vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotje_1992

vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:32

hey
laatst had iemand aan mij gevraagd of ik één van zijn paarden er bij wou rijden, natuurlijk wou ik dat wel. dus ik heb er vandaag voor het eerst op gereden. en ik kwam er achter dat dat beestje links om helemaal vast zit. rechts om loopt hij met gemak stelling en zo. maar zodra ik links om ga lijkt het wel een plank. beide kanten om rij ik gewoon stelling hoe ik het altijd doe. ik rij zo stelling. mijn binnen hand doe ik iets omhoog, met mijn buiten hand begrens ik hem (of hoe je dat zegt), als hij over de schouder wegloopt geef ik iets buiten been en ik hou het tempo erin, want ik rij een paard geen slak :') . ik wil geen slof of elastieken gaan gebruiken want daar hou ik niet van. dus was mijn vraag hebben jullie tips??

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:37

voor of na het rijden met een snoepje laten buigen naar de zij en onderkant zeg maar. als je begrijpt wat ik bedoel.
verder veel voltes en slangevoltes.

SimJarig

Re: vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:45

Binnenhand omhoog?! Waarom?

lotje_1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:47

_Sim_ schreef:
Binnenhand omhoog?! Waarom?

weet ik niet zo heb ik het van mijn beide instructrices geleerd
hoe doe jij het dan??

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:47

Je kan beter binnenhand van de hals doen.
Bij een paard die moeite heeft met stelling mag je zelfs je hand een halve meter van de hals halen!

Minimale stelling is al belonen, geef het de tijd en het wordt steeds beter.

Denk ook eens aan grondwerk: http://www.paardenbegrijpen.nl

SimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:49

Een moment je binnenhand ietsjes omhoog brengen om een keer stelling door te vragen is niet erg, maar dat is in principe niet de juiste weg. Daarnaast lees ik ook niets over je binnenbeen. Dáár moet ie omheen buigen, je hand begeleidt die buiging door naar de juiste stelling.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:52

Het paard is dus scheef en moet worden recht gericht.
De kant waar hij loslaat is de moeilijke kant, daar gaan veel ruiters de mist mee in n.l!
Juist die kant wil hij niet op rekken.

lotje_1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:59

aerdenhout1 schreef:
Het paard is dus scheef en moet worden recht gericht.
De kant waar hij loslaat is de moeilijke kant, daar gaan veel ruiters de mist mee in n.l!
Juist die kant wil hij niet op rekken.

hoe kan ik hem recht richten dan??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:07

Tja...daar heb je wel even iemand voor nodig die je helpt denk ik.
Heb je trouwens les?

lotje_1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 18:12

aerdenhout1 schreef:
Tja...daar heb je wel even iemand voor nodig die je helpt denk ik.
Heb je trouwens les?

jha ik heb twee intstructrieces één geeft alleen dresuur en de andere dresuur en springen

en die zijden dat ik het zo moest doen. (zie allerbovendste verhaal van hoe ik het doe)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:34

"aerdenhout" vroeg of je les hebt en je antwoord een beetje ontwjkend iets over je beide lesgeefsters dat die hebben gezegt hoe het te doen, maar komen die ook ter plekke er bij staan, komen die ook mee dat paardje corrigeren, want dat is les dan, zo een beetje een tip krijgen is geen les hé.
Als je die dingen op eigen houtje gaat doen dan is het maar half goed gedaan, er is echt een noodzaak er een instructeur bij te hebben hoor.

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:36

Ik probeer meestal te zorgen dat m'n binnen been goed doorkomt en vaak haal ik m'n binnenhand richting mijn been en geef ik kneepjes (los, vast, los, vast, ..) tot ze goed buigt en dan belonen.. :)

lotje_1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 18:41

aeolusnr1 schreef:
"aerdenhout" vroeg of je les hebt en je antwoord een beetje ontwjkend iets over je beide lesgeefsters dat die hebben gezegt hoe het te doen, maar komen die ook ter plekke er bij staan, komen die ook mee dat paardje corrigeren, want dat is les dan, zo een beetje een tip krijgen is geen les hé.
Als je die dingen op eigen houtje gaat doen dan is het maar half goed gedaan, er is echt een noodzaak er een instructeur bij te hebben hoor.

ik snap je zin niet echt goed zal wel door de tiepfout komen :')
ik zal het ff anders formulieren

2 keer in de week heb ik les 1 keer van iemand en nog een keer van een anders iemand. die twee lesgevers van vlees en bloed staan in de bak en ze staan niet alleen stil ze bewegen ook, ze komen soms zelf na me toegelopen om men been om de juiste plek te leggen(ik heb een benen probleem :') ) zij zeggen ook wat ik fout doe en hoe ik het beter kan doen
maar als het omstelling gaat zeggen ze allebei hetzelfde wel met ander woorden schat maar toch hetzelfde
Laatst bijgewerkt door lotje_1992 op 15-02-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:45

Ik zou nu niet eens stelling vragen, vraag eerst maar dat de hals en hoofd recht voor de romp gaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:58

Met snoepjes werken doe ik er ook soms bij als extra. Gewoon als je aan het poetsen bent even omstellen, schijnt goed voor de hals te zijn.

Verder goed met je binnenbeen (of buitenbeen) rijden om die 'plank' te 'breken'. Als paarden niet naar binnen willen omstellen, buig ik hem zo ver mogelijk om mijn binnenbeen heen en de rest gaat volgens mijn gevoel totdat ze vanzelf lekker los laten. Naar buiten natuurlijk precies andersom.

Ik rijd heel veel paarden zo los en het werkt ontzettend goed, maar je moet er wel gevoel voor hebben. Misschien heb je er iets aan..

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:02

Misschien eens fysio of osteopaat laten kijken als het niet beter wordt.