit sowieso vaker zal "moeten". Of zijn er ook paarden die 1 of 2 keer zijn geweest en verder nooit meer? Hoe is dat bij jullie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:11

Hele goede ervaringen met osteopathie. Ik heb bij mijn paarden een Osteopathe gehad die aangesloten is bij ICREO (http://www.icreo.com, op de website vind je namen en telefoonnummers (per provincie) in Nederland en Belgie van osteopathen die bij je langs kunnen komen., gerangschikt per provincie.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:13

frank dirckx waar ik hier boven over sprak is oprichter van icreo.
Die komt door het hele land mits meerdere afspraken in de zelfde route.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:19

Ik heb Heleen Slebos bij mijn paarden gehad, ook super, maar volgens mij komt die niet door het hele land.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:21

Zij kwam ook bij mij inderdaad in de kop van NH. Ze zit hier ook op bokt. Volgens mij komt ze alleen in NH, maar 100% zeker weten doe ik t niet. Ze is wel heeeeel goed.

Cassidy schreef:
Ik heb Heleen Slebos bij mijn paarden gehad, ook super, maar volgens mij komt die niet door het hele land.

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:22

Ja ik ben ook zeker voor osteopathie! mijn paard word ieder jaar nagekeken, ongeacht of ik iets vermoed of niet. Ik zou ook zeker icreo.com raadplegen voor een goede osteopaat, naar mijn weten is het namelijk een vrij beroep en kan iedereen die wil zich osteopaat noemen...

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:28

Ostheopaat kraakt niet zijn spieren los he! maar zijn wervels e.d.

Het idd niet verkeerd om hem EENS te laten nakijken/behandelen.
Ik zou het wel niet te vaak doen.. want telkens rek je ook zijn pezen uit.. Hoe vaker dat je het doet, hoe sneller het weer verkeerd schiet.

Ik heb de mijne op 3 jaar en 3 maanden laten nakijken..
Goed ook! had die wervels in zijn nek echt fout zitten.. Dat hebben we gezien toen de ostheopaat foto's wilde van zijn hals.
Deze is behandeld.. Maar nu laat ik liever de masseuse eens in de maand / 2 maanden komen voor zijn spieren los te halen! Moet zeggen brengt een hoop rust in zijn hoofd.

Hoe dan ook.. ik ben geen voorstander van Kraken maar zou het toch wel 1 keer laten doen.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:30

Ik zou toch ook je rijstijl even onder de loep nemen. Het feit dat ze linksom niet goed galoppeert en dat ze haar passen niet afmaakt is een duidelijk teken dat ze scheef is. Je paard verdeelt haar gewicht niet goed over haar 4 benen, waardoor je geen gelijke aanleuning krijgt. In de linkergalop loopt ze waarschijnlijk met haar hoofd naar buiten en wil ze niet plooien rond je binnenbeen? Je paard loopt dan op de binnenschouder, wat zorgt (in jouw geval) voor een te zware belasting van haar linkervoorbeen, met meer kans op slijtage,...

Een osteopaat zal al heel veel kunnen verbeteren, maar ondersteun je paard dan ook door eens kritisch te kijken naar je rijstijl.

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 21:49

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.
Mistral19: zeker moet ik ook aan mijn rijstijl gaan sleutelen. Dit heeft de instructrice ook duidelijk gezegt!
Bedankt allemaal!! Ik ga nu zeker een afspraak maken

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:04

Sportmasseur! Die kijkt naar de spieren en de osteopaat kijkt naar de gewrichten en botten. Een sportmasseur verhelpt de vastzittende spieren. Tip: wendy van engeland