Problemen met snelheid galop, hoe onder controle te krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gebakje

Problemen met snelheid galop, hoe onder controle te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:36

hoi allemaal,

ik heb sinds 8 maanden een lieve fjordenmerrie van 16 jaar, toen ik haar kocht had ze wat rugproblemen en deze hebben we door therapieen en veel zorg zo goed als opgelost, nu is ze eigenlijk altijd erg braaf en kan ik in de bak zonder problemen een mooi stukje met haar stappen,draven en galloperen zonder problemen.

Sinds afgelopen weken loopt ze anders als anders, de stap en draf gaat mooi maar de galop daar strubbelt ze behoorlijk in tegen. Zij bepaald het tempo en haar tempo kan ik niet uitzitten zeg maar.
Ik krijg sinds 6 weekjes les van een goede instructrice die 1 x in de 2 weken mijn fjordje bijrijd (vanwege gezondheidsredenen) maar sinds mijn instructrice bijrijd en ik les krijg gaat het eigenlijk een stuk minder als daarvoor, mijn instructrice rijd zelf ergens ver in de z en zij vraagt ook veel meer als dat ik doe natuurlijk. Ze is erg goed in wat ze doet hoor absoluut, maar zou het kunnen zijn dat het misschien iets te veel is wat we van haar vragen? ik vraag haar sinds 4 weken aan de teugel, en dat doet ze eigenlijk ook wel heel mooi maar kan het zijn dat het aan de teugel lopen toch niet goed is voor haar rug? ze heeft een periode (voor mij) met slofteugel gelopen en is daardoor een beetje gedwongen naar de krul..

Op buitenritten ging het ook altijd erg goed maar ook de laatste buitenrit kreeg ik opeens een klein bokje en was ze in de galop niet meer terug te krijgen... ditzelfde gedrag doet ze nu ook in de bak, aan het einde van de les moet ze ook opeens heel hard gaan lopen terwijl ze het 1ste half uurtje wel voorwaarts is maar makkelijk terug te nemen. ( de makkelijkste oplossing is misschien maar 29 minuten rijden dan :D )
maar ik wil gewoon ontspannen met haar rijden, lekker recraetief en geen wedstrijden gewoon een stap een draf en een galop zeg maar.
Ik vind het wel belangrijk dat ik controle over haar heb en dat heb ik nu niet in de galop, in de stap en draf trouwens weer wel. heeft iemand een tip of herkend iemand dit gedrag en wat zou ik daar het beste aan kunnen doen.

Nu wil ik binnen kort weer lekker met haar het bos in, en kreeg ik de tip (van meerdere mensen) om er dan alleen op buitenrit een iets scherper bit in te hangen voor mijn eigen veiligheid dat mocht ze er vandoor gaan dat ik eventueel een noodrem heb. Buitenritten is mijn nummer 1 waarvoor ik een paardje heb gekocht, dus voor mij is het belangrijk om naar een veilige galop toe te werken. ik ben nu bezig met overgangen rijden en haar een sterkere achterhand te geven, (zelf het tempo bepalen) maar sinds we dit oefenen gaat het alleen nog maar slechter...

tips ervaringen en ideeen zjn van harte welkom.
Laatst bijgewerkt door Elles op 03-02-11 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast, 'Iemand raad?' beschrijft niet de inhoud van het topic.

Nicole288

Re: Iemand raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:40

Omdat dit niet een rasspecifiek probleem is, verplaat ik je topic naar rijtechnisch

FJ -> RT-P

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:44

Misschien zijn de oefeningen die je rij-instructrice met der doet te zwaar. Voor de rest stel ik voor om het een aantal dagen te doen zoals je het voorheen met der deed. ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:45

ik denk idd dat je instructrice je paard teveel doorvraagt, zeker ivm vroegere rugproblemen. Dit wil idd niet zeggen dat je instructrice slecht rijd ofzo, maar die zijn gewoon zulke paarden gewent en proberen dat dus bij elk paard te doen.

Ik rijd zelf ook een paard (nog niet zo lang een American Paint Horse) die houd er ook totaal niet van om een schop te krijgen als ze niet hard genoeg gaat, of dat je haar dus teveel doorvraagt. Dan krijg je rodeo

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:56

ik kan me in jullie antwoorden wel vinden, mijn instructice rijd ook supergoed maar net wat je zegt er zit natuurlijk een verschil tussen een doorgetrainde kwpner en een stugge al wat oudere fjord natuurlijk... bovendien vind ik het alleen belangrijk dat ik lekker kan hobbelen, met of zonder aan de teugel maakt mij niet zoveel uit. maar hoe zou ik dat sjeezen in de gallop onder controle krijgen? dit is de reden om voor mij te gaan lessen namelijk. Ik rij nu toch al wat jaartjes en heb dit probleem eigenlijk nooit eerder gehad, maarja het is natuurlijk wel mijn 1ste eigen paard dus ( niet om t een of ander) leer je nu echt paardrijden, jullie denken dus ook dat het teveel vragen misschien niet zo goed is? ...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:03

mijn oude pony deed dat ook en die was goed terug te rijden door ze op een volte te zetten. Maar ik moet wel bekennen dat ik rengalop ook wel eens erg leuk vond.

Misschien meer overgangen draf-galop en terug. Ze bezig houden zodat zij de kans niet heeft om te denken aan racen, dus voltes. Hoop dat je er wat mee kan. Uiteraard gaat ze nog wel proberen om er onder uit te komen maar gewoon wat doorpakken. Succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:04

Ja, van je eerste paard leer je ontzettend veel. In de OP valt me een dingetje op dat ik ook met mijn (eerste) paard heb: het hard gaan rennen en geen controle in galop. Bij ons bleek het dat mijn paard, doordat hij lang op zijn voorhand had rondgesloft, niet op 4 benen kon galopperen. In stap en draf ging na een paar maanden redelijk maar hij vond het in galop ontzettend moeilijk om zijn achterbenen genoeg te gebruiken. Het was makkelijker voor hem om gewoon maar hard te rennen, rennen zonder dat je er controle over hebt is eigenlijk het vluchten voor het dragen door het achterbeen.
Wat bij ons heel goed werkte was aanspringen en dan meteen terug naar draf. En dat uitbouwen naar steeds meer GOEDE galopsprongen. Dus in het tempo dat de ruiter aangeeft. Al zijn het er maar drie. En dat bouw je dan uit. Een scherper bit lijkt me niet alleen erg onvriendelijk maar ook vooral vind ik het symptoombestrijding. Juist paarden die het achterbeen niet genoeg (kunnen) gebruiken storten vaak op het bit, daar krijg je dikke onderhalzen van. Blijf zo licht mogelijk in je teugelhulpen. Als je moet trekken om je paard vanuit galop weer in draf te krijgen ben je te lang doorgegaloppeerd. Pas als je je paard op heel lichte hulpen een overgang van galop naar draf (of stap) kunt laten maken zul je voelen dat hij zijn achterhand begint te gebruiken tijdens de galop.

Wat voor oefeningen doet je instructrice met je paard? En wat voor oefeningen moet jij in de les en als huiswerk van haar doen met je paardje?

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:21

@ hestejente

ze heeft idd nooit haar achterhand leren gebruiken en dat is waar we nu al maanden in aan het oefenenen zijn, en dat ging supergoed... de galop is precies zolas jij het beschrijft, ik kan echt heel veel met jou antwoord het kwartje viel me gelijk toen ik jouw berichtje las zeg maar..(heul herkenbaar) voltes rijden lukt in de bak wel maar helaas niet in ons eigen bos hier.(paden te smal) ik leer nu veel overgangen rijden, stap, heel langzaam stappen, wat sneller stappen, draf idem dito.. voltes rijden, verkleinen , vergrootten, goed en recht stilstaan.

maar ook aan de longe pakt ze haar achterhand niet goed mee in de galop, zit ook vaak overkruisd en dat overkruisd galloperen doet ze op buitenrit ook veel.

gebakje

Re: Problemen met snelheid galop, hoe onder controle te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:25

ook uit de galop komen vind ze namenlijk moeilijk, en voordat ze in de galop moet gaat ze ook sneller draven het lijkt wel alsof ze er in valt zeg maar. ....... kwartje valt hier ook heel hard, ( je kan hem bij jou nog horen vallen haha ) zo leer je wel heel veel , ik heb het bit wel gekocht maar ik sta er niet volledig achter zoon bit voelt ook als onmacht van mijn kant.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:33

Citaat:
ik heb het bit wel gekocht maar ik sta er niet volledig achter zoon bit voelt ook als onmacht van mijn kant

Heel verstandig van je! Scherper bit is symptoom bestrijding ( stap 1 in de weg 'weer terug naar de slof'), en lost het probleem niet op.

Misschien even contact opnemen met degene die je destijds geholpen heeft met de rugproblemen en vragen of dit inderdaad door overbelasting kan? En verder zou ik inderdaad even een stapje terug doen: haar wel lekker vwnw over de rug rijden maar niet "in de krul". Niet meer bij laten rijden en gewoon lekker rustig recreatief aan de slag en zo de galop galopsprong voor galopsprong weer opbouwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:37

Wat voor bit heb je nu en wat voor scherper bit heb je gekocht?

Je moet het natuurlijk zelf weten, en er zijn paarden waarbij een wat scherper bit kan helpen. Ik heb het ook geprobeerd (en toen was er echt geen land meer met dat paard te bezeilen)

Zorg er eerst voor dat ze in stap en draf zelf kan lopen. Zonder steun te zoeken op jouw hand. Ik heb dat gedaan door met lange teugels te gaan rijden. Gewoon hobbelen. En toen dat lukte zonder te slingeren en te struikelen ben ik gaan uitvogelen hoeveel ik contact kon nemen zonder dat hij ging hangen. Check ook steeds dat je paard niet op het bit gaat leunen: doe een paar tellen je handen iets naar voren. Stort je paard voorover? Dan doet de achterhand niet genoeg. De hand volgen is prima, maar met gewicht op je teugels leunen moet ze niet doen. Het is nu nog totaal niet belangrijk dat je paard nageeft, ze KAN niet goed nageven als ze niet vanaf achteren loopt.

Heel hard draven voordat ze in galop stort is sowieso geen plan. Ook in draf kan een paard gaan rennen (= hard draven), is ook weer een teken van gebrek aan kracht in de achterhand en ook mogelijk van onbalans. Dat geldt ook voor hard draven als je een overgang vanuit galop rijdt, je paard dondert dan in draf. Ga eerst aan de draf werken, wanneer je in stap en draf goed kunt schakelen ga je pas galopperen, begin met een paar passen en als dat goed gaat bouw je het uit. Rijd je overgangen zorgvuldig, schakel veel binnen de gang en versterk de achterhand, draven over balkjes wil goed helpen. Maar zorg eerst dat ze zonder balkjes goed draaft.

Edit: van voltes rijden wordt de achterhand inderdaad ook sterker, het binnenachterbeen treedt namelijk op een correcte volte verder onder. Kijk wel uit dat je niet ineens te veel vraagt van de achterbenen zodat je haar niet overbelast, en waak er ook voor dat ze te veel steun gaat zoeken. Ik weet niet hoe erg het hangen/de onbalans is in stap en draf, begin rustig aan, je kunt beter te weinig vragen dan te veel. Als je paard zich verveelt merk je dat vanzelf ;)

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 00:25

zou het wat te maken kunnen hebben met hengstig zijn? ik heb zoon vermoeden dat ze hengstig is namenlijk.... ze stond vandaag opeens te knuddelen met een ruin die ze anders niet kan luchten of zien...

heb hier ook wel eens gelezen dat een hengstige merrie ook opeens van een schatje in een spookkie veranderd... het zou wel kunnen want ik heb haar nu 8 maandjes en ze is hier nog niet hengstig geweest... ik longeer haar nu en ook daar doet ze opeens raar, turbo zit erop... maar het is sinds vanmiddag al een stuk minder als de afgelopen 1,5 week....

het bit is een bustrens stang, ik ga trouwens met haar een horsemanship cursus volgen van 3 dagen en de one rein stop leren, dat vind ik persoonlijk wel een manier die bij mijn rijden aansluit.. we gaan ook een schrikcursus doen, ik kijk het nog even aan hoe ze over een paar dagen is want het klopt niet met het gedrag dat ik van haar gewend ben...maar ik heb veel aan jullie adviezen zo kan je weer een andere kant bekijken heh?!.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 03:05

Geen idee, ben meer een ruinenmens. Ik zou voor een dressuurmatige oplossing kiezen maar alles wat je helpt bij je probleem is natuurlijk meegenomen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:06

Herkenbaar :+

Ik heb echt vaak zat perioden gehad dat ik dacht dat het nooit goed zou komen := Beest ging vreselijk hard, kop de lucht in en dat zag er natuurlijk niet uit :=
Nu is galop nog niet de beste gang, maar het gaan al de goede kant op.. Gewoon veel oefenen, achterhand sterker maken en nog meer oefenen, geen lange stukken, maar vaak een kort stuk.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:33

Dit heb ik met mijn eerste paard ook gehad. Naar een scherper bit grijpen is niet de oplossing. Wat wel de oplossing is, is schakelen. Je galoppeert aan, maakt een volte. Je gaat de lange zijde op, en zodra je voelt dat ze gaat rennen, maak je een kleine volte (duidelijk hulpen geven aan de buitenkant, ze moet leren dat je aan de buitenkant "remt" ). Zodra je voelt dat ze in tempo terug komt, ga je weer de lange zijde op.
Daarnaast moet jij het initiatief houden. Rijdt haar dus echt een keer naar voren, op jouw hulpen. Mocht ze dan niet weer terug willen, pak je weer die kleine volte.
Als je dit een maand consequent doet, gaat het echt vast al een stuk beter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:23

Van steeds de volte op wordt het paard niet sterker. Dat blijkt al uit het feit dat hij steeds weer gaat rennen. Voor de kracht en balans van het paard is het beter als je gewoon steeds hele kleine stukjes galoppeert, en dat ook pas als het tempo en de balans in stap en draf in orde zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:28

Nee, inderdaad, voltes werkten bij mijne ook niet, dan ging ze gewoon lekker hard verder en als ze te klein werden ging ze overkruisd :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:48

Alles waar je paard te hard van gaat is een teken van gebrek aan kracht en balans. Ze gaat zo hard omdat ze anders ompleurt, even heel eenvoudig gezegd. Maar gelukkig zie je dat in :)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:23

hestejente schreef:
Alles waar je paard te hard van gaat is een teken van gebrek aan kracht en balans. Ze gaat zo hard omdat ze anders ompleurt, even heel eenvoudig gezegd. Maar gelukkig zie je dat in :)

Tenzij je een super hevig paard hebt natuurlijk :P. Maar ik snap wat je bedoelt

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:20

Hengstigheid kan de problemen wellicht verergeren. Ik heb een verzorgpaard gehad die helaas met haar hengstigheid ook nog gelijk liep met mijn periode en dan was het echt een paar dagen oorlog. Ik moet zeggen dat het wel beter ging als ze 'moody mare' (of hoe je dat schrijft) kreeg, dat is een kruiden mengsel.
Mijn eigen paard (ruin) ging in het begin ook veel rennen (te weinig achterhand gebruik) hij ging dan meestal rustiger lopen als ik de teugel langer liet worden omdat hij dan de steun van de teugel kwijt was en zichzelf overeind moest houden wat hem moeite kostte. Dat gaat nu (10 maanden verder met ups en downs) veel beter eigenlijk alleen nog rennen als hij iets heel eng vindt maar ja een 7 jarige train je wel iets sneller dan een wat ouder paardje lijkt mij.
Succes in ieder geval en als het goed was dan vindt je dat vast weer terug.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:27

Dat "ompleuren" geldt echt niet voor elk paard, hestejente. En overigens heb ik nergens geschreven dat ze lang achter elkaar moet galopperen. Een paard wat gaat rennen, moet leren om op het achterbeen te blijven. En dat doe je juist, door het dier op de volte te zetten. Dan zeg je met je hulpen; Nee niet rennen, ik wil je achterop en kleiner hebben. Als je dat consequent doet, gaat dat steeds makkelijker en ben je die voltes later niet meer nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:51

Maar je hebt er helemaal niks aan om je paard te laten galopperen wanneer hij dat niet kan. Kun je de boel wel forceren door 'm op de volte te zetten maar dan vraag je dus 2 dingen van 'm: én galopperen én een rondje lopen. Ik snap wel dat jij door die volte wil bereiken dat het paard het achterbeen meer gebruikt maar dan moet het wel een goede volte zijn, en het paard moet in staat zijn om 'm te galopperen. Denk dat TS heel goed zelf in kan schatten of haar paard dat kan, en dan moet ze maar de tips gebruiken die ze zelf wil.

Wat opaal schrijft heb ik ook gedaan met mijn ruin: langere teugel, en hij vond 't verdomde lastig om zelf te moeten lopen :(:) In stap en draf kan hij het nu, in tölt en galop een beetje :)

kikienyoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:23

rienne schreef:
ik denk idd dat je instructrice je paard teveel doorvraagt, zeker ivm vroegere rugproblemen. Dit wil idd niet zeggen dat je instructrice slecht rijd ofzo, maar die zijn gewoon zulke paarden gewent en proberen dat dus bij elk paard te doen.

Ik rijd zelf ook een paard (nog niet zo lang een American Paint Horse) die houd er ook totaal niet van om een schop te krijgen als ze niet hard genoeg gaat, of dat je haar dus teveel doorvraagt. Dan krijg je rodeo

dat zou het inprensiepe kunnen zijn..
laat je paardje een tijdje rusten..

kikienyoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:25

probeer voor je zelf te rijden. en even geen les meer te nemen..
mijn paardje had het ook, en ik heb meer voor meneigen gereden..
nu heeft hij minder lastvan zun rug, en galopeerd hij op mijn tempo.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:26

Ga je alleen op buitenrit?

Als je samen gaat, en die ander kan zijn paard wel inhouden, blijft die van jou er dan niet bij? Kan je zo spelenderwijs wat meer controle krijgen..