Slofteugelleed... :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:14

De meerwaarde kan hem liggen in de kracht van de begrenzing.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 00:48

Yep! Dit klinkt denk ik vrij eng maar ik ben nogal hypermobiel in mijn gewrichten en heb niet het meest subtiele paard. Als hij zich vast zet is hij zó sterk dat er vorig jaar in een maand tijd meerdere keren een rib van mij terug op zijn plek moest worden geduwd: niet fijn. Ik heb m door de stijfheid heen gereden door een maand de eerste 10 minuten de slof er aan te hangen met het idee: ga jij lekker ff met je eigen kracht strijden! Daarna kon de slof los en na een maand heb ik m terug in de kast gehangen. Toen was het probleem opgelost en sindsdien heb ik m ook niet meer nodig gehad. Maar toen wastie wel erg prettig om erbij te hebben!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:49

Er zijn trouwens tegenwoordig ook slofteugels waarvan het laatste eind elastisch is. Dat is al een stuk vriendelijker als je 'm "ondersteunend" wenst te gebruiken.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:49

Ik heb sinds afgelopen zaterdag mn eigen slof Bloos! Ik was er altijd heel erg op tegen om uberhaupt een hulpteugel te gebruiken, maar bij het paardje wat ik nu rij kan het eigenlijk niet anders. Mijn 4 jarige dravermerrie was onhandelbaar voor de sulky en in het begin was er onder het zadel ook niets mee te beginnen. Ik ben op aanraden van een vriendin begonnen met longeren met slofteugel. Hoe los ik hem ook heb hangen, hij werkt wel! In plaats van met haar hoofd in de lucht begint ze eindelijk met haar hoofd lager te lopen, en eindelijk begint ze ook spieren te krijgen in haar kont en hals.
[ITP] longeerfoto's
Ik heb voor het met haar hoofd omhoog lopen wel eens een martingaal geprobeerd, maar omdat ze een schoftprobleem heeft, is dat onmogelijk. Ik longeer haar nu zo'n vier dagen in de week met slof, maar ik trek haar nooit in de krul om het zo maar te zeggen Haha!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:55

Kijk, en dat vind ik dus wel nuttig.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:57

Een slof is mits goed gebruikt echt zo slecht nog niet ....... maar je moet het wel goed gebruiken

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:58

Juist, maar dat gebeurt te weinig.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:36

ik gebruik mijn slof bijna altijd met longeren. ze loopt echt super aan de longe als ze die slof om heeft. slof hangt los maar zij loopt laag OK dan! heb hem ook wel eens omgehad met rijden: eerst even gelongeerd (ook met slof) en dan daarna erop. slof hangt er dan nog aan maar tijdens het rijden heb ik hem niet nodig.. met lessen kom je een heel eind Haha! ik heb hem wel altijd om als ik naar buiten ga.. ik voel me een stuk zekerder als ie om is (noem het maar een slof voor tussen de oren Haha!), maar ik gebruik hem buiten alleen wanneer ik denk de slof nodig te hebben. de rest van de tijd hangt hij los. wendy (wkoekoek) gebruikt de slof nu ook bij rival (zoals je al hebt kunnen lezen) en rival is echt binnen een week zo vooruit gegaan! en bij haar hangt ie helemaal niet strak of trekt ie haar in de krul, hij zorgt er alleen voor dat ze d'r koppie omlaag doet, en zelfs dan hangt de slof niet strak OK dan!

een slof kan dus absoluut nuttig zijn, vooral aan de longe. ik ben absoluut niet tegen een slof, zolang hij maar 'goed' gebruikt wordt.. maar goed, dat vinden de meesten

pebels
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:01

Aqua8horse"]
[quote="Tyrza schreef:
Ik denk dat we een beetje uit het oog verliezen dat de slof een HULPteugel is. En zoals met alle hulpartikelen is correct gebruik en een goede reden (dus niet zoals in het allereerste bericht genoemd werd) onmisbaar.

Er zullen mensen zijn die er goed mee om kunnen gaan, maar ook piepeltjes die het te pas en te onpas gebruiken.

Feit blijft dat er met het rijden van wedstrijden of bij het dresseren van je paard geen gebruik van deze slof gemaakt MAG worden en zal het doel uiteindelijk toch moeten zijn dat je ook zonder slof zou kunnen rijden...

Dat neemt in mijn geval niet weg dat ik dus ook af en toe de slof gebruik. Ben ik nu een zondaar? Nope.....



Een hulpteugel gebruik je als het paard al warm is hooguit 10 minuten en dan er weer af, tenminste ik weet niet beter dat dat de bedoeling is van een hulpteugel. Waarom gebruikt iedereen hem dan continu en vanf het begin?
[/quote]

Dat vraag ik me nou ook altijd af
Ik gebruik zelf nooit een slof ik probeer het altijd zonder hulpmiddelen op te lossen en met en boel gedult lukt dat ook wel.
En verder ben ik het met aqua8horse eens.
Als het dan zonodig echt moet gebruik het dan ook waar voor het bedoelt is als hulpteugel en dan maar voor een minuut of 10.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 07:38

Waarom weer afstijgen en je paard weer half aftuigen?
Je kan hem er toch gewoon aan laten hangen zonder dat je ermee inwerkt?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:39

Inderdaad.
Als ik dat ding eraan heb haal ik hem er zeker niet meer af.
Als je het te onhandig vindt, kun je er ook op gaan zitten. Moet je natuurlijk niet gaan lichtrijden........

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:03

Ik heb niet alles gelezen.... beetje te lang maar ik ben het voor een groot deel eens met CGJ12.
Ook ik gebruik de slof wel eens, voornamelijk aan de longe bij de hengst.
Hij is ook de enige die ik zo nu en dan met slof rijdt, op de correcte manier welteverstaan. Geleerd van mijn instructrice bij Bartels en die weten denk ik wel hoe zo'n ding werkt Knipoog
Ik gebruik hem dan ook echt om zijn kop bij het werk te houden en hem niet de kans te geven omhoog te klappen. Als ie fijn nageeft, hangt de slof ook los maar zodra hij zijn kop er op zet en met me aan de haal wil gaan en me uit het zadel wil trekken dan trekt als vanzelf de slof strak en dan haakt ie al snel af. Ik red het namelijk niet altijd met netjes de handen stil en bij mekaar op de plaats te houden, dan wordt hij me te sterk en als hij constant de teugels uit mijn handen trekt en omhoog knalt en begint te bokken, dan schiet ik nog niks op want dat win ik never nooit.
Met zo nu en dan, in perioden dat hij stierlijk vervelend is, een slof er om te hangen geeft hij veel sneller op en kan ik ook sneller verder met de training. Maar dan is het ook weer een hele tijd goed. Meestal gebruik ik de slof dan een dag of twee en als hij dan weer fijn is, gaat hij er weer af.
Het is nu al weer minstens een half jaar geleden dat ik de slof heb gebruikt, alleen met longeren komt hij naar boven.
De laatste tijd is het wel weer knallen met hem en ik denk dat het weer even nodig is om hem bij me te houden, dit doe ik overigens altijd eerst in overleg met mijn instructrice. Als zij vindt dat ik het eerst zo moet oplossen of eerst even aan de longe zet alvorens erop te stappen, dan doe ik dat. Mocht dat geen goed resultaat geven, dan gaan we naar de volgende stap -> efkes sloffie erom Knipoog
Dus het kan bij sommige paarden best net even die extra stap zijn en het is net wat CGJ12 zegt in een van zijn reacties: niet alle paarden zijn even 'rittig'. En geloof me; bij Anky hangen ze bij de jonge paarden in de training ook de slof erom. Ik heb een jaar lang haar paarden staan opzadelen en daar ging overal de slof om als er met trens gereden werd. Alleen bij Gere en Idool was het zo erg dat er naast de stang en trens ook een slof om moest, maar dan zat Sjef er ook op ....
Laatst bijgewerkt door Zwelgje op 28-08-03 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:05

Ik ken paarden die hoeven alleen de slof te zien om gelijk weer mee te gaan werken.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:09

gijsenkim schreef:
Ik ken paarden die hoeven alleen de slof te zien om gelijk weer mee te gaan werken.


Kon ik die van mij op die manier maar overtuigen Haha! Scheve mond
Helaas heeft hij wat meer motivatie en overtuiging nodig alvorens echt zijn best te gaan doen... ach ja, paarden met karakter zeggen ze wel eens Schijnheilig
Doe mij er maar eentje zonder karakter Cool *LOL*

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:28

gijsenkim schreef:
Ik ken paarden die hoeven alleen de slof te zien om gelijk weer mee te gaan werken.


Als je dan samen prettig kan werken is het toch goed.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:39

Gail schreef:
Yep! Dit klinkt denk ik vrij eng maar ik ben nogal hypermobiel in mijn gewrichten en heb niet het meest subtiele paard. Als hij zich vast zet is hij zó sterk dat er vorig jaar in een maand tijd meerdere keren een rib van mij terug op zijn plek moest worden geduwd: niet fijn. Ik heb m door de stijfheid heen gereden door een maand de eerste 10 minuten de slof er aan te hangen met het idee: ga jij lekker ff met je eigen kracht strijden! Daarna kon de slof los en na een maand heb ik m terug in de kast gehangen. Toen was het probleem opgelost en sindsdien heb ik m ook niet meer nodig gehad. Maar toen wastie wel erg prettig om erbij te hebben!!


Klinkt bekend. Na meerdere malen mijn arm uit de kom getrokken te hebben. Rijd ik de nieuwe paarden vaak preventief met slof eraan om meer fysiek leed te voorkomen.

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:16

bubbels schreef:
Ja, en sommige mensen doen dat ronduit slecht. Vergeet niet de koters die van pappa een pony hebben gekregen die ze binnen een week zat zijn en er agressief tegen worden, en ruiters die graag willen laten zien hoe snel ze een paard wel niet "goed" kunnen krijgen en daar allerhande groffe hulpmiddelen voor gebruiken. Er zijn echt mensen die allang de liefde voor het paard uit het oog zijn verloren, maar enkel gaan voor de sport. Daarin zie je die slof ook regelmatig terugkomen.
Nou ik heb pascah dus gekocht van een koter die inderdaad een paardje van haar vader heeft gehad, en er was in het begin geen lief rustig en opgevoed paardje. Ze is inderdaad ook verkeerd behandeld. Maar ik bedoel iedereen op de site die hebben het beste met hun paardjes voor. Maar ik merk telkens als je wat verteld over hoe jij het doet dan krijg je gelijk commentaar en dat vind ik jammer want niemand kent verder dat paard. Snap je! Maar inderdaad ook bij een hoop mensen dat ze de liefde van hun paard uit het oog zijn verloren, een collega van mij is ook zo'n 'paardenvriend' maar niet heus!! Ik wil niet eens horen wat hij te vertellen heeft over zijn paard want hij weet alles beter en zijn manier is de manier en dat is rijden, rijden en nog eens rijden. Elke dag 7 dagen in de week ruim een uur. Word nooit gelongeerd en krijgt nooit een dagje vrij. Nou als paard zijnde word je daar niet vrolijk van dus zijn paard worg chago elke dag dat zelfde rondje door die bak! En wat zegt ie daarop hij heeft nix te willen rijden moet ie!!