loperig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mvs_

loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:50

hallo allemaal

ik maak dit topic omdat ik even niet meer weet hoe ik het moet doen
mn paard ik de laatste tijd zo sterk en loperig dat ik niet meer weet wat ik moet doen
langzamerlichtrijden, zwaarmaken en ophoudingen doet ze ineens niks meer op uit.
zou zo graag weer een tempo willen kunnn rijden zonder die loperigheid,
weet iemkand oefeningen om die loperigheid er weer uit te krijgen en het minder sterk worden?
heb zelf bijna niks in de hand maar als ik nu niks doe dan racet ze er vanddoor,
het gebit is ook nagekeken
ik weet echt niet meer wat ik moet.
kunnen jullie helpen?

xx

julio111

Re: loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:53

misschien veel overgangen rijden? (niet alleen stap, draf, galop maar ook verzameld enz.)
Pony waar ik op rijd heeft dat ook, die is nog jong en heel zenuwachtig, maar weet niet of dat bij jou paard ook is?

mvs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:55

doe ik al, stap drap schijnovergang veel voltes 8tjes acherwaars etc.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:57

Komt het niet gewoon door het weer? Die van mij is ook tamelijk heet tijdens dit weer, en gaat dan ook behoorlijk racen. Maar als ik maar ene halfuur gereden heb, dan wordt ze vanzelf rustig en gaat het goed.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:58

ja het zou idd ook aan het weer kunnen liggen! Heeft ie misschien een tijd stilgestaan?

mvs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:01

ze heeft het nooit eerder gedaan, vandaag dat ik het zo veemd vind, tijdens de lessen kan ik dr wel oppakken maar word ze ook weer zo heet, je zien er niet veel aan van de buitenkant maar ik moet veel meet moeite doen om haar bij me te houden, en ze blijft maar doordrammen, en dat is nieuw. ze heeft ook geen tijd stil gestaan ben gewoon fanatiek wedstrijden aant rijden en het gaat ook allemaal wel goed. maar ze dramt steeds meer door. maar ze heeft er altijd wel plezier in, maar ik steeds minder

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:14

heb je les? anders kun je misschien aan je instructeur/instructrice vragenom je te helpen?

mvs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:21

ja heb les, mn instructrice zegt hetzlefde als iedereen voltes rijden voorwaarts neerwaarts ect. ween jullie een andere mannier? al is het alleen maar om haar weer een keer te laten ontspannen oner het rijden zonder te vechten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:23

Ik zou niet teveel overgangen maken, de paarden die ik ken worden daar alleen maar heter en loperiger van.
Veel wendingen, slangenvoltes met tig bochtjes. Niet teveel bij je willen houden, snel met je hand, niet te lang vast blijven houden (en te lang kan heel kort zijn) en zelf rustig blijven.
Dat zijn mijn eerste ingevingen.

Type voer misschien veranderd?

mvs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:26

nee, voer niet veranderd, al eet ze de laatse tijd ook minder goed. maar ze is niet ziek. maar wel gestrest, daarom wil ik ook weer die onstpanning erin hebben, iemand een idee?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:29

(ik tem het bericht van bipboorgo even)

Maar misschien een idee om haar eens een paar keer aan de longe te doen? Kijk eens wat ze dan doet en hoe ze dan is? Het kan idd prima met het weer te maken hebben, het is zo wisselvallig en opeens weer hartstikke fris en idd kijk eens naar haar voer, misschien kun je daar wat aan veranderen. Ze kan best wel eens andere behoeftes hebben!

Zelf in elk geval rustig blijven en rustig blijven denken, zodra jij gejaagd word, word je paard ook gejaagder. Van overgangen worden ze vaak ook alleen maar drukker, je moet juist proberen de rust erin te krijgen. Ik zou gewoon eens een keertje longeren voor het rijden en kijken hoe het dan gaat! Hoe komt het datj e paard zo gestresst is overigens?

mvs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:32

wist ik het maar, er is niks veranderd in die 5 jaar. rij altijd afwisselend concours vind ze super.ga met haar na buiten 2x in de week longeer ik 2 keer in de week rij ik voor mezelf 1 keer in de week les, 1x na buiten en een dag rust.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:35

Inderdaad juist niet de overgangen, daar wordt een heet paard meestal alleen heter van.

Hoe onlogisch het ook klinkt, gebruik je benen! Veel mensen stoppen met rijden als een paard te hard gaat.

Je zegt in je beginpost dat je zelf bijna niks in de hand hebt, daar ligt deels je probleem. Je paard is niet van voor naar achter, dus van je been naar je hand gereden...Je paard zal weer langzamer gaan als je haar bij elkaar rijdt, dus laat sluiten, en daar gebruik je je been bij. Dan zal je ook merken dat de aanleuning constanter wordt, en dat je in die constante aanleuning ook meer controle hebt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:36

Hmm, er moet toch iets zijn waardoor ze opeens zo gestresst is? Geen andere paarden op stal, dingen veranderd, weet ik het?

Verder ga ik idd ook mee met bovenstaande, maar ik had eigenlijk min of meer wel verwacht dat je instructrice dat ook aangekaart zou hebben.

mvs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:40

_Esther_87_ schreef:
Inderdaad juist niet de overgangen, daar wordt een heet paard meestal alleen heter van.

Hoe onlogisch het ook klinkt, gebruik je benen! Veel mensen stoppen met rijden als een paard te hard gaat.

Je zegt in je beginpost dat je zelf bijna niks in de hand hebt, daar ligt deels je probleem. Je paard is niet van voor naar achter, dus van je been naar je hand gereden...Je paard zal weer langzamer gaan als je haar bij elkaar rijdt, dus laat sluiten, en daar gebruik je je been bij. Dan zal je ook merken dat de aanleuning constanter wordt, en dat je in die constante aanleuning ook meer controle hebt.

hmm daar kun je wel is gelijk in hebben. ik denk idd dat ik mn benen minder gebruik dan voorheen, omdat ze weg wil. bedankt!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:49

Loperigheid kan een manier zijn om de hulpen (=werk) te ontwijken of om pijn te ontwijken.
Hoe is de rug en bewegingsapparaat van het paard? Ontspant hij wel goed aan de longe en loopt hij door z'n hele lijf?
En hoewel ik niet met een 'dooddoener' wil aankomen, heb je de ligging van je zadel kritisch laten controleren? Een DA/chiropracticer kan je misschien op weg helpen wanneer er rugproblemen zijn.
Als dat allemaal okay is; back to basic. Ga desnoods heel veel stapwerk doen. Misschien is je paard het werk op dit moment eventjes zat... Soms is een pauze zeer welkom.
Je zou ook eens een meer ervaren ruiter je paard laten rijden. Misschien kan zij/hij je door dit punt heen helpen.
Succes.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:36

Paard, voer en hanarchment moet in orde zijn.
Ook genoeg beweging en longeren voor het rijden gaan (want stel ze is een bommetje dan is het niet eerlijk om rust te vragen).

Wees consequent!!!
Iedere keer dat je paard versnelt en jij wilt dat niet?
De volte op, volte groter maken, door de bak rijden, belonen.
Versnelt ze weer?
Hup weer op die volte etc.

Geen 1x toestaan consequent aanpakken zonder geweld!
Blijf zelf rustig, ga idd langzamer lichtrijden, blijf kalm.

dymphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:05

het weer zou goed kunnen, mijn pony heeft er ook last van in de winter,
goed knieeen knijpen, kleine bochtjes maken, en bij mijn pony werkt het goed om van stap naar draf weer naar stap en dan weer 3 passen draf en zo door, steeds meer passen draven, goed met je benen blijven rijden, en zorgen voor goede afwisseling
wees consequent en heb geduld.

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:40

Veel overgangen rijden en idd de volte oprijden als ze op rechte stukken loperig wordt. Dit is zoals ik het lees echt een controle probleem, je paard moet leren wachten. Je moet daar zelf consequent en vlug in zijn. Dus niet gaan vasthouden, dan gaat ze waarschijnlijk alleen harder.. Succes!