Stugge mond-> iets aan te doen of scherper bit/hardere hand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Stugge mond-> iets aan te doen of scherper bit/hardere hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:02

Hallo!
Het paard dat ik misschien wil kopen heeft een ontzettend stugge mond. Hij is van VDL Atlantic die ook een stugge mond heeft en een paar van zijn nakomelingen (waarvan ik het zeker weet) ook. Ik vroeg me af of hier iets aan te doen is, of dat ik gewoon met een hardere hand moet rijden of een scherper/dunner bit in.

Ik moet echt trekken voordat hij wat voelt. En het is niet zo dat ie dan ze hoofd omhoog doet omdat ik zo hard trek, maar pas dan voelt hij het.
Hij is dan wel goed aan de hulpen, maar ik moet harde hulpen geven in mijn handen voordat hij het voelt en dit vind ik niet fijn.
Mijn vorige pony heb ik namelijk met een ontzettend zachte hand gereden, zachter kon gewoon niet en er was geen paard op de wereld die op zo een zachte hand goed reageerde! Daar heb ik ontzettend veel aan gewerkt, maar bij hem was het gewoon omda thij niet los was.

Dit ligt me dus echt totaaaaal niet.. Heeft er iemand raad of moet er gewoon een ander bit in? Er zit nu een enkelgebroken bustrens in volgensmij, of een watertrens, kan niet meer zo goed herinneren. Ik ben normaal echt geen voorstander van een scherper bit in, maar heb het idee dat dit niet te verhelpen is omdat hij gewoon een stugge mond heeft en het heel waarschijnlijk gewoon is door gegeven door zijn papa, die vaak ook lompe nakomelingen geeft wat ook wel een beetje in deze zit, maar het is zeker weten wel echt een springtalent!

Maargoed ik ben dus echt niet van plan om steeds zo hard te rijden met mijn hand dus ik hoop dat er een oplossing is..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:03

Staat ie niet gewoon niet goed genoeg aan de hulpen?
Een stugge mond die doorvereft heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord.

Bralindy

Re: Stugge mond-> iets aan te doen of scherper bit/hardere hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:07

Misschien lijkt hij dat hij een stugge mond heeft omdat iedereen hem steeds hardere hulpen geeft. Misschien moet je juist eerst proberen zachtere hulpen en als hij dan niet reageert iets steviger en niet meteen overgaan tot een hardere hand en scherpere bitten. Zoals ik het zo lees lijkt hij me een beetje afgestompt (in mijn mening). Wat doen zijn huidige eigenaren eraan?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:08

nee! dat is ook voor mij nieuw Chaos!
ik zou persoonlijk niet met een hardere hand gaan rijden, want; eens een harde hand, altijd een harde hand, tenminste, dit is mijn ervaring met mensen die hetzelfde hebben gedaan.
ook zie ik geen optie in een dunner bit. ik zou je paard véél actiever gaan rijden als ik jou was!

kun je niet even een filmpje maken waarop dit goed te zien is?
dan weten wij bokkers ook beter waar we advies op moeten geven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:12

Ja + dat van een harde hand het paard ten alle tijden nóg stugger zal worden. Vraag me daarom niet af of je hem niet teveel bij je houdt, geef je de hand wel genoeg mee naar voren?? Is hij goed voorwaarts gereden waarbij je met je benen naar je hand kunt rijden? Raar verhaal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:59

Het paard is een serieus goed springpaard voor de handel van een springstal wiens paarden bij ons op de manege stalt aangezien hij hier óók les geeft en ze hier traint. Hij traint het paard dus en heb hem er 1 keer op zien rijden. Hij wordt dressuurmatig goed gereden, gewoon goed van achter naar voor maar is soms wel wat lomp maar hij word wel goed gereden. Hij heeft het paard nog maar net dus verder weet ik er ook niks over. Ik zal het er eens met hem over hebben. Het is ook van zichzelf een sterk paard. Ik heb er een keer op gereden en toen gelijk gesprongen maar eerst drie kwartier lang dressuurmatig gereden, vooraal gewoon basis en ik kan voelen dat hij goed gereden is geweest.

Ik probeer hem zo zacht mogelijk te rijden maar het lijkt wel alsof ie het niet voelt. Doe ik dan harder, dan reageert ie prima, blijft mooi onder me precies in dezelfde halshouding enzo, ik moet gewoon harder met mijn hand doen. Het is ook wel een sterker paard dan gemiddeld, dat heeft er vast iets mee te maken.

Ik hou hem zeker niet te veel bij me en werk met hem vooral nog aan de basis (ik start zelf M en train op Z niveau, ook op clinics). Hij is lomp maar totaal niet traag of sloom, hij is goed voor me been.

Het is een paard dat altijd heeft gesprongen, dus misschien heeft hij daar een stugge mond aan over gehouden? Aangezien springruiters vaak ook niet de zachste handen hebben en al helemaal met die paard kan ik begrijpen dat ze dat niet hebben aangezien het heel enthousiast word met springen..

Ik moet nu weg dus kan niet nog uitgebreider typen en heb het snel getypt dus ik hoop dat het over komt als hoe ik bedoel. Anders wijzig ik dat als ik terug ben..

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:06

Ik had een paardje die ook erg stug was in zijn mond, en idd ook behoorlijk harde hulpen moest geven wilde hij uberhaupt reageren, ik heb toen een tijdje met een pessoabit gereden. Na een tijdje had ik het gevoel dat hij beter begon te reageren. Toen ben ik weer met een trensje gaan rijden, mij heeft dat geholpen!!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:10

Een paard rijd je voor het grootste gedeelte met je zit. Ik denk dat als je dit doet en zelf gewoon een zachte hand blijft hebben dat het paard vanzelf de kleine hulpen gaat snappen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:22

Een paard erft geen stugge mond maar word zo gemaakt door de ruiter met een harde hand.
Het bit is puur voor de verfijning en de rest komt vanuit je zit en been en indirecte teugel hulp.

Dus miss wat meer in de techniek duiken en miss eens een tijdje bitloos gaan trainen?

Dus jou hand is ook te hard, een paard rij je niet op je hand, als hij te hard in je hand is loopt hij ook niet goed voorwaarts,dus te veel stuwend , dus ook niet ontspannen over de rug en dan ook niet goed voor het been , want als hij goed op je been zou reageren zou hij zacht moeten aanvoelen en juist loslaten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:29

Voor de koop tijdens de aankoopkeuring even het gebit en de lagen laten controleren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:33

En je afvragen of je zo'n paard wilt rijden? Aangezien je er zelf van overtuigd bent dat het aan het type paard ligt :). Je moet er toch een hele poos mee doen. En dan kan een paard nog zo goed springen, maar als je nu al zegt dat dit je absoluut niet ligt... moet je er dan wel aan beginnen? Genoeg andere paarden die wel met een zachte hand te rijden zijn :).

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:35

Midgie hoe kun jij oordelen over haar harde hand?? TS geeft zelf aan dat ze hem zachtjes probeert te rijden.

TS ik heb ook een paard wat soms heel stug kan zijn, mijn paard is 1,77 groot en behoorlijk lang, hierdoor is het voor mij sowieso moeilijk.

Zou het kunnen komen dat het paard misschien wat wondjes heeft in de mond? Mijn paard liep een tijdje met een verkeerd bit en kreeg daarvan lelijke wondjes waardoor ze niet naar beneden wilde.
Heb bitloos toen geprobeerd en dat was een drama want ze zag het als 1 groot feest.

Misschien kun je een poosje gaan longeren? Dit hielp bij mij overigens ook goed, er is niemand die in de mond zit.
Of een hulpteugel gebruiken?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:40

Het lijkt erop dat hij geen vertrouw heeft in het bit blijft alsblieft met een gewone watertrens rijden. En een zachte hand en bied hem vertrouwen ga oefenen dat hij ja hand wilt volgen. Een stille hand is een stille mond!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 22:01

@ Maartje83: Bedankt voor je reactie maar het laatste waar ik aan denk is een ander bit, maar k hou het in gedachten

@ Kelly1982: Ik heb geprobeerd wat ik kon maar het is een vrij groot (lomp en nog te dik) paard terwijl ik zelf maar 1.65 m groot ben en slank.. Het is voor mij heel moeilijk om wat te vertellen hebben op hem. Vooral toen we begonnen met springen werd hij ontzettend sterk voor mij en leek het alsof hij mij helemaal niet eens meer voelde. Ik moest een keer een volte maken voor de sprong en toen ging hij dus uit zijn eigen naar de sprong toe en ik had gewoon echt niks meer te vertellen. Hij heeft een tijdje niet veel gedaan dus zal vast ook wel een beetje heropgevoed moeten worden. Hij nam me denk ik wel in de maling ja.

@ Midgie: Dat ben ik niet helemaal met je eens. Dit paard is ontzettend goed voorwaarts en loopt ook goed van achter erbij. Zijn rug is los en hij kan ontzettend los zijn, lekker laag en rond en toch er goed van achter bij. Een paard wat hard in de hand is hoeft niet perse niet voorwaarts te zijn, vaak is het juist andersom. Dit paard hangt totaal niet. Hij is wel goed aan het been.. Ik zal eens bitloos kunnen proberen te rijden, áls ik het paard ga kopen. Zelf heb ik ook bitloos gereden op mijn andere pony die niet meer geschikt was met de sport, dus heb er al ervaring mee en dat komt dus goed uit.

@ Albert: Dat zal ik gaan laten doen, dankjewel! Maar wat bedoel je met de lagen?

@ Zap: Ik twijfel er daarom ook erg aan. Maar dit komt mij wel veel makkelijker uit. Hij heeft hem in principe gekocht om hem aan mij door te verkopen áls het paard een goed springpaard zou zijn, want aangezien hij er ontzettend veel verstand van heeft heb ik hem een paard laten uitzoeken. Ik ga geheid nog een paar keer op hem rijden en dan zie ik wel of ik hem nu beter door heb. Misschien probeerde hij me wel uit en deed net alsof hij het niet voelde, zou zomaar kunnen..

@ JoycexLynn12: Fijn dat je me begrijpt! Ik heb echt geen harde hand, nooit gehad en ben daar ook echt geen voorstander van. Een hulpteugel gebruiken zal inderdaad wel een beetje helpen, met springen heb ik altijd al een hulpteugel gehad, maar met dressuur ben ik er echt totaal geen voorstander van, behalve als het om veiligheid gaat. Longeren zou een optie kunnen zijn, maar dan moet hij toch eerst van mij zijn :P

@ snissje: Ik denk wel dat hij vertrouwn heeft in het bit, anders zou hij er heel anders mee om gaan. Misschien wel een beetje teveel vertrouwen in het bit

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat dit paard altijd op springen getraint is en ontzettend aantrekt tot de sprong. Net als op tv zie je die mensen altijd onwijs trekken voor de sprong tot de laatste paar passen. Nu zijn dat wel even wat andere hoogtes maar dit paard doet precies hetzelfde waardoor je dus ook hetzelfde moet doen wanneer het nodig is. Kan hij daardoor niet wat stugger zijn geworden? Het ene paard reageerd namelijk anders dan de andere...

Maargoed ik ga er nog een keer op rijden + springen. Misschien kan het dan wel heel anders zijn :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:06

Ik heb ook eens op een echt (goed) springpaard gereden en snap precies wat je bedoeld. Mijn hemel, ik kon hem amper rondsturen en nageven...echt niet... ik moest ook trekken eraan om en beetje reactie te krijgen. En been, ik moest echt schoppen dus van achter naar voor rijden was ook al niet zo makkelijk.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en misschien was het bij mij een uitzondering, maar wat ik ervaren heb met dit paard is dat toen hij gereden was door een man ik veel minder te vertellen had dan toen hij gereden was door een vrouw. Mannen zijn toch (onbewust) sterker en ben het met je eens ts dat dat helemaal naar boven komt bij een druk/hyper paard in een parcours :j.

[edit] overigens was dit niet de eerste de beste ruiter ;).
Laatst bijgewerkt door zap op 10-02-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:07

Misschien bitloos..

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:28

Geryon schreef:
Het is een paard dat altijd heeft gesprongen, dus misschien heeft hij daar een stugge mond aan over gehouden? Aangezien springruiters vaak ook niet de zachste handen hebben.

:x

Een paard wordt niet geboren met een stugge mond, dat veroorzaakt de ruiter. Zoek een goede instructuur, die kan je er zeker mee helpen. Vanaf hier kun je er toch weinig van zeggen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:30

EvelienH schreef:
Geryon schreef:
Het is een paard dat altijd heeft gesprongen, dus misschien heeft hij daar een stugge mond aan over gehouden? Aangezien springruiters vaak ook niet de zachste handen hebben.

:x

Een paard wordt niet geboren met een stugge mond, dat veroorzaakt de ruiter. Zoek een goede instructuur, die kan je er zeker mee helpen. Vanaf hier kun je er toch weinig van zeggen.

Nou ene paard heeft gewoon een iets makkelijkere mond dan de ander. Mijn paard is ook wat stug, na een kwartiertje laat hij wel los, maar als ik een week niet gereden heb, is hij ook net een blok beton. En ik ben absoluut niet hard in mijn handen, heb goed les en geen gekke bitten..

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:35

Maar dat is een ander verhaal.....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:56

Dat er dus genoeg manieren zijn om dit paard licht aan de teugelhulpen te krijgen lijkt me duidelijk.

Waarom wil je dit paard? Puur om zijn springprestatie? Of spreekt zijn karakter je juist heel erg aan?

Of een paard een goeie keuze voor jou is heeft denk ik meer met karakter te maken dan een technische rijfout. Daar zul je even wat tijd in moeten investeren, maar het is op te lossen.

De vraag is dus: waarom wil jij DIT paard hebben?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:59

is het niet een optie om een tijdje bitloos te rijden? ik heb er verder geen verstand van maar het lijkt me dat als hij daar licht op reageert hij ook licht reageert op het bit uiteindelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 23:22

@ Zap: Fijn dat je me begrijpt :) Gelukkig is dit paard wel aan het been maar kan wel een beetje lomp zijn maar als je eenmaal springt dan verandert hij echt totaal, heel leuk om te zien! Ik heb geen idee of hij door een man is gereden maar ik zie wel echt heel erg verschil in het rijden van mij op het paard, en hem. Hij is een volwassen man en ik ben een klein meisje van bijna 16 jaar.. Al met al krij gik hem gelukkig wel goed rond gestuurd enzo.. En toen ik achter elkaar sprong kreeg ik ook steeds meer controle, anders duurde het hem te lang.

@ EvelienH: Ik hoop dat het te verhelpen is, ik heb goeie instructeurs dus dan komt dat wel goed :)

@ Sassol: Puur om zijn springprestatie. Het gaat mij niet echt om karakter buiten het rijden om maar puur om zijn springvermogen en instelling. Dat is eigelijk het enigste wat ik zoek in een paard, maar ik ben daar wel erg kritisch mee. Natuurlijk moet hij ook wel een goed karakter hebben, maar dat maakt mij niet zoveel uit.

@ Lissisanne: Dat zou een optie kunnen zijn ja.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:33

Geryon schreef:
@ Albert: Dat zal ik gaan laten doen, dankjewel! Maar wat bedoel je met de lagen?

De lagen zijn de tandenloze gedeeltes in de mond, tussen de voortanden en de kiezen en daar ligt het bit.... Verbaast me trouwens wel enigszins dat je dit niet weet, gezien het niveau wat je rijdt... :x

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 15:37

Met mijn niveau wilde ik alleen aangeven dat ik niet een pennymeisje bent die niet bezig is met van achter naar voor rijden en dat soort oliebol, maargoed.. Lekker aardig weer :)

Ik weet natuurlijk wel van de tandenloze gedeeltes in de mond, maar ik wist niet dat dat 'de lagen' heet. Heb er een pb over gehad die veel uitgebreider is dus ik weet het nu al :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:38

Niet elk paard loopt even fijn op elk bit. Gewoon iets proberen, een lang, groot paard is soms ook wel wat moeilijker te rijden door z'n lichaam.

Edit: Als je denkt dat je het kan verhelpen, prima, maar als je daar geen zin aan hebt, of denkt dat het niet kan zou ik hem laten staan, paarden zat!
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 11-02-11 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt