Losrijden; laag diep en rond of nou net niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

equilife

Losrijden; laag diep en rond of nou net niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 10:23

Ik heb al een hele tijd mijn twijfels en dilemma's over hoe ik mijn paard nou moet losrijden.

De één zegt: laag diep en rond en de ander zegt: doe maar lekker hoog dan gaat ie niet op zijn voorbenen lopen.

Ik ben nu op zoek naar iemand die mij hier wat tips over kan geven (misschien via pb met enkele foto's van het losrijden?)

Equimotion

Re: Losrijden; laag diep en rond of nou net niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:31

Je kunt een paard pas laag en rond rijden op het moment dat je hem daarin op het achterbeen kunt houden, anders is het een totaal zinloze oefening. Dat wordt bepaald door een aantal factoren, de africhtingsgraad van het paard, de handigheid en het ruitergevoel van de ruiter en niet onbelangrijk de natuurlijke bouw en bewegingsmechanisme van het paard.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:48

Een paard dat laag en rond is valt niet altijd per se op zijn voorhand. En een paard dat in hoger ingesteld loopt loopt niet daarvoor automatisch van achter naar voor. Het kan evengoed op de voorhand vallen. En zeker als je dit te snel in je training zou opnemen.
Mijn mening hierover is:
Een paard dat uit zijn box komt kan ook nog niet in 1,2,3 volledig los en meteen volledig over zijn rug zijn en je kan dan ook geen correcte oprichting krijgen. Je moet daar een beetje naartoe werken.

Wel zou ik kijken naar de bouw van je paard. Is het een paard die gemakkelijk oprichting krijgt rij je hem wat hoger tijdens het losrijden dan een paard dat het daarmee wat moeilijker heeft. Een paard die snel op de voorhand valt zou ik even laag en diep rijden maar wel sneller hem wat hoger instellen. Een paard die graag die hals erop zet zou ik even hem zo hoog laten lopen maar daarna hem zo laag en diep mogelijk rijden. En dit zou ik in de training afwisselen. Dus iedere keer die houding gaan opzoeken en dan terug belonen met een gemakkelijkere houding, zonder dat het paard daarbij op de voorhand valt natuurlijk.

Het is ook de bedoeling niet dat de ruiter zijn paard zijn hoofd moet gaan optillen omdat hij bang is dat hij anders op de voorhand valt. Want op die manier valt hij zowiezo op zijn voorhand.
Hopelijk is het een beetje duidelijk want ik ben geen schrijftalent... :)
gr

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:02

Equimotion schreef:
Je kunt een paard pas laag en rond rijden op het moment dat je hem daarin op het achterbeen kunt houden, anders is het een totaal zinloze oefening. Dat wordt bepaald door een aantal factoren, de africhtingsgraad van het paard, de handigheid en het ruitergevoel van de ruiter en niet onbelangrijk de natuurlijke bouw en bewegingsmechanisme van het paard.

Eigenlijk kan ik hier niets meer aan toevoegen. :)
Het ligt ook gewoon aan het type paard, de ene is zo gebouwd die je nooit laag, diep en rond los hoeft te rijden en de ander is zo gebouwd dat dat juist wel een goede manier is.

Het is alleen niet een manier van rijden die je zomaar even zonder kennis moet toepassen, dan kan het meer kwaad dan goed doen. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:56

Geen van beide, wel vw-nw, met een actief been, veen schakelen en buigen, om zo het horizontale evenwicht er goed op te hebben, en bij een verder opgeleid paard hem zo op het achterbeen te zetten.

Hoofdhouding maakt mij bij het losrijden niet zoveel uit, wel de activiteit en de gehoorzaamheid, en uiteraard de ontspanning.

En aangezien het toch echt warm-up blijft, vind ik dat je juist de spieren goed moet opwarmen, veel ruimte geven dus, als ze willen zakken moet dat kunnen, maar correct.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:38

Equimotion schreef:

Ik ben het oneens met de eerste zin. Een paard laag en rond rijden is wel degelijk een zinvolle oefening ookal heeft ie zijn achterbeen er niet bij. Paarden worden losser in de hals en in de kaak en ook in de rug, ookal hebben ze het achterbeen er niet bij. Ik vind het achterbeen gebruik bij het losrijden niet eens zo belangrijk.

Er zijn echt ontzettend veel verschillende manieren. Sommigen vinden juist belangrijk dat ie er goed bij is en actief en maakt hoofd/halshouding niet zo uit maar bij mij gaat het losrijden er in het bgin vooral om dat ie lekker los laat. Overdreven stelling naar binnen en buiten en lekker laag en rond, afwisselend met laag en zijn neusje eruit. Daarna wat meer achterbeen vragen en dan steeds korter nemen en meer achterbeengebruik. Ik vind dat je paard echt verschil moet kunnen weten tussen losrijden en het oppakken, dit moet duidelijk zijn. Dit is hoe ik paarden rijd en het bevalt me goed :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:26

Hangt ook af van de bouw van het paard

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:30

losrijden staat eigelijk voor een warming up waarin je paard/pony op zijn eigen benen loopt en niet in je hand hangt. meteen hoog inzetten is niet goed wand dan zet je de rugspieren vast. je paard/pony moet zijn rugspieren warm en soepel maken zodat je paard/pony loslaat over de rug en zijn achterhand en goed onder kan zetten en niet in je hand gaat hangen. om je paard goed los te rijden door het hele lichaam is het goed om je paard/pony laag en rond te rijden maar niet de diep. en je paard/pony mag niet gaan hangen in je hand. je paard strekt zo goed zijn rugspier een ontspant zijn rug. begin hiermee in stap daarna meteen galop en dan voor je gevoel een hoger tempo dan normaal. zo kan je paard/pony zijn achterhand er goed onder zetten en omdat je paard/pony goed voorwaarst is zal je paard/pony aan de voorkant niet gaan hangen en op ze eigen benen lopen. in het begin zal je paard/pony het moeilijk vinden maar je ondervind snel resultaat dat alles makkelijker word.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:36

JPS schreef:
Hangt ook af van de bouw van het paard

Ik sluit me aan.
Of ik mijn paarden wat lager instel of juist niet hangt van zoveel dingen af. En dat is eigenlijk niet te beschrijven, het is een gevoels kwestie en samen met mijn instructeurs kijken we elke keer weer naar wat voor dat moment nodig/goed is.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:28

ik ga helemaal mee met wat hierboven staat. het ligt echt aan de bouw van je paard.
ik rijd meerdere paarden ook voor andere. 2 daarvan moet ik wel laag rijden maar wel echt heel erg op lengte, terwijl 2 andere veel meer LDR gereden worden om los te komen. gewoon kijken wat er het beste bij je paard past.

een paard die iets horizontaal gebouwd is moet je niet te diep en te laag gereden worden, want dan wordt het helemaal z'n 'duikboot'.

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:24

ik denk dat het ligt aan wat voor een paard je hebt! ik heb namelijk een paard dat op de hand hangt en daarom rijd ik hem in het begin gewoon hoog en losjes, maar als je paard dat vanzelf is kun je het naar mijn idee en wat ik geleerd heb gekregen beter diep en rond rijden ;)

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:28

teugels niet te strak, dus net contact met de mond
en zorgen dat de oortjes ongeveer even hoog zijn als de staart.
later pak je hem/haar wat op en probeer je hem/haar in een krulletje te rijden.

dus het is er eigenlijk midden in.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:22

laag diep en rond en hangend op je hand heeft weinig nut! probeer hem in horizontaal evenwicht te krijgen. Beetje schakelen en het paard zal vanzelf in balans komen (houd ook zonder de druk van je teugels jezelf in balans!!)
Mijn paard (z1 niveau) rijdt ik de eerste 15 minuten laag, diep en rond en zo sluit ik ook af.

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:03

Hee, ik rijd sinds kort een tuiger die haar hals er opzet,
en dan ook nog eens een beetje in de krul gaat lopen. Ik had hier een vraag over want
Als ik haar teugels losser laat maakt dat niet uit. Ze volgt mijn hand niet.
Ik wil haar daarom laag en rond rijden maar hoe kan ik dit het
beste doen? Achterhand is wel actief. Sommige zeggen dt ik
met hulpteugels moet gaan rijden maar hier ben ik geen voorstander van.

Groet, Anke

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:15

Ik rijd zelf altijd mijn paarden Laag, diep en rond, maar dit kun je absoluut niet zonder begeleiding zomaar even doen!! Als je zelf al niet eens weet of je hem laag, diep en rond moet losrijden en hier op bokt gaat vragen dan zou ik er zeker niet aan beginnen. Daarnaast schijnt bijna iedereen te denken dat een paard persee op de voorhand valt als een paard LDR gereden wordt, maar dat is , wanneer je het goed toepast, helemaal niet waar. LDR is niet even je paard met zijn kop op de borst trekken maar het is echt een systeem waarin je rijdt en dit moet je eerst zelf volledig in de vingers hebben voordat je dit alleen kunt doen. Want juist door de mensen die het zelf even gaan uitproberen ( en het dus volledig verkeerd doen waardoor het zijn doel compleet voorbij schiet ) is dit systeem in een slecht daglicht gekomen.

Daarnaast heeft het idd ook met de bouw van het paard te maken, het ene paard rijden wij veel dieper en ronder dan de ander, ligt helemaal aan de bouw van het paard.

Edit, zie nu pas dat dit een oud(er) topic is en de gebruiker permanent geband is...

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:17

ik zou hem op normale hoogte rijden totdat je hem goed op het achterbeen kunt houden tijdens het LDR

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:03

Okee. Dankje voor de tip.

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:11

ik ben voorstande van om een paard lang, laag maar wel actief voorwaarts los te rijden. Dit is erg goed voor de doorbloeding van de spieren en het opwarmen van de spieren. daarna kun je hem iets meer oprichten en proberen wat meer op de achterhand te rijden;)

Ik vind het wel erg laf om te zeggen dat iemand het niet moet proberen als diegene zoiets op bokt vraagt. Misschien kan diegene prima rijden, maar is benieuwd naar meningen van anderen ;)

Succes ermee!

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:15

Equimotion schreef:

Enigste juiste antwoord mogelijk :-)

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:47

Rekken en strekken is heel belangrijk! Dus ik zeg laag!