Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemaarel

Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:33

Hee!
Ik heb sinds een paar weken een heeeel veat haflinger merrietje (v. Mon Ami) <3
Binnen reageert ze perfect op de hulpen en aan klein trekje aan de teugel, wat amper voelbaar is is voldoende om terug te nemen.

Buiten is ze een echt racemonster, GENIAAL trouwens, maar toch.. Ze is niet terug te krijgen.
Ja kun je wel zeggen, tis een haflinger dit en dat..
Maar ik vraag me af wat ik het best kan doen, een slofje eraan? (alleen buiten dan) TIP van iemand waarmee ik buiten rijd, (rijd al jaren buiten met slof..)
Of de meest zachte stang erin doen? (ook alleen buiten) TIP van mn engels lerares, die een Welsh Cob heb (en al jaren in de paarden zit).

Ik weet het dus even niet, en nee een gewoon teugeltje helpt echt niet! ik weet ook wel hoe ik moet rijden ><

bonte_bente

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:36

begin aub niet aan een stang! probeer eerst het probleem te achterhalen ... waarom raced ze buiten? is ze misschien bang? reageerd ze op de wind? rijd je alleen buiten? verlatingsangst?
niet alles is op te lossen met andere bitten.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:37

bonte_bente schreef:
begin aub niet aan een stang! probeer eerst het probleem te achterhalen ... waarom raced ze buiten? is ze misschien bang? reageerd ze op de wind? rijd je alleen buiten? verlatingsangst?
niet alles is op te lossen met andere bitten.

Ik wilde dus ook niet aan een stang beginnen. Nee ze is niet bang/wind/angst. Ze vind het gewoon heerlijk keihard te gaan. Is in de bak ook wel is.
Dat hebben we ook al geprobeerd.. Daarom weet ik het dus even niet (:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:38

Ik ga met de vorige poster mee.
Probeer het op te lossen.
Doet ze het met andere erbij? Zowel fiets/lopend of een ander paard?
Doet ze het ook aan de hand? Helpt het als je gaat praten of zingen?
Doet ze het met lange stukken, of al als je de hoek om bent?

Misschien is ze bang om alleen te zijn, of is er vroeger iets gebeurd waarom ze niet durft.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:40

Ess_Ramona schreef:

Misschien is ze bang om alleen te zijn, of is er vroeger iets gebeurd waarom ze niet durft.

Ik rijd altijd met iemand mee, dus bang met alleen zijn is het niet.
Aan de hand is ze braaf, loopt netjes mee. Op de terugweg wat harder, maar das bij de meeste wel x)
Ze doet het juist op lange overzichtelijke stukken..

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:40

Voordat je naar buiten gaat eerst even los in de bak laten crossen dat de grootste energie/gekkigheid eruit is?

Doen wij ook altijd, zijn de paarden gelijk lekker wakker, maar wel de grootste energie kwijt!

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:42

love_shyboy schreef:
Voordat je naar buiten gaat eerst even los in de bak laten crossen dat de grootste energie/gekkigheid eruit is?

Doen wij ook altijd, zijn de paarden gelijk lekker wakker, maar wel de grootste energie kwijt!

hahaha, had ik ook al geprobeerd. Er zijn stukken waar je super kunt galopperen, en dan gaat ze nog altijd even hard.
En terugpakken word er niet makkelijker op

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:43

doe je er een slof aan.. heb je in elk geval een soort van noodrem..

hier op stal rijden ze de sportpaarden altijd met slof.. je kan hem dan of tuzzen de voorbenen vast doen.. of aan de zijkant van de singel.. aan beide kanten.. (dat doen wij meestal)

de helft van de tijd heb je hem niet nodig. en kan hij gewoon lang. bij deze paarden..

maar als ik het zo lees.. weet ze precies waar ze kan galoperen.. en de terug weg zijn ze altijd frisser.. wat je dus niet moet doen is de terugweg gaan galoperen.. dan ga je hard

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:44

met een slof heb je de kans dat je haf juist in protest komt en steigert! met slof klappen ze sneller achterover zeker als je daar geen ervaring mee hebt.
ik zou echt eerst de oorzaak zoeken en evt met ander paard naar buiten, aan de hand naar buiten. martingaal als ze haar kracht tegen je gebruikt(bij een haf zal het niet heel veel helpen met die korte hals.) een halster over je hoofdstel als evt extra rem.
en ik zou "die bekende crospaden"dus wel even mijden!!! paard associeerd deze plek wss met hard crossen!

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:45

paardenfreak schreef:
doe je er een slof aan.. heb je in elk geval een soort van noodrem..
hier op stal rijden ze de sportpaarden altijd met slof.. je kan hem dan of tuzzen de voorbenen vast doen.. of aan de zijkant van de singel.. aan beide kanten.. (dat doen wij meestal)
de helft van de tijd heb je hem niet nodig. en kan hij gewoon lang. bij deze paarden..
maar als ik het zo lees.. weet ze precies waar ze kan galoperen.. en de terug weg zijn ze altijd frisser.. wat je dus niet moet doen is de terugweg gaan galoperen.. dan ga je hard

Ja ik wilde er zelf eig ook een slof aan doen.. Maar puur voor de stukken dat ik haar niet terug krijg met alleen een teugeltje.
Ze weet niet precies waar ze kan galopperen, maar de andere paarden weten dat wel. Terugweg is voornamelijk stap,

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:47

bonte_bente schreef:
met een slof heb je de kans dat je haf juist in protest komt en steigert! met slof klappen ze sneller achterover zeker als je daar geen ervaring mee hebt.
ik zou echt eerst de oorzaak zoeken en evt met ander paard naar buiten, aan de hand naar buiten. martingaal als ze haar kracht tegen je gebruikt(bij een haf zal het niet heel veel helpen met die korte hals.) een halster over je hoofdstel als evt extra rem.
en ik zou "die bekende crospaden"dus wel even mijden!!! paard associeerd deze plek wss met hard crossen!

Oke ik kom nu misschien aro over; Dr is verder geen reden om hard te gaan..
Niet bang/fris, gewoon opgewonden, tis leuk oke?
Ik rij met zoveel verschillende paarden buiten, meer mogelijkheden zijn er niet.. En martingaal heb geen nut.
Ze gebruikt de kracht niet tegen me, maar wil gewoon door. Hoofd in de bosjes zeg je dan, ja daag mevrouw boeit dat niks oh! Haha
Bekende crosspaden worden al vermeden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:49

stang raad ik je zeer zeker af, daar mee maak je het eerder erger dan beter.

Ik heb een arabische volbloed, die ook graag hard gaat. bij hem is de oplossing gewoon rustig zitten, en niet aan de teugels trekken (ik rijd trouwens bitloos, met bit gaat hij helemaaaaal aan het bit hangen en trekken). wat al een heel verschil maakt is samen met een vriendin te gaan rijden, die een wat rustiger paard heeft.
Wat ook echt heel goed kan helpen, is gewoon rustig zitten, en vooral NIET aan je teugels trekken. kleine ophoudingen als ze echt te hard gaat, en anders ga je maar even dressuur rijden tussendoor, op een veldje bijvoorbeeld. Het is dan de bedoeling dat ze door krijgt dat buitenrijden niet alleen maar voor de lol is, maar dat ze ook gewoon moet werken/luisteren. Een martingaal zorgt ervoor dat je ook als ze harder gaat en haar hoofd omhoog doet je nog gewoon kan blijven sturen en ophoudingen maken.

dat je pony het 'heerlijk vind om keihard te gaan' is geen reden om van bit te wisselen of een slof om te doen, dat betekent eerder dat je je pony met buitenrijden niet onder controle hebt.
ga in ieder geval niet harder dan draf, tot je zeker weet dat ze er niet vandoor zal gaan/haar eigen tempo gaat bepalen. Als je samen met iemand anders gaat buitenrijden, ga dan achter diegene zijn/haar pony rijden, en ga op een smal paadje, liefst niet rechtuit, een paar pasjes galopperen. Als dat goed gaat na een tijdje kan je langer galopperen, tot je zeker weet dat jij het tempo bepaalt, en niet je pony, DAN kan je zelf voorop galopperen of in je eentje een poging wagen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:51

kun je dan niet achter dat andere paard aan galopperen en haar zo proberen terug nemen en dan weer laten versnellen?
Of juist een aantal keer alleen gaan rijden en op je gemak oefenen op een veld. Overgangen proberen rijden dus.
Cirkeltjes willen ook wel werken, dus haar opzij laten gaan in plaats van rechtdoor.
veel succes

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:53

Tammy_ schreef:

Ik heb een arabische volbloed, die ook graag hard gaat. bij hem is de oplossing gewoon rustig zitten, en niet aan de teugels trekken (ik rijd trouwens bitloos, met bit gaat hij helemaaaaal aan het bit hangen en trekken). wat al een heel verschil maakt is samen met een vriendin te gaan rijden, die een wat rustiger paard heeft.
Wat ook echt heel goed kan helpen, is gewoon rustig zitten, en vooral NIET aan je teugels trekken. kleine ophoudingen als ze echt te hard gaat, en anders ga je maar even dressuur rijden tussendoor, op een veldje bijvoorbeeld. Het is dan de bedoeling dat ze door krijgt dat buitenrijden niet alleen maar voor de lol is, maar dat ze ook gewoon moet werken/luisteren. Een martingaal zorgt ervoor dat je ook als ze harder gaat en haar hoofd omhoog doet je nog gewoon kan blijven sturen en ophoudingen maken.

dat je pony het 'heerlijk vind om keihard te gaan' is geen reden om van bit te wisselen of een slof om te doen, dat betekent eerder dat je je pony met buitenrijden niet onder controle hebt.
ga in ieder geval niet harder dan draf, tot je zeker weet dat ze er niet vandoor zal gaan/haar eigen tempo gaat bepalen. Als je samen met iemand anders gaat buitenrijden, ga dan achter diegene zijn/haar pony rijden, en ga op een smal paadje, liefst niet rechtuit, een paar pasjes galopperen. Als dat goed gaat na een tijdje kan je langer galopperen, tot je zeker weet dat jij het tempo bepaalt, en niet je pony, DAN kan je zelf voorop galopperen of in je eentje een poging wagen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Heb ik zeker wat aan! haha dankje. Ik geloof ook best dat bitloos beter is, wil er ook aan gaan beginnen, maar nog even niet buiten (:
Kleine ophoudingen doe ik ook, hangen heb namelijk geen nut, lopen ze toch wel doorheen? En ik rijd idd ook met een vriendin buiten met een rustig paard,
das goed te doen! Alleen smal paadje of niet, ze schiet er toch wel langs als ze wil (wat nu niet meer gebeurd trouwens)

Toch bedankt (:

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:53

Zou degene waar je mee meerijd niet voor je kunnen gaan rijden?
Als 'extra rem'? Is wel oppassen dat je idd niet harder gaat dan je voorganger en dan de achterbenen kapot trapt ;)
Een slof zal idd niet werken, ze zal zich verzetten en gewoon doordenderen (tenzij je dr hoofd helemaal op dr borst trekt), maar dat zal z niet pikken, denk ik zo. Vooral zorgen dat ze gecontroleerd! dr energie kwijt kan, als je maar lang genoeg galoppeerd, zal ze wel moe worden tog? :+

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:54

Ik heb zelf voor buiten en Thiedeman. Als je paardje gewoon loopt, voelt- ie er niks van. Maar als- ie met z'n neus te ver naar voren of naar boven gaat, kan je haar wel makkelijker terugnemen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:55

Annemaarel schreef:
Ess_Ramona schreef:

Ik rijd altijd met iemand mee, dus bang met alleen zijn is het niet.
Aan de hand is ze braaf, loopt netjes mee. Op de terugweg wat harder, maar das bij de meeste wel x)
Ze doet het juist op lange overzichtelijke stukken..

Ik denk dat het best zou kunnen, dat de vorige eigenaar haar altijd op die lange overzichtelijke stukken, keihard heeft laten gaan! Je kunt dit oplossen, door rustig een paar keer heen en weer te rijden zodat ze weet dat ze daar niet hard mag.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:58

Citaat:
Ik denk dat het best zou kunnen, dat de vorige eigenaar haar altijd op die lange overzichtelijke stukken, keihard heeft laten gaan! Je kunt dit oplossen, door rustig een paar keer heen en weer te rijden zodat ze weet dat ze daar niet hard mag.

Kijk zou best kunnen, ze is net 9 geworden (afgelopen Zondag) dus dat weet ik allemaal niet. Kan ook geen contact vinden, aangezien de handelstal geen gegevens wil geven..
Nja ik ga het allemaal gewoon is proberen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:07

Tammy_ schreef:

Stang is niet ideaal, maar toch ben ik het met bovenstaande niet eens.
Ik had een flinke kwpnér die met galopperen ook vreselijk sterk was buiten, verder was ze overigens een mak lam en 100% verkeersmak. Ik galoppeerde altijd op verschillende stukken, maakte er nooit een gewoonte van, thiedeman eraan gehad, kon haar zonder zadel zo mijn woonplaats doorrijden, maar galop bleef ellendig.
Omdat ik ook nog last had (nog steeds heb) van mijn gewrichten, had ik ook 0,0 kracht en kon ik haar gewoon niet houden. Ik had er buiten dus wel een stang in. Op die manier kon ik met een los teugeltje rijden en hoefde ik na een galop alleen licht de teugels op te pakken om haar terug te rijden.

Zij had op die manier geen 50 kilo in haar mond hangen en ik had geen pijn. Ik vond dit voor ons toen een fijne oplossing.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 15:01

Citaat:
Stang is niet ideaal, maar toch ben ik het met bovenstaande niet eens.
Ik had een flinke kwpnér die met galopperen ook vreselijk sterk was buiten, verder was ze overigens een mak lam en 100% verkeersmak. Ik galoppeerde altijd op verschillende stukken, maakte er nooit een gewoonte van, thiedeman eraan gehad, kon haar zonder zadel zo mijn woonplaats doorrijden, maar galop bleef ellendig.
Omdat ik ook nog last had (nog steeds heb) van mijn gewrichten, had ik ook 0,0 kracht en kon ik haar gewoon niet houden. Ik had er buiten dus wel een stang in. Op die manier kon ik met een los teugeltje rijden en hoefde ik na een galop alleen licht de teugels op te pakken om haar terug te rijden.

Zij had op die manier geen 50 kilo in haar mond hangen en ik had geen pijn. Ik vond dit voor ons toen een fijne oplossing.

Datzelfde zei mijn Engels lerares dus ook, als je er gewoon fatsoenlijk mee rijd hoef je alleen bij het terugpakken even een klein trekje te geven
en verder los laten hangen. Ze is echt waar 100% verkeersmak, dus daar ligt het niet aan. En ik geloof niet in andere hulpstukken dan slof.
Aangezien een Haf al een korte nek genoeg heb, en er redelijk wat spieren aanzitten dus die blokken alleen maar.. dat helpt toch niet.
Maar ik kan haar wel steeds op voltes trekken en weet ik het wat, maar ze moet ook gewoon buiten te doen zijn zonder dat met alleen
een teugel, welk bit dan ook?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:59

Wat doet ze precies als ze hard gaat? Hangt ze met haar hele gewicht op de teugels? Brengt ze haar hoofd naar voor of juist omhoog?

Je kunt nl ook nog een thiedeman proberen als ze haar hoofd naar voor brengt. Een Thiedeman begrenst dat, maar doet weinig als ze haar hoofd normaal houdt.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:06

Een stang of een slof zou ik niet aan beginnen..
Een martingaal zal hier weinig helpen.
Als je voor een hulpmiddel kiest, zou ik voor de Thiedemann gaan.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:39

Ik heb zelf ook fjord die echt behoorlijk van racen houd en die ook heel erg sterk is! Zelfs zo sterk dat we hem met een hulpteugel of een normale stang niet kunnen houden als hij echt gaat. Daarom rijden we hem met een menbit. Als ik jou was zou ik proberen wat het beste helpt.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 15:50

@ Apple; Ze houd haar hoofd normaal..

@JPS; Thiedemann helpt niet..

@vera1234; Dat probleem ken ik, maar ik moet gewoon even kijken wat het beste helpt denk ik..

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:11

ik zou gwn een slof om doen, maar niet al te strak beginnen, je kunt het altijd nog strakker nemen!!;)