tips misschien bij inrijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

milou_zaar

tips misschien bij inrijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 17:59

hoi,
ik heb een paardje van mijn moeder die is onbeleerd.
en mijn moeder wou gaan leunen en ging in de beugel staan en het paard schrok!
de haak van de longeer lijn is gebroken en ze is er afgevallen en heeft nu 3 breuken in haar bot |(
hebben jullie mischien een idee hoe we het anders kunnen aanpakken?
hij kan ook nog geen deken op want hij is een beetje gevoelig bij zijn kond.
maar kan wel al met pasoa longeren.
willen jullie :please: tips geven?
groetjes milou
Laatst bijgewerkt door Apple op 18-02-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

Biskwie

Re: tips mischien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:01

Een deskundig instructeur erbij halen of het paard naar een professionele trainer brengen.
Niet hier zelf mee gaan klooien. Dan maak je enkel meer brokken.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:02

Zoek er inderdaad iemand bij die hier verstand van heeft.

Sterkte met je moeder.

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:14

zoek er heel snel iemadn bij.
Ikheb mijn paard ook laten beleren, wat een verschil :D die mensen zijn er ook in getraind. Ik weet niet waar je woont, maa rik weet wel een goedkoop iemand die hem voor een maand beleerd

chrisje_83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:41

Niet zelf blijven aanklooien, maar vraag iemand die hier ervaring in heeft en dit vaker heeft gedaan. Hier gaan namelijk straks nog meer ongelukken van komen!

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:44

zeker hulp zoeken, aangezien het paard onbeleerd (dus misschien nog jong) is snap ik niet dat je al met pessao longeert daar je best wel veel druk achter legt terwijl de basis er eerst in moet. Op den duur moet het paard sterker worden maar niet in de beleerfase.
Succes

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:45

er idd iemand bij halen maar ook het paardje al aan dekjes dekens rare aanrakingen laten wennen! als hij al geen deken op zen kond kan velen!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:11

als ik jouw was zou ik iemand erbij halen die ervaring heeft met paarden beleren!

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:14

Hoi,

Zoals vele hierboven al hebben gezegt kun je hem het beste LATEN beleren.
Er zijn genoeg professionals die dit doen, en die zijn er niet voor niets.
Een professional heeft ervaring om paarden op een goede manier aan te rijden.

Misschien wil je hier het geld niet aan uitgeven, maar als je blijft aanklojen worden de kosten alleen maar hoger omdat je de geest van je paard verkloot.
Je loopt zoveel risico als je het zelf gaat doen. Je paard kan angstig worden. Je paard kan doorkrijgen hoe hij je eraf kan werken, en zodra hij dit doorheeft kun je hem wegbrengen naar de slacht omdat zulke paarden levensgevaarlijk zijn. Je kunt het helemaal op de verkeerde manier aanpakken waardoor je paard alleen met heel veel professionele hulp nog fijn te rijden is. Kortom: laat alsjeblieft een professioneel iemand je helpen!

Voorbereident werk kun je eventueel wel zelf doen, mits je vaker jonge paarden hebt beleerd.
Je kunt bijvoorbeeld wel met veel rust het dier laten wennen aan het opleggen van een deken en een sjabrak. Is hij braaf met het rustig doen, ga het dan steeds meer(op een veilige manier) doen zoals je het nromaal zou opgooien.
Als je paard echt braaf is met het gewoon opleggen van een sjabrak kun je deze ook eens via de kont laten afglijden(pas op voor schrikreacties!)
Ook kun je hem een oud zadel opknopen en hem in de stal hieraan laten ruiken en wennen. Ook kun je hem met een zadel(met beugels naar beneden) los laten lopen en zijn spanning laten weg bokken. Je kunt hem hiermee al longeren.
Zodra hij braaf is(en een nog redelijk slechte conditie heeft zodat hij snel moe is) kun je er iemand op zetten. Bel wel een prof!

Bij alles:
- blijf zelf rustig
- gedraag je alsof alle dingen heel normaal zijn, laat met aan je lichaamshouding of stem zien dat het niet eng is en heel normaal is. Niet extreem rustig of gespannen doen! dat werkt averechts; je laat je paard zien dat het terrecht is als hij schrikt dan!
- Als je het niet weet: bel iemand die ervaring heeft met jonge paarden
- hulp vragen zorgt voor een fijner en braver paard in de toekomst.

Succes ermee!

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:17

Er zijn ook wel mensen te vinden die samen met je gaan beleren. Dan zie je wat ze doen, kun je vragen stellen en daar zul je een hele hoop van leren. Als je ze wegbrengt naar een trainingsstal weet je niet wat er in die maand gebeurd en leer je er ook weinig mee!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:19

WD-V => RT-P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:22

Je kan begeleiding zoeken als jij en je moeder het nu nog zelf aan durven. Als jullie te hard geschrokken zijn raadt ik je aan om het paard ofwel thuis door iemand te laten beleren of weg te brengen en daarna als het paard "klaar" is verder te gaan met diezelfde persoon voor verdere begeleiding.

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:26

Ik zou het paard bij jullie thuis samen met iemand beleren die daar verstand van heeft.
Je kunt ook beter in het begin met een opstapje, of hulp je paard op ipv in de beugel te gaan staan.
Dit geeft een bepaalde druk aan 1 kant van de rug, daardoor is het paard waarschijnlijk geschrokken.

Succes ermee.

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:29

Is het paard wel braaf met het zadel erop leggen? Want op die manier kan je ook de deken aanleren. Het best eerst met een wollen deken ( die maakt geen lawaai): oprollen, neerleggen waar het zadel ligt, en dan langzaam afrollen naar achter. Als dit goed gaat gewoon een paar keer herhalen, zodat hij gewend raakt aan het gevoel en dan kan je het ook met een andere deken proberen. Als je maar zorgt dat je zelf rustig blijft, kan je zelf een heleboel doen, maar zou idd het zadelmak maken uitbesteden!

Edit: typefout