Problemen op de dubbelsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Hester

Problemen op de dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:59

Hallo,

Ik heb met mijn paard Mylady vaak problemen op de dubbelsprongen. We rijden nu L en dan heb je daar 2 van en dat is erg vervelend als dat dan niet wil...
Het probleem is dat als we over de eerste hindernis van de twee zijn, dan maakt ze tussen de sprongen 2 galopsprongen terwijl ze het makkelijk met 1 kan redden, want juist met 2 red ze het niet en dan gaat het fout. Dan gooit ze of alle balken eraf of weigert dan.

Heeft iemand hier tips voor? Ik doe namelijk vrijdag mee aan het FK maar dan wil ik wel dat het goed gaat hahah!

Alvast bedankt!

Sim

Re: Problemen op de dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:04

KOm je in het L dan een dubbelsprong op 1 galopsprong tegen?!?! Dat heb ik nog nooit gezien. Maar goed, rijd je wel een goede afstand op de 1e van de dubbel?

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:06

Ja, 7 meter 1 galopsprong toch? 2 redden we sowiezo dus niet hahah :P
Maar dat is soms nog wel een probleem, maar ook als ik het echt een mooie afstand vond gaat het nog steeds mis. Alsof ze boven de eerste opeens heel veel vaart mindert ofzo...?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:08

Goed je benen erbij houden, en tussen twee teugels houden. Het kan zijn dat je paard zich inhoudt op de eerste sprong daar hij het spannend vind richting de tweede, maar dat moet je zelf rijtechnisch oplossen door hem naar voren te rijden. In het L staat het meestal gewoon op voorwaarts.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:08

Wat zegt je instructeur er van tijdens de les dan?

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:10

Het verschilt per paard kwa aantal galop sprongen. Dit kan je niet afdoen met mijn paard kan makkelijk 1 doen ipv 2. Enige is veel overgangen rijden en veel oefenen. Het klinkt misschien een beetje banketstaaf, maar weet je hoe je je paard moet rijden? Veel mensen kunnen een paard dressuur matig rijden en daarmee ook makkelijk een L parcour springen, maar spring technisch hebben ze het verstand van een koe.
Zet je paard eens stil voor een hindernis en ga dan over een enkele hindernis heen. Tel de galop sprongen en ga dan steeds op het zelfde punt staan. Ook het naar de sprong rijden is super belangrijk, rij tussen de sprong in, hoe heet je paard ook. En kijk eens naar grote springwedstrijden, hier kan je heel veel van opsteken. Want je leert ook van het kijken naar proffessionele ruiters. Succes

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:16

_Sim_ schreef:
Wat zegt je instructeur er van tijdens de les dan?

Ja, goed voorwaarts rijden en scherp houden, maar in de les bouw je op van laag naar hoog en dan doe je het dus vaker over en dan doet ze het meestal wel gewoon goed, maar als het dan in 1 x goed moet gaan in het parcours dan gaat het gewoon fout.
Ik rij haar dan wel zo voorwaarts mogelijk, hou haar scherp, maar het wil gewoon niet....

xSannnn schreef:
Het klinkt misschien een beetje banketstaaf, maar weet je hoe je je paard moet rijden? Veel mensen kunnen een paard dressuur matig rijden en daarmee ook makkelijk een L parcour springen, maar spring technisch hebben ze het verstand van een koe.

Ja ik snap wel wat je bedoeld, maar dat weet ik wel, ik krijg echt supergoed les, en heb geleerd dat je mijn paard een beetje anders moet rijden dan andere paarden, anders springt ze gewoon helemaal niet... De rest van het parcours gaat altijd erg goed, maar op de 2e sprong van de dubbel verlies ik vaak mijn punten... En het is jammer dat dat dan niet in de les gebeurd zodat we daar dan niet aan kunnen werken...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:17

Ga dan in de les inspringen en pak dan een keer gelijk een dubbel op L-hoogte ipv het langzaam op te bouwen.

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:19

xSannnn schreef:
Zet je paard eens stil voor een hindernis en ga dan over een enkele hindernis heen. Tel de galop sprongen en ga dan steeds op het zelfde punt staan. Ook het naar de sprong rijden is super belangrijk, rij tussen de sprong in, hoe heet je paard ook.

Ik snap je niet helemaal :o
ben ik nou dom?? :P
sorry...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:26

Trainen trainen trainen. Mijn vos begint het nu eindelijk te snappen. Een tik meegeven helpt wel eens tegen een krabbel. Maar bij mij zat dit probleem in de basis. Pony niet aan het been. Als jij je pony niet goed aan het been hebt maakt hij ook geen grote galopssprongen als hij niet al te veel looplust heeft, en dan haal je de afstanden niet. Overigens krijg je dit niet in 1 week voor elkaar, maar probeer deze hele week maar aan je dressuur te werken. Neem een lange dressuurzweep mee en rijd veel overgangen. Reageert je pony niet op je been, geef je een tikje zodat je reactie krijgt. Zorg ervoor dat je pony niet stilvalt tijdens de sprong. En een truckje voor als je het net zo snel voor elkaar krijgt, stuur wat scheef de dubbel in, zodat ze zegmaar van links naar rechts/rechts naar links door de dubbel gaat, zodat je lijn wat langer wordt. Dit is echter geen blijvende oplossing maar heb er al wel eens dankbaar gebruik van gemaakt. Dan loop je minder risico op een balk.

Sim, wij hebben in het noorden regelmatig de dubbels op 1 galopssprong staan in het L. Ook wel in het B.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:31

x_Hester schreef:
xSannnn schreef:
Zet je paard eens stil voor een hindernis en ga dan over een enkele hindernis heen. Tel de galop sprongen en ga dan steeds op het zelfde punt staan. Ook het naar de sprong rijden is super belangrijk, rij tussen de sprong in, hoe heet je paard ook.

Ik snap je niet helemaal :o
ben ik nou dom?? :P
sorry...

Afbeelding

Bij het paard zet je hem stil, enkele meters voor de sprong en vanaf daar draaf je aan en rijd je hem aan op de sprong
Als dit in galop lukt is dit helemaal mooi meegenomen, maar hiermee leer je heel veel tactiek en stappen tellen en uitmeten.
Let wel op dat je een goede afstand hebt, als je pony steeds de balk aantikt verander de afstand dan
Laatst bijgewerkt door xSannnn op 06-02-11 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:37

mistid schreef:
Sim, wij hebben in het noorden regelmatig de dubbels op 1 galopssprong staan in het L. Ook wel in het B.

Echt waar?! Hier in de regio en een andere regio waar ik regelmatig start heb ik het nog nooit meegemaakt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:39

Thuis inspringen op simpele hindernisjes en dan 'ineens' naar een dubbel op 7 meter..
Uiteraard voorwaarts, maar je kan evt als hulpmiddel ook een balk op 3,5 meter leggen, dus precies in het midden.

Dan krijg je dus je landing, dan 1 galopsprong over de balk, en dan de afzet.. ;)

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:13

Oefenen is denk de enige optie, zorg er voor dat hij voldoende aan het been is, desnoods geef je een tikje bij. sporen kunnen ook een uitkomst bieden, je moet dit niet blijven doen maar zo ben ik ook de eerst keer rondgekomen. Mij is gauw te heet en te voorwaarts, en is zeer goed voor het been, soms iets te. Maar in het begin kwam ik gewoon me parcour niet rond. Op elke dingetje keek hij. Iemand zei toen tegen me dat ik me sporen er een keer goed in moest zette, door je tenen naar buiten te draaien. Ziet er niet netjes uit maar het ging er om dat ik rond kwam. Nu is dat totaal niet meer nodig, maar vaak omdat ze het toch niet fijn vinden lopen ze door. Ik doe dit nu niet meer, is niet meer nodig en het is niet de vriendelijkste manier, maar ik hoop dat met veel trainen en doen gaat lukken en dat je wat aan de tip hebt.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:15

_Sim_ schreef:
mistid schreef:

Echt waar?! Hier in de regio en een andere regio waar ik regelmatig start heb ik het nog nooit meegemaakt.

Wel apart, in de B staat hier de dubbel meestal gewoon op 1 galopsprong en soms op 2. Ik heb ze liever op 1 staan want 2x verkorten is lastig. Dan moet ik zelf nog technischer inkomen, en dat gaat niet altijd nog even makkelijk. In het L staat het hier meestal 1 op 1 galopsprong en 1 op 2 maar vaak beide op 1 galopsprong

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:30

sanurie schreef:
_Sim_ schreef:

Wel apart, in de B staat hier de dubbel meestal gewoon op 1 galopsprong en soms op 2. Ik heb ze liever op 1 staan want 2x verkorten is lastig. Dan moet ik zelf nog technischer inkomen, en dat gaat niet altijd nog even makkelijk. In het L staat het hier meestal 1 op 1 galopsprong en 1 op 2 maar vaak beide op 1 galopsprong

Ik weet niet waar jij start, maar de wedstrijden waar ik rijd staan ze nooit op 1 galopsprong. Jij rijdt trouwens bij de ponys, dus misschien maakt dat het verschil.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:40

Hier hetzelfde probleem als Mistid gehad heeft. Ik ben nu een jaar verder en kan eindelijk zeggen dat ik de afstanden kan rijden zoals ze horen. Dit is bij mijn paard puur een dressuurmatig probleem geweest!
Hier staan ze in het L of 2x op 1 galopsprong of één keer op één en de ander op twee galopsprongen.
Xsannn, Misschien ben ik wel heel :o? maar hoe leer je je paard hiermee zijn galoppade te vergroten :?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:03

Zoals hierboven is beschreven. Je paard beter aan de hulpen. Oefenparcours rijden , dus oefenen op de hoogte die je ook op concours rijdt.

En in de training thuis, stapje terug nemen om de basis eerst goed te krijgen. Zet eerst 2 sprongen neer met 13 meter ertussen (is 3 galopsprongen)
Ga dat oefenen en als dat goed gaat zet je het op 10 meter (is 2 galopspr) etc. als dat goed gaat op 7 meter (1galopspr) Je moet het juiste tempo zien te krijgen en je paard moet het niet meer eng vinden.

Verder kan je ook (laag) een rij van 3,4 of 5 sprongen achter elkaar met elke keer 1 galopsprong er tussen neerzetten. Je paard moet het gewoon leren kennen/inschatten en dat hij door moet springen. Bij mij hoort dat allemaal bij een basis opleiding van een springpaard.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:09

Je leert hem cordineren, zelf ook aanrijden en passen uit te meten, dan kan je dus de sprongen ertussen manipuleren

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:24

_Sim_ schreef:

Ik weet niet waar jij start, maar de wedstrijden waar ik rijd staan ze nooit op 1 galopsprong. Jij rijdt trouwens bij de ponys, dus misschien maakt dat het verschil.

Ik start bij de pony's. En rijd vaak wedstrijden in Kring Zuid west Veluwe, Oost-Utrecht, en Flevopolder.
Maar lijkt me wel raar dat pony's in het B 1 galopsrping hebben en paarden 2 maar het zou kunnen }:0

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:28

Als het met twee galops sprongen niet redt maar ze springt de eerste makkelijk(moet je zelf ook goed aangeven) kan je de hindernis iets dichter bij nemen waardoor je wat later land, dan hoef je alleen nog maar je galoppas iets te verruimen wanneer je landt(let op! als je geen goede controle met pony hebt gaat het waarschijnlijk niet lukken.)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:39

xsammm: dit vind ik toch maar een rare oefening om een dubbel beter te laten verlopen...
Dit vind ik een goede oefening als je paard naar te sprong toe trekt en je wil hem even duidelijk maken dat hij op jou tempo moet gaan rijden... niet om de galoppade te vergroten of je afstand te leren zien.
Je kan wel een paar balkjes op 3.5m voor de sprong leggen en proberen daar goed op uit te komen en zo lost je eventuele verkeerde afstand zich op voor je aan de sprong bent...
Ik zou eens proberen om de dubbel dadelijk op hoogte te springen en eens extra been te geven en eventueel tikje met de zweep om de pas groter te laten worden... als hij hem dan aftikt thuis op training is niet zo erg... je moet hem vooral aan het been krijgen zodat hij grotere galoppassen leert maken.
Dus dressuurmatig goed werken op verlengen en aan het been krijgen en veel dubbelsprongen springen...

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 19:34

Bedankt voor de tips, ik ga het even proberen!

En ik heb altijd wedstrijden waarbij in de B er 1 dubbelsprong is met 1 galopsprong (7 mter), en in de L hebben we er 2 met 1 galopsprong. Dat zijn toch ook de officiele regels, of verschilt dat nou per regio?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:45

Zit verschil in per regio.

Oja, ik zou niet te veel meer gaan springen deze week ;)

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:28

Ja dat vraag ik me ook altijd af: is het nou wel of niet goed om nog wat te gaan springen en trainen voor de tijd?? Of wel, maar dan niet te veel... of... ? Hebben jullie daar ook nog tips voor?