benen bewegen teveel tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ella_14

benen bewegen teveel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 22:22

Tijdens het lichtrijden bewegen mijn benen teveel. Ik hoorde dat het misschien helpt als je leren laarzen koopt maar daar heb ik het geld niet voor. Mijn benen moet ik van de instructrice naar achteren doen maar dat vind ik nogal moeilijk rijden. kunnen jullie mij helpen?

mika11

Re: benen bewegen teveel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:54

Proberen je hakken goed naar beneden te houden. Proberen niet bij elke pas pony of paard aan te drijven. Want daar krijg je ook van die wiebelbenen van. Goed rechtop zitten. Goed zadel helpt ook.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:56

ik kon eerst mijn benen ook niet goed stil houden, hihi
maar ik ging toen de heletijd op mn benen letten (ook kijken)
zo veel op mijn benen gelet dat het standaard werd dat ik ze stil hielt!
succes ermee :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:01

Je moet niet naar je benen kijken. Dan kijk je naar beneden en wordt je houding al minder goed.
Het beste is proberen altijd goed rechtop te blijven zitten, hakken naar beneden en voor je uit kijken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:22

Rij je misschien met iets te korte beugels? Ik had dit probleem ook, en mijn beugels waren altijd te kort.
Ik heb mezelf gedwongen om langer te gaan rijden. Ik begon eerst met 1 gaatje langer, en zo ga je door tot je in een goede houding zit. En zoals de rest al zegt; niet op je benen letten, hakken naar beneden en let op je houding, dat ie goed is. Ik rij nu op de goede beugellengte en mijn wiebelbenen zijn al een stuk minder. Maar je moet niet denken dat het in 1 keer lukt. Ieder mens is anders, bij de een is het meteen al goed, en bij de ander blijft het zo. Probeer het maar, en niet wanhopig raken als het niet meteen lukt. Als dit het geval is (dat je met te korte beugels rijd) dan zal het in het begin lastiger rijden zijn, je zal je beugels verliezen, en er doorheen schieten, maar als je het eenmaal gewent bent, gaat het prima. Als je ze 1 langer hebt gemaakt, en dat gaat goed, doe je er nog een langer, net zo lang tot je dus goed zit. Je maakt jezelf dan namelijk een stuk langer, je benen dan, en dat rijd op en een gegeven moment ook beter. En het oogt ook nog eens netter. Succes!

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:33

met een strotouwtje de stijgeugel en het lusje waar de singel door gaat kort aan elkaar maken, dan kan je je benen bijna niet meer bewegen en liggen ze toch goed!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:29

anoekreuvers schreef:
met een strotouwtje de stijgeugel en het lusje waar de singel door gaat kort aan elkaar maken, dan kan je je benen bijna niet meer bewegen en liggen ze toch goed!

En als je valt heb je je benen ook nog steeds op de juiste plek liggen :+ Dit is wel een beetje riskant om te doen. Ga eens zonder beugels rijden, dan leer je je benen te ontspannen tijdens het rijden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:35

Haha..
Met je hielen de grond proberen te raken, lukt je toch niet, maar je zit wel zo strak als een visdobber.
En idd zonder beugels werkt ook goed.

Bieke78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:04

Ook ik heb benen die een eigen leven leiden ; ) Van mijn instructrice moet ik tijdens de les ook ff zonder beugels rijden en dit helpt echt!

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:06

Ik volg dit even want dit is ook mijn probleem...

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:56

ik heb dit probleem als ik rij ( ik rij niet veel meer door chronische ziekte ) maar ga toch even volgen, mij werd aangeraden niet elke pas te drijven maar een keer been en dan weer stil n pas weer drijven als het paard zachter gaat. ook zitles en zonder beugels en goed op letten dat je je hakken uitdrukt kan helpen.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:10

mika11 schreef:
Proberen je hakken goed naar beneden te houden. Proberen niet bij elke pas pony of paard aan te drijven. Want daar krijg je ook van die wiebelbenen van. Goed rechtop zitten. Goed zadel helpt ook.

Hmmm... hoe verder je je hakken naar beneden duwt hoe sneller je je benen naar voren zult steken.. Ik ben altijd uber fanatiek met hakken naar beneden.. en daardoor heb ik nu mijn benen ook naar voren weten te sturen. Mijn instructie zei dat ik iets minder mijn hakken naar beneden moet doen. Ik deed het dus TE.. even als risico dat je daarop let! ;)
Mijn benen zijn trouwens wel stil maar ik steek ze te ver naar voren toe.

walithe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:45

ik lees ook even mee heb ook wiebel benen :) iemand nog meer tips???

Foblesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:28

Ik heb het zelf heel erg op m'n C pony, dan zit ik ook maar wat te wiebelen met m'n benen. Op m'n paard heb ik dat weer niet, dan zit ik juist best wel stil voor mijn doen met m'n benen. De C pony waar ik bij wiebel heeft ook hele ruime gangen, waar het ook een beetje door komt. Misschien dat het daar bij jou ook aan kan liggen.

speednijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:04

ik heb ook dit zelfde probleem, mijn knieen sluiten niet aan t zaddel en me voeten bewegen best wel af en toe voel ik wel dat ze stil hangen maar lukt me niet heb heel vaak zonder zadel gereden in de hoop dat het minder zou worden maar het blijft bij mij aanhouden,en rij ook met langere beugels iemand een tip?

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:33

:+ Ja ken ik! Moet ook minder drijven en constant op mijn houding letten. Daarbij draaien mijn tenen ook nog 's naar buiten :( . Het probleem dat wiebelbenen heet! Ik ben er altijd mee bezig :j dus lees ff mee. Iemand de Gouden Tip? Beugels heb ik op goede lengte en ik probeer mijn bovenbenen 'naar binnen' draaien waardoor mijn beenligging geheel beter wordt...

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:40

Bij mij hielp het om mijn beugels goed lang te doen en mijn hakken uit te drukken. Ook gewoon recht op zitten en naar voor kijken!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:46

Voor mij hielp het om veel rijkilometers te maken op verschillende paarden.
Op denk duur ga je vanzelf beter mee met de bewegingen waardoor je makkelijker je benen stil leert houden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:38

Mijn benen gaan juist 'meelopen' als ik mijn beugels te lang heb. Als ik ze dan 1 gaatje korter doe blijven ze bij mij juist beter stil liggen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:41

Zelf coaching. De eerste paar keren nergens anders mee bezig zijn dan tegen jezelf zeggen dat je je benen stil moet houden (desnoods hardop). Als ik echt iets af moet leren of juist bij moet leren, dan helpt me dat enorm! Op een gegeven moment is dat gewoon automatisme. Ik had pianohandjes. Nu echt niet meer... Mijn paard heeft een dikke week bagger gelopen, maar ik heb nu wel automatisch mijn handen rechtop haha. bewust worden van wat je doet helpt imo beter dan wel strotouwtje dan ook :D

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:43

Niet je hakken naar beneden drukken, maar je kleine teen naar boven (denken)

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:57

Volgens mij werkt de ouderwetse manier ook heel goed: Beugels over de hals, knoop in de teugels (mis. beter ff aan de longe en op op een braaf paardje) en oefeningen doen voor een onafhankelijke zit. Zoiets als bij je 1e paardrijles. Hier zit de basis. Ws ben je niet helemaal onafhankelijk in je zit, waardoor je wanneer je omhoog of omlaag komt bij het lichtrijden je been beweegd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:58

Veren in je enkels.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:09

Ik heb dit ook heel erg maar ben er nu mee aan de slag. Mijn probleem was dat ik mijn benen niet mooi lang hield. Ik heb mn beugels uitgedaan en toen moest ik mn benen laten hangen. Dan de beugels weer in doen en je benen zo proberen te houden. Het ging gelijk al een stuk beter!

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:15

elastiekje om je benen doen aan je zadel vast, maar dan moet je paard wel heeeeeeel braaf zijn want als je valt zit je vast...