Hoe krijg ik mijn paard weer los en ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiah15

Hoe krijg ik mijn paard weer los en ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:59

Hallo,

Weet niet of het hier goed staat, anders sorry hiervoor!

Ik heb een vraag.
Ik heb een 8 jarige merrie Viantha.
Tijdelijk heb ik iemand anders op mijn paard laten rijden inverband met ziekte.
Dit is nu niet meer het geval, ik pak haar zelf weer op.
Omdat het niet meer ging met die andere meid.
Het rijden gaat bij mij wel redelijk goed!
Alleen zit ze rechts vast! Als ik bijv. een volte maak dan lukt het niet om stelling te krijgen en zo zijn er nog meer dingen.
Ook is ze door die bijrijdster met veel druk gereden en is daarom erg hard in de mond geworden.
Zelf rijd ik met heel weinig druk, maar krijg het niet voor elkaar om haar lekker ontspannen te laten lopen. In de stap lukt dit wel allemaal, maar zodra ik ga draven is alles weer weg.
Nu is mijn vraag, hoe krijg ik haar lekker ontspannen, nageeflijk en rechts weer los?
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Elles op 24-01-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

lailapri

Re: Hoe krijg ik mijn paard weer los en ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:25

stappen en voelen ;)
Voel het ritme, voel ieder been, voel ieder spiertje en ga dan je eigen lijf af. Ziet ik recht, zit in in balans en zit ik met een mooie rechte rug, onspannen bovenarmen en drijvende onderarmen en handen.
Omvatten mijn benen mijn paard als een natte handoek of donut. Zijn mijn knieën, heupen en enkels los en mijn voeten netjes onder me.
Heb je alles na gelopen ga je nog eens je paard voelen.

Is er iets verandert en zo ja wat. Dan ga je proberen het ritme van de achterbenen op te pikken en mee te kunnen tellen. Met je heupen/centrum kun je het paard aanmoedigen een been extra mee te nemen. door te 'kwispelen" met je staart zonder je rug weg te drukken kun je de achterhand uitnodigen naar links of rechts te verplaatsen en zo achter de voorhand aan te gaan. Deze beweging maak je natuurlijk even en herhaal je dan alleen als je paard zijn achterhand weer terug verplaatst.

Op deze manier wordt je meer bewust van de moter en wat ik vaak zie is dat als je dit goed uitvoert er meer balans van paard en ruiter ontstaat en het paard makkelijker nageeflijk gaat lopen.
Echter is het wel heel moeilijk om dit allemaal zelf uit te voeren en zodra je met handen en benen gaat werken ga je snel al teveel spannen/vastzetten. Je gebruikt deze eigenlijk alleen als verlengde van je lijf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:49

Je zou kunnen gaan gymmen /rechtrichten,
kijk eens op paarden begrijpen.nl staan veel oefeningen en ook het nut van de oefeningen.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:53

Ik zou les gaan volgen bij een instructeur, altijd handig op tips te krijgen.

Nadiah15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:16

Bedankt voor de tips. Ik heb Donderdag voor het eerst weer les. Ben heel benieuwt hoe het zal gaan!

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:59

ik raad je aan te gaan rechtrichten. ik zal hier wel les in nemen, dan krijg je gymnastische oefeningen voor je paard die bij jullie van toepassing zijn. je paard word weer soepel, voorwaarts en actief, schrikt minder en de kilo's worden op 2 teugels verdeelt.
iig succes verder met trainen ;)

Twinny32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:36

veel figuren rijden en over gangen

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:42

iedereen rijd anders en je paard moet nou ook weer wennen aan hoe jij rijd.
om het weer beter te krijgen zal ik proberen zoveel mogelijk overgangen en figuren te rijden, maar je paard goed voor je been en kijk of je je paard misschien met je gewichtverdeling beter in de stelling kunt krijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:46

Kijk eens hoe ze reageerd als jij een wervel beetpakt en er druk op zet?
Zet ze haar rug hol/bol? Bijt ze?
Dan zou het best mogelijk kunnen zijn dat er een wervel uitligt. Dit kan zelfs door een gekke bokkesprong veroorzaakt worden.

Spierpijn los je stappend op.
Veel figuren rijden, proberen haar laag in te stellen, dit rekt de rugspieren op.

Ook helpt longeren erg goed voor de ontspanning aan beide kanten.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:50

Als ik jou was zou ik even rijden afwisselen met loswerken/longeren.. Met een ruiter op de rug is het altijd lastiger om losser te worden.. En met rijden zou ik veel overgangen maken..

Nadiah15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:39

Oke heel erg bedankt voor de tips ik zat er zelf ook al over na tedenken om haar weer meer te gaan longeren. Met over gangen rijden en figuuren ben ik al veel bezig geweest zo dra als ik trug val in de stap zoekt ze gelijk mijn hand weer op figuuren rijden vind ze heel moeilijk hele maal rechts om als je een kleine bocht maakt valt ze terug en valt heel erg naar binnen. Als ik op een wervel druk maakt ze hem een heel klein beetje hol maar reageert er eigelijk amper op.. Bedankt voor de tips!

zoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:02

Net als hiervoor gezegd is Rechtrichten is echt top.
www.paardenbegrijpen.nl
Daar kan je een e-boek of de filmpjes downloaden.
Je paard wordt echt veel soepeler en in balans.
En je gaat er veel fijner op zitten en rijden.

Nadiah15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 13:19

Bedankt voor de tipt met les heb ik idd ook heel veel tips gekregen over het recht richten en ze moet weer haar druk over bijde teugels gaan verdelen! iedereen heel erg bedankt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:08

Resultaat ruiter die aan de voorkant gaat werken (laag en rond en r/l inbuigen)
Overgangen hebben pas zin als ze vanuit de moter gereden worden
Pasje opzij voor je binnenbeen? Nou als ik iemand zeg paard moet opzij voor je binnenbeen dan onstaan er ook vaak hele gekke dingen. Inknikken naar binnen, te veel been omdat de reactie uitblijft=spannen=paard blokkeren, etc.

Ik ben gezien de openingspost ervanuit gegaan dat de ts er toch wel iets verstand van had gezien het paard eerder wel los en ontspannen is geweest, dat lukt niet zomaar natuurlijk. Mijn tips kunnen iemand helpen of net als bij jou wartaal lijken, prima maar dat betekend niet dat ze slecht zijn. Mensen zijn best woord gevoelig en bij jou zou ik dus andere woorden en een andere ingang moeten gebruiken om tot hetzelfde einddoel te komen, prima toch?