Wat doen met paard wat groot en rond over een hinernis gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Wat doen met paard wat groot en rond over een hinernis gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:17

Hoi hoi,

Voordat ik mijn paard ergens de schuld van geef... We zijn allebei onervaren, en dat werkt niet echt :P Mijn paard is het braafste paard wat ik ken, enkel is hij soms wat overijverig en dat leverd nogal wat rare situaties op...

Gisteren hadden we springles, dit doen we nog niet zo heel lang, maar omdat ik niet zonder begeleiding bezig wil zijn met springen, hebben we besloten om dit gewoon eens rustig te proberen. Hindernis 1 t/m 3 hebben we een paar keer gesprongen en er was niks aan de hand, hij was super braaf en ik durfde goed mijn hand voor te houden... Het lijntje werd veranderd. Het werd van 1 naar 2 op 2 galopsprongen dan rechtdoor en op 4 galopsprongen naar hindernis 3 dan een bocht over de korte zijde naar hindernis 4 een oxer. De eerste keer sprong hij al wat groot en omhoog erover heen... De tweede keer dat ik dit lijntje inreed waren wederom hindernis 1 t/m 3 geen probleem, hindernis 4 gingen we echter overheen alsof er een hindernis stond van 150 waar je optimaal voor rond moet springen... Lees ik zat op een boller wordend paard dan ooit, en door de enorme wapper die hij maakt ging ik er voorover af....

Ik ben op mijn hoofd gevallen en mijn cap is doormidden... ALlemaal niet erg, we overleven het wel, alleen mijn vraag is, wat moet ik hiermee... Het gebeurd bijna iedere keer dat hij heel braaf springt en vanuit het niet ineens onwijs grote wappers gaat maken, die helemaal niet nodig zijn op een hindernis van 60 a 70 cm voor een paard van 180...

Hopelijk hebben jullie tips, we vinden het allebei hartstikke leuk en bovenal is het een heerlijke afwisseling, echter meot het wel leuk blijven en dit is al de tweede keer dat ik er zo afwapper door een joekel sprong.

Gisteren ben ik na mijn val er weer opgestapt, maar aangezien ik absoluut niet meer kon steunen op mijn rechterbeen hebben we niet meer gesprongen, ik heb er met mijn instructriche over gepraat, en die zei tegen mij, als hij zo bol en zo hoog springt, dnek ik dat zelfs een heel ervaren iemand hem niet uitzit...

Hihi, we gaan vrolijk op naar de volgende keer, want over het algemeen is het een super braaf en fijn paard :P alleen hier weet ik niet zo goed wat ik ermee moet :P Hopelijk mensen met ervaringen en tips :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:39

Op zich is het een groot voordeel dat je paard een nette techniek heeft.
Ik zou als ik jou was springlessen gaan nemen op een ander paard om zo goed mogelijk proberen te zitten bij de landing. Het is funest dat je met je bovenlichaam terug verticaal komt bij het landen, anders ga je er inderdaad langs de voorkant af. En oefenen oefenen oefenen. Het is wennen he. Heb je een filmpje?

__PSM__

Re: Wat doen met paard wat groot en rond over een hinernis gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:04

Springlessen met een ander paard wordt hem niet, ik heb zelf maar één paard, en de lessen rijd ik bij de club waar ik lid ben om te mogen starten... en daar staan geen paarden gestald... We moeten het dus echt met zijn tweetjes doen... Op het moment heb ik niet een heel recent filmpje :n

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:10

Oefening baart kunst, je paard basculeert dan gewoon enorm.
En ik weet hoe het is als paarden boven de staanders uit springen en gigantisch basculeren. Basculeren houdt in dat op de sprong zijn schoft het hoogste punt is en met zijn neus naar beneden 'duikt'.
Dit is een erg goeie techniek want dat betekent dat hij zijn rug optimaal gebruikt.

Ik zou zeggen gewoon lekker door blijven springen en in je dressuurwerk cavalleti's meenemen van 50cm ong. Zo ben je snel geneigd het vaker te doen en word het de normaalste zaak.

Succes !

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:17

Bij mij helpt het weleens om gewoon met dat je je armen naar voren doet snel een pluk manen te pakken, heb je lekker wat houvast tot je eraan gewend bent hoe hij voelt :o

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:21

Zelfde verhaal hier!
Nou, je hebt paarden die uit zichzelf de afstand laten uitkomen, en je hebt paarden die op het laatste nippertje merken dat het toch niet zo netjes uitkomt. In die laatst soort heb je dan nog paarden die een mini-pasje erbij nemen, en de gekken die gewoon een pas overslaan en een sprong van jewelste maken. Wij hebben alle 2 een paard uit de laatste categorie :+

Om dit echt te beseffen heb ik van de instructrice zonder handen moeten springen. Een steilsprongetje van 50 cm tegen de bakrand, een schuine balk tegen de zijkant en gallopperen maar, zonder handen. Omdat je dan je paard totaal niet meer kan regelen moet je hem wel vertrouwen. 1 keer zal het dan niet goed zijn, de afstand zal niet uitkomen en er wordt een mega sprong gemaakt. Als je dan opnieuw aanrijdt zal je paard vanzelf terugkomen of tempo maken zodat alles netjes past.
Eens je dit beet hebt moet je werken aan de galop, je moet een nette, constante en ontspannen basisgalop hebben, anders lukt het niet.
De volgende stap is een balk op de grond, in galop probeer je dan 5 keer na elkaar op dezelfde manier de balk te nemen, en dan rustig opbouwen naar sprongen.
Als het toch nog eens zou foutgaan moet je gewoon proberen dicht bij je paard te blijven, en toch mee te gaan met je hand (je wilt hem natuurlijk niet leren stoppen).

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:32

Miekemuis_ schreef:
Om dit echt te beseffen heb ik van de instructrice zonder handen moeten springen. Een steilsprongetje van 50 cm tegen de bakrand, een schuine balk tegen de zijkant en gallopperen maar, zonder handen. Omdat je dan je paard totaal niet meer kan regelen moet je hem wel vertrouwen. 1 keer zal het dan niet goed zijn, de afstand zal niet uitkomen en er wordt een mega sprong gemaakt. Als je dan opnieuw aanrijdt zal je paard vanzelf terugkomen of tempo maken zodat alles netjes past.

Wel een beetje riskant hé en niet bepaald dé manier waarop ik dit zou aanpakken. Maar ik begrijp het opzet. Het gaat erom dat je zelf niet het heft in handen wil nemen als je zelf je afstand niet ziet. Je kan je paard dan beter zelf leren meekijken.

Je moet je even afvragen waar het probleem juist ligt. Springt hij enkel zo als de afstand wat ruim is en je het dus niet ziet aankomen, of doet hij het wanneer de afstand gewoon normaal komt. Van je tekstje uit, denk ik dat het het eerste is. Het allerbeste is dan trainen vanuit draf, met een drafbalk voor de hindernis (waar hij eventueel wel een galoppasje over mag maken). Zo krijg je telkens dezelfde afstand en beseft je paard beter hoe hoog en hoe ver hij moet springen om er over te geraken. Zo vergroot je zijn inzicht en zal hij op lagere sprongetjes van 50cm-60cm minder overspringen. Balkjes draven en galloperen en in-uitjes doen zijn allebei oefeningen waarbij je paard niet hoog en ver mag springen. Hij wordt net geleerd net zo ver te galloperen als het balkje aangeeft, en met de in-uitjes leert hij om snel af te zetten en netjes te landen. Hier kan hij eveneens niet hoog en ver springen. Hoewel het voor heel veel mensen eng lijkt om in-uitjes te doen, is het een heel simpele oefening voor paarden die ze vaak erg graag doen. Je kan dit ook heel gemakkelijk opbouwen: grondbalkje -3m- sprongetje van 20cm- 3m- grondbalkje
Je mag perfect uit draf in komen. Daarna ga je: grondbalkje -3m- sprongetje van 20cm- 3m- sprongetje van 20cm
Hierna kan je stilaan omhoog met de 2 laatste sprongetjes of je kan een 3e sprong toevoegen en later nog een 4e, 5e ...
Succes!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:42

Karennnn schreef:
Miekemuis_ schreef:

Wel een beetje riskant hé en niet bepaald dé manier waarop ik dit zou aanpakken. Maar ik begrijp het opzet. Het gaat erom dat je zelf niet het heft in handen wil nemen als je zelf je afstand niet ziet. Je kan je paard dan beter zelf leren meekijken.
quote]
In een gesloten bak met enkel 1 paard in de piste en een tok op je kop is dat toch niet zo riskant hé? Misschien moet ik er even bijzeggen dat je dit natuurlijk niet met een jong paard moet doen wat echt nog bijna nooit gesprongen heeft. Het was in mijn geval ook echt op het einde van de les. Het paard zelf proberen regelen heeft echt geen zin, zeker niet met een paard van 1m80 (zoals TS zegt), je kan beter terug gaan naar een balk op de grond voor je hoger gaat. Als je een aantal van die megasprongen hebt gemaakt verkramp je automatisch voor een sprong, omdat je weet dat je het niet voelt aankomen. Lijntjes zijn ook heel goed, 2 lage steiltjes met 7 of 8 galopsprongen ertusssen en zelf luidop meetellen, zo leer je de galop van je paard goed kennen

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:59

Misschien even vragen: wat bedoel je dan precies met 'zonder handen' ;) Daar hangt het risico inderdaad van af. Probleem van lijntjes bij een jong, groot paard is dat die vaak een galloppas minder durven nemen in een lijn, zo werk je grote afstanden enkel meer in de hand. Luid op galop meetellen is inderdaad iets wat helpt om het ritme goed aan te voelen. Maar ik denk dat dit oefeningen zijn voor de TS in een later stadium (ik ga van het bericht van TS uit dat het om een jong onervaren paard en ruiter gaat) en dat het nu echt nog op basiswerk aankomt met nog voldoende drafwerk. Zolang het paard hindernissen nog niet kan inschatten en TS ook niet, tenminste.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:03

Gewoon veel blijven oefenen over kleine sprongetjes en balken.
Vooral niet te vroeg naar een afstand willen kijken/zoeken en je paard op zijn benen laten lopen.

Zolang jii hetzelfde ritme en takt houd, netjes been en contact houdt. Moet het goed gaan!
Springen is maar net zo moeilijk als je het zelf maakt!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:35

Het komt zeker aan op een onervaren paard, en een ooit ervaren wedstrijd springpony ruiter :P maar aangezien dat bijna 8 jaar geleden is :P schat ik mezelf maar onder onervaren ;)

Bij sprongen die niet uitkomen maakt dit paard vaak een extra krabbel en schiet maar heel soms eerder af, De echte hoge sprong kwam juist nadat we perfect passend bij een hindernis kwamen... :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:49

Misschien kun je er eens iemand met wat meer ervaring mee laten springen. Vaak vinden ze het springen in het begin nog erg spannend en gaan ze zich overspringen, zeker als de afstand een aantal keer niet zo mooi is geweest.
Met een ervaren ruiter word je paard dan vertrouwder met de hindernis en zal vanzelf wat dichter bij de paal gaan springen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:51

Dat is nu inderdaad het idee voor volgende week in de les :j

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:39

Karennnn schreef:
Misschien even vragen: wat bedoel je dan precies met 'zonder handen' ;) Daar hangt het risico inderdaad van af. Probleem van lijntjes bij een jong, groot paard is dat die vaak een galloppas minder durven nemen in een lijn, zo werk je grote afstanden enkel meer in de hand. Luid op galop meetellen is inderdaad iets wat helpt om het ritme goed aan te voelen. Maar ik denk dat dit oefeningen zijn voor de TS in een later stadium (ik ga van het bericht van TS uit dat het om een jong onervaren paard en ruiter gaat) en dat het nu echt nog op basiswerk aankomt met nog voldoende drafwerk. Zolang het paard hindernissen nog niet kan inschatten en TS ook niet, tenminste.

Teugels in een knoop, en echt handen op je rug of opzij. En wat jij zegt gaat idd wel op. Deze oefeningen hebben voor mij echt goed gewerkt, met mijn 6 jarige: ik probeerde zelf de afstand te regelen, maar dat is echt geen oplossing. Vooral werken aan een goede basisgalop helpt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:49

Waarschijnlijk vind hij het gewoon spannend en heeft hij er plezier van?
Had hij al gezien dat het een oxer was? Kan zijn dat hij daar pas in de afzet achter kwam, schrok van de tweede balk en daarom zo'n sprong maakt.

Kwestie van veel kilometers maken, je paard moet ontdekken dat het allemaal zo eng niet is en dat het ook wel goedkomt als hij wat minder ruimte over houd.
Je kunt een halstertouw of stijgbeugelriem om zijn hals doen en daaraan vasthouden op de sprong, scheelt jou vallen en je paard wellicht getrek in zijn mond.
Verder zou ik er vooral heel blij mee zijn en niet teveel aan willen doen, het is een goede eigenschap en je zou het hem maar afleren ;)

Wat heeft je instructrice als oplossing gegeven?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:35

Annelies, kilometers maken en misschien eens iemand met wat meer ervaring ermee laten springen om het voor het paard wat normaler te maken :)

De oxer had hij al gezien :j Trekken in zijn mond doe ik niet zo snel, ik vind het moeilijk om mijn hand voor te houden, maar juist als hij zo afgaat, is mijn hand altijd heel snel weg op één of andere manier :P

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:39

ik dacht aan een drafbalk....om zo het paard beter afstand te laten spirngen ipv groot af te gaan..

en zelf krijg je dan ook wat meer gevoel...draven over de balk en dan springen zodat je daar je houding op aan kan passen...dus recht op er over draven en al paard afzet pas mee gaan met beweging...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:42

Daar beginnen wij altijd mee :j en paard komt dan ook keurig eraan :j Hij kwam ook nu weer helemaal niet op zeer groot af, alleen springt veel meer omhoog dan naar voren...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:51

Als hij meer omhoog dan naar voor springt kun je missch eens wat meer been geven in de afzet... zo gaat hij meer vooruit springen dan alleen maar omhoog.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:54

Zoals ik het lees, komt je paard niet goed uit op de hindernis en springt hij te ruim van tevoren of niet voorwaarts genoeg.
Jij moet eerst leren in galop goed uit te komen bij de hindernis, oog te krijgen voor de sprong. Dit kun je oefenen door balken in de bak te leggen. Bijvoorbeeld twee balken met een tussenafstand van bijv. 19 meter. Als je in een normaal basistempo over deze balken galoppeert en de galopsprongen telt, zul je zien dat je er waarschijnlijk vijf galopsprongen voor nodig hebt. Ga een aantal keren in vijf galopsprongen over die balken. Als dat een paar keer goed gaat, maak je iets kleinere galopsprongen (laat hem wel actief doorspringen, maar iets kleiner) waardoor je zes galopsprongen tussen de balken hebt. Doe dit een paar keer.
Daarna weer een paar keer vijf galopsprongen en als dat goed gaat, laat je je paard wat ruimere galopsprongen maken en zorg je dat je vier galopsprongen tussen de balken hebt (hiervoor moet je wel flink doorrijden).
Als dit goed lukt, bepaal je zelf van tevoren hoeveel galopsprongen je tussen de balken wilt maken.
Door deze oefening regelmatig te herhalen, voel je beter hoe groot de galopsprongen van je paard zijn en hoe je uit moet komen voor de hindernis.

Je kunt ook één balk in het midden van de bak leggen en hier een paar keer overheen galopperen. Probeer hierbij de afstand tot aan de balk te verruimen of te verkorten om goed op het balkje uit te komen.

Deze oefeningen kun je gewoon tijdens je dressuurtraining meenemen. Je hoeft ook niet in verlichte zit te gaan en rare capriolen uit te halen omdat het in feite gewoon galopsprongen over balkjes zijn.

Als je het galopperen over een balk goed onder de knie hebt en vrijwel elke keer goed uit komt, kun je eens een laag hindernisje neerzetten en daar overheen galopperen.
Als het laag staat, kun je mooi oefenen en is het ook niet erg als je eens een schakel- of stuurfoutje maakt.