paard staat niet stil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

paard staat niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:55

hoi,
binnekort heb ik proefjes op een manegepony, een fjord.
Echt een superlief dier, en ik hoop dat ik mijn proefje dan ook ga halen.
maar er is 1 probleempje, hij staat heeeel moeilijk stil. En als je gewoon wat naar achter gaat hangen en lichte druk op de teugels geeft loopt hij er gewoon doorheen. Hij staat soms wel is stil als je hard gaat trekken, maar dat is ook niet helemaal de bedoeling.
Maar heeft iemand een tip? :)
Het is wel een manegepony dus ik kan niet elke dag gaan oefenen, misschien rij ik er volgende week op en anders heb ik alleen het inrijden om te oefenen.

Sabrina1304

Re: paard staat niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:05

Hem ophoudingen geven? Zeker niet gaan hangen aan je teugels, daar maak je je pony enkel nog meer stressed van.
Jammer dat je niet veel kan oefenen; want oefening baart kunst ;)
Mij hebben ze wel eens gezegd om "onopvallend" te kriebelen in de nek van het paard (aan de schoft); dit zou hen moeten ontspannen... Maar ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:36

Rij je wel een overgang naar het stilstaan? Als je gewoon stapt moet je voordat je stil gaat staan wat meer 'omhoog' rijden ipv naar voren. Klein beetje been en teugels op contact houden, niet harder rijden. Zorg dat hij licht in de hand blijft en maak dan een overgang naar halt.

Anders een paar passen wijken voor het stilstaan om de vaart er uit te krijgen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:45

hem ophoudingen geven doe ik altijd al, dat helpt niet. nee dat van trekken klopt, daarom zoek ik ook een andere oplossing want met trekken leert hij het ook niet, is alleen maar vervelend voor hem ;)
Dat van pasje wijken kan ik wel proberen, bedankt voor de tip :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:25

Met een paar passen wijken kan je het misschien proberen op te lossen, maar ALS je dat er maar weer uit weet te krijgen. Op wedstrijd zou ik het niet doen, of heel onopvallend..

Ik rijd tidjelijk een manegepaard met een eigen wil die gwn rechtop gaat staan als ie iets niet wilt. Grootse probleem is stilstaan. Ik geef gwn steeds hardere ophouding en zodra hij stilstaat gelijk een aai over ze manenkam/nek.
Ik denk dat je je eerst even beter kan concentreren op de overgang naar het halthouden. Doe het in kleine stappen. Dus ga langzamer met een ophouding, en zodra hij dat doet geef je een aai en ga je weer verder, dus vooruit. Tweede keer ga je een stapje verder. Gaat ie bij een bepaalde stap de mist in, ga je daarop concentreren. En de aaien zijn erg belangrijk! Zodra hij reageert gewoon niks meer doen. Niet aan hem zitten, alleen dat is al een beloning.

Het is misschien raar om met beloningen te werken terwijl het paard het niet nodig heeft en gwn doordramt. Maar ik vind het beter werken dan straffen. Paarden die al doordrammen zijn eigenwijs, en als je ze straft dan doen ze het juist erger.. Het paard wat ik nu dus rijd word helemaal boos, erg grappig maar natuurlijk niet goed. Hoe ik het oefen, reageert ie er erg goed op en vind hij het helemaal niet zo erg meer.

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:29

Vraag aan je instructeur of jullie die les overgangen kunnen rijden, dan kun je alsnog oefenen!

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:46

Het lastige bij deze pony is dat het aangeleerd gedrag is. Omdat er veel mensen op zijn rug rijden en met hem te maken hebben zul je hem niet kunnen leren stil te staan. Je moet hem namelijk herconditioneren en dat kost veel trainingsuren.

Wat je misschien nog kunt doen omdat het heel snel moet is hem wat lekkers laten zien (bijvoorbeeld een snoepje), snel opstappen en hem dan als hij stil is blijven staan dat lekkers geven. Zodat hij wacht met weglopen totdat hij zijn lekkers heeft gehad. Normaal niet de goede manier om hem te leren stilstaan, maar met manegepony's krijg je de kans niet om het goed te doen.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:15

Lijkt me er niet zo makkelijk uit te krijgen je zou het kunnen proberen met het verzwaren van je zit, maar deze pony heeft al zoveel kinderen op zijn rug gehad dat hij zijn eigen rondje loopt. Dit is er vaak niet uit te rijden, met veel belonen enzo is mogelijk maar dit heb je niet zo 1,2,3, gedaan. Ik zou als ik jou was je erbij neer leggen. Sommige dingen zijn zo en kunnen we nou eenmaal niet veranderen. Je proefje bestaat niet alleen uit halthouden en als je voor dat onderdeel wat lager hebt is dat geen probleem, als je de rest netjes doet kan je nog makkelijk winstpunten halen
Laatst bijgewerkt door xSannnn op 06-02-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:55

Wat xSannnn zegt is inderdaad waar. Maar als ik jou was zou ik het gwn proberen. Het kán wel. Je moet veel geduld hebben. Je hoeft niet de hele les aandacht eraan te besteden. Maar het is altijd leuk om aan iets te werken! Ik rijd dus dat manegepaard en je ziet hem helmaal veranderen als ik erop ga! En dat paard vind het niet leuk om iets te leren nog wel.. En toch zie je zoveel verschil! Zit veel lekkerder in ze vel nu, ziet er beter uit, gespierder ook. Maargoed ik weet niet wat je niveau is.. Je moet zelf maar even beslissen wat je wil. Maar ergens waar je aan begint moet je ook afmaken en dat moet je goed onthouden.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 19:36

bedankt allemaal :)