Welke oefeningen voor gespierde voorhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponieszlover

Welke oefeningen voor gespierde voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:57

Heeei bokkers! :)

Heb een vraagje.
Wie weet er een goede oefening om je paard sterk en gespierd in de voorhand te krijgen.
Misschien weet er iemand een bepaalde oefening die daar erg goed voor is. :P

xxx

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:05

waarom wil je een paard sterk en gespierd in de voorhand krijgen?
over het algemeen een paard die conditioneel wat goed staat heeft zowiezo al een ontwikkelde voorhand, het is net die achterhand die moet sterk en gespierd worden om de voorhand omhoog te brengen.

edit: Xxx jes naar meer dan 150 000bokkers zijn niet echt nodig ;)

ponieszlover

Re: Welke oefeningen voor gespierde voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:10

Ik bedoel om hem nog sterker te maken, natuurlijk staat hij mooi in verhouding en is zijn conditie goed. :)
Maar om hem nog mooier en gespierder te maken, welke oefingen daarvoor?

Duhelo:Volgens mij maakt het trouwens niet veel uit hoe ik mijn openingspost afsluit. ;)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:12

Ik ben het eens met Duhelo, een paard moet juist een sterke en gespierde achterhand hebben om de massa te kunnen dragen. Oefeningen om te voorhand gespierder te krijgen kan ik je dan ook niet geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:14

Ik zou mij persoonlijk dan eerder richten op de achterhand, als je die sterker maakt volgt de rest ook (voorhand zet vlugger aan in bespiering dan de achterhand) en dan krijg je een mooi licht, verheven paard.

Goede oefeningen zijn daarvoor:
Overgangen, veel en veel overgangen rijden, zowel draf-stap-draf, als stap-galop-stap
Balkjes lopen, indien correct gereden train je de hele bovenlijn van je paard.
eventueel springen (vooral dan lage sprongetjes, inuitjes, etc)
schijnovergangen (van draf naar net niet in stap terug naar draf, volg je me nog? :D )
zijgangen.

nee, dat is waar, maar op een forum is het niet echt gebruikelijk om je posts af te sluiten met een groet, en dan al zeker niet met xxxjes, dat is nogal persoonlijk en wordt onder volwassenen als vrij "kinderachtig" beschouwd ;)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:17

Ben het helemaal met Duhelo eens. Waarom wil je de voorhand sterker maken?

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:40

Ik zie het nut hier niet van in,een goed gereden paard loopt fijn op het achterbeen,als het paard op het achterbeen komt,het bekken kantelt en achter daalt en daar meer gewicht neemt. Dan kan voren als het ware gaan rijzen, dan heb je een spectaculaire voorhand hoor!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:38

Misschien bedoeld TS gestrekte middendraf, ruimere gangen etc.?

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 10:52

Ik bedoel zeg maar dat hij met de voorhand wat meer opgetogen gaat lopen ( waarvoor hij waarschijnlijk bepaalde spieren nogdig heeft die je kan trainen met bepaalde oefeningen) En dan gaat hij ook ruimer lopen waarschijnlijk, het is wel een shetlander dus het hoeft niet perse voor mij maar was gewoon beetje benieuwd. :)

@duhelo: heb er eigenlijk niet echt bij nagedacht toen ik het typte, let er voortaan wel op. :P

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:57

ponieszlover schreef:
Ik bedoel zeg maar dat hij met de voorhand wat meer opgetogen gaat lopen ( waarvoor hij waarschijnlijk bepaalde spieren nogdig heeft die je kan trainen met bepaalde oefeningen) En dan gaat hij ook ruimer lopen waarschijnlijk, het is wel een shetlander dus het hoeft niet perse voor mij maar was gewoon beetje benieuwd. :)

En om dat allemaal te bereiken moet je dus de achterhand trainen, zodat dat deze meer gewicht gaat overnemen en het paard/pony het vermogen krijg meer van de grond te komen aan de voorkant. Dit heeft dan weer tot gevolg dat een paard beter kan verruimen en dus meer expressie krijgt in het voorbeen.
Een paard moet dus zo getraind worden dat de achterhand meer onder de massa treedt en zich daardoor aan de voorkant meer kan oprichten.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 10:59

Oke dank je voor je reactie!! :j