paard valt erg op de voorhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

paard valt erg op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:16

Ik heb in november een behoorlijke heftige val van het paard gehad, en heb sindsdien niet kunnen rijden. Ben het nu weer aan het oppakken en heb net foto's laten maken. Ik vind hem erg op de voorhand lopen en wil hem toch meer bergopwaarts zien. Van de zomer liep hij beter vanuit achter dus het zal ook met het niet trainen te maken hebben. Als ik hem meer van achter naar voren rijdt, krult/kropt hij zich helemaal op en zit ik op een paard wat op ontploffen staat. Veel (schijn)overgangen doe ik al, ook stel ik hem verschillend laag/hoog in. Ik merk wel dat ik hem ook niet echt opgericht krijg, omdat hij te veel op de voorhand loopt.

Ladyson

Re: paard valt erg op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:51

Ik heb wekelijks les, alleen de afgelopen 3 maanden dus niet. Momenteel hou ik het nog niet zo lang vol op het paard, dus in februari wil ik weer starten. Bedankt voor de link, ga zeker de site even bekijken :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:54

Wat wil je nu dan?? Jij kan zelf nog niet lang rijden, maar ik neem aan dat je paard ook niet echt is getraind gedurende die 3 maanden.
Je kan dus niet van je paard verlangen na 3 maanden dat hij loopt zoals voor je ongelukje!
Dat kan je zelf ook nog niet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:04

Nee dat verwacht ik ook zeker niet, maar ik wil hem graag weer op zijn oude niveau en dat uiteraard ook verbeteren. Ik had mijn vraag eigenlijk wat specifieker moeten stellen, met welke oefeningen krijg ik hem meer op de achterhand? Volte sluiten/Volte openen & (schijn)overgangen doe ik zelf al. Maar zijn er nog meer nuttige oefeningen? En is dit iets wat ik fout doe tijdens het rijden, of omdat hij nog te weinig spieren oid heeft? En ik snap dat jullie vanaf de computer niet kunnen zien waar het probleem is, maar ik bedoel meer in het algemeen.. Waar zit meestal "de fout"? Verder ga ik het ook nog is goed met mijn instructrice bespreken, en er extra aandacht aan besteden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:10

Ik denk dat dat gewoon zijn tijd nodig heeft, dat gaat na 3 maanden niet lukken in 1 week!
Dus even niet starten en zorgen dat eerst je paard weer in conditie is en jij zelf natuurlijk.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:48

Het kan een rechtrichtings probleem zijn,daardoor kan het paard ook moeite hebben om wat meer op achter te komen, buigt hij beide kanten even fijn of is er beduidend verschil te merken? Is het paard gelijk op 2 teugels? Het zou evt ook een blokkade in de bekken kunnen zijn,dat het paard zijn bekken niet fijn kan kantelen.

Het meest voor de hand liggende lijkt me eerlijk gezegt dat het paard weer in trainingsopbouw is,en achter gewoon weer sterk moet worden,gewoon lekker rijden,schakelen,overgangen en als je dan nóg met dit zelfde probleem zit, dán zou ik denken aan mijn 2 eerder genoemde opties.

( Kun je miss de fotos laten zien,dat ik een reeel beeld kan krijgen van hoe ernstig hij op de voorhand loopt?)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 14:21

Zeker een beduidend verschil op welke hand ik aan het rijden ben. Op de linkerkant doet hij wijken/schouderbinnenwaarts zonder enkel protest of moeite. Rechtsom vind ik/hij het moeilijk om zijn lichaam recht te houden tijdens het wijken, en schouderbinnenwaarts is al helemaal een ramp. Wat alleen frapant is, dat de linkergalop juist zeer moeilijk gaat en hij "plat door de bocht" gaat.

Op de link die ik hierboven kreeg, die ik trouwens echt superhandig vind! Staat informatie over een links- of rechtsgebogen paard. Maar bij die van mij is dus links z'n makkelijke hand, alleen in de galop gaat dit helemaal fout. Het gaat wel al veel beter dan een jaar geleden dus hij komt er nu beter onder maar toch.. Maar heb ik dan een rechtsgebogen paard met een linksgebogen galop ofzo?
Op de hoefslag krijg ik hem in principe wel recht (behalve galop dan), en heb ik hem wat meer schoudervoor op de rechterhand.
Hij is wel gelijk op 2 teugels :)

Maart 2010
Afbeelding

Juni 2010
Afbeelding

Januari 2011
Afbeelding

Het is trouwens ook geen verschrikkelijk drama probleem, maar ik wil graag zoveel mogelijk kennis en tips hierover krijgen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:32

lotjaa93 schreef:
Ik heb in november een behoorlijke heftige val van het paard gehad, en heb sindsdien niet kunnen rijden. Ben het nu weer aan het oppakken en heb net foto's laten maken. Ik vind hem erg op de voorhand lopen en wil hem toch meer bergopwaarts zien. Van de zomer liep hij beter vanuit achter dus het zal ook met het niet trainen te maken hebben. Als ik hem meer van achter naar voren rijdt, krult/kropt hij zich helemaal op en zit ik op een paard wat op ontploffen staat. Veel (schijn)overgangen doe ik al, ook stel ik hem verschillend laag/hoog in. Ik merk wel dat ik hem ook niet echt opgericht krijg, omdat hij te veel op de voorhand loopt.

Wat voor val heb je gehad?
Is het paard ook gevallen?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 14:47

Ik ben voor hem terecht gekomen na een bok, toen moest hij over me heen springen en heeft mij "in mijn kruis" geraakt. Dat is vervolgens weer in elkaar gehecht moeten worden, dus vandaar dat ik even niet zo lekker in het zadel kon zitten haha ;) Het paard had niets en is niet gevallen. Het stelde ook niet zoveel voor, momentje van onoplettendheid & zeer onhandig terecht komen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:52

Waarschijnlijk een kwestie van trainen. Je kan niet verwachten dat als je een tijd niet gereden hebt alles weer gaat zoals daarvoor. Dus lekker blijven trainen, veel overgangen, pasjes schoudervoor/schouder binnenwaarts etc.
En anders ga je even naar het strand en cross je de duinen in. Dan ben je lekker bergopwaarts ;)

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:42

Als je paard een poos heeft stil gestaan kun je niet verwachten dat hij meteen weer loopt als daarvoor..
Begin met loswerken en rij veel overgangen en tempowisselingen. Moet goed komen:) Succes