Instabiele zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bungarus

Instabiele zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:29

Hoi,

Ik heb een paar probleempjes bij het rijden. Zal even de situatie uitleggen.

Ik heb leren rijden op een Stübben Siegfried(vzh). Ik vind het een erg fijn zadel(hoewel wel een beetje hard :\ ). Hier heb ik jaren op gereden, daarna heb ik een hele tijd op een westernzadel gereden(ik rijd western). Toen dat zadel niet meer paste op mijn vorige paard (oud dier, doorgezakte rug en kreeg een gigantische grasbuik) heb ik bijna twee jaar zonder zadel gereden.
Daarna een pauze van een jaar, voordat ik mijn huidige paardje kocht.

Daar zat een westernzadel bij, maar die hebben we er niet bij gekocht omdat het mijn paard niet paste. Toen heb ik een hele tijd met een barebackpad gereden(4 maanden ofzo), voordat we onze Stübben weer vonden. Zadel was nog helemaal goed, paste mijn paard ook prima en die gebruik ik nu dus tot ik genoeg gespaard heb voor een passend westernzadel.

Het probleem dus: ik kan helemaal niet meer zitten op de Stübben!
- Ik val voorover, vooral als het paard versneld (dat is nogal een probleem bij haar, nogal een racemonster, moet dat onder controle zien te krijgen)

- Erg wiebelende benen (ik heb gelukkig géén kapstokjes), vooral in draf (zowel verlichte zit als doorzitten)

- Mijn voet schiet door de beugel heen (voornamelijk in galop. De beugel zit dan tegen het hakje van mijn jodpurs aan)

Heeft iemand tips om dit te voorkomen? Ik kan ook nog geen lessen betalen (ik ben deze maand met een baantje begonnen, ik plan om van mijn eerste salaris lessen te nemen, maar voor het zover is ben je ook een paar weken verder). Dus om deze tijd te overbruggen.
't Paard is erg snel en wil nogal eens wegschieten.

Maartje_M

Re: Instabiele zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:55

Ik denk dat je er vooral op moet letten dat je niet klemt en je benen niet optrekt. Waarschijnlijk verlies je je beugels omdat je onbewust je benen optrekt en wiebelen ze omdat je klemt met je bovenbenen. Heel bewust je benen lang laten dus.
Had je met je barebackpad hier geen last van?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:16

denk dat je zadel toch niet past, als je naar voren valt kan dat betekenen dat zadel te smal is voor aan
en dat word hij ook instabiel

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:46

Idd, grote kans dat het zadel toch niet goed is voor jou en je paard. Als je het gevoel hebt dat je naar voren gezet wordt door het zadel, dan past het dus waarschijnlijk niet goed en moet toch even nagekeken worden.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:10

Ik weet niet hoe jou zadel is, maar veel zadels hebben vrij dikke kussens eronder met een diepe zit waardoor je met een holle rug gaat zitten. Als je met een holle rug zit zit je een stuk onstabieler, je zwaartepunt valt dan meer naar voren plus dat je ademhaling omhoog gaat waarmee je je schouders optrekt en spanning creeert. Dit hoeft niet alleen aan het zadel te liggen, sommige ruiters zitten altijd zo. Het is heel belangrijk dat je zwaartepunt in je bekken ligt zodat je met een ontspannen rug, schouders en benen rijdt.

Met het lichtrijden is het ook heel belangrijk dat je met een rechte rug lichtrijd en niet met een holle. Je krijgt een holle rug met het lichtrijden als je te veel uit het zadel komt met lichtrijden. Til je bekken niet omhoog tijdens het lichtrijden maar meer naar voren als het ware. Zorg ervoor dat je benen goed onder je in liggen tijdens het lichtrijden, dus niet je onderbenen optrekken maar je gehele been plus knie naar achteren leggen. Heel veel ruiters rijden met hun benen te veel naar voren waardoor ze in het zadel neerploffen tijdens het lichtrijden of het ritme niet goed kunnen volgen.

Wat het galloperen betreft, zorg er goed voor dat je je bekken kantelt dat je een rechte en ontspannen rug krijgt. En je benen ontspannen, veel ruiters knijpen onbewust toch hun benen om het paard heen waardoor je je benen een beetje gaat optrekken en je voeten uit de beugels schieten.

Misschien kun je hier iets mee. Ik hoop dat het een beetje te snappen valt, ik ben niet zo goed in het uitleggen via internet :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:36

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik rijd nu al een tijd zonder zadel, een tijdje met BBP gereden en eventjes op een westernzadel.

Maar een 'gewoon' zadel (spring, vzh, dressuur) kan ik echt niet meer zitten. Ik denk dat deze je meer voorover laten zitten dan een westernzadel of paardenrug, waardoor je de stabiliteit verliest.

Ik heb besloten te wachten tot ik een westernzadel heb, vind de gewone zadeltjes maar instabiele dingetjes :P

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:57

Dankje heavon, daar heb ik echt wat aan :j Ik vind dat je duidelijk uitlegt :)
Met bbp had ik er inderdaad geen last van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:02

Ik denk dat het probleem vrij simplel is. Een VZ zadel is een van de minst confortabele zadels om in te rijden vanwege een vaak net niet mooi aansluitende wrong bij de knie en vraagt doorgaans een stuk meer buikspieren en balans dan een dressuur of western zadel en is vaak slecht geschikt om goed in door te zitten. DIt laatste is extra lastig op de gladde, harde Stubben zadels. Je bent waarschijnlijk tijdelijk verwend geraakt :P

Zonder beugels rijden kan dan helpen.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:36

Bungarus schreef:
Dankje heavon, daar heb ik echt wat aan :j Ik vind dat je duidelijk uitlegt :)
Met bbp had ik er inderdaad geen last van.

Gelukkig :P Het is eigenlijk ook logisch dat je er met bbp geen last van had, doordat het niet meer dan een pad is word je niet in een houding gedwongen. Door zonder zadel te rijden kantelt je bekken al een beetje waardoor je lossere rug krijgt en je benen meer kunt ontspannen. Zo voel je de bewegingen van je paard ook beter en kun je er meer in meegaan.

Het is altijd wel slim om zitles te nemen als je er het geld voor hebt. Iemand op de grond ziet toch altijd net die dingen die je onbewust doet maar wel heel erg je zit beinvloeden. Ik zie bijv vanaf de grond meteen waar iemands ademhaling zit, wat de zit heel erg beinvloedt (o.a. gespannen schoiuders, sneller een holle rug ttrekken e.d.). Terwijl als ik zelf op het paard zit en ik adem verkeerd of ik heb toch een net te gespannen rug voel ik dat niet altijd.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:43

Hoi,

Zoals ik het lees (en niet live zie), lijkt het er op dat je bent verleert om vanuit je voeten te rijden. Je steunt onvoldoende op de beugels. waardoor ze niet onder je voeten blijven. Dat is eigenlijk niet zo verkeerd, de meeste mensen rijden enkel vanuit hun voeten en vangen veel te weinig beweging met hun bekken op.

Zorg er dus voor dat je (licht!) steunt op de beugels en dat je daarbij het gewicht in je hakken houdt. Je komt ook omhoog bij het lichtrijden vanuit je hakken en houd je zwaartepunt naar achteren, zo heb je minder kans dat je voor over valt.

Speel ook eens met de lengte van de beugels. Het kan zijn dat ze te lang zijn en dat je daardoor er niet goed op steunt en je benen op gaat trekken.

Succes!

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:31

heavon13 schreef:
Het is altijd wel slim om zitles te nemen als je er het geld voor hebt. Iemand op de grond ziet toch altijd net die dingen die je onbewust doet maar wel heel erg je zit beinvloeden. Ik zie bijv vanaf de grond meteen waar iemands ademhaling zit, wat de zit heel erg beinvloedt (o.a. gespannen schoiuders, sneller een holle rug ttrekken e.d.). Terwijl als ik zelf op het paard zit en ik adem verkeerd of ik heb toch een net te gespannen rug voel ik dat niet altijd.

Ja dat is waar inderdaad, en ik merk ook echt aan mezelf dat ik les nodig heb. Nog eventjes sparen dus, ik heb iemand gevonden die mij wel heel erg goed lijkt... maargoed dat moet ik nog even uitzoeken.

Bedankt voor jullie hulp allemaal :)