Paard geen beweging in te krijgen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Paard geen beweging in te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:50

Hallooo!
Bij mij op stal staat een mega grote tinker, van 7 jaar.
Op stal is het echt een schat van een beest, maar in de bak.. Het is echt een heel lomp beest, dat is het enige wat eigenlijk nog leuk aan haar is. Zodra je erop zit, krijg je haar bijna niet aan het lopen. Het paard is 100% gezond, en is al meerdere malen onderzocht, geen lichaamsklachten en dergelijke. We hebben van alles geprobeerd, maar ze is een soort van imuun (hoe je het ook schrijft.. :o ) gewoorden voor kuitdruk, kuitschop, zweepjes en sporen! We proberen nu maar zo veel mogelijk zonder zweep te rijden en alleen lichte kuit te geven. In het begin veel op de hoefslag blijven, en veel stap/draf overgangen, en schijnovergangen, maar niks helpt. Na een tijdje heeft ze daar geen zin meer in en stopt ze. Het is onwijs frustrerend. Ze staat dan midden op de hoefslag ineens stil, en je kan kuit geven, schoppen, sporen omhebben, zweep gebruiken, ze zet geen stap. En als je een paar harde tikken geeft, dan komt ze ook nog eens in protest door te bokken, te stampen en te trappen. Wie heeft er tips? :D
Ik rijd er bijna niet op, maar misschien dat er nog handige tips krijg, die ik kan doorgeven aan mijn instructrice..

x.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:53

Sommige paarden vinden het gewoon echt. niet. leuk. om onder het zadel te werken. Als er medisch niets aan de hand is kan het alsnog zijn dat het paard ooit nare ervaringen heeft opgedaan met ruiters waardoor hij blokkeert. Dan zou training met voor elk stapje in de goede richting een fikse beloning(kan van alles zijn, als hij er maar blij van wordt!) kunnen helpen. Maar er zijn ook paarden die er gewoon wat je ook verzint, echt geen zin in hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:54

Is het mogelijk om met het paard buiten te rijden? Dus in het bos of de duinen?

Kan zijn dat dit paard gewoon niet werklustig is, mijn paard had dat hetzelfde in de bak. Die vond het rijden in de bak echt vreselijk en was dan ook niet vooruit te branden. Uiteindelijk heb ik met hem alleen maar heerlijke buitenritten in de bossen gemaakt en dat vond hij wél geweldig. Ook dan was het geen speedy gonzales maar hij had wel voorwaartse drang.

LoveUggs

Re: Paard geen beweging in te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:59

Het paard is bij ons op stal gefokt, dus verdere nare ervaringen heeft ze niet. Er is namelijk altijd wel iemand bij, en het paard heeft ook nooit ongelukken gehad of wat dan ook. Ze doet het idd alleen in de bak, ze doet het echt niet uit verveling, want ze doet het al bij het instappen. Als je op de hoefslag blijft gaat het goed, maar zodra je er een keer vanaf moet, aangezien de bak vrij vol is, staat ze stil. Springen vind ze onwijs leuk, en dan zitten er geen remmen op, alleen het punt is; Ze kan het voor geen meter..

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:04

Hemel dat is wel heel frustrerend ja. Staat die daar al lang? Weet je hoe hij in het verleden gereden is?
Schijnovergangen zijn indd wel oefeningen waardoor je je paard beter aan het been krijgt. Veel tempowisselingen rijden in stap en draf. Je moet hierin wel consequent blijven en je niet overgeven aan het paard want die weet precies wat hij wel en niet bij iemand kan doen. Laat hem niet wegkomen met stilstaan, bokken en al die dingen. Als je erop stapt, gelijk consequent zijn.

Ik zou toch een zweepje bij de hand houden. Eerst gewoon de hulpen geven, luisterd hij niet gelijk een strengere hulp erbij en tik hem maar aan met de zweep. Misschien reageert hij beter op een tikje bij de hals.

Als ik jou verhaal zo lees dan lijkt het ook wel op een manegepaard. Die kunnen soms ook zo enorm vastroesten doordat jan en alleman erop rijdt. De een schopt zus, en de ander schopt en trekt zo, op een gegeven moment weet dat paard ook niet meer wat hij moet en denkt hij bekijk het maar.

Ik zou eens nagaan hoe dat paard zadelmak is gemaakt en hoe hij voorheen gereden is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:04

Als ze het toch leuk vindt, zou je middels het springen een ingangetje kunnen vinden. Beter leren sturen kan bijvoorbeeld dmv een heel laag parcourtje. Wellicht kun je dan langzamerhand steeds langere stukjes dressuurmatig gaan rijden tussen het springen door?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:13

Mienez schreef:
Hemel dat is wel heel frustrerend ja. Staat die daar al lang? Weet je hoe hij in het verleden gereden is?
Schijnovergangen zijn indd wel oefeningen waardoor je je paard beter aan het been krijgt. Veel tempowisselingen rijden in stap en draf. Je moet hierin wel consequent blijven en je niet overgeven aan het paard want die weet precies wat hij wel en niet bij iemand kan doen. Laat hem niet wegkomen met stilstaan, bokken en al die dingen. Als je erop stapt, gelijk consequent zijn.

Ik zou toch een zweepje bij de hand houden. Eerst gewoon de hulpen geven, luisterd hij niet gelijk een strengere hulp erbij en tik hem maar aan met de zweep. Misschien reageert hij beter op een tikje bij de hals.

Als ik jou verhaal zo lees dan lijkt het ook wel op een manegepaard. Die kunnen soms ook zo enorm vastroesten doordat jan en alleman erop rijdt. De een schopt zus, en de ander schopt en trekt zo, op een gegeven moment weet dat paard ook niet meer wat hij moet en denkt hij bekijk het maar.

Ik zou eens nagaan hoe dat paard zadelmak is gemaakt en hoe hij voorheen gereden is.

Het is inderdaad een manege paard. Het paard is de dochter van een van de merries (ook een manege paard) bij ons op stal. Moeder is zo mak als een lammetje! Ik heb laatst op de merrie gereden, en ik werd echt helemaal gek. Ik begon zoals ik beschrijf met lichte hulpen, maar toch streng. Dan gaat het prima, en op de hoefslag blijven. Toen ik eenmaal wou aandraven, gooide ze haar hakken in het zand, en deed ze geen stap meer. Ik liet haar even stil staan, deed mijn handen wat naar voren zodat ze de ruimte had, en spoorde weer rustig aan, mooi niet dat ze een stap deed. Uiteindelijk na veel kuitschoppen eindelijk in draf gekregen, en toen veel overgangen gemaakt, waar ze vrij goed op reageerde, na een kwartiertje begon ik te proberen voltes met haar te maken, maar nee, zodra je de hoefslag af ging stond ze stil en deed ze geen stap meer. Toen heb ik toch mijn zweep erbij gebruikt, en na even eindelijk weer aan de praat gekregen. Ik had toen iets gevonden wat eindelijk een beetje hielp. Ik gaf tikjes met mijn zweep op verschillende plekken, haar kont, haar hals iets hoger op de hals, haar vlank, achter mijn been, daar reageerde ze opzich schrikkerig op, waardoor ze ging lopen. Later hoefde ik alleen maar mijn hand op te tillen om een tik te geven dan liep ze al. Toen kwam de galop, een enorm groot probleem. Meteen stond ze stil, blijven proberen en uiteindelijk5 passen gegallopeerd, en beloond. Weer een stuk gedraafd en zodra ik mijn hand optilde gallopeerde ze aan! Heb haar toch maar even laten galloperen en toen zelf terug gereden naar draf. Andere hand was net zo'n probleem..

En springen vind ze echt heel leuk, alleen ze kan het niet. Af en toe denkt ze dat ze er door heen kan, en dan loopt ze de hele hindernis omver en staat ze er naar te kijken van, huh, wat was dat nou weer? Het andere moment springt ze veel te vroeg, en beland ze midden in de sprong, of ze zit ineens op haar knieen, staat op en loopt vrolijk verder alsof er niet aan de hand is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:16

Dan denk ik dat er een deskundig iemand bij moet komen die het paard vanaf punt nul opnieuw zadelmak gaat maken. Dus echt elk stapje opnieuw aanleren en dit keer goed, want blijkbaar snapt ze er echt helemaal niets van. En dan ook pas 1 stapje verder gaan als ze het stapje ervoor echt helemaal begrepen heeft. Kan even gaan duren maaris denk ik wel het enige wat je nog kunt doen om het op te lossen. Reactie op been, hand, stemhulpen begrijpt ze op dit moment gewoon helemaal niet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:17

Dat is dus het grootste probleem, er is 1 iemand van stal, die er echt op kan rijden, daarbij loopt ze aan de teugel, gallopeerd ze zo mak als een lammetje met de rest mee, en alles wat je maar kan verzinnen doet ze bijwijzervan. Dus het probleem is niet dat ze niet weet wat ze moet doen, of wat been, stem, en handhulpen zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:19

Okee dan ligt het probleem dus overduidelijk niet bij het paard maar bij de ruiters die tegenstrijdige dingen doen. Probeerhet dan samen met diegene op te lossen. Die weet blijkbaar wel de knopjes te vinden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:20

Dat is dus het punt, ze rijd niet anders dan mij, om het een klein te houden. We rijden het zelfde niveau, en als ik vraag wat ze ermee doet, zegt ze, gewoon rijden... Ze rijd er altijd op, en misschien dat dat het punt is.. Ze kent het beest door en door.. Maar alleen bij haar is ze braaf..

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:22

Ik ben zo blij met dit topic, je verwoordt precies wat ik probeer uit te leggen aan alle mensen die ik ken.
Wij hebben op de manege precies zo'n paard als deze (alleen geen tinker) die is er pas 3/4 maanden..
Ik heb er laatst op "gereden", nou het was echt niet normaal meer. Je hebt wel meer trage paarden, maar dit sloeg alles. Hij deed precies al die dingen die jij nu beschrijft over die tinker.
Een verschil, dit paard loopt niet anders bij hele gevorderde superruiters. Daar doet ze hetzelfde bij.

Maar normaal gesproken heb ik niet echt meteen een "gevoel" met een paard, maar dit paard straalde zoveel negativiteit en lusteloosheid uit...Ik werd er zowat depressief van, in combinatie met de frustratie van het niet doorlopen.
En dat is nou het funeste, je wordt gefrustreerd, waardoor je gespannen gaat rijden om hem maar proberen naar voren te krijgen.. En dan krijg je zo'n viscueze cirkel...

Mijn mening is eigenlijk dat dat soort paarden niet op een manege horen te lopen, waar tig mensen per dag in zijn buik schoppen/slaan om hem vooruit te krijgen. Dan wordt het alleen nog maar erger. (maarja, wat doe je eraan, ze blijven toch wel)
Dan gaan ze op een gegeven moment niet meer hun stal uit willen om te gaan rijden en dan krijg je stalondeugden, waardoor niemand er meer op wil zadelen/rijden en kwijnt zo'n beestje al helemaal weg.
(of is dat nou weer te pessimistisch?! :o )

Ik zou inderdaad proberen of je naar buiten kan met dit paard, heb het idee dat die dat misschien wel leuk zou kunnen vinden.
Misschien is die daarna wat gemotiveerder om weer aan de slag te gaan? Verdere tips heb ik helaas niet voor je.
Laatst bijgewerkt door Judith_H op 19-01-11 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:24

LoveUggs schreef:
Mienez schreef:

Het is inderdaad een manege paard. Het paard is de dochter van een van de merries (ook een manege paard) bij ons op stal. Moeder is zo mak als een lammetje! Ik heb laatst op de merrie gereden, en ik werd echt helemaal gek. Ik begon zoals ik beschrijf met lichte hulpen, maar toch streng. Dan gaat het prima, en op de hoefslag blijven. Toen ik eenmaal wou aandraven, gooide ze haar hakken in het zand, en deed ze geen stap meer. Ik liet haar even stil staan, deed mijn handen wat naar voren zodat ze de ruimte had, en spoorde weer rustig aan, mooi niet dat ze een stap deed. Uiteindelijk na veel kuitschoppen eindelijk in draf gekregen, en toen veel overgangen gemaakt, waar ze vrij goed op reageerde, na een kwartiertje begon ik te proberen voltes met haar te maken, maar nee, zodra je de hoefslag af ging stond ze stil en deed ze geen stap meer. Toen heb ik toch mijn zweep erbij gebruikt, en na even eindelijk weer aan de praat gekregen. Ik had toen iets gevonden wat eindelijk een beetje hielp. Ik gaf tikjes met mijn zweep op verschillende plekken, haar kont, haar hals iets hoger op de hals, haar vlank, achter mijn been, daar reageerde ze opzich schrikkerig op, waardoor ze ging lopen. Later hoefde ik alleen maar mijn hand op te tillen om een tik te geven dan liep ze al. Toen kwam de galop, een enorm groot probleem. Meteen stond ze stil, blijven proberen en uiteindelijk5 passen gegallopeerd, en beloond. Weer een stuk gedraafd en zodra ik mijn hand optilde gallopeerde ze aan! Heb haar toch maar even laten galloperen en toen zelf terug gereden naar draf. Andere hand was net zo'n probleem..

En springen vind ze echt heel leuk, alleen ze kan het niet. Af en toe denkt ze dat ze er door heen kan, en dan loopt ze de hele hindernis omver en staat ze er naar te kijken van, huh, wat was dat nou weer? Het andere moment springt ze veel te vroeg, en beland ze midden in de sprong, of ze zit ineens op haar knieen, staat op en loopt vrolijk verder alsof er niet aan de hand is.

Ik denk dat je zo gewoon verder moet gaan en opbouwen zodat je steeds mindere hulpen hoeft te gebruiken. Het zal ook niet in 1 keer helemaal goed gaan. Zoiets heeft tijd nodig.

wat betreft dat springen, dat is ook de lompheid en het onvoorzichtige dat de tinker heeft. Moeilijk om zo te zeggen of hij het in zich heeft om te springen en het een kwestie is van onervaren, of dat het in het paard karakter zit.

Soms is het zo (wat iemand anders hier ook al zei) dat het paard gewoon echt niet wil werken en daar chagrijnig van word (uiteindelijk kan dat ook zijn gedrag veranderen.) Ze willen graag naar buiten en al die dingen, maar zodra ze echt aan het werk gezet worden dan worden ze een grote blokkade. Mocht dit echt zo zijn dan zou ik hierin niet door gaan drukken want dat zal uiteindelijk toch niets opleveren en daar word het paard ook niet beter van.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:29

Het punt is, het enige wanneer ze wel loopt, is met springen en buitenritten.
Buitenbak is hetzelfde verhaal als binnen. Het is een manege paard, dus ik zou er niks aan kunnen veranderen.. Helaas, hoe graag ik het ook zou willen, en kun je het voor stellen dan mijn vriendin inmiddels L met haar rijd..? :O Ze kan het dus wel, maar ze houd denk ik gewoon van klieren..?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:36

volgens mij is dit meer een eenmanspaard zo hadden wij een tijdje geleden ook eentje op de manege de eerste 2 weken dat hij er stond heb aleen ik hem gereden en toen ik een weekje ziek was hoorde ik achteraf dat hij die week 5 van de beste ruiters van de manege er had afgegooit sinds die reed enkel ik en nog een meisje die pinto, maar helaas heeft dat meisje hem toen gekocht. dus ik denk dat hem een tijdje door 1 ruiter te laten rijden het beste is als hij daarbij flink loopt een andere ruiter ook soms helpt dat

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:39

ja, alleen is dat natuurlijk weer het probleem van een manege...
Er zijn 6 dagen dat er gereden word, elke dag 3 uur (manege lessen dan), en bij ons op stal krijg je maar 1 keer per week les, dus dat wil zeggen, dat alleen mijn vriendin erop zou kunnen rijden, en ze dus maar 1 uurtje per week mag lopen, plus een keer longeren.. Dat is ook niet goed natuurlijk..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:50

Dat is ronduit zielig als ze zo weinig zou lopen, dit paard maakt duidelijk dat ze ongelukkig is en het is zaaak daar dus wat aan te doen.
Wandelingetjes en beheerst buitenrijden, zo weinig mogelijk binnen als ze merkt dat ze begrepen word en dat er naar haar geluisterd word, veranderd ze misschien. Een paard is hartstikke slim zij ook, ze verdomd het gewoon dus ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel. er is wel wat tijd nodig om een paard te veranderen, misschien is een ruiter dus een andere eigenaar een beter idee voor haar die haar recreatief rijd.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:57

ahum, dit is een trucje wat mijn welshje ook weer had bedacht bij één van haar vroegere ruitertjes. ik heb ze er door gekregen door standaard zelf met de longeerzweep in de hand les te geven. Ik deed verder niet veel, ik hoef maar een scheef oog te trekken en de pony weet wat ik bedoel (maar een ander neemt ze nogal graag wel eens in het O-tje). als het ruitertje dan één keer de hulp had gegeven en Elly ging in de staak, dan hefte ik de zweep een keer een beetje en riep heel streng 'Elly'. meestal was ze daartegen wel terug in beweging:+ .

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:08

franka75 schreef:
Dat is ronduit zielig als ze zo weinig zou lopen, dit paard maakt duidelijk dat ze ongelukkig is en het is zaaak daar dus wat aan te doen.
Wandelingetjes en beheerst buitenrijden, zo weinig mogelijk binnen als ze merkt dat ze begrepen word en dat er naar haar geluisterd word, veranderd ze misschien. Een paard is hartstikke slim zij ook, ze verdomd het gewoon dus ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel. er is wel wat tijd nodig om een paard te veranderen, misschien is een ruiter dus een andere eigenaar een beter idee voor haar die haar recreatief rijd.

Wat je zegt klinkt heel logisch, ik zou het ook doen, proberen haar te begrijpen, alleen is het een manege paard, en dat is dan dus aan de manege, ik zou het in elk geval door geven!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:13

Ik hoop dat het helpt dat ze weer een gelukkig leventje krijgt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:20

Dat hoop ik ook. Ergens heb ik namelijk het idee dat haar toch iets dwars zit..
Wat ik ook wel eens heb gehoord is een paardenfluisteraar. Een vriendin van mij die een eigen paardje heeft, dat eerst een probleempaardje was, heeft dat een keer ingeschakeld, en het wonderbaarlijke is nog dat het nog hielp ook. De paardenfluisteraar vertelde haar dat als zij de teugels een keer losjes zou laten hangen, dat het paard de show zou stelen, dat deet ze, en het paard liep de sterren van de hemel...
Ik weet niet of ik het zou moeten geloven, dat je echt zo zou kunnen communiceren met een paard, maar als je het niet probeert weet je het ook niet, toch? Dat zou miss ook nog wel een oplossing zijn..

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:21

Dat zou je kunnen proberen inderdaad, maar is dat mogelijk op een manege?
Hebben ze daar tijd/geld/energie voor?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:23

ik geloof er wel in of ze wist gewoon hoe dit paardje te behandelen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:24

Ja vast wel, en anders is er altijd nog een van de stalhulpen die er bij zou kunnen blijven.
Het geld hebben ze wel, want ze hebben ook het geld nieuwe paarden aan te schaffen. Maar het is alleen zo onwijs zielig dat als dat paard echt zo ongelukkig is, dat ze daar niks mee doen..
Ik wil het echt wel geloven, maar dat soort dingen zou je soms pas geloven als je het echt ziet...

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:30

Ik ben met je eens dat het ontzettend zielig is, want het paardje is gewoon niet gelukkig zo.
Je kan het altijd proberen, zou gewoon eens een belletje opgooien bij de manege-eigenaar, niet geschoten is altijd mis.
En ondertussen gewoon doorgaan op de manier zoals je nu probeert, meer kan je denk niet doen.