Ik heb een probleem met het buitenrijden met mijn vzp.
Ik rij er nu al meer dan een jaar op en ik vind het heel leuk om een buitenrit te maken.
Ik ben in deze tijd bijna altijd alleen gegaan, maar sinds een tijd wordt het echt gevaarlijk en durf ik niet meer na buiten toe.
Ik rij op een lange weg ( waar ook verkeer langs komt, niet veel maar toch ), er zit een redelijk diepe sloot of prikkeldraad naast mij.
Dan ziet zij bijv. een boom dan gaat ze omdraaien en begint achteruit te lopen. Probeer ik haar weer de goeie kant op te draaien wijkt ze uit naar alle kanten behalve waar ik haar na toe wil hebben. Been en of zweep helpt niet.. Ze lijkt in deze situatie heel rustig en totaal niet bang.
Vaak komt de sloot dan erg dichtbij en of de auto's die er langs komen. Dit geeft veel angstige situaties en de laatste tijd lijkt het erger te worden, waardoor ik dus nu niet meer naar buiten ga. Met een ander paard erbij doet ze het ook en deze mogelijkheid kan ik niet vaak gebruiken. Nou stap ik dan wel is af ( dom ik weet het ) om haar weer naar voren te krijgen. Dit gaat goed, tot ik weer opstap begint het weer. Ze is echt nergens bang voor dat heeft ze vaak genoeg bewezen. Als we de wijk door gaan was er eerst niks aan de hand, maar hier begint ze er ook al mee wat nog gevaarlijker is i.v.m. tuinen hekken auto's etc.
Een goeie tik op dr kont helpt niet, loopt ze nog harder achteruit. Als er iemand naast loopt is er niks aan de hand, mja van deze optie kan ik niet altijd gebruik maken
.Nu ben ik in de bak aan het oefenen dat ze super naar mijn stem gaat reageren. Maar ik wil niet weer met lege handen komen te staan als het weer niet goed gaat. De volgende x kunnen we samen in de sloot liggen bijvoorbeeld.
Ze lijkt buitenritten wel leuk te vinden, oortjes constant naar voren. En ze gaat ook met de kar naar buiten waar ze dit probleem niet hebben.
Heeft iemand hier een aantal tips die ik misschien kan proberen?
Bvd

Er is een zelfde soort topic, maar met deze vond ik geen antwoord op mijn vraag
Dus overal zijn sloten, prikkeldraad en ik moet een tijdje lopen en een drukke weg oversteken om in het bos te komen. Waar ze ook vaak dit verdrag vertoont dus dit wordt lastig 
Raar misschien, maar het werkte wel