Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maar ging me meer
Sica schreef:Inderdaad is een goed boek een mooie manier om te beginnen. Daar staat alles duidelijker in uitgelegd dan wij dit kunnen doen via bokt, inclusief eventuele plaatjes om dingen duidelijker te maken.
Ik heb 4 informatieboeken over rijkunst, maar vraag me af of deze uitgebreid genoeg zijn. Ik zal op zoek gaan!
Zal toch een poging wagen, misschien hebben anderen nog correcties of aanvullingen?
Sowieso is contact houden op de buitenteugel iets anders dan trekken, (dat snap ik, maar wist niet hoe ik het anders moest verwoorden, wanneer ik rechts contact hou, heb ik namelijk juist het idee dat ik het paard meer naar rechts stuur) maar het is lastig om het gevoel hierbij uit te leggen zonder dat ik naast je sta om het voor te doen. (Ik geef makkelijker les/uitleg in lichaamstaal en gevoel).
Contact houden is voor mij een rechtstreekse verbinding houden met de mond, op beide teugels overigens, zonder die te storen. Dus geen doorhangende slappe teugel maar ook geen zware druk in je hand.
De buitenteugel is deels je stuur, deels je begrenzer en de teugel waar je het tempo voor het grootste gedeelte mee bepaald (ophoudingen maken, ruimte geven).
Bij je beenhulp om bijvoorbeeld naar links te wenden vanaf de hoefslag, komt een zithulp die je automatisch krijgt door mee te kijken waar je heenwilt en je schouders licht mee te draaien naar links. Daar komt een teugelhulp bij met je buitenteugel, die je tegen de hals aanlegt (begrenzend). Deze hulpen zijn zo subtiel dat je ze moet voelen in plaats van zien...
Snap dat dit lastig is in het begin, als je deze manier van rijden niet gewend bent.
Sica schreef:Wat versta jij onder een wat verder opgeleid paard? Neem aan dat TS geen paarden onder haar kont heeft die Z dressuur lopen.
Ik hou mijn handen pas wat meer bij elkaar als ik het paard in een wending rond krijg om mijn binnenbeen, zonder hulp van de binnenteugel. Bij de gemiddelde lespaarden krijg je dat niet voor elkaar denk ik.
Doe ik het dan fout?