Ik sinds een tijdje een nieuw paard, en zij loopt eigenlijk vanuit haarzelf vrij vlot. Nu is het probleem dat ze niet echt op je beenhulp reageert, ze is bij de vorige eigenaresse altijd met sporen gereden. Voor hulpen verfijnen bij het wijken, schouderbinnenwaartsen etc. Ik ben zelf eigenlijk niet de grootste fan van sporen, en met een zweepje in je hand wordt ze volgens mij erg angstig, ze begint dan namelijk heel hard te lopen.
Ik vroeg mij af hoe ik dit 'probleem' kan verhelpen, ik zou haar namelijk het liefst zonder zweep & sporen rijden. Ze stapt, draaft, en gallopeerd als je haar eenmaal in de gang hebt wel goed door, maar om haar in de draf te krijgen vind ik erg moeizaam gaan.
Ik rijd zelf liever niet met zweep ivm handhouding.
steeds herhalen, en duidelijk zijn in je beenhulp. dan gaat vanzelf het kwartje vallen.
Wietskee
Geplaatst: 22-01-11 14:51
Gewoon met spoor rijden, maar echt alleen gebruiken wanneer nodig! Dus eerst probeer je het gewoon met je kuit, als dat niet werkt een iets hardere beenhulp, werkt dat niet druk je licht je spoor ertegen aan!
Met sporen rijden wil niet zeggen dat je deze constant gebruikt. Deze kun je prima gebruiken als je paard niet op de 1e kuithulp reageert, dan maak je je paard eigenlijk even alert van hey! been! Ze wordt loperig als je met zweep rijdt, dan ga je overgangen rijden, is een kwestie van controle. Maar als je je paard fijn aan je been krijgt dan is een zweep ook niet direct nodig.
piezze
Geplaatst: 30-01-11 14:08
altijd consequent zijn. Niet reageren op je been is een tikje achter je been of een prikje met de spoor. Niet reageren? dan harder. HOef je maar 3x te doen max en dan valt het kwartje. Daar hoort ook bij dat je elke voorwaartse reactie op je been beloont. Reactie naar voren dus ook ruimte naar voren. Dus nooit tegenstrijdige hulpen geven (remmen en gas geven tegelijk). Het lijkt logisch maar stel dat je paard harder vooruit sprint dan je bedoelde. Niet gaan tegenhouden op dat moment en ook met je zit goed mee gaan. Niet bonken, achterblijven etc. Als ze het eenmaal weten heb je nooit meer een spoor of een zweep nodig voor een voorwaartse hulp en dat moet je krijgen
Je bent geen fan van sporen en je wilt liever geen zweep gebruiken? Waarom probeer je dan niet een lichte kuitdruk te geven, word daar niet op gereageerd wat strenger, word daar niet op gereageerd een hardere schop en daarna meteen weer terug en opnieuw proberen zodat hij sneller aan je been word.
Japeloup
Geplaatst: 30-01-11 15:53
Een paard kan alleen reageren voor een hulp als: a: de ruiter consequent is b: de ruiter correct zit c: het paard begrijpt wat er van hem gevraagd wordt d: het paard lichamelijk er toe in staat is Een "simpel" antwoord heb ik dus niet op je vraag, maar hoop dat je hier iets mee kunt
stephaniev
Geplaatst: 30-01-11 20:37
sporen is echt niet slecht of pijnlijk voor je paard hoor, als je ze goed gebruikt tenminste! ze zijn bedoeld om juist niet te hoeven 'schoppen' en heel rustig en subtiel been te geven. als ze sporen gewend is, is het waarschijnlijk heel onduidelijk als je been geeft zonder sporen. neem gewoon hele zachte sporen en leer ze goed gebruiken, voorzichtig en subtiel!
Mijn bijna 4 jarige is ook met sporen ingereden en ik rij nu ook zonder sporen en soms moet ik wel even een flinke schop geven van me inctrecteur of een tik met me zweep waar me been ligt. Helpt wel goed, het is even hard maar daarna heb je geen problemen meer.