Strijken afleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corrina1994

Strijken afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 10:12

Ik ging laatst naar een paard kijken om te kopen, een hele mooie kruising Arabier.
Echt een knuffel en super fijn te rijden maar...
Dit ging niet zonder springschoenen, strijklappen en peesbeschermers.
Ik wil endurance met haar gaan rijden en ik ben nogal tegen dit soort bescherming vanwege het opwarmen van de spieren tijdens lange afstanden. Mijn vraag is dus, kun je een paard leren om zijn voeten beter neer te zetten zodat het niet aanslaat of zijn eigen benen kapot schopt?
Ik zat zelf te denken om het paard dmv grondwerk aan dubbele lange lijnen door een L-vorm lopen bewuster te maken van zijn eigen benen. Maar gaat dit genoeg helpen?
Wat is jullie ervaring wat betreft strijken? Valt dit af te leren/verminderen?

Apple

Re: Strijken afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:59

Je zult moeten kijken waarom dat paard alle beenbescherming draagt. Is het misschien gewoonte bij de vorige eigenaar? Dat daar altijd alles met beenbescherming loopt?

Verder zul je het gewoon moeten uitproberen. Rijden zonder en met beenbescherming, dan kom je er vanzelf achter wat echt noodzakelijk is en wat niet. Strijken valt ook nog wel te verminderen door er rekening mee te houden met het beslag.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:06

Denk er ook aan, dat beenbescherming de benen breder maakt, waardoor er aangetikt wordt. Evt. is dit zonder beenbescherming dus niet meer.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:50

Ik zou zoals al is aangegeven, eerst kijken of ze zonder strijklappen ook strijkt en vragen waarom ze die draagt.

Mijn fries strijkt ook een klein beetje met zijn achterbenen, zo nu en dan hoor je een tik. Ik heb nog nooit meegemaakt dat hij open plekken ervan overhield dus rijd ik niet met strijklappen. Wel heb ik het idee dat hij in de bak minder tikt dan wanneer ik op buitenrit ben. Ik weet niet of dit ermee te maken heeft dat ik in zand rijd of dat hij zich meer op zichzelf focust.
Ik kan je wel vertellen dat als een paard eenmaal strijkt, het moeilijk af te leren is. Ten eerste zou ik niet weten hoe (misschien de manier die je zelf aangaf), en ten tweede heb ik nog nooit meegemaakt dat een paard er helemaal mee gestopt is.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:22

Elise95 schreef:
Denk er ook aan, dat beenbescherming de benen breder maakt, waardoor er aangetikt wordt. Evt. is dit zonder beenbescherming dus niet meer.

Ja dit dacht ik zelf ook al, maar als het paard aantikt door onhandigheid en ook zo erg dat hij zich open haalt, kan daar dan op getraint worden?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:15

Soms strijken paarden als ze niet goed over de rug gereden zijn (rug niet gebruiken, maar wegdrukken) en soms kan de hoefsmid iets doen met het bekappen, (bepaalde stand van de hoeven) dat het srtijken minder wordt.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:58

Ik weet niet hoe oud die is, maar bij jonge paarden (echt jong dus 3/4) kan er nog wat bijgesteld worden door de hoefsmid is mij verteld. Eigenlijk moet dit al als ze veulen zijn maar hij is beleerd dus neem aan dat hij 3+ is :) Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de stand, wonderen verrichten kan niet meer als ze 3+ zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:16

Het paard rechtrichten is het enige wat veel kan oplossen in samenwerking met de hoefsmid, misschien dat als ze echt op eigen benen loopt dat ze het dan minder doet. Ik heb geen bak om in te rijden en rij dus al sinds juni 2010 niet meer dressuurmatig en ik moet toegeven dat ik toch wel kon merken dat mijn paard steeds slechter begon te lopen. Nu ben ik hem dus in het bos weer aan het rechtrichten en leren om op eigen benen te lopen en het strijken begint ook weer stukken minder t worden.

Of je het echt helemaal kan oplossen weet ik niet, dat is per paard verschillend. Maar persoonlijk zou ik niet zo'n paard kopen als je er endurance mee wilt rijden. Endurance is al zwaar genoeg voor een paard die correct gebouwd is, een goede conditie heeft en zijn benen wel goed neerzet. Voor een paard dat zijn benen niet recht vooruit neer kan zetten zal het op den duur tot blessures kunnen lijden.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:28

Tja toch maar besloten dit paard niet te kopen...helaas want ze was zo leuk. Niet vanwege het strijken hoor! Mijn zusje vond haar uiteindelijk toch niet zo leuk =S helaas heb ik niet het geld haar zelf te kopenen onderhouden want het is zo'n leuk paardje =/ maar bedankt voor de tips iedereen!