Pijn aan enkels!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pijn aan enkels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:44

Hallo!
Ik rijd nu al een jaar/langer paard, en ik heb nog niet een supergoed evenwicht maar het gaat wel veel beter.
Nu heb ik als ik ga lichtrijden na een tijdje pijn in mijn enkels.
Ik druk mijn hakken goed uit en zit niet te ver in de beugels (volgens mijn leraar dan he :P)
Wie o wie weet wat het is / wat ik er aan kan doen?
Ik heb geen eigen paard, ik rijd op een manegepaard dat hoog opgooit,
en kan dus niet zomaar allemaal hulpmiddelen gaan zitten gebruiken omdat dat gewoon niet mag.
Ik rijd trouwens niet met sporen/zweep.

edit: iets vergeten

_Siri

Re: Pijn aan enkels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:04

Druk je je hakken niet te ver uit? Zijn je beugels niet te kort?
Heb je pijn aan de buitenkant van je enkels of de binnenkant?

Ik herken je probleem een beetje, maar bij mij kwam het door een nieuw zadel, waardoor ik ineens wel mijn tenen naar binnen draaide en mijn spieren aan de buitenkant van mijn enkels werden daardoor opgerekt (en dat was in het begin erg pijnlijk).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:40

Ik zou beginnen met je benen om je paard heen te leggen, alsof je heb omvat met je benen en je onderbeen dan af laten hangen. Bovenbeen sluit aan, knie sluit aan, maar niet klemmen. Je hak, heup, schouder en oor zitten op een rechte lijn, controleer daarna of je kunt veren in je knieën, enkels en heupen. Druk je je hakken te ver uit dan is de vering eruit. Ga vervolgens met deze verende benen draven en lichtrijden.
Ik hoop dat het helpt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:43

opletten dat je je hakken dan niet teveel uitdrukt en met een "stijf" been gaat rijden, dit heb ik soms op buitenrit voor

Of misschien heb je zwakke enkelbanden/spieren en die kan je trainen door op de tippen van je tenen steeds links-rechts te springen...
ik had ook een tijdje dat ik zelfs het gevoel had soms door m'n ooit verzwikte enkel te gaan tijdens het rijden en dit is fel gebeterd door oefeningetjes...

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:12

Ik heb het ook een tijdje gehad. Ik was een paar jaar gestopt ivm school en toen weer een paard gekocht en intensief gaan trainen en toen had ik ook erg veel pijn in mijn enkels.. het is eigenlijk vanzelf overgegaan..heb er nu nooit meer last van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:21

Bedankt voor alle supersnelle antwoorden!
Ik zal ze allemaal vrijdag uit proberen en dan zal ik zien wat het beste werkt :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:32

Probeer eens niet vanuit je beugels licht te rijden maar vanuit je knieën , zorg ook dat je niet te ver uit het zadel komt, voel de beweging van het paard en ga met die beweging mee.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:21

Hoi,

Ik reed met laarzen, maar daar had ik teveel open ruimte in bij de hak. Een zooltje erin hielp niet.
Nu rij ik met schoenen en chaps en is de enkel pijn bijna weg.
Bij mij was de oorzaak dus dat mijn voet niet strak in een laars/schoen zat.
echt zo een spierpijn aan de buitenkant van de enkel.

Gr. Natalie.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:39

midgie schreef:
Probeer eens niet vanuit je beugels licht te rijden maar vanuit je knieën , zorg ook dat je niet te ver uit het zadel komt, voel de beweging van het paard en ga met die beweging mee.

dit is een antwoord waar je wat mee kunt !
Je moet idd niet te veel druk op je enkels houden.
En wat je vooral niet moet doen is je hakken uitdrukken.
Je moet als je rijd je knie laten zakken !! Dan blijft je been mooi lang.
Als je knie laag is zijn je voeten ook mooi recht in de beugels en zonder druk op je enkels.
Succes ermee...........

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:44

pietsie schreef:

Zodat je voet door de beugel gaat en je nog verder van huis bent als je valt? :?

Altijd je hakken uitdrukken, maar niet te ver. Kijk eens of je je voeten niet naar binnen kantelt, waardoor je meer druk op je enkels krijgt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:47

Ik zou zeggen m doe je beugels een gaatje langer.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:56

fenna1995 schreef:
pietsie schreef:

Zodat je voet door de beugel gaat en je nog verder van huis bent als je valt? :?

Altijd je hakken uitdrukken, maar niet te ver. Kijk eens of je je voeten niet naar binnen kantelt, waardoor je meer druk op je enkels krijgt.

jaaaah daarom zie je de "topruiters " ook altijd met hun hakken uitgedrukt haha.
Je voet moet recht en druk op de bal van je voet en zeker niet je enkels!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:25

fenna1995 schreef:
pietsie schreef:

IK zag wat rij foto`s in he profiel , maar geen een met uit gedrukt hakken ;)

Hakken uitdrukken is iets wat je op de manege leert zo ook de stoel zit, als je je hakken uitdrukt zit je vaak te veel met je zitbeen knobbels in de rug van het paard te drukken , dus dan krijg je ook geen fijn lopend en ontspannen paard, want als ik jou steeds in je zij ga drukken span je ook je spieren op een verkeerde manier.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:56

Ik zie niet wat jullie bedoelen. Als ik op de bal van mijn voet in het zadel sta dan gaan mijn hakken omhoog. Ik druk ze niet lager dan de bal van mijn voet, maar hou ze iig wel naar beneden.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:21

[/quote]

Altijd je hakken uitdrukken, maar niet te ver. Kijk eens of je je voeten niet naar binnen kantelt, waardoor je meer druk op je enkels krijgt.[/quote]

IK zag wat rij foto`s in he profiel , maar geen een met uit gedrukt hakken ;)

Hakken uitdrukken is iets wat je op de manege leert zo ook de stoel zit, als je je hakken uitdrukt zit je vaak te veel met je zitbeen knobbels in de rug van het paard te drukken , dus dan krijg je ook geen fijn lopend en ontspannen paard, want als ik jou steeds in je zij ga drukken span je ook je spieren op een verkeerde manier.[/quote]

De foto's in mijn profiel zijn van mijn toen 12 jarige dochter , en al oud maar ik heb ze eens bekeken en idd geen uitgedrukte hakken.
De term hakken uitdrukken is gewoon erg fout en word helaas door de gemiddelde manege instructeur die zelf geen bijster hoog niveau hebben (uitzonderingen daar gelaten)
Als je je hakken uitdrukt heb je geen mooie beenligging en het doet gewoon zeer op je enkels.Je moet een beetje druk houden op de bal van je voet waar je op je beugel steunt

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:09

pietsie schreef:
De term hakken uitdrukken is gewoon erg fout en word helaas door de gemiddelde manege instructeur die zelf geen bijster hoog niveau hebben (uitzonderingen daar gelaten)

1 van mijn (privéles) instructrices jureert op Z niveau, geeft ponyclub/manege/privéles en zegt áltijd hakken uitdrukken! Andere instructrices van mij zeggen dat ook trouwens.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:17

fenna1995 schreef:
pietsie schreef:

1 van mijn (privéles) instructrices jureert op Z niveau, geeft ponyclub/manege/privéles en zegt áltijd hakken uitdrukken! Andere instructrices van mij zeggen dat ook trouwens.

zie maar eens wat er gebeurt met je been,voet houding als je je knie laat zakken !
Gewoon eens proberen!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:44

Dan gaat je voet naar voren.
Ik hou mijn voeten wel recht, maar druk mijn hakken uit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:53

Er zijn wel meer van die termen die je met een korrel zout moet nemen hoor fenna1995

Tenen naar binnen, gaat niet, dan ga je wringen in je knieën en enkels. War je eigenlijk doet is je been tegen je paard aan draaien naar binnen, want tenen naar buiten gericht betekend vaak hele been naar buiten gedraait. Kan daar nog wel verder over doorgaan als je de mogelijke verder gevolgen wilt weten en wat het voordeel is als je het gaat aanpassen.

Schouders naar achter. Geeft verkrampte naar achter getrokken schouders, deze zorgen voor verkrampte handen en uiteindelijk voor pijn. Meestal is het voldoende om met een rechte rug te gaan zitten, even met je schouders te draaien en op het middenpunt ze af te laten hangen. Wil je nog iets extra's zou je iemand kunnen laten glimlachen met zijn schouders (borst openen).

Handen laag. Je handen gaan omhoog omdat het evenwicht er niet is. Oplossing is dus ruiter in balans brengen ipv handen laag te dwingen en probleem te verleggen. Daarbij ontstaan er vaak te rechte armen die niet meer mee kunnen in de beweging. Bovenarmen zwaar laten afhangen en onderarmen en handen laten drijven op water in een rechte lijn van elleboog naar bitring vind ik dan een betere uitleg.

Zo zijn er nog wel meer en uiteindelijk ga je natuurlijk wel afkortingen gebruiken maar iemand moet iets eerst begrepen en gevoelt hebben en je kunt dan nog beter zeggen denk aan handen of denk aan schouder ipv handen laag of schouders naar achter.

edit uitdrukken is met kracht naar beneden drukken is spannen. Je been af laten hangen vanuit je heupgewricht zorgt dat je hak iets naar beneden zakt door het gewicht van je been

sarah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:01

Ik heb dit ook gehad, maar naamate ik langer paardreed werd het minder had eeen tijdje een soort steun verband om mijn enkels hielp ook wel maar ben toen gestopt met dat verbandje en nu heb ik er geen last meer van ! :j