Merrie wil telkens de uitgang opzoeken.... Help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matyee95

Merrie wil telkens de uitgang opzoeken.... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:43

Hey evriebotiieee! :+

Mijn naam is Mathilde en ik heb een probleem.
Ik rij nu net op een heel lief paard Anoeska.
Er zit geen gemenigheid in. Ze is 5 jaar ongeveer.

Ik ben niet de eerste die op haar rijdt, maar ze is altijd al heel overheersend geweest.

De 1e keer dat ik op haar reed ging goed, alleen ik reed toen aan de longeer lijn.
2e keer ging ook goed en toen heb ik de moeilijkste dingen aan de longeerlijn gedaan en de rest los.

De 3e keer reed ik los en ze wou telkens als ik aan draafde naar de uitgang van de buitenbak
Dus dan begon ze heel hard te draven richting uitgang. Ook kroop ze telkens in de draf achter een mede lesgenootje. Ik gaf haar natuurlijk op haar flikker maar ze probeerde het steeds weer.
na een tik met de zweep bokte ze en ging ze er in galop vandoor en was onbestuurbaar.
Echt schijt vervelend.

Een ander meisje heeft het daarna geprobeerd en Anoeska deed gewoon het zelfde.

Maar kortom,
Wat kan ik heb beste doen om anoeska te overheersen??

Xx

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:45

Je moet haar niet willen overheersen
Dat heeft weinig zin
Zet haar juist daar waar ze naar toe wilt rennen flink aan t werk, dan zal ze de uitgang met hard werken acocieren ipv de snelste weg naar de stal!!!!!

Lusitana

Re: Merrie wil telkens de uitgang opzoeken.... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:50

Wat doet ze als ze bij de uitgang is? Gewoon op de volte blijven bij de uitgang, zou ik zeggen. Daar serieus aan overgangen en tempocontrole werken zodat je controle hebt en dan eens een keertwending naar buiten rijden (en dus weer op die volte terug komen) of een S of een 8 en een keertje rechtdoor gaan. Telkens als ze naar de uitgang gaat, blijf je daar weer op de volte. Ze moet weten dat naar de uitgang gaan niet betekent dat je dan de controle kwijt bent of ene gevecht aan gaat. Zo doorbreek je het gedrag het makkelijkst.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:50

Les nemen ?

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:50

Backup schreef:
Je moet haar niet willen overheersen
Dat heeft weinig zin
Zet haar juist daar waar ze naar toe wilt rennen flink aan t werk, dan zal ze de uitgang met hard werken acocieren ipv de snelste weg naar de stal!!!!!

Oke! ja best logisch als je het zo bekijkt.
Ik ga kijken wat ik kan doen :)

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:52

NienkeNiels schreef:
Les nemen ?

ik heb les... en heel erg goed ook!
het is namelijk mijn les paard....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:58

Met les bedoel ik ook echt les nemen, dus privéles, niet van die groepslesjes, das soms ook goed om vooral de gewenning tijdens het rijden met meerdere paarden, maar daar moet je dan al een beetje meer de controle hebben.
Overloop de 4 checkpoints even dan zie je dadelijk welke delen niet onder controle staan en waar dus nog best wat werk moet ingestoken worden.
Elk wedstrijpaard, maar ook elk recreatiepaard moet nageeflijk zijn en dit op de 4 checkpoints.
Met als meest belangrijke en meest voorkomende probleem checkpoint 1.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:03

Even uitleg aub als je met ongebruikelijke termen als checkpoints komt. Niet iedereen volgt dezelfde goeroes en cursussen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:10

Lusitana schreef:
Even uitleg aub als je met ongebruikelijke termen als checkpoints komt. Niet iedereen volgt dezelfde goeroes en cursussen...

gnoef, inderdaad.. checkpoints? die heb ik ook nog nooit horen noemen door mijn instructies.
Enige checkpoint dat ik ken is voormalig checkpoint Charlie...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:29

Oké ik zal de checkpoints even iets toelichten
dit is iets vanuit het western-riding maar is net zo toepasselijk bij het gewone Engels rijden dressuur al ook het springen , het is gewoon een basis check waar reageert je paard gewillig op en waar niet.
Checkpoint 1 : het nageeflijk lopen/zijn in nek , kaak, en hals, zolang je paard tegentrekt of het bit vastneemt of zijn hoofd naar de sterren richt , ..... zolang dit niet in orde is kan je eigenlijk onmogelijk je paard iets anders gaan bij brengen, je moet eerst hier aan werken voor je verder kan.
Checkpoint 2 : de voorhand kunnen verzetten, en dit dus zonder getrek , het paard moet dit dus nageeflijk en op de kleinste en zachtste aanwijzing willen uitvoeren.
Checkpoint 3 : ribcage, eigenlijk de ribben verplaatsen , dit houd dus in zowel voorhand als ook de achterhand , als een banaan geplooid opzij gaan , "wijken voor het been"
Checkpoint 4 : de achterhand verplaatsen, ook dit nageeflijk en op de kleinste en zachtste vraag.
Persoonlijk zou ik 3 en 4 van plaats verwisselen en het geheel dan zo in die volgorde controleren en aanleren.
Eigenlijk elk probleem met je paard kan je op die manier terugbrengen naar waar het probleem zit, en waar je dus meer training moet aan besteden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:36

Toch leuk, iedere disipline zijn eigen kretologie.
Deze had ik nog nooit gehoord.
Andere basis dan ik verwacht had.
En ik mis dan in mijn ogen, het voorwaarts zijn voor het been.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:03

Uiteraard "sjolver" dat hoort er natuurlijk ook bij goed gezien trouwens, maar ook het achterwaarts hoort er ook bij , tjaaaa basis eigenlijk allemaal .
Het is ook een basis check om te kijken of je paard dit of dat wel kan, als je op een vreemd paard stapt weet je zo binnen 2min wat hij wel en niet goed kan.
Ik apprecieer jouw antwoorden over het algemeen best wel , je weet wat je zegt en das hier niet altijd het geval.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 18-01-11 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:04

Daarom was ik ook verbaasd over de jouwe, meestal snap ik ze wel, zijn gewoon logisch.
(laat ik het zo zeggen, volgens mij denken we ongeveer het zelfde met wat nuance verschillen.)
Maar checkpoints? Die had ik nog nooit gehoord.
Nu dus wel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:33

aeolusnr1 :
Mijn paard kan trouwens GE-WEL-DIG wijken met mn teugels in 1 hand en haar hoofd in de lucht.
Dus dat je een paard niets anders bij zou kunnen leren vind ik wel wat kort door de bocht. En als
je maar 1x of 2x per week op een paard zit ben je voornamelijk zelf bezig met weer "wennen" dan
dat je direct hard aan het werk kan. Maar, daar bedoel ik niet mee dat nageeflijk rijden onbelangrijk
is. Alleen misschien nog wel niet haalbaar.. met een paard van 5 kan je moeilijk een uur nageeflijk
vragen in stap.. dat is vragen om vliegles..

TS: Paarden tussen de 5 en 7 proberen graag uit, voltes rijden en hard aan het werk zetten maar
als jullie een open bakdeur hebben met een wand erbij zou ik het wel in de buurt doen van de uitgang
maar niet bij de uitgang zelf. Ik heb zelf namelijk wel eens meegemaakt dat het beestje onder mijn
buitenteugel weg liep (dus hoofd naar binnen, benen naar buiten) "over de schouder weglopen" en die
wou de bak even uitstappen om naar buiten te gaan maar knalde toen met een rottempo met haar
voorbenen op de rand van de uitgang. 2 Kapotte knieën.. en dan heb je voorlopig geen lespaard.

Maar idd als ze achterin de bak loopt en dan ineens naar uitgang vlucht moet je haar flink aan het
werk zetten in de buurt van de uitgang, en eventueel aan de andere kant van de bak even stukjes
stappen zodat ze weet bij de uitgang = werk, bij de uitgang vandaan = rust

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:51

Rijd niet recht naar de uitgang, daar wil ze al zo graag heen, wijk er heen of juist van weg, zet haar aan het werk. Vraag geen overdreven stelling naar binnen zodat de schouder naar buiten valt, dan nodig je haar als het ware uit juist te plakken naar de uitgang.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:19

aeolusnr1 schreef:
Met les bedoel ik ook echt les nemen, dus privéles, niet van die groepslesjes, das soms ook goed om vooral de gewenning tijdens het rijden met meerdere paarden, maar daar moet je dan al een beetje meer de controle hebben.
Overloop de 4 checkpoints even dan zie je dadelijk welke delen niet onder controle staan en waar dus nog best wat werk moet ingestoken worden.
Elk wedstrijpaard, maar ook elk recreatiepaard moet nageeflijk zijn en dit op de 4 checkpoints.
Met als meest belangrijke en meest voorkomende probleem checkpoint 1.

Ik héb prive les........

in een hele grote bak

en heel erg goed van een super goeie instuctrice.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:31

Als ze zo super goed is snap ik niet dat jij een oplossing
voor een probleem moet weten en die wil doorgeven
aan haar. Weet niet hoeveel ervaring ze heeft...? Ze zou
toch zelf wel wat oefeningen moeten weten...

:o of zeg ik nu iets heel doms

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:48

Eerst 10 min longeren, zonder erop te gaan.
Beetje de energie eruit halen.
En als je gaat rijden; ONTSPAN.
Echt- dat is gewoon HET woord.
Ontspannen. En niet denken "aahh ze gaat zo weer naar de uitgang"
Want dan doen ze het juist!
Ik heb het ook gehad, geen zweep gebruikt :D
Gewoon als je voelt dat ze naar de uitgang wil, meteen heel goed been geven.
Wegsturen.
En als je er weer langs komt gewoon een liedje zingen ofzo,
helemaal ontspannen.
Dat helpt namelijk ook :D !

Ik hoop dat je het een beetje snapt...

miir20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:57

Tegen de wil van het paard in rijden, Wil ze hard, ga jij langzaam, gaat ze langzaam, zet haar aan het werk. En zoals meerdere zeggen, zet haar aan het werk als ze bij de uitgang is. Zoek de uitgang niet op, maar ga het ook niet uit de weg!

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:37

Misschien moet de stal even een tandarts laten langskomen om het gebit van je lespaard na te kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:45

Volgens mij moet je gewoon beter gaan begrenzen.

Uitbreken is een typisch trucje dat door veel paarden te pas en te onpas gebruikt wordt om vanonder het werk uit te muizen. Zodra ze een gaatje zien gaan ze ervandoor!

Als ze in rechte lijn naar de uitgang loopt, zet haar dan op een cirkel. Goed je buitenteugel, buitenbeen eraan houden. Gebruik desnoods even stevig je binnenteugel.. Na een paar keer of zelfs één keer ziet ze al in dat het niet meer pakt!

Succes!

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:41

even goed aanpakken,dan wel over

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:12

Uit het eerste bericht snap ik dat je nog maar drie keer op dit paard hebt gereden??
Als dat zo is, is ze je waarschijnlijk aan het uitproberen. De meeste paarden doen dat na een paar keer braaf te zijn geweest dan merken ze dat ze aan het werk moeten en proberen ze je uit.
Als dit het geval is, moet je haar gewoon aanpakken en zorgen dat je elke les wint, uiteindelijk zal ze het dan opgeven en kun je weer rustig werken.

Hoop dat je probleen snel over is