galop hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ella_14

galop hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:50

het klinkt misschien stom maar ik kan mijn paard niet op de hoefslag houden. :oo Als iedereen draaft en ik mag dan galloperen totdat ik achter in de rij kom lukt het me wel maar als we allemaal tegelijk gaan galloperen dan krijg ik hem niet op de hoefslag omdat de andere paarden de hoeken afsnijden en hij ze achternagaat. ik moet dan mijn binnenbeen gebruiken alleen ik snap niet zo goed hoe ik dat moet doen kunnen jullie het uitleggen want ik snap de uitleg van de instructrice niet.

kleinvosje

Re: galop hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:52

Voor je paard is het begrijpelijk dat hij de bochten afsnijdt, dan is hij sneller weer de achterste en hoeft hij minder te galopperen. Ga goed rechtop zitten, buitenteugel steun houden en dan met je binnenbeen goed aandrijven richting de hoefslag. Zijn jullie er allemaal aan toe, vraag dan of je eens met zijn allen tegelijk kunt galopperen, of in twee groepen. Dat scheelt waarschijnlijk een boel afsnij werk.

ella_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:54

we galloperen ook met z'n allen tegelijkertijd alleen ik bedoel dat hij vlak na e of b gaat afsnijden en niet op de hoefslag blijft

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:55

ok, ik snap je. Toch doen zoals ik net al schreef, kijken of het werkt.

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:46

Ik probeer mijn pony ook altijd netjes de hoeken door te laten gaan, want dat ging vroeger ook niet al te best. :+
Ik neem dan altijd lichtjes druk op de binnenteugel aan en laat die teugel tegen de hals rusten, dus niet over de hals heen halen, maar er tegenaan. Goed je binnenbeen eraanhouden, zodat je hem als het ware weer terug duwt. Je buitenteugel zou ik dan goed naar buiten zetten, dus van de hals af houden, maar je moet dan niet naar je toe gaan trekken, want dat heeft totaal geen zin. Je moet hem naar buiten duwen, je geeft dus alleen druk naar rechts (als je op de linkerhand rijdt) of links (als je op de rechterhand rijdt). Je plaatst je hand dus alleen opzij en niet naar achteren.
Zo heb ik het van mijn instructrice geleerd, maar ik weet niet of ik het echt duidelijk uit heb kunnen leggen. :o

ella_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:01

bedankt ik zal het proberen & Tosca_tje ik snap wel wat je bedoelt

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:27

Herkenbaar!
Had ik vroeger op de manege ook last van. Ben toen bewust niet achter anderen aan gegaan. Heb m`n eigen tempo geprobeerd te houden en vooral veel afstand geprobeerd te houden.

Kwam er weer iemand voor me rijden, dan maar een volte tot ik weer genoeg ruimte heb.

ella_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:15

ik heb het geprobeerd en ik kon hem we lbeter op de hoefslag houden alleen hij viel na 3 passen steeds terug in de draf

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:27

Mijn bijrijdpaard ging altijd van de hoefslag af tijdens het galopperen. Mijn instructrice wees me erop dat veel mensen die op een manege gereden hebben veel naar binnen kijken. Ik moest dus beter vooruit kijken waardoor ik ook beter rechtop ging zitten.
Ik let er nu heel goed op om niet naar binnen te kijken. Ik betrap mezelf er echt nog heel vaak op (iets wat je al 15 jaar doet, is namelijk niet in 1 week afgeleerd).
Nadat ik deze tip een paar weken geleden heb gekregen galoppeerd mijn paard altijd op de hoefslag als ik dat vraag. Geen enkel probleem meer.
Succes

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:52

ella_14 schreef:
ik heb het geprobeerd en ik kon hem we lbeter op de hoefslag houden alleen hij viel na 3 passen steeds terug in de draf

hm.. dat is wel lastig, maar ik denk dat het op het moment het belangrijkste is dat je hem op de hoefslag houdt. Dat hij gaat snappen dat hij niet zomaar de hoeken af mag snijden, als hij dat wil.
Elke keer als hij terug valt naar draf zonder dat jij dat aangeeft, moet je hem wel weer aan laten galopperen. Ik denk dat je met veel oefenen op die manier vanzelf je doel bereikt :)

siqojaskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:55

Gewoon heel veel druk even aan je binnenbeen. Dan ook alleen met je binnenbeen, niet met je buitenbeen. Mijn paard doet dit ook wel is, dan geef ik ook druk aan de binnenteugel, zodat hij echt naar buiten wordt gedrukt.
Succes

emmiebem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:57

Let er ook op dat je zelf niet naar binnen gaat hangen, dus dat je (onbewust) meer gewicht op je binneste stijgbeugel zet. Probeer vooruit te blijven kijken tot helemaal in de hoek en je gewicht gelijk te verdelen over de stijgbeuges/het zadel.

succes!