Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Happie schreef:Ben jij bang dat ze schrikt of dat totaal niet? Wat doe je als ze wel schrikt en ze gaat in galop?
Annetje schreef:Hm... ik moet eerlijk zeggen dat dit toch wel klinkt als inconcequent zijn en een paard niet aan het werk zetten. Als je paard tig keer langs die deken rijdt en daarna het opeens nodig vindt om door die deken er vandoor te schieten en nog na te bokken ook, betekent dat in mijn ogen dat je hem niet aan het werk zet. Je paard bedenkt grapjes om zijn benen te mogen strekken.
Wat doe jij als je paard schrikt? Of hoe bereid jij je voor op het schrikken?
Omdat jouw probleem zich binnen ook voordoet zou ik eerst binnen hiermee oefenen. Leg maar overal dekens neer, pionnen, emmers, een kruiwagen of wat dan ook en laat iemand ze na tien minuten allemaal verplaatsen en dat terwijl je gewoon doorrijdt. Dat blijf je herhalen, daardoor ziet je paard steeds iets anders, elk eng ding is steeds op een andere plek. Niet letten op de dekens en de persoon in de bak, bezig zijn met wat je normaal tijdens een training ook zou doen. Je paard hoeft niet zo te mutsen, hij moet met zijn koppie bij jou en het werk zijn!
Dan ook nog de eeuwige vraag: Komt je paard wel genoeg buiten samen met andere paarden? Het kan namelijk ook zijn dat je paard gewoon geen uitlaadklep heeft en daarom tijdens het werk even moet knetteren.