Paardeninrij-Probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lenlein12

Paardeninrij-Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 16:48

Hallo allemaal,
ik heb met een vriendin twee verzorghaflingers, jammergenoeg waren ze alleen beleert voor de kar!
dus toen besloten mijn vriendin en ik ze te gaan inrijden bij die van mij ging dat super goed hij reageerde heel snel op been. nu ben ik al zo ver dat ie een lange zijde kan galloperen maar in de hoek valt ie steeds uit. Wat kan ik hier tegen doen?

bij het andere paardje ging het wat minder vlotjes, ze reageerde eerst helemaal niet op been, en nu gaat het wel maar valt ze steeds heel snel uit wat kan je hier tegen doen?

dan nog iets, ook willen we graag naar buiten en van de eigenaar mogen we dat ook in de lente, en aangezien het bijna lente is.... kan je wel naar buiten met deze twee pony`s (onder begeleiding natuurlijk)

Groetjes,

:D :D :D
Laatst bijgewerkt door lenlein12 op 22-01-11 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:52

Het is nogal logisch dat hij uit de galop valt. Je zit tegen in de beweging, hangt naar achter en in de hoek hang je ook nog eens aan je teugels.

Het paardje heeft duidelijk nog weinig balans onder de ruiter, hij laat zien dat het moeilijk is voor hem, ook bij het aanspringen in galop; stijve rug, onderhals erop en zwaaien met de staart. De achterbenen komen absoluut niet mooi mee en er wordt totaal niet gestuwd, hij 'valt' echt in de galop en strompelt dan ontactmatig door. Jij hobbelt er bovenop als een zoutzak.

Ik denk dat het voor het dier veel beter is als je hem in laat rijden door iemand met meer ervaring en zelf les neemt. Niet naar buiten gaan met dit dier tot het beter aan de hulpen is en jíj beter bent in hulpen geven!

beestenfreak

Re: Paardeninrij-Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:58

ik ga met het bovenstaande mee. probeer hem ook eerst eens gecontroleerd te laten draven en ga dan pas aan het galloperen beginnen. nu trap je hem echt in 1 keer in galop....

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:59

Begeleiding zoeken waarvan je les krijgt?!

lenlein12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:02

sorry hoor,
maar nu gaat het ook wel al beter.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:04

Hmmmm....ik heb de indruk dat jullie elkaar kennen?
Of is er een filmpje weggehaald?

Of anders zijn jullie helderziende misschien?

Tip: Als deze Haflingers altijd in het tweespan lopen, hebben ze in het span veel steun aan elkaar.
Dat valt weg als ze onder het zadel het in hun eentje moeten doen.
Zorg er voor dat als je aangaloppeert dat je de ruimte hebt en word niet boos als ze uit de galop vallen. Probeer het gewoon opnieuw.
Doe dit niet als ze al moe zijn en veel werk hebben verzet, maar juist als ze nog fris zijn, maar wel goed warmgelopen.
En doe het niet te vaak. Beter een paar keer kleine stukjes die goed gaan, dan heel lang zitten te worstelen met iets.

En daarnaast: als het goed afgerichte menpony's zijn zullen ze de stemhulpen goed kennen. Vraag eens aan de koetsier welke stemhulpen hij gebruikt bij galop, hoe hij aanmoedigt om door te gaan (in de marathon bijvoorbeeld, zijn er koetsiers die fluiten als ze harder moeten, ik noem maar wat) en wellicht kun je dat gebruiken om het onder het zadel aan te leren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:07

ik denk dat het filmpje is weg gehaald polly :))
ik zou de ponys naar iemand toe sturen die ervaring heeft met het inrijden van paarden ;)

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:09

Het paard zit bij de eerste keer in de verkeerde galop en bij de tweede keer overkruist.
In bijde gevallen kan het paard ook niet normaal en goed lopen.
Probeer het paard eerst in de goede galop te krijgen en dan is het een kwestie van oefenen, voorwaarts houden en km maken.

Hulp van een deskundig persoon zou wel goed zijn.
Op die manier weet je ook waar je aan kunt werken en heb je iemand waar je zulke problemen mee op kunt lossen.
Voor sommige (of veel) mensen is het financieel niet mogelijk om elke week les te hebben, je zou dan kunnen over wegen om 1 x in de twee weken bv te gaan lessen.
Wij kunnen lekker vanachter een computer advies geven maar een instructeur kan dat veel beter ter plekke.

Het paard trekt op een gegeven momen in het filmpje het hoofd naar beneden en gaat de kant op waar het zelf heen wil.
Dat lijkt me niet de bedoeling als je op een weg rijd en er komt een auto aan of wat voor een plek dan ook.

Even door oefenen en wie weet hoe het over een paar maand gaat....

ThinkAgain

les nemen is in elk geval nooit weg, ook al zou je wel al 40 paarden zelf ingereden hebben die het allemaal super doen :) Verder inderdaad rustig aan doen, zorgen dat het werk leuk blijft voor de paarden. Dat houdt in dat je beter na 6 goede galopsprongen je paard terug kunt nemen en kunt belonen, dan te lang doorgaan.

wat M_D_H zegt, kan wel handig zijn, maar aangezien het verzorgpony's zijn moet je dat wel met de eigenaar overleggen, uiteraard. Je kunt misschien ook wel via bokt iemand in de buurt zoeken die veel ervaring heeft, en kijken of die jullie eens kan komen helpen :)

edit: ben zelf nou ook wel benieuwd naar het filmpje
Laatst bijgewerkt door ThinkAgain op 22-01-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

waar zie je een filmpje :oo

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:12

M_D_H schreef:
waar zie je een filmpje :oo

Het was de film "Ghost" denk ik.... :+

Edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door polly2 op 22-01-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:12

hebben ze uit de tekst gehaald het filmpje

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:15

wel een beetje jammer, maar ik begrijp het wel. Mag ik vragen hoe jullie zijn begonnen met inrijden? Zijn jullie er meteen op gestapt, of hebben jullie eerst nog grondwerk gedaan en gelongeerd en dergelijke?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:18

Hoe serieus ben je eigelijk bezig als je het filmpje verwijdert omdat je te horen krijgt dat het probleem bij jullie ligt en niet het paard. Ik vind het best een beetje beschamend dat je het paard het niet gunt een goeie en eerlijke manier gunt. Als je tips wilt, maar niet aan jezelf wilt werken hierin adviseer ik je niet hier op bokt advies te vragen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:20

je mag wel een beetje dimmen, de meiden zijn 11 en ze vragen gewoon advies over het inrijden, dan lijkt me opbouwende kritiek meer behulpzaam dan een pak verwijten op je dak

lenlein98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:33

de verweidering van dat filmpje lag gewoon aan dat dat filmpje te oud was
wat boeit het!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:33

Benfan schreef:
Hoe serieus ben je eigelijk bezig als je het filmpje verwijdert omdat je te horen krijgt dat het probleem bij jullie ligt en niet het paard. Ik vind het best een beetje beschamend dat je het paard het niet gunt een goeie en eerlijke manier gunt. Als je tips wilt, maar niet aan jezelf wilt werken hierin adviseer ik je niet hier op bokt advies te vragen.

Heb je het filmpje gezien????

En daarbij toen ik 11 a 12 was en ik had een filmpje geplaats en dan het comentaar van
rider schreef:
Het is nogal logisch dat hij uit de galop valt. Je zit tegen in de beweging, hangt naar achter en in de hoek hang je ook nog eens aan je teugels.

Het paardje heeft duidelijk nog weinig balans onder de ruiter, hij laat zien dat het moeilijk is voor hem, ook bij het aanspringen in galop; stijve rug, onderhals erop en zwaaien met de staart. De achterbenen komen absoluut niet mooi mee en er wordt totaal niet gestuwd, hij 'valt' echt in de galop en strompelt dan ontactmatig door. Jij hobbelt er bovenop als een zoutzak.

Ik denk dat het voor het dier veel beter is als je hem in laat rijden door iemand met meer ervaring en zelf les neemt. Niet naar buiten gaan met dit dier tot het beter aan de hulpen is en jíj beter bent in hulpen geven!

Gekregen had ik me ook direct af laten schrikken en dan na te gaan dat bovenstaande niet eens weet te vertellen dat het paard eerst verkeerd en later overkruist zat....
waar praat je dan over
Citaat:
" De achterbenen komen absoluut niet mooi mee en er wordt totaal niet gestuwd, hij 'valt' echt in de galop en strompelt dan ontactmatig door."

Lekker opbouwend en echt iets waar deze meiden mee verder kunnen.

Echt geen wonder dat ze zich laat afschrikken

Citaat:
"Jij hobbelt er bovenop als een zoutzak."
Dat valt naar mijn inziens ook heel erg mee,
Hakken netjes uitgedrukt zit netjes stil voor zover mogelijk in overkruisde en verkeerde galop bij een net beleerd paard.
De ruiter zit in een stoelzit maar of je dat zoutzak kunt noemen......
Laatst bijgewerkt door WilmaW op 22-01-11 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lenlein98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:36

Dankje,
ik en mijn vriendin hebben daarom ook een nieuw account aangevraagt om van dit gezijk af te zijn.

nu gaat het gewoon al veel beter
en deze commentaren hadden we niet verwacht.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:41

Ik zie ook geen filmpje :o

polly2

Ik hoop dat je mijn tips wel kunt gebruiken?
Ze zijn in ieder geval serieus bedoeld en opgeschreven vanuit mijn ervaring van het zadelmak maken van paarden die al een tijdje voor de koets lopen.

WilmaW

Dames plaats gewoon het filmpje terug
We zijn allemaal begonnen en hebben gestunteld hoor.
Ik zie persoonlijk niets waarvan ik zou zeggen "daar mishandel je jouw paard"
In het begin zou je hem beter voor moeten bereiden bij het aan galoperen
Pik de dingen op waar je wat aan hebt en ga daar mee verder.

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:07

misschien les nemen?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:03

WilmaW schreef:
Gekregen had ik me ook direct af laten schrikken en dan na te gaan dat bovenstaande niet eens weet te vertellen dat het paard eerst verkeerd en later overkruist zat....
waar praat je dan over

Ik heb alleen het eerste stuk van het filmpje gezien, waar het paard verkeerd zit, maar volgens mij niet overkruist.

Verder kijk ik er niet van op dat een paard wat nog maar net ingereden is, verkeerd aanspringt, zeker niet bij zulke onbeholpen hulpen. Het baart mij meer zorgen dat de ruiter compleet tegenzit in de beweging!

Als ik met een jong paard de galop ga oefenen, doe ik dat de eerste paar keer lekker buiten, op een lang zandpad. Zal mij worst weten of ze links of rechts aanspringen, als ze in de eerste instantie maar in een goede, mooi gebalanceerde galop komen. Dat is al moeilijk genoeg voor ze, zonder dat ze ook nog eens een bocht door moeten komen. Dat zul je echter nooit bereiken als je niet meegaat in de beweging en in de mond hangt.

Dat ga ik deze meiden echter niet aanraden, want het dier gaat tegen de hand in en is duidelijk niet onder de controle van de ruiter, dus daar moet je niet mee buiten op stap gaan.

Citaat:
Lekker opbouwend en echt iets waar deze meiden mee verder kunnen.

Ja, het commentaar dat je mee moet gaan in de beweging en niet aan de teugel moet gaan hangen slaat nergens op. |o

Mijns inziens gaat het nooit goed komen als ze geen begeleiding zoeken, dus dat is de enige tip die ze kunnen geven. Voor het paard zou het fijner zijn als het ingereden wordt door iemand die in ieder geval de basis correct beheert.

Ik zeg niet dat ze het dier mishandelen - paarden zijn niet van suiker en kunnen best wat hebben - maar om nou van correct inrijden te gaan spreken gaat me wat ver...

Citaat:
De ruiter zit in een stoelzit maar of je dat zoutzak kunt noemen......

Als je achter blijft in de beweging, noem ik dat een zoutzak-zit, ja.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:51

het gaat niet om het commentaar, het gaat erom hoe het gebracht wordt. Je moet proberen rekening te houden met wie je advies geeft, meiden van 11 zullen eerder iets aannemen als het voor hun in begrijpelijke taal en op een aardige manier wordt gezegd, dan dat ze enkel vanalles wordt verweten. Het zal vast waar zijn, wat er allemaal gezegd wordt, maar ik vind dat de toon soms wel een beetje aangepast mag worden aan de TS, het is niet bij alle meiden van 11 zo dat ze niet willen luisteren dus dat we maar bij voorbaat al heel streng moeten worden.

lenlein98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:55

Mensen hou maar op met reageren hoor, we hebben het liefst dat dit verweidert word!
groetjes