Wat voor voordelen heeft het dieprijden(achter LL)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:04


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:28

runningkawa schreef:
Huh, waar is je bericht nu Ctal?


Kwas n beetje vreemd bezig :S en mn beeldscherm floept steeds uit, en voila weg was t berichtje opeens, bedankt voor je antw. LachenMaar zo'n vermoeden had ik al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:31

haha, kan gebeuren
Maar dacht al dat ik last van een zonnesteek had Cool Ziek

En aqua
Citaat:
Diep(=naar de grond) rijden is voor mij laag maar het hoofd blijft voor of tegen de LL

dit noem ik voorwaarts neerwaarts (vwnw)
Weet niet hoe dit bij de andere bokkers zit Haha!
Dus daar zit misschien al een hele grote spraakverwarring in de topics

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:56

Dat denk ik ook Lachen, maar dat was volgens mij al vanaf toen ze het topic startte.Ik kan geen paard diep voor de loodlijn rijden, wel er net op,maar eerder er achter.

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:12

Ik ben nu erg benieuwd naar de foto's van aqua8horse, hoewel ik liever een filmpje had gezien.

Wat jij diep noemt is volgens mij meer laag. Diep is achter de loodlijn.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 07:38

runningkawa schreef:
haha, kan gebeuren
Maar dacht al dat ik last van een zonnesteek had Cool Ziek

En aqua
Citaat:
Diep(=naar de grond) rijden is voor mij laag maar het hoofd blijft voor of tegen de LL

dit noem ik voorwaarts neerwaarts (vwnw)
Weet niet hoe dit bij de andere bokkers zit Haha!
Dus daar zit misschien al een hele grote spraakverwarring in de topics


Ja, misschien is dat het. Want in mijn beleving is dieprijden, laag rijden(in ieder geval niet achter de LL) en voorwaarts- neerwaarts is in mijn beleving kracht die je van achteren opwekt van voren opvangen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 08:47

Trebho schreef:
Ben het allesbehalve met je eens. Ik zeg: een paard wat op een correcte manier rond diep gereden wordt dat loopt niet op de voorhand. Eentje die aan zijn kop getrokken is en dus niet op een correcte manier rond en diep gereden wordt die loopt wel op de voorhand. Blijkbaar ken jij het verschil niet tussen correct en niet correct rijden of zie jij alleen maar foute voorbeelden. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je in je eigen waan bent blijven hangen van je eigen trainingsmethode. Waar ik gezien je berichten allesbehalve van overtuigd bent. Want hoe is een paard fatsoenlijk te longeren zonder hulpteugels? Heeft toch totaal geen waarde?
Dat een paard rond en diep niet in balans kan lopen vind ik ook grote onzin. Ik zou toch graag willen weten waar jij deze waanbeelden vandaan haalt?? Het enige wat ik tegen heb op het rond en diep rijden is dat het vaak verkeerd word toegepast. Als dit systeem wel goed wordt toegepast dan geeft het vele voordelen.

Dieprijden zonder achter de loodlijn te komen vind ik ook erg knap. Vraag me af hoe jij dat voor elkaar bokst? (achter de loodlijn, achter de teugel, 'klein' verschil?)


We zijn het kennelijk niet met elkaar eens. En daar is niets mis mee. Jouw reactie ervaar ik als onprofessioneel, dat wil zeggen niet de inhoud(dus wat je schrijft) maar de manier waarop. Ik weet namelijk zeker dat ik wel kan zien of een paard correct loopt of niet. Ik stel daar andere criteria aan als jij, in mijn visie is een paard dat achter de LL loopt een paard wat niet correct loopt en onnatuurlijk. Dat ik de waan van mijn eigen methode ben blijven hangen, vind ik klink klare onzin. Deze opmerking zegt wat over de schrijver ervan, maar niet over mij of mijn methode.(dit is mijn menig en die mag ik hebben) Dat jij er niet van overtuigd bent, vind ik prima, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Die vrijheid heeft iedereen. In mijn beleving is een correct gereden paard een paard met swung en tact, waarbij ontspanning er van af moet stralen. In mijn beleving kan dat nooit een paard zijn die achetr de LL loopt. Ik noem het nu maar zo, anders wordt de verwarring misschien nog groter. Veel moeite heb ik met de gedachte dat jij meent dat je een paard niet fatsoenlijk zou kunnen longeren zonder hulpteugels. Het kan gewoon en ik kan je dat bewijzen! Bovendien doet deze manier van trainen meer met een paard en de ontwikkeling daarvan, dan het longeren met hulpteugels. Het zegt kennelijk wat over de manier van overbrengen naar het paard. Wij gebruiken nooit hulpteugels en toch lopen de paarden allemaal met souplesse, swung en tact. Dus het kan wel....omdat jij dat op dit nog niet kan, zegt het per definitie niet dat een ander dat ook niet zou kunnen. Bovendien denk ik dat iedereen met de methode kan werken(zonder investeringen te doen), dus zo bijzonder is het nou ook weer niet.
Je zou het kunnen proberen, vind je het niets dan doe je het toch niet meer? Dat jij het onzin vindt dat een paard rond en diep wel in balans loopt, vind ik prima. Ik denk daar anders over! Het zijn daarom ook geen waanbeelden, maar beelden die vanuit mijn visie de werkelijkheid weergeven. Dieprijden(laag) kan heel goed tegen de loodlijn, dat is natuurlijk.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:12

ik stel voor dat degene die naar aqua8horse haar opendeur gaan daar een verslagje van maken, foto's plaatsen, enz...

dan wordt alles duidelijker naar de andere bokkers toe.

hiermee bedoel ik:
er zit een verschil tussen aqua's methode en een hele hoop andere bokkers.

als die hele hoop andere bokkers (of enkelen) gewoon kritisch eens gaan observen bij aqua en hun vaststellingen hier neerzetten zal dat waarschijnlijk meer acceptabel zijn voor de grote hoop andere bokkers denk ik.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:13

Dieprijden(laag) kan heel goed tegen de loodlijn, dat is natuurlijk

=> bedoel je hier voorwaarts neerwaarts aqua? (het is effe niet duidelijk voor me nou)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:19

Volgens mij bedoelt aqau dd vwnw. Misschien is het handiger als we die termen even niet meer door elkaar gooien, maakt de discussie duidelijker...

Voor mij is LDR het systeem van Anky, oftewel achter de loodlijn en vwnw is voor de loodlijn. Allebei gebeurt met een combinatie van hand en been en het volgen van de hand.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:23

Anky rijdt haar paarden niet diep, Anky rijdt ze rond en laag, over de rug. Ik denk dat we het woord 'diep' hier niet bij mogen gebruiken.

Quote Anky: "Bij onze trianingen van zware grand prix oefeningen, zijn aanleuningsproblemen wel het laatste wat we kunnen gebruiken. Daarom proberen wij ons te verzekeren van een goede aanleuning door de paarden vaak uiterst rond, laag en over de rug te rijden, bij alle oefeningen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:56

Misschien een tip om een topic te openen met foto's
En daar bij zetten wat iemand ldr, dr en vwnw vind.
Dit om spraakverwarringen in de toekomst te voorkomen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 15:02

kattebeest schreef:
Dieprijden(laag) kan heel goed tegen de loodlijn, dat is natuurlijk

=> bedoel je hier voorwaarts neerwaarts aqua? (het is effe niet duidelijk voor me nou)


Dat kan dus heel goed. Maar bij v-n moet er wel impuls zijn. V-n is geen automatische, tenminste zo kijk ik er tegen aan.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:32

ja, zonder impuls heb je der niets aan. das waar.
indien een paard netjes vwnw ingereden wordt kan ie daarna heel soepel en vanzelf aan de teugel komen als je de teugels iets korter neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:34

En een paard dat netjes aan de teugel loopt kan met wat verlengen ook meteen vwnw Lachen

Maar impuls vind ik eigenlijk bijna onzin om te noemen, want zonder dat is er niks, zonder motor rijd je auto ook niet Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:40

ja, dat moet je ook kunnen.

ik bedoel maar, der zijn vele methode om je paard aan de teugel te krijgen.

sommigen zeggen: en nou gaat ie in de krul, handjes vast, benen derin ,maar dan kan je idd hem niet vwnw en terug laten komen!

voor in te rijden kan je vanalles gebruiken:

LDR , VWNW, een combi daarvan,......

maar t'resultaat moet hetzelfde zijn:

een paard dat gewillig doet wa je vraagt, dat soepel is en de oefeningen aan kan én met plezier doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:46

Citaat:
maar t'resultaat moet hetzelfde zijn:

een paard dat gewillig doet wa je vraagt, dat soepel is en de oefeningen aan kan én met plezier doet.

mee eens.
een gedwongen paard werkt ook echt niet voor je alleen tegen je.
Dus welke hoogte je hem ook in kan stellen. het kan alleen vanuit plezier voor het paard anders heb je zo verzet.
En een paard geeft geen verzet zonder reden.
En aan de ruiter om dan uit te vogelen waarom er verzet is.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:47

Zeg kattebeest je kan de beentjes ook weg laten hoor dan verzamelt ie ook meteen Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:53

ja, dat kunnen we ook doen, enkel aan de teugels trekken. en met de vliegenmepper op z'n kont slaan (voor het geval er een daas moest landen)

ja, ik heb hem zo leren piafferen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:54

wel een electrische vliegenmepper nemen he Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:57

nee hoor, der gaat m'n haar recht van staan, de jury ziet niet graag een heks Haha! Haha! kost me punten!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:57

Heb ik hoor Haha!

Zal het vanavond uitproberen Haha!

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:59

Ik bespeur hier nou toch enige humor, go Kattebeest
volgens mij ben jij niet meer Boktmoe, kawa heeft haar lezen gevonden en Sjek loopt met een deegroller rond te zwaaien.

Zo komen we er toch ook, vliegenmepper Bloos!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:01

neehee, ik maak gebruik van mijn electrische vliegenmepper...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:05

af en toe krijg ik nog wel een aanval van boktmoeheid, in sommige topics dan Haha!

beetje gember in de kont, blauwe lampen in het haar tegen de vliegen, .. jep, kan niet missen dat ik steeds maar 2e ben ipv 1e!
grrrrrrrr, zo geraak ik nooit over!
nou jacksel indien je met een fjord rijdt is dat zo erg nog niet he?