Ik heb het probleem dat ik moeite heb met mijn benen stil te houden, ik drijf zowat fulltime, in de galop heb ik ook moeite met mijn bovenlichaam om dat stil te houden, ik beweeg teveel mee van voor naar achter. Mijn lesgever wijst me er steeds op maar ik krijg het niet opgelost. Volgens mij zit er ergens iets fout in mijn houding en het opvangen van de beweging. Het filmpje krijg ik er niet opgezet. Kan iemand me zeggen hoe ik dat best doe? Ik heb het filmpje op mijn harde schijf staan. Dan kunnen jullie beter oordelen hierover.
Ik heb het vermoeden dat je bovenlichaam achterover-helt omdat je teveel op de achterkant van je billen zit, misschien dat het helpt als je je bekken wat kantelt.. Ik zou je ook de tip willen geven om je door je paard te laten meenemen, probeer niet te duwen met je zit, ontspan in je schouders en probeer je voeten richting grond te denken. Ligt je zadel goed?
ik denk dat je misschien je hakken wat meer uit kunt drukken zodat je benen minder bewegen. en indd schouders ontspannen en rechtop zitten dan komt het goed(A) succes er mee
De eerste vraag, waarom drijf je , loopt je paardje niet vanzelf? Ze loopt wel ontspannen als ik op het filmpje kijk. Het zadel lijkt op het filmpje niet ideaal voor jou te zijn , een beetje aan de kleine kant als je mij vraagt. Dus zit mogelijk wat onrustig omdat je de vrijheid mist.
BeautyLoves
Geplaatst: 07-02-11 21:08
Hey,
Ik heb soms ook wel dat ik niet stil zit dat heb ik in de draf, ik rij Z2 en me ouders hebben lichte-tour gereden (mischien wel hoger, heb eigelijk geen idee) en ik les ook nog bij Yessin. Maar die zeggen (teminste me ouders), dat je, je lichaam moet ontspannen maar niet zo dat je alles los gooid en je, je knieën goed moet klemmen in je zadel. Ik kan het niet zo goed uitleggen zo. Ik hoop dat je wat aan me kleine korte uitleg heb gehad, je moet gewoon heel veel trainen en dan komt het vanzelf wel.
Het wiebelen met je benen komt waarschijnlijk doordat je teveel spanning hebt in je bovenbenen en bekken.
Het is lastig om dit zelf te ontdekken, ik ben zelf heel hard vooruit gegaan na een paar speciale houding- en zitlessen. Een goede geheugensteun voor mij is het controleren of ik wel druk heb op mijn beugels en juist geen druk bij mijn knieën.
Voor het voorover zitten is het heel simpel; Eraan blijven denken dat je je wervels goed moet stapelen en dus rechtop moet zitten. Het is hierbij ook fijn om iemand langs de kant te hebben. Die kan aangeven wanneer je goed zit, zodat jij kan voelen hoe die juiste houding voelt en jezelf daarna kan corrigeren.
Ik kan in de galop ook mn bovenlichaam maar moeilijk stil houden. Mijn instructrice zegt altijd dat ik mn hoofd in het midden moet proberen te houden. Klinkt een beetje raar misschien maar helpt wel. Verder is het belangrijk om jezelf te ontspannen en niet te gaan duwen in de galop daardoor span je jezelf. Laat jezelf meevoeren, dat voelt in het begin heel vreemd en 'los' maar daarna zal het steeds beter gaan voelen.
ik zat vroeger (zo 2-3 jaar geleden) ook absoluut niet stil. toen ben ik bij mijn huidige instructrice te recht gekomen en sinds dien zit ik bijna muisstil.
wij doen dat door: benen helemaal ontspannen, alleen op je zitbeenknobbels en op je beugels steunen. gewoon weg je been laten hangen zeg maar. als je paard dat niet gewend is zal die snel terug komen in tempo. dan geef je gewoon been en daarna je been gelijk weer los. als die achter je been komt geef je erg duidelijk been dat die echt naar voren gaat. en dan gelijk weer los. paard moet net zo lang het tempo blijven lopen tot dat de ruiter aangeeft dat het paard wat anders moet doen. ( ik weet dat is bij de meeste van ons iets te idealistisch)
over je boven lichaam zou ik aanraden om je schouders goed te ontspannen en de beweging gewoon onder je door laten komen. niet te veel willen doen zeg maar. maar ook wel iets je buikspieren aanspannen.
misschien kun je zitlessen gaan nemen? deze zijn heel handig, en je steekt er veel van op!
Air
Geplaatst: 08-02-11 16:27
Probleem van het zitten en drijven weet ik zo niet, dat drijven wat je doet is niet onbewust dus daar moet je gewoon streng bij zijn voor jezelf. Wel zie ik dat je zonder jezelf voor te bereiden een wending rijd, daarbij draai je niet meet in je lichaam, dat is ook hinderlijk voor je paard.
je benen zou je in de trainig kunnen vastzetten met een strotouwtje ofzo. dan maak je het lusje aan het dekje (waar de singer doorheen gaat) vast aan je stijgbeugel(riem)!;)
Er zijn twee dingen die mij het meest opvallen: je drijft bij elke pas, dat is niet wenselijk en maakt het beeld onrustig. Jij en je paard moeten leren dat 1 x drijven een verandering moet geven en daarna je been stil houden. Pas weer been gebruiken als er weer iets moet veranderen.
In galop knijp je met je knieen en trek je je been op.
zelf heb ik als ik rij dit probleem ook.( door mijn ziekte rij ik bijna niet) maar mij werd aangeraden, om niet elke pas te drijven alleen als de pony zachter gaat. dus een tikje en benen weer stil. hakken meer uitdrukken en goed op je houding letten. soms kan zit les ook helpen.