wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 20:11

hoi
ik heb een vraagje:
sins 2 jaar heb ik een dressuurpaard dat erg verwaarloost was. dus daardoor reed ik tot nu toe maar recreatief met hem, maar nu hij weer in topvorm is ben ik sins een paar weken terug met dressuur begonnen. hij loopt mooi aan de teugel en loopt zijn figuuren pragtig uit. maar ik wou gaan wijken, maar helaas ken ik de hulpen hier niet voor.
ik kan het niet aan mijn instructrice vrage want ik rijd in een springstal met de pony van mn vriendin. met mijn paard les ik niet.

dus kan iemand de hulpen aan mij uitleggen ?

mvg

aeolusnr1

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:22

Ik zou je dit kunnen uitleggen maar dat doe ik niet zo op het forum, das gewoon onzin.
Je kan dit echt niet leren door een paar tips te lezen, je moet echt een instructeur zoeken en heeeeeeelllll veeeellll les gaan nemen.
Het wijken is op zich niet zo heel moeilijk, maar er gaan toch wel wat voorbereidende lesjes aan vooraf hoor.

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:51

Ik denk best dat er daar op die springstal heus wel iemand is die weet hoe je moet wijken, hoor.. Ik weet niet of je het het gevraagd daar?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:00

Caroline_Tor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:16

wijken is niet zo erg moeilijk, maar het is wel moeilijk zo uit te leggen. Ik zou dit ook gewoon eventjes aan iemand vragen, je zal schrikken hoeveel springruiters dat kunnen :) Ze zijn waarschijnlijk zelf ook allemaal begonnen met dressuur.

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:02

Net zoals caroline_tor zegt, er zijn echt wel mensen die daar kunnen wijken. het zal niet zo zijn dat die ruiters zoiets hadden van he ik kan stap draf en galop, laat ik maar gaan springen >.<

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:05

olafgek schreef:
hoi
ik heb een vraagje:
sins 2 jaar heb ik een dressuurpaard dat erg verwaarloost was. dus daardoor reed ik tot nu toe maar recreatief met hem, maar nu hij weer in topvorm is ben ik sins een paar weken terug met dressuur begonnen. hij loopt mooi aan de teugel en loopt zijn figuuren pragtig uit. maar ik wou gaan wijken, maar helaas ken ik de hulpen hier niet voor.
ik kan het niet aan mijn instructrice vrage want ik rijd in een springstal met de pony van mn vriendin. met mijn paard les ik niet.

mvg

Aangezien wijken onder basis dingen valt, zou de instructrice op je springstal je dat ook prima uit kunnen leggen.
Dan kan ze het je leren op de pony van je vriendin.

Maar het is uiteraard handiger als je instructie zou krijgen met je eigen paard, aangezien dan iemand kan zien wat er precies fout gaat of niet.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:02

Altijd je binnenbeen achter de singel leggen en je buitenbeen op de singel, probeer niet te veel stelling te vragen want dan loopt hij over de schouder weg. En dan is het puur een kwestie van drijven met je binnenbeen en niet te veel aan je buitenteugel trekken maar hou wel evenveel druk op beide teugels. Als hij/zij niet goed luisterd naar de hulp van je binnenbeen kun je ook altijd nog een lange zweep meenemen en hem een tikje op zijn kont geven, hier mag hij dan overigens niet harder van gaan. Wijken is altijd voorwaarts zijwaarts.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:08

Sjolvir schreef:
olafgek schreef:
hoi
ik heb een vraagje:

mvg

Aangezien wijken onder basis dingen valt, zou de instructrice op je springstal je dat ook prima uit kunnen leggen.
Dan kan ze het je leren op de pony van je vriendin.

Maar het is uiteraard handiger als je instructie zou krijgen met je eigen paard, aangezien dan iemand kan zien wat er precies fout gaat of niet.

ik kan het niet leren op die pony die pony heeft geen dressuuropleiding gehad en kan amper aan de teugel lopen maar hij is wel een topspringpaard

en ik kan niet met mn paard naar een manege of dressuurstal want ik heb geen trailer en hij is helaas niet verkeersmak

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:08

vera1234 schreef:
Altijd je binnenbeen achter de singel leggen en je buitenbeen op de singel, probeer niet te veel stelling te vragen want dan loopt hij over de schouder weg. En dan is het puur een kwestie van drijven met je binnenbeen en niet te veel aan je buitenteugel trekken maar hou wel evenveel druk op beide teugels. Als hij/zij niet goed luisterd naar de hulp van je binnenbeen kun je ook altijd nog een lange zweep meenemen en hem een tikje op zijn kont geven, hier mag hij dan overigens niet harder van gaan. Wijken is altijd voorwaarts zijwaarts.

bedankt ik zal het woensdag eens proberen als ik ga rijden

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:30

Okee veel succes !