bitloze pony wilt geen bit meer in !?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lyOtaa

bitloze pony wilt geen bit meer in !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:19

5 jaar geleden hebben we een haflinger pony gekregen .
in het begin liep ze met bit maar 2 jaar later hadden we besloten om bitloos te rijden
dat gaat nu heel goed maar nu willen we buitenritten gaan maken ,
Maar nu het probleem ze wilt geen bit meer in ;s
wat we heel gevaarlijk vinden want als ze iets in haar hoofd heeft doet ze der alles voor ;s
We hebben ook de dierenarts er bij gehaalt om haar tanden te bekijken maar daar is niks aan !
weet misschien iemand om dit probleem op te losen ? Dat zou fijn zijn :D

Dee_Es

Re: bitloze pony wilt geen bit meer in !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:23

Waarom moet je paard persé een bit in als je op buitenrit gaat? Als ze gevaarlijk wordt met een bit in lijkt het me veiliger om ook gewoon bitloos naar buiten te gaan.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:25

Is het indoen van het bit het probleem?? Of het rijden zelf?? In het geval van het eerste: duim in de mondhoek en hopla. In het andere geval: misschien eens rustig beginnen met een rubberen bit??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:29

IK zie er ook het nut niet echt van in om nu met een bit te gaan rijden. Het lijkt me toch juist dat wanneer je pony niet meer gewent is aan druk in de mond je met bit misschien juist wel minder controle zal hebben buiten.

Maar als hij het bit niet meer aan wil pakken duim in de mondhoek (maar pas op dat ie niet tussen de kiezen komt) of smeer er iets lekkers op zoals een heel klein beetje honing of (appel)stroop om het bit wat aantrekkelijiker te maken of kijk of hij hem samen met een brokje wil aanpakken.

lyOtaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:32

Maeve schreef:
Is het indoen van het bit het probleem?? Of het rijden zelf?? In het geval van het eerste: duim in de mondhoek en hopla. In het andere geval: misschien eens rustig beginnen met een rubberen bit??

het probleem is het erin doen ze stijgerd gevaarlijk waar door ze soms zelf bijna achteruit valt !
als ze maar een bit hoort of ziet is ze der al vandoor ;s

lyOtaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:33

DarkShines schreef:
Waarom moet je paard persé een bit in als je op buitenrit gaat? Als ze gevaarlijk wordt met een bit in lijkt het me veiliger om ook gewoon bitloos naar buiten te gaan.

ze is gevaarlijk zonder bit ze rent vanalles weg en zonder bit hebt je buiten geen controle over haar !

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:35

Niet om het een of ander hoor, maar heb je je pony een goede basisopvoeding mee gegeven? En al eens een ervaren iemand erna laten kijken waar dit gedrag vandaan komt?

lyOtaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:38

StillAngel schreef:
Niet om het een of ander hoor, maar heb je je pony een goede basisopvoeding mee gegeven? En al eens een ervaren iemand erna laten kijken waar dit gedrag vandaan komt?

de pony schatten ze 15 jaar en wij hebben ze nog maar 5 jaar . we weten gewoon dat ze vroeger op een manege stond als manegepony en dat ze in de kar heeft gestaan :D

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:47

als jou paardje gereden word zonder bit , moet je buiten ook gewoon kunnen rijden, het paardje heeft duidelijk geen vertrouwen, dus zou ik geen drama maken om er een bit in te doen , maar gewoon opnieuw laten wennen buiten! zonder bit! je hebt trouwens verschillende optomingen , welke heb je nu? kruislings onderlegt vind ik het prettigst! een hackmore is scherp , laat je gewoon even goed informeren over bitloos rijden! www.bitloosrijden.nl
succes ermee!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:51

lyOtaa schreef:
DarkShines schreef:

ze is gevaarlijk zonder bit ze rent vanalles weg en zonder bit hebt je buiten geen controle over haar !

Maar als ze zo bang is van het bit denk ik niet dat een bit daarbij zal helpen. Hoogstens voor jou eigen gevoel van veiligheid misschien. heb je op dit moment les? kan je instructie je niet helpen met het buitenrijden? (of misschien dat ze je iemand kan aanraden die dat kan/wil)

lyOtaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:03

brennie75 schreef:
als jou paardje gereden word zonder bit , moet je buiten ook gewoon kunnen rijden, het paardje heeft duidelijk geen vertrouwen, dus zou ik geen drama maken om er een bit in te doen , maar gewoon opnieuw laten wennen buiten! zonder bit! je hebt trouwens verschillende optomingen , welke heb je nu? kruislings onderlegt vind ik het prettigst! een hackmore is scherp , laat je gewoon even goed informeren over bitloos rijden! http://www.bitloosrijden.nl
succes ermee!

ik heb een engels hoofdstel
en bedankt voor de tips ! :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:08

lyOtaa schreef:
DarkShines schreef:

Citaat:
in het begin liep ze met bit maar 2 jaar later hadden we besloten om bitloos te rijden
dat gaat nu heel goed maar nu willen we buitenritten gaan maken

En ze is ook gevaarlijk zonder bit? :roll: Goeeeeed.....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:59

Je hebt je paard gewoon niet onder controle, dan maakt het niet uit of je met of zonder bit rijdt. Dus het bit laten voor wat het is en aan de hand buiten oefenen, vertrouwensoefeningen en schriktraining.

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:02

lust ze suikerklontjes? anders gewoon een suikerklontje tegelijk met het bit zo doe ik dat ook met jonge paarden

lyOtaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 11:01

Citaat:
dat gaat nu heel goed maar nu willen we buitenritten gaan maken

En ze is ook gevaarlijk zonder bit? :roll: Goeeeeed.....[/quote]
buiten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:27

Ik denk ook niet dat je het probleemgedrag buiten gaat oplossen met een bit.
Ik denk dat je beter vanaf de basis kunt trainen met naar buiten gaan. Eerst wellicht met haar buiten wandelen (met twee mensen) en later rijden met ander paard of persoon erbij. En pas vandaaruit verder
Met een bit kan ze net zo hard ertussen uit gaan.