ik heb sinds 8 maanden een lieve fjordenmerrie van 16 jaar, toen ik haar kocht had ze wat rugproblemen en deze hebben we door therapieen en veel zorg zo goed als opgelost, nu is ze eigenlijk altijd erg braaf en kan ik in de bak zonder problemen een mooi stukje met haar stappen,draven en galloperen zonder problemen.
Sinds afgelopen weken loopt ze anders als anders, de stap en draf gaat mooi maar de galop daar strubbelt ze behoorlijk in tegen. Zij bepaald het tempo en haar tempo kan ik niet uitzitten zeg maar.
Ik krijg sinds 6 weekjes les van een goede instructrice die 1 x in de 2 weken mijn fjordje bijrijd (vanwege gezondheidsredenen) maar sinds mijn instructrice bijrijd en ik les krijg gaat het eigenlijk een stuk minder als daarvoor, mijn instructrice rijd zelf ergens ver in de z en zij vraagt ook veel meer als dat ik doe natuurlijk. Ze is erg goed in wat ze doet hoor absoluut, maar zou het kunnen zijn dat het misschien iets te veel is wat we van haar vragen? ik vraag haar sinds 4 weken aan de teugel, en dat doet ze eigenlijk ook wel heel mooi maar kan het zijn dat het aan de teugel lopen toch niet goed is voor haar rug? ze heeft een periode (voor mij) met slofteugel gelopen en is daardoor een beetje gedwongen naar de krul..
Op buitenritten ging het ook altijd erg goed maar ook de laatste buitenrit kreeg ik opeens een klein bokje en was ze in de galop niet meer terug te krijgen... ditzelfde gedrag doet ze nu ook in de bak, aan het einde van de les moet ze ook opeens heel hard gaan lopen terwijl ze het 1ste half uurtje wel voorwaarts is maar makkelijk terug te nemen. ( de makkelijkste oplossing is misschien maar 29 minuten rijden dan

maar ik wil gewoon ontspannen met haar rijden, lekker recraetief en geen wedstrijden gewoon een stap een draf en een galop zeg maar.
Ik vind het wel belangrijk dat ik controle over haar heb en dat heb ik nu niet in de galop, in de stap en draf trouwens weer wel. heeft iemand een tip of herkend iemand dit gedrag en wat zou ik daar het beste aan kunnen doen.
Nu wil ik binnen kort weer lekker met haar het bos in, en kreeg ik de tip (van meerdere mensen) om er dan alleen op buitenrit een iets scherper bit in te hangen voor mijn eigen veiligheid dat mocht ze er vandoor gaan dat ik eventueel een noodrem heb. Buitenritten is mijn nummer 1 waarvoor ik een paardje heb gekocht, dus voor mij is het belangrijk om naar een veilige galop toe te werken. ik ben nu bezig met overgangen rijden en haar een sterkere achterhand te geven, (zelf het tempo bepalen) maar sinds we dit oefenen gaat het alleen nog maar slechter...
tips ervaringen en ideeen zjn van harte welkom.