Beugels te kort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Beugels te kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:21

Hoi,

Ik heb altijd en eeuwig een probleem met mijn stijgbeugellengte.
Op alle paarden rij ik normaal met vrij korte beugels, en met veelzijdigheidszadels is dat geen punt.
Maar met mijn eigen paard rij ik op een dressuurzadel en moeten die beugels gewoon echt langer,
anders zitten mijn knieën op de kniewrongen. Als ik de beugels dan langer maak, schieten mijn benen van
voor naar achteren, en als ik drijf gaan mijn hakken omhoog en schieten mijn voeten ver in de beugels.
Met aanspringen in galop is het ook niet anders. Ik erger me hier zelf heel erg aan.
Ik heb op zich niet het idee dat de beugels te lang zijn, maar toch heb ik er problemen mee op die lengte.
Wat kan ik hieraan doen? Zouden beugels met schuine zooltjes ook kunnen helpen?
Of van die korfen op de beugels, zodat je voeten er niet in kunnen schieten?
Misschien andere oefeningen voor mijzelf?

Ik wil er heel graag aan werken, omdat ik ook dressuurambities heb en hier nou al erg lang mee emmer.

Groetjes!

PS.
Ter verduidelijking hier een foto. Het is nu dus een dressuurzadel, en dan is dit echt veeeeel te kort!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Science90 op 25-01-11 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xSaarSaar

Re: Beugels te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:22

Benen lang houden en hakken goed uitdrukken, en dan vooral gewoon oefenenoefenenoefenen.
Misschien wat zitlessen nemen? :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:24

denk dat je vooral bij jezelf moet beginnen.
Benen en vooral hakken uitdrukken. En dan helaas simpel weg gewoon blijven oefenen, oefenen, oefenen...
Probeer anders iedere keer dat je bij A en C komt er aan te denken als geheugensteuntje.
Schuine zooltjes helpen vooral bij het draaien van je voet en de korfjes zijn er zodat je voeten niet doorschieten als je valt dus die zullen je hier sowieso niet bij helpen.
Probeer ook eens zonder beugels te rijden en dan de juiste houding te zoeken...

Succes!

edit: hihi xsaarsaar zegt echt precies het zelfde, oefenen...

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:36

ik herken je probleem, dit heb ik ook een tijdje gehad.
uit mijn eigen ervaring ben ik toen erachter gekomen dat ik
mijn knieën en dijen klemde aan het zadel, zodat ik mijn benen onbewust optrok.
hier had ik ook erg last van, van die irritante beugels die heen er weer zwabberden.
ik heb mezelf gedwongen om de beugels altijd een gaatje langer te dragen, dus van
de lengte die je nu hebt, elke keer een gaatje langer gaat dragen.
en dan eraan wennen.

veel succes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:46

het helpt soms ook om op voltige te gaan tijdelijk of een keer zonder zadel te rijden dan moet je wel je benen lang houden succes :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:53

een gaatjes tang kan je tussen de gaten in proberen en anders bovenstaande teksten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:03

Ja zou ook eens zonder zadel gaan rijden, en dan voorla niet je hakken erg uit drukken, maar meer bedenken als je paard tussen je uit loopt dat je voeten op de grond staan, want als je je hakken uit drukt dan is er spanning en dat voelt het paard en als je met je hakken op de grond staat val je ook achterover en bedenk nu dat je dan in de rug van het paard duwt wat niet fijn is voor het paard en hij dus niet kan ontspannen in zijn rug e het is een kwestie van veel oefenen en je balans leren krijgen, maar ook belangrijk is dat het paard in balans loopt zodat jij ontspannen kan blijven zitten en dan blijven je benen ook beter liggen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:12

tjaaa idd das gewoon oefenen en heeeeeellllll veeeelll oefenen, meer is dat niet.
Op de foto , je zit is vrij correct hoor, je zit mooi rechtop, kijkt hoog, benen mssn net iets te kort , maar wat opvalt is dat de lijn tussen je elleboog en de mond van het paard een gebroken lijn vormt, dit zou een rechte moeten zijn.
En vraag aan je paard meer ontspanning, hij mag het bit niet vastnemen, en nageven in nek, kaak en hals en dat is nu helemaal niet in orde.
Dit lijkt mssn voor jou een pietluttigheidje, maar als je paard in dat voorste gedeelte al verzet toont, dan is het gewoon niet mogelijk om moeilijkere oefeningen goed te gaan aanleren, dit is echt basis, basis, werk en houding.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:21

Ik vind het ook heel moeilijk om mijn benen goed neer te leggen en m'n hakken naar beneden te drukken als ik mijn beuges lang heb, maar het is toch echt oefenen. goed je dijbenen en de knieën tegen het zadel leggen en aandrukken dan kun je je onderbenen makkelijker lang maken en je hakken uitdrukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:25

Je zou kunnen proberen om wat langzamer te wennen?
Dus eerst je beugels 1 gaatje langer, als dat goed gaat en je bent er aan gewend doe je ze pas nog een gaatje langer. Zo kan je doorgaan tot je je beugels op de goed lengte hebt zitten. Is 1 gaatje al teveel verschil? Prik dan met de gaatjestang nog een extra gaatje tussen de huidige gaatjes in.
Verder is het echt een kwestie van oefenen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:28

Het is inderdaad een kwestie van wennen. De beste manier om te wennen is door zonder beugels te gaan rijden, en dat een poosje vol blijven houden. Als je dan je beugels weer aan doet, hoort de onderkant van de beugel ongeveer tussen enkel en onderkant van je laars te hangen. Dan heb je de goede maat. Succes!

lenlein12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:22

Rustig opbouwen,
inderdaad ook een kwestie van wennen,
Wel leuk paardje!

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:55

Hakken omlaag en Hak en Schouder is 1 rechte lijn... Misschien moet je het eens vragen aan je instructeur... en hoe je ze op de foto hebt... doe ze eens 1 gaatje langer, dan kijk je hoe dat zit.....

jasmijng

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:28

Dit probleem herken ik ook heel erg. Het heeft mij geholpen veel zonder beugels te rijden. Als je dan weer met beugels rijdt zorgen dat ze op de juiste lengte zijn en jezelf dwingen goed je hakken uit te drukken. Niet gaan klemmen met je knieeen/bovenbenen want dan raak je je beugels kwijt!
Verder veel oefenen.. Succes!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:30

Eerst tijdje (half u) zonder beugels rijden, als je dan je beugels aandoet (zelfs op lange lengte) lijkt het alsof je heel kort zit. ;)
Kan miss helpen ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:09

Ik had dit probleem ook, en nu vind ik te lang rijden lekkerder zitten! Alleen het punt is dan weer, dat je ook door de beugels heen schiet, dus ik heb eigenlijk ook nog wel een beetje een beugelprobleem xD
Maar ik reed ook te kort. Probeer je beugels stukje bij beetje een gaatje langer te doen. Begin eerst met 1 gaatje. Als dit goed gaat, nog een gaatje, tot je op de goede lengte zit. Dit heb ik ook gedaan, en het resultaat is er, want ik rij nu opzich op een goed maatje.. Alleen zijn mijn benen af en toe te kort voor de lengte die ik lekker vind rijden, en dan rij ik ook slordig. Ik rijd manege paarden en heb 2 verzorgpaardjes. Maar bij de manege zadel's is elk zadel anders, en elke beugelriem ook.. Dus dat is wel erg vervelend, maar aangezien je een eigen paard hebt lijkt me dat niet zo'n probleem. En probeer eens een half uurtje bijv. zonder zadel? Daar krijg je ook een beter evenwicht van, en dan heb je je beugels ook niet nodig. Als je daarna een zadel op doet kan je ook weer met een gaatje langer dan normaal rijden. Succes.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:30

Het probleem klinkt heeeeel herkenbaar, alleen bij mij was het zo dat ik om de haverklap mijn beugels verloor (echt 1x in de 5 minuten). Bij mij werd het na een zitles al veel beter. Ik werd me er toen van bewust dat ik zat te klemmen met mijn benen. Daardoor schoten mijn voeten heel vaak uit de beugels en trok ik mijn hakken op. Ik ben er toen zelf erg op gaan letten dat ik losjes moest gaan zitten, knieën en onderbenen wel aangesloten maar zonder te klemmen. Nu ik er op let dat ik niet ga klemmen heb ik dit probleem helemaal niet meer en schieten mijn voeten vrijwel nooit meer uit de beugels. Hopelijk heb je hier wat aan en kan het bij jou ook zo gemakkelijk worden opgelost.