een paar vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DlovesC

een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:04

hallo ik heb een vraagje,
mijn paard staat sinds 3 maanden op een manege
altijd als ik ga rijden longeer ik hem eerst,
zodat hij z'n bokken daar uit laat,
laats had ik dat ook gedaan, maar waren er ook andere paardjes
hij is eerst altijd erg nieuwschierig en is erg kijkerig,
en als iemand schrikt, schrikt hij ook ( ik denk dat dat kudden gedrag is )
en laats, begon hij steeds sneller te draven, en dat bleef maar door gaan dat hij dat deed
toen had ik um tot stilstand gebracht, en iets meer druk op het bit gezet, op dat moment begon hij opeens te galloperen en te bokken. wat hij normaal niet doet..
omdat mijn zadel een hoge lepel heeft, werd ik dr echt uit gegooit, en zat ik opeens op de nek, toen stopte hij ook.. maarja ik zit daar echt mee, omdat hij zoiets nooit doet..
zou hij dat gedaan hebben omdat ik TE veel druk misschien op het bit gezet had, of ja geen idee..
kan best zijn dat het mijn schuld is, want ze zeggen ja meestal als ik paard wat doet moet je eerst na jezelf kijken.
iemand messchien eenig idee? :o :o

Maartje83

Re: een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:29

Dat schrikken kan heel goed kuddegedrag zijn, die van mij heeft er ook een handje van eerst loopt hij gewoon ergens langs, dan schrikt een ander paard, en dan zie je m kijken oh nou schrik ik ook, maar ik ben eerst wel benieuwd hoe oud is je paard, hoe lang is hij onder het zadel enz?

jeffrey158

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:36

ga heel veel voltes en oefeningen doen zodat hij wat meer ontspant. en zich op jou concentreerd.
jij moet het tempo bepalen. en niet gaan trekken met de teugels want hij wint wel, draai dan een volte net zolang hij weer rustig is. en dat hij schrikt is wel kudde gedrag maar hoe oud is je paard?

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 11:31

Maartje83 schreef:
Dat schrikken kan heel goed kuddegedrag zijn, die van mij heeft er ook een handje van eerst loopt hij gewoon ergens langs, dan schrikt een ander paard, en dan zie je m kijken oh nou schrik ik ook, maar ik ben eerst wel benieuwd hoe oud is je paard, hoe lang is hij onder het zadel enz?

ja precies dat heeft hij ook,
mn paard is 5 jaar, hij is volgens mij met 3 in gereden, maar mn opa heeft um zelf gefokt dus ik ken um eig al sinds dat die klein is
maar hij is zeg maar nooit echt regel maatig gereden, toen mijn opa is verhuist was het weiland bij hem nog niet goed genoeg voor een paard er op te zetten,
dus heeft hij 5/6 maanden bij een kennis van hem gestaan die paarden in rijd en verder beleert en die dochter van hem doet dat ook en heeft ook op hem gereden, hun waren helemaal gek van hem enso haha.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 11:36

jeffrey158 schreef:
ga heel veel voltes en oefeningen doen zodat hij wat meer ontspant. en zich op jou concentreerd.
jij moet het tempo bepalen. en niet gaan trekken met de teugels want hij wint wel, draai dan een volte net zolang hij weer rustig is. en dat hij schrikt is wel kudde gedrag maar hoe oud is je paard?

dat doe ik normaal ook, maar ik vond het toen wel erg moeilijk, want dr waren 4 paarden los aant rijden, en 1tje werd gelongeerd. zo'n meisje rijd altijd op een van de voltes omdat haar paard zeg maar altijd dr vandoor rent en alles, dus alle 2 de voltes waren bezet, en als ik dan ook volte ging rijden, wou die steeds dr achter aan of iets, was wel lastig.. en toen wou ik stappen op de volte, en komt dat ene meisje langs met dr paardje, dus ik zet meer spanning op de teugels, begint die opeens met zn hoofdje lichtjes te schudden en begint te bokken en gallouperen, en omdat ik nergens natoe kon werd ik wel beetje nerveus. hij rende namelijk richting dat paard werd gelongeerd. en toen zat ik op zn nek, en stopte hij.
( sorry voor het lange verhaal, leg het liever goed uit dan dat iemand me niet snapt :o :o :o )
oohja, mn paardje is 5 jaar

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:44

het kan ook zijn dat hij pijn heeft (sinds kort) en daardoor tijdens het rijden opeens rare streken uithaalt. En als jíj de teugels strakker neemt wanneer er een ander paard langskomt, maak je er een situatie van die er niet hoeft te zijn. Jij maakt, door de teugels kort te nemen, duidelijk dat het spannend is als er een paard langs komt. Wanneer je doet alsof er niets aan de hand is heb je ook geen paard die denkt dat een ander paard dat langskomt reden is om te gaan bokken.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:12

Slofje schreef:
het kan ook zijn dat hij pijn heeft (sinds kort) en daardoor tijdens het rijden opeens rare streken uithaalt. En als jíj de teugels strakker neemt wanneer er een ander paard langskomt, maak je er een situatie van die er niet hoeft te zijn. Jij maakt, door de teugels kort te nemen, duidelijk dat het spannend is als er een paard langs komt. Wanneer je doet alsof er niets aan de hand is heb je ook geen paard die denkt dat een ander paard dat langskomt reden is om te gaan bokken.

zou indd misschien kunnen, want normaal doe ik dit ook niet. ik weet ook niet waarom ik dat deed.. waarschijnlijk omdat ik zo nerveus er van werd, en geen zin had om dalijk met paard en al in un longe te liggen, terwijl un paard werd gelongeerd. naja dankjewel, zal er op letten :)

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:19

Paarden zijn heel gevoelig voor reacties van mensen, zeker met jonge paarden moet je daar mee opletten. Jouw nervoisiteit nemen ze snel over, mijnadvies aan jou blijf ten alle tijde zo rustig mogelijk

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:34

Maartje83 schreef:
Paarden zijn heel gevoelig voor reacties van mensen, zeker met jonge paarden moet je daar mee opletten. Jouw nervoisiteit nemen ze snel over, mijnadvies aan jou blijf ten alle tijde zo rustig mogelijk

dankjewel, ik zal er echt op proberen te letten! :)

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:54

ik heb er zelf ook soms moeite mee hoor

mijn 5 jarige heeft nu ook kuren!
normaal altijd braaf nu wil hij alleen maar galloperen door de bak met zijn hoofd in de hoogte en niet meer draven :S

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:07

Maartje83 schreef:
ik heb er zelf ook soms moeite mee hoor

mijn 5 jarige heeft nu ook kuren!
normaal altijd braaf nu wil hij alleen maar galloperen door de bak met zijn hoofd in de hoogte en niet meer draven :S

dat is indd niet fijn, want meestal kun je dan niet meer fatsoenlijk afremmen omdat die zn hoofd dan omhoog gooit, en je dan niet echt grip hebt.
dat deed een draver waar ik vaak op gereden heb, ook altijd. misschien is dat wel een ander probleem, maar dat met hoofd omhoog en alleen maar rennen en niet draven is wel het zelfde :P

maargoed, met die kuren. ze zitten nu ook eig wel te puberen, en ik weet ook van mezelf dat ik neit altijd makkelijk ben voor mn moeder, terwijl zij die gene is die alles voor me doet. dusja ik denk niet dat ut allemaal kwaad bedoeld is, maar fijn is het zeker niet!

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:17

Dravers wordt het vaak geleerd voor de sulky om dat te doen
maar volgens mij krijg je wel beetje hetzelfde effect ja!
fijn is het niet maar ja ooit is het vast wel weer opgelost!

en het vergelijken met je moeder en jou haha die vindt ik echt heel grappig

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:35

hahaha, ja maja. vind het wel un beetje het zelfde. trouwens heb gezien dat de jouwne 1,70 is, mijne is ook zo'n grote haha. als die zich groot maken, vind ik mn knolletje echt un reus pff. achja.. voor alles is un oplossing, dus zullen voor onze problemen ook wel een oplossing te vinden zijn :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:41

Je paard komt in de pubertijd op deze leeftijd. Dit kan een grote rol meespelen. En neem nooit je teugels te kort, zeker bij een jong paard als deze. Een jong paard kan nog alle kanten op gaan, en word hierdoor ook heel erg gevoelig in de mond, kijk daar heel goed mee uit. Verder, als je je teugels te kort neemt, sluit je hem heel erg op. Paarden vinden dit eng, net als klemmen, en willen hiervoor vluchten. De kans is dus groot, zoals je als beschrijft, dat hij steeds harder gaat rennen. Dus dit kan er een verklaring voor zijn. Je paard voelt zich hierdoor opgesloten en wilt vluchten, hij wil van die akelige druk in zijn mond af, en het blijven dieren. Dus of ze gaan heel hard rennen of bokken etc. Als jou paard heel hard gaat draven, probeer dit dus niet op te vangen door de voorkant op te sluiten, maar zorg dat je je paard ook vrijlaat en de kans geeft om rustig te worden. Want door zo'n druk op de mond word hij echt alleen maar drukker!

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:22

Ja idd een aardig grote knol hihi en ik ben een dwerg van 1,62 hihi
en vandaag liep justin de sterren van de hemel, mooi nagevelijk, stelling echt alles wat je maar wil zodat hij goed loopt!
en idd, hoe meer je gaat trekken, hoe meer hij tegen het bit komt
en juist nu moet je ze leren dat ze dat bit juist accepteren