Paard struikeld snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jade1995

Paard struikeld snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:26

Ik heb al 5 jaar mijn te klein uitgegroeide kwpner van 1.55.
Maar ik heb een half jaar maar 1x in de 2 weken gereden omdat ik veel ziek was en er nog weinig trek in had.
Mijn moeder heeft er alle tijden op gereden buiten elke dag een flinke rit,Nu pak ik het sinds een maand weer op in de bak maar nu is het probleem hij struikeld vaak
We hebben een KLEINE binne bak die hebben ze als nood gemaakt omdat de buiten bak echt te nat is.
Deze bak is ongeveer 15X25/30 best klein dus en hij is niet meer gewent om zoveel bochten te maken+ dat hij niet meer gewent is nagefelijk te lopen+ dat hij niet meer gewent is verzamelt te lopen.
En mijn moeder heeft hem maar op een sukkel tempo'tje laten lopen en nu struikeld hij dus constand over zijn eigen benen.
Hij is al wel 16 dus ik begon al te denken van oliebol dalijk is hij aan het eind van z'n goede tijd.
Hoe los ik dit op? op stal zeggen ze voltes BLIJVEN rijden maar ik weet het niet?
Oja ik heb ook geen les meer dus geen instructriese waar ik het aan vragen kan

sarah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:41

Als je een goed tempo blijft aanhouden en hem lekker actief laat lopen zal het minder snel gebeuren denk ik! Als die heel sloom blijft gaan let hij niet op en valt hij over zijn eigen benen heen. Dus lekker veel overgangen rijden!! en lekker actief houden :D hoop dat je hier iets mee kan!! ;)

Jade1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:30

Ja ik rij ontsettend veel overgangen stap/draf stap/galop en andersom enz.
Maar het is over het algemeen een mak lui lammetje en echt heel moeilijk om voorwaarts te rijden rij met zweep sporen en gebruik vaak m'n stem

midgie

Re: Paard struikeld snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:01

Ja toch les gaan nemen en recht richt oefeningen gaan doen, zodat hij meer zijn achterhand onder kan gaan zetten , het struikelen heeft met balans te maken, op een buiten rit kan hij in zijn eigen houding lopen, maar in de bak is de balans voor hem gewoon erg moeilijk met jou op de rug, dus ga hem leren jou te kunnen dragen , veel voltes rijden is een basis , maar je moet ook weten hoe je de voltes moet rijden, dus ja les is denk toch erg belangrijk als je nog een aantal jaar met hem door wil, ook op buiten rit hoort hij eigenlijk goed te kunnen dragen tenslotte en niet zomaar op de voorhand laten lopen .
Dus gaan gymmen en zelf ook de theorie er van gaan leren, zodat je weet wat je doet en hoe je het doet en waarom en uiteindelijk weet je ook waarvoor , je wil tenslotte je paard lang goed onder het zadel blijven rijden toch?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:05

Goed van achteren rijden, neem hierbij het hoognodige instructie.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:07

ik zou hm ook even na laten kijken, gewoon voor de zekerheid, dan kan je dat uitsluiten.
Dan richten op goede instructie, je kan gewoon niet zonder, ook Anky heeft iemand aan de zijlijn staan ;) .

Jade1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:09

Dankjewel voor je reactie.
Ik heb de laatste paar jaar de 'mindere' instuctrieces versleten bij de 1 ging het om kracht bij de ander enkel maar om de kunstjes en bij de ander vondt het prachtig belangrijk om enkel maar over haar eigen te praten.
Plus dat mijn moeder geen 30 euro voor een half uur wil uitgeven omdat wij nou niet bepaald rijk zijn :P
Ik zat ook al weer te denken te proberen te longeren.
misschien balkjes neerleggen?
Doordat hij zo uit elkaar loopt op buitenrit heeft hij zichzelf met zijn achterbenen een aparte pas aangeleert waardoor hij zijn eigen hoeven aan 1 kant afslijt en met een tussenpasje loopt klinkt raar maar de hoefsmid had het ook bij zijn eigen paard.

Jade1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:10

scheepie schreef:
ik zou hm ook even na laten kijken, gewoon voor de zekerheid, dan kan je dat uitsluiten.
Dan richten op goede instructie, je kan gewoon niet zonder, ook Anky heeft iemand aan de zijlijn staan ;) .

Dierenarts heeft 2 maanden terug gekeken en hij heeft 2 weken op de pijnstillers gestaan om dat loopje te voorkomen maar daar kwam uit het dat GEEN pijnoorzaak was.
En ik wil helmaal geen anky worden maar ik rij voor mn plezier hihi

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:43

Dat is de goede instelling voor je plezier rijden, maar ik wil ook geen Anky worden. Dat heb ik ook niet gezegd, je begrijpt me verkeerd ;) . Ik gaf alleen vb dat zelfs iemand die zo rijdt als Anky zelfs nog begeleiding krijgt.
Iedereen, ook al rijdt je voor je plezier heeft begeleiding nodig.
Je kan zonder dat je er zelf erg in hebt, je paard enorm scheef rijden bv. Daar is die begeleiding voor.
Als jij gewoon lekker rond hobbelt prima, maar neem wel af en toe een lesje. Paardrijden is geen peace of cake, maar een heel nauwlettend samenspel, tussen paard en ruiter. De ruiter daar ligt vaak het probleem.
Je zit nu ook met een probleem en als er niks lichamelijks is, is het toch erg raadzaam om er met goede instructie naar te laten kijken.
Je kan wel raad op bokt vragen, maar wij zien niet hoe het eruit ziet, instructeur wel, die staat er naast en kan precies zeggen wat er anders moet! ;)

Jade1995 schreef:
scheepie schreef:

Dierenarts heeft 2 maanden terug gekeken en hij heeft 2 weken op de pijnstillers gestaan om dat loopje te voorkomen maar daar kwam uit het dat GEEN pijnoorzaak was.
En ik wil helmaal geen anky worden maar ik rij voor mn plezier hihi

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:48

gewoon even de hoefsmid laten komen
die kan zorgen dat hij zijn voetjes wat makkelijker afrolt en dus gemakkelijker stapt en minder struikelt
hij kan hem voor wat sneller maken , kan best dat hij af en toe met een achterbeen zijn voorvoet raakt
nouja, een hoedsmid kan veel doen in zo'n geval

Jade1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:57

hij raakt zijn voorvoet zegma niet maar als hij zijn achterbenen naar voren plaatst gaat dat eerst naar de zijkant in een halve circel dan tikt hij met de binnenkant/zijkant de grond aan en dan pas naar voren en dat is heelll moeilijk om er uit te rijden

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:31

Jade1995 schreef:
hij raakt zijn voorvoet zegma niet maar als hij zijn achterbenen naar voren plaatst gaat dat eerst naar de zijkant in een halve circel dan tikt hij met de binnenkant/zijkant de grond aan en dan pas naar voren en dat is heelll moeilijk om er uit te rijden

Je geeft het zelf al aan, heeeeeel moeilijk eruit te rijden en dan nog alleen aankl.oten.
Succes ermee, vooral je paard.

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:46

Mijn paard struikelt ook heel vaak als we in het bos rijden.

De ene keer struikelt hij door zijn achterbenen en de andere keer met zijn voorbenen.
Bij mijn paard heeft het te maken doordat ik hem niet actief houd met rijden... dan
gaat hij slenteren en verliest hij zijn kracht.
Soms niet prettig want het paard krijgt klutsknieeen van het vallen.
Het is mijn eigen schuld maar als ik soms 2 of 3 uur in het bos aan het rijden
bent dan is ontspanning toch ook wel heel fijn.

In de bak is er niets aan de hand... want dan zet ik mijn paard aan het werk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:54

jade nogmaals, laat er een goede smid naar kijken
die kan je paard zo bekappen dat hij zijn achterhoeven beter weg zet
het klinkt een beetje als losse knieen

Jade1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:10

@spatter zoiets dergelijks heeft hij al eens gedaan maar dat hielp ook vrijweinig

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:14

zulke dingen los je niet op met één bekap beurtje
regelmatig de smid laten komen(minstens 1 x in de 8 weken) en goed de bewegingen in de gaten houden
goede smid is natuurlijk wel een eerste vereiste

ik lees in je profiel dat je paard Z gelopen heeft
ze heeft dus niet altijd zo gelopen

Jade1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:49

Me moeder heeft dat in overleg met de hoefsmid gedaan de stand iets anders gezet ik heb geen ideee of ze dat nog doen.
Ja dat klopt maar wel op de manier Z van de knoppen er in PROPPEN en nou niet op een hele leuke manier zegmaar.
En net zoals aan de teugel rijden alleen ben ik al 3,5 jaar mee bezig geweest en na een half jaar amper in de bak hebben gereden kwam dit probleem helaas.
dat heeft ie ook pas vanaf juli ongeveer

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:25

Goede gezondheid , uiteraard goede hoefverzorging, mssn net iets meer afrol voorzien bij de voorvoetjes, dan kunnen die ook net iets makkelijker vertrekken voor het achterbeen eraan komt.
Maar het allerbelangrijkste is idd heel veel les, en met les bedoel ik dus privéles.
En tjaaa iedere lesgever heeft zijn eigen interesse en zijn eigen stokpaardje, de één geeft net meer aandacht aan dit de ander aan iets anders, maar tis de verzameling van al die dingen samen dat dan uiteindelijk jouw systeem moet gaan worden.
Zonder les kan je nooit beter worden, al rij je nog 40jaar verder. en idd dit kost centen, maar als je er dan ook beter van wordt is het zeker de moeite waard.
Je sprak ook van even wat longewerk, ook dit is een specialiteit op zich, een paard wat rondjes laten lopen dat kan iedereen maar correct ook trainen aan de longe, dat moet je idd ook leren, aanvoelen en kijken.

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:39

gewoon lekker actief door blijven rijden, zodat hij z'n benen gaat optillen!! :P

ella_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:26

ik blijf dit topic ook even volgen

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:06

Longeer hem eerst eens een keertje flink. Daarna kun je misschien rustig aan beginnen met rijden erop en dan ook flink doorijden.. overgangen. Wendingen. en als het even kan een buitenritje.

_Haflinger