moeite met aansporen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valllover

moeite met aansporen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:33

hoi bokkers...
ik heb moeite met het aansporen tijdens het lichtrijden in draf, mijn voeten vliegen er dan zo makkelijk uit.
meestal spoor ik mijn paard dan aan als ik ga zitten (tijdens lichtrijden), is dat goed?
of moet het anders, of is het toch dat mijn beugels te lang of te kort zijn??

heeeeeeel graag tips
alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door valllover op 13-02-11 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjesliefde

Re: moeite met aansporen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:36

rijd je met laarzen of paardrijschoentjes? Heb namelijk 1x met baskets gereden (heel even) en ik voelde het verschil wel: met baskets schuiven je voeten veel harder in je stijgbeugels :)
het kan ook aan de lengte van je stijgbeugels liggen, als ze te lang zijn kan je je hakken niet goed uitdrukken en schuiven je stijgbeugels ook sneller uit :)

Horses120120

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:41

Heei,
Dat probleeem had ik eerst ook!
Je kan proberen om je hakken zo laag mogelijk te houden. En misschien ligt het aan de lente van je beugels! Ik heb geleerd om met de draf aan te sporen als ik ga zitten!
Maarjaaa heel veel succes!!

valllover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:43

hafjesliefde schreef:
rijd je met laarzen of paardrijschoentjes? Heb namelijk 1x met baskets gereden (heel even) en ik voelde het verschil wel: met baskets schuiven je voeten veel harder in je stijgbeugels :)
het kan ook aan de lengte van je stijgbeugels liggen, als ze te lang zijn kan je je hakken niet goed uitdrukken en schuiven je stijgbeugels ook sneller uit :)

met laarzen

valllover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:43

Horses120120 schreef:
Heei,
Dat probleeem had ik eerst ook!
Je kan proberen om je hakken zo laag mogelijk te houden. En misschien ligt het aan de lente van je beugels! Ik heb geleerd om met de draf aan te sporen als ik ga zitten!
Maarjaaa heel veel succes!!

okeey, dankuu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:32

Als je op het goede been lichtrijdt kun je beter aandrijven wanneer je gaat staan, omdat je dan het binnenachterbeen activeert.
Ik zou dus je beugels wat korter doen en proberen licht te rijden vanuit je bovenbenen, zodat je onderbenen niet alle kanten op gaan.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:23

RT-D >> RT-P

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:18

Heb je van die anti-schuif blokjes in je beugels? (zal vast een naam hebben)
De lengte van je beugels is ook wel erg belangrijk...
het klinkt alsof ze te lang zijn, dan heb je geen grip en vlieg je er zo uit.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:09

@ stephaniev Rubberen beugelblokjes? :P Je hebt er ook nog die extra antislip zijn maar die vind ik persoonlijk niet prettig.

Je kan kijken of je beugels een goede lengte hebben als je ze uit doet. Als ze dan zo ongeveer bij je enkel komen of bij het knobbeltje aan de binnenkant bij je voet/enkel. Dan is de lengte meestal goed..

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:17

Volgens mij zijn je beugels te lang en je hakken goed naar beneden doen.
Je leert vanzelf meer stabiliteit in de draf.
Heb je ook les?? daar leer je het vanzelf ook.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:21

Waarom schuift je voet met het aansporen? Mij is altijd aangeleerd aan te sporen met je kuit en dan hangt je been als het goed is gewoon nog steeds stil?

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:29

Had dat vroeger ook, maar door ander schoeisel en een meer ontspannen houding heeft dit wel geholpen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:48

KUn je wel goed doorzitten, het is vaak een balans probleem, probeer met lichtrijden niet te ver uit het zadel te komen , maar voel de beweging van het paard,
Ja en dan wanneer wil je aansporen, wat is het juiste moment en wat wil je er mee bereiken??
Loopt het paard in balans ??

Heb even in je profiel zitten kijken , zie dat je nog maar 12 ben en net op de manege rijd, miss is het mogelijk om met je verzorg pony les te gaan nemen,

Ook schrok ik van de laatste foto`s , je hebt daar veel te veel druk op de mond van het paard, miss moet je je ook eens verdiepen en gaan lezen dat een paard ook gevoel heeft en zijn mond open gaat van de pijn als je zoveel druk zet,
En met te veel druk kun jij ook nooit mooi gaan lichtrijden , want paardrijden is balans leren krijgen en je paard in balans leren lopen en geen steun zoeken in je beugels en teugels.

Twitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:11

Ik ken het probleem, ik heb exact hetzelfde! en het is zo irritant helemaal omdat je daardoor uit balans gaat. Ik heb het elke les, ik probeer me nu heel bewust te concentreren op mn voeten in de beugels drukken. Instructeur vergeleek het het de trappers van je fiets, en dat je die ook stevig aanduwt met je voeten om er niet af te schieten.
Ik ben nog steeds niet van het probleem af maar we oefenen gewoon maar verder. Ik weet in ieder geval dat het niet aan de lengte van mijn beugels ligt omdat ik het hoe dan ook heb, of ze nou lang of kort zijn....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:33

Je moet juist niet stevig aan drukken maar juist ontspannen, als je aandrukt dan snap je spieren waardoor het paard ook gaat spannen en wat je ook kan doen je beugels lekker lang en proberen je balans wat meer op de bovenbenen gaan zoeken.
En weet wanneer je aan moet sporen , dat is als het binnenbeen van het paard in de lucht is, als jij aanspoort als je gaat zitten dan staat het been op de grond en dan heeft het aan sporen geen zin,
Miss eens wat zit lessen gaan nemen en ook de theorie van het aansporen eens met je instructrice door nemen.
Zij zou jou tips moeten kunnen geven die wel werken.

valllover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:23

midgie schreef:
KUn je wel goed doorzitten, het is vaak een balans probleem, probeer met lichtrijden niet te ver uit het zadel te komen , maar voel de beweging van het paard,
Ja en dan wanneer wil je aansporen, wat is het juiste moment en wat wil je er mee bereiken??

Heb even in je profiel zitten kijken , zie dat je nog maar 12 ben en net op de manege rijd, miss is het mogelijk om met je verzorg pony les te gaan nemen,

Ook schrok ik van de laatste foto`s , je hebt daar veel te veel druk op de mond van het paard, miss moet je je ook eens verdiepen en gaan lezen dat een paard ook gevoel heeft en zijn mond open gaat van de pijn als je zoveel druk zet,
En met te veel druk kun jij ook nooit mooi gaan lichtrijden , want paardrijden is balans leren krijgen en je paard in balans leren lopen en geen steun zoeken in je beugels en teugels.

ja, ik kan wel goed doorzitten
het zou inderdaat kunnen dat er teveel druk op de mond staat maar het enige wat ik op die foto's deed is: knijpen, ontspannen, knijpen, ontspannen, knijpen, ontspannen.
ik moet ook nog heel veel leren :P
maar bedankt voor je tips :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:29

Het probleem met uitvallende beugels en het niet uit kunnen drukken van de hakken zit vaak in het aanklemmen van de knieën
Laat je benen ontspannen naar beneden hangen, draai ze vanuit je heup naar binnen.
Maak je knie lang en je zult zien dat je je hakken uit kunt drukken en dat je voeten niet meer uit de beugels schieten.
Als je met je knieën klemt dan duw je jezelf als het ware uit het zadel.
Op je kont zitten, benen lang en ontspannen en dan zou het allemaal goed moeten komen.

valllover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 17:37

Esther schreef:
Het probleem met uitvallende beugels en het niet uit kunnen drukken van de hakken zit vaak in het aanklemmen van de knieën
Laat je benen ontspannen naar beneden hangen, draai ze vanuit je heup naar binnen.
Maak je knie lang en je zult zien dat je je hakken uit kunt drukken en dat je voeten niet meer uit de beugels schieten.
Als je met je knieën klemt dan duw je jezelf als het ware uit het zadel.
Op je kont zitten, benen lang en ontspannen en dan zou het allemaal goed moeten komen.

okey, bedankt ;)

valllover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:07

Zwartsnoepje schreef:
Als je op het goede been lichtrijdt kun je beter aandrijven wanneer je gaat staan, omdat je dan het binnenachterbeen activeert.
Ik zou dus je beugels wat korter doen en proberen licht te rijden vanuit je bovenbenen, zodat je onderbenen niet alle kanten op gaan.

dus ik moet op het goede been lichtrijden en dan aansporen als ik ga staan?? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:04

Dat klopt ;) Al maakt het in principe niet zo heel veel uit, maar vooral op voltes en in wendingen kan het helpen.
Omdat je dan het binnenachterbeen vraagt verder onder te treden en meer te gaan dragen. Dus gaat hij beter buigen én actiever lopen, als het goed is.

valllover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 19:15

Zwartsnoepje schreef:
Dat klopt ;) Al maakt het in principe niet zo heel veel uit, maar vooral op voltes en in wendingen kan het helpen.
Omdat je dan het binnenachterbeen vraagt verder onder te treden en meer te gaan dragen. Dus gaat hij beter buigen én actiever lopen, als het goed is.

okey, bedankt ;)

brenda0509

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:12

als je moeite hebt tijdens het lichtrijden lijkt mij dat je beugels te lang zijn.
zoals je zegt dat je voeten uit de beugels komen tijdens het lichtrijden..

probeer ze eens een gaatje korter te maken

valllover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 23:49

valllover schreef:
midgie schreef:

Het is trouwens ook een foto van een gepauzeerd filmpje :P
Ook is het een verkeerd moment, Valerie doet namelijk vaak irritant met het bit, dan doet ze haar mond ook open zoals je op die foto's ziet ;)
ja, ik kan wel goed doorzitten
het zou inderdaat kunnen dat er teveel druk op de mond staat maar het enige wat ik op die foto's deed is: knijpen, ontspannen, knijpen, ontspannen, knijpen, ontspannen.
ik moet ook nog heel veel leren :P
maar bedankt voor je tips :)

daaaaaaaaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:54

Hoe drijf jij? Heb vanmiddag met een meisje gepraat die ditzelfde probleem heeft maar die schopt met haar hakken en denkt dat het drijven is.. probeer je paard voorwaards te houden en zo min mogelijk te moeten drijven.. en als het nodig is gewoon je kuiten aandrukken..

valllover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:56

trisjuh schreef:
Hoe drijf jij? Heb vanmiddag met een meisje gepraat die ditzelfde probleem heeft maar die schopt met haar hakken en denkt dat het drijven is.. probeer je paard voorwaards te houden en zo min mogelijk te moeten drijven.. en als het nodig is gewoon je kuiten aandrukken..

ja maar dat aandrijven met je kuiten snap ik dus niet :P