Kruisgalop bij het landen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Kruisgalop bij het landen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:34

Hallo allemaal (:
Ik ben niet echt een springruiter maar de laatste tijd merk ik wel dat mijn pony regelmatig in kruisgalop aanspringt na de sprong. Wat ik wel merk is dat als ze haar eigen tempo aanneemt (dus wel een heel pak vlotter) dan springt ze wel goed aan, maar dan springt ze erg plat over de hindernis. Sommige mensen gaan naar een kant hangen maar dan breng je je paard toch uit evenwicht, of niet? :? Als ik springles heb (heb ik trouwens niet zo vaak omdat ik eerder dressuur rij) zegt de instructeur dat ik haar terug in draf moet nemen en opnieuw moet aanspringen.

Heeft er iemand tips/de correcte hulpen?

Bedankt! *\o/*

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:43

Ik ben het eens met je instructeur. Keep it simple. Terugnemen na de sprong.
Als je pony wat sterker en handiger wordt in het springen, zal hij weer beter gaan landen.
Door 'm uit balans te brengen lukt (soms) ook, maar van dat 'gesjor' krijg je geen fijnere springtechniek en balans.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:48

senna21 schreef:
Ik ben het eens met je instructeur. Keep it simple. Terugnemen na de sprong.
Als je pony wat sterker en handiger wordt in het springen, zal hij weer beter gaan landen.
Door 'm uit balans te brengen lukt (soms) ook, maar van dat 'gesjor' krijg je geen fijnere springtechniek en balans.

En wat zijn de correcte hulpen dan? Ik bedoel: hoe laat je op jumping je paard na een sprong nu bv. rechtsom aanspringen?

Gentlegiant

Re: Kruisgalop bij het landen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:51

Rijden met een lichte stelling en buitenbeen achter de singel binnenbeen erop

Laat hem niet racen gewoon een gecontroleerd actief tempo
Hoe hoog spring je?

Hoe spring hij breede oxers?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 23:00

Gentlegiant schreef:
Rijden met een lichte stelling en buitenbeen achter de singel binnenbeen erop

Laat hem niet racen gewoon een gecontroleerd actief tempo
Hoe hoog spring je?

Hoe spring hij breede oxers?

Ze springt eigenlijk alles vrij plat, maar ze kan heel hoog voor een B-pony. (bijna C) Ooit heb ik eens een meter 5 met haar gesprongen en dat sprong ze zelfs nog met gemak, maar hogere sprongen laat ik over aan diegenen die meer ervaring hebben :D
Hoe hoog ik spring hangt ervan af, ik spring niet zo heel vaak, maar dat ligt rond de 60 cm, we eindigen meestal met een 80 cm.

Brede oxers springt ze dus ook vrij plat, tenzij ze te dicht uitkomt en dan springt ze wel mooi rond...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:06

Wat je instructeur zegt is idd de beste manier. Gewoon terugzetten naar draf en meteen weer aanspringen naar galop.
Mijn paard doet het uit zichzelf al goed, maar als ik vlak na de hindernis een scherpe bocht naar rechts heb, doe ik boven de sprong al lichte stelling naar rechts en daarbij gewoon de hulpen voor rechtergalop aanhouden. Tevens kijk ik ook al naar rechts, waardoor je gewicht veranderd, en je paard vanzelf (als het goed is) in de goede galop landt.

Kruisgalop bij landen is meestal wel een teken van zwakte van de achterhand, wat in jouw geval natuurlijk kan kloppen als je niet veel/intensief springt. Hoe vaker je gaat springen, hoe beter het dier zich gaat ontwikkelen/ te meer spierkracht het paard krijgt. Je paard gaat dan steeds beter springen en zal ook niet of zelden meer in de kruisgalop landen.

Veel succes!

Ps, leuk dier!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 23:12

itsmi schreef:
Wat je instructeur zegt is idd de beste manier. Gewoon terugzetten naar draf en meteen weer aanspringen naar galop.
Mijn paard doet het uit zichzelf al goed, maar als ik vlak na de hindernis een scherpe bocht naar rechts heb, doe ik boven de sprong al lichte stelling naar rechts en daarbij gewoon de hulpen voor rechtergalop aanhouden. Tevens kijk ik ook al naar rechts, waardoor je gewicht veranderd, en je paard vanzelf (als het goed is) in de goede galop landt.

Kruisgalop bij landen is meestal wel een teken van zwakte van de achterhand, wat in jouw geval natuurlijk kan kloppen als je niet veel/intensief springt. Hoe vaker je gaat springen, hoe beter het dier zich gaat ontwikkelen/ te meer spierkracht het paard krijgt. Je paard gaat dan steeds beter springen en zal ook niet of zelden meer in de kruisgalop landen.

Veel succes!

Ps, leuk dier!

Ze heeft inderdaad niet zo'n sterke achterhand, maar daar zijn we dressuurmatig erg op aan het oefenen, ze is vaak niet actief genoeg achteraan. Veel overgangen en schijnovergangen etc. en het gaat altijd maar beter en beter! Cavaletti doen we vaak ook, maar we hebben maar twee balken en twee staanders hier dus dat gaat minder goed.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:23

Goed dat je er in de dressuur ook mee bezig bent!
Des te vaker je traint, des te beter zal het gaan.

Gewoon lekker vaak springen en het komt goed!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:08

Dat verkeerd landen komt uit onbalans. Ofwel breng jij haar uit balans, ofwel heeft de pony zelf nog niet balans genoeg. Je moet zorgen dat je pony 100% recht komt.
Wat ook kan helpen is een hindernisje zetten, niet te hoog, in het midden van een cirkel en cirkels en achtjes gaan rijden. Als een achtje rijdt, kan je om van galop te wisselen ong. dezelfde hulp als galop boven de sprong geven. Dus buitenbeen achter de singel, binnenbeen er gewoon op. Echt naar rechts of links gaan kijken zou ik niet doen. Gewoon recht op je paard blijven zitten. Op de duur worden ze daar heel slim in, en gaan voor hun eigen gemak toch goed gaan landen.
Let wel op, als ze toch land in kruis, probeer dit snel te corigeren. Sommige paarden maken er een gewoonte van.

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:07

eens met wat de instructrice zegt