Paard aan het been rijden (sturen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QualityHorse

Paard aan het been rijden (sturen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:10

Ik heb van de week mijn eerste privélesje gehad, en omdat ik me toch wat verder wil verdiepen in het 'echte' rijden (ben er achter gekomen dat ik na 8 jaar manegelessen eigenlijk nog geeneens de goede basis ken), wil ik dan toch maar eens deze vraag gaan stellen, hoe stom die ook is..

Een paard rij je altijd door contact met de mond te houden met de buitenteugel, de binnenteugel is minder strak en is zelfs vrij los, als het ware.. Hoe stuur ik dan mijn paard op het been, aangezien ik zo weinig mogelijk druk met de teugels mag gebruiken om mijn paard te sturen??

Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

Jessicajoann

Re: Paard aan het been rijden (sturen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:21

De kant op drukken waar je heen wilt en daar in meegaan. Nou niet gaan hangen maar voor je gevoel meer op die kant zitten.
Ik had hetzelfde. Van de manege weinig geleerd. Op de een of andere manier dit mezelf aangeleerd. Als het je lukt is het, vind ik, veel prettiger rijden dan dat gehannes aan de teugels!
Je kan ook oefen met op je zit terug komen krijg je nog minder met 'trekken' aan de teugels!
Of een keer hele lange teugels en dan alles op je zit en been proberen. Maar dat moet wel goed voelen natuurlijk!

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:24

Ik heb dus gister een privélesje gehad, en vrijwel alles bleek eigenlijk anders te moeten dan op de manege.
ik had enorm veel moeite om de binnenteugel 'lang' te laten, terwijl ik wel druk op de buitenteugel moest houden. Ik had het idee dat ik op die manier totaal niet kon sturen (ook niet op been), doordat ik het paard juist de tegengestelde richting (naar buiten) op 'trok', als je begrijpt wat ik bedoel..

Dus linkerbeen aandrukken wanneer je naar buiten wilt en andersom? Dan klopte het toch zoals ik dacht, maar ik begon te twijfelen :P

Dankuwel voor uw reactie.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:27

als ik jouw was zou ik boeken gaan kopen , goede boeken genruik daar de zoekfuncte maar voor hier op bokt en lessen blijven nemen want wat je nu vragt is moeilijk in het kort samen te vatten aangezien beenhulpen zoveel verschillende functies hebben evenals teugelhulpen gewichtshulpen enzo enzo en als je goed zoekt zijn er veel interresante topics op bokt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:32

In mijn ogen rijdt je een paard op 2 teugels (evenveel contact).

De ruiter kijkt waar die heen wilt, dat is het grootste stuur...
Met je been kan je hier en daar wat begrenzen en met de teugels kan je de stelling meer specifiek maken.

Zo doe ik het.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:41

met de teugels stuur je niet , idd moet je je paard uitbalanceren op twee teugels voor de rest met je gewichts en beenhulpen sturen , maar met de teugels stuur je niet!!
bovengenoemde is veels te kort door de bocht het omvat veel meer.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:45

Ik snap dat niet alles in 1 bericht samen te vatten is, maar de basis zou wel handig zijn :)
Dat je zo weinig mogelijk met de teugels moet sturen, zo ver was ik al :P maar ging me meer
om hoe je je paard met je zit/been moet 'sturen'..

Bedankt voor de reacties.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:48

Inderdaad is een goed boek een mooie manier om te beginnen. Daar staat alles duidelijker in uitgelegd dan wij dit kunnen doen via bokt, inclusief eventuele plaatjes om dingen duidelijker te maken.

Zal toch een poging wagen, misschien hebben anderen nog correcties of aanvullingen?

Sowieso is contact houden op de buitenteugel iets anders dan trekken, maar het is lastig om het gevoel hierbij uit te leggen zonder dat ik naast je sta om het voor te doen. (Ik geef makkelijker les/uitleg in lichaamstaal en gevoel).
Contact houden is voor mij een rechtstreekse verbinding houden met de mond, op beide teugels overigens, zonder die te storen. Dus geen doorhangende slappe teugel maar ook geen zware druk in je hand.
De buitenteugel is deels je stuur, deels je begrenzer en de teugel waar je het tempo voor het grootste gedeelte mee bepaald (ophoudingen maken, ruimte geven).

Bij je beenhulp om bijvoorbeeld naar links te wenden vanaf de hoefslag, komt een zithulp die je automatisch krijgt door mee te kijken waar je heenwilt en je schouders licht mee te draaien naar links. Daar komt een teugelhulp bij met je buitenteugel, die je tegen de hals aanlegt (begrenzend). Deze hulpen zijn zo subtiel dat je ze moet voelen in plaats van zien...

Snap dat dit lastig is in het begin, als je deze manier van rijden niet gewend bent.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:49

Zal tijdens het lezen op bepaalde stukjes reageren! :)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:52

Sica schreef:
Inderdaad is een goed boek een mooie manier om te beginnen. Daar staat alles duidelijker in uitgelegd dan wij dit kunnen doen via bokt, inclusief eventuele plaatjes om dingen duidelijker te maken.
Ik heb 4 informatieboeken over rijkunst, maar vraag me af of deze uitgebreid genoeg zijn. Ik zal op zoek gaan!

Zal toch een poging wagen, misschien hebben anderen nog correcties of aanvullingen?

Sowieso is contact houden op de buitenteugel iets anders dan trekken, (dat snap ik, maar wist niet hoe ik het anders moest verwoorden, wanneer ik rechts contact hou, heb ik namelijk juist het idee dat ik het paard meer naar rechts stuur) maar het is lastig om het gevoel hierbij uit te leggen zonder dat ik naast je sta om het voor te doen. (Ik geef makkelijker les/uitleg in lichaamstaal en gevoel).
Contact houden is voor mij een rechtstreekse verbinding houden met de mond, op beide teugels overigens, zonder die te storen. Dus geen doorhangende slappe teugel maar ook geen zware druk in je hand.
De buitenteugel is deels je stuur, deels je begrenzer en de teugel waar je het tempo voor het grootste gedeelte mee bepaald (ophoudingen maken, ruimte geven).

Bij je beenhulp om bijvoorbeeld naar links te wenden vanaf de hoefslag, komt een zithulp die je automatisch krijgt door mee te kijken waar je heenwilt en je schouders licht mee te draaien naar links. Daar komt een teugelhulp bij met je buitenteugel, die je tegen de hals aanlegt (begrenzend). Deze hulpen zijn zo subtiel dat je ze moet voelen in plaats van zien...

Snap dat dit lastig is in het begin, als je deze manier van rijden niet gewend bent.

Bedankt, ik zal nog wat meer info zoeken en proberen me erin te verdiepen.
Dit is iig een uitleg waar ik wat mee kan, meer info is zeer welkom! :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:00

Als je rechts contact houd, wat doe je dan met je linkerteugel? Die hangt dan toch niet los?
Je hoort op beide teugels contact te houden, alleen doe je met rijden meer met je buitenteugel. Je binnenteugel gebruik je alleen om eventuele stelling te vragen en hou je dus normaal gesproken iets verder van de hals af.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:03

dat is een mooi voorbeeld van hoeveel het wel niet omvat , misschien bij een erg groen paard hou je je binnenhand iets van de hals af om hem te leren begrijpen maar bij een wat verder opgeleid paard doe je dit niet

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:11

Wat versta jij onder een wat verder opgeleid paard? Neem aan dat TS geen paarden onder haar kont heeft die Z dressuur lopen.
Ik hou mijn handen pas wat meer bij elkaar als ik het paard in een wending rond krijg om mijn binnenbeen, zonder hulp van de binnenteugel. Bij de gemiddelde lespaarden krijg je dat niet voor elkaar denk ik.
Doe ik het dan fout?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:13

@Sica
Volgens mij doe je het niet fout...

Al krijg ik een Z paard onder mijn kont dan begin ik ook met hand van de hals af. Eerst grovere hulpen om ze fijn te maken wanneer we elkaar begrijpen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:18

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 01-02-22 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 01:41

Ik heb altijd op een manege gereden,
maar de les waar ik het nu over heb was mijn eerste privéles,
en die was op privépaarden, bij iemand thuis ;)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:41

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 01-02-22 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 01:44

Okido, want ik wil graag op een góede manier leren rijden,
en niet op de 'slechte' manegemanier.. maar dit betekend dus wel dat ik weer volledig bij het begin moet beginnen.. En dat is de enige twijfel die ik heb, aangezien de manier van rijden die ze daar toepassen zó anders is dan de manier van rijden die ik gewend ben ;)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:50

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 01-02-22 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:11

Sica schreef:
Wat versta jij onder een wat verder opgeleid paard? Neem aan dat TS geen paarden onder haar kont heeft die Z dressuur lopen.
Ik hou mijn handen pas wat meer bij elkaar als ik het paard in een wending rond krijg om mijn binnenbeen, zonder hulp van de binnenteugel. Bij de gemiddelde lespaarden krijg je dat niet voor elkaar denk ik.
Doe ik het dan fout?

we hebben het over het streven natuurlijk , als je niet beidde handen laat mee werken met stelling vragen en je hand van de hals af doet is de kans groter dat het paard over de schouder valt , net wat ik zeg het is ondoenlijk om dit samentevatten gaat dit wel gebeuren ben ik bang dat ts onvolledige info krijgt