Zere rug na het rijden op een tuiger.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matyee95

Zere rug na het rijden op een tuiger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:57

Haj,
ik rij op een tuiger van 5.
Zij is best pittig en heeft laatst in mijn les gebokt en is er vandoor gegaan in volle galop omdat ik haar op haar flikker gaf. Ze deed niet wat ik wou.

ik ben er niet af gevallen,
maar ik had best wel rug pijn na het rijden van haar.

( en ik heb scoliose ( s bocht in de ruggenwervel ) maar normaal doet me dat niks na het rijden.)

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?

xx

hotchocolat

Re: Zere rug na het rijden op een tuiger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:00

Misschien zit je wat gespannen.

Heel veel mensen hebben een scolliose maar weten het niet. Dit hoeft bij jou geen oorzaakt te zijn van rugproblemen.
Ik heb zelf ook een flinke, is beter geworden met therapie, maar als je goed kijkt kun je het bij mij goed zien.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:01

hotchocolat schreef:
Misschien zit je wat gespannen.

Heel veel mensen hebben een scolliose maar weten het niet. Dit hoeft bij jou geen oorzaakt te zijn van rugproblemen.
Ik heb zelf ook een flinke, is beter geworden met therapie, maar als je goed kijkt kun je het bij mij goed zien.

Ja klopt ik zit wel wat gespannen.
Maar hoe kan ik wat losser gaan zitten?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:02

dan rijd je waarschijnlijk toch net iets anders qua houding op dit paard

dat het een tuiger is heeft er niks mee te maken,
ik heb hetzelfde als jij hebt, en rijd nu ook op een tuiger,
maar ik heb meestal altijd even last van me rug als ik een nieuw paard rijd dan is het vaak weer even zoeken hoe je het paard moet aanvoelen(ieder paard rijdt anders)

let goed op je houding, dat is het enige wat je kan doen, en mischien net even met iets anders je rug verkeerd gebruikt met bukken ofzo, het hoeft niet gelijk de oorzaak te zijn van het rijden.
na een zware dag werken heb ik ook weleens flink last van me rug tijdens of na het rijden

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:15

Ws zit je indd gespannen,en raakt het paard daardoor ook gespannen in zijn rug waardoor jou rugpijn niet bepaald verlicht word. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:18

Om meer ontspannen te leren zitten, kun je de rug af en toe wat bollen, met name met doorzitten en galopperen. Het is niet de bedoeling dat je zo blijft rijden, maar het geeft je duidelijk het gevoel van ontspanning. De ontspanning moet je dan vast zien te houden terwijl je de rug weer wat rechter maakt.

Overigens moet je, als de pijn aanhoudt, er wel naar laten kijken, er kan een zenuw bekneld zijn gekomen.