Op de terugweg niet te houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Op de terugweg niet te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:49

De titel zegt het al, mijn verzorgpaard Isolde is op de terugweg niet te houden! Ook al is het maar 5 minuutjes lopen, ze is vreselijk gespannen, loopt te snurken, briesen, stampen, hinniken, drentelen en doen :Y) Met haar veulen is het net zo, die is zelfs nog erger :+ Onder het zadel is het erger dan aan de hand, omdat ik minder te zeggen heb als ik erop zit, dan wanneer ik ernaast loop. Ze luister nl heel slecht naar het bit. Ik kan doen wat ik wil, los-vast-los-vast, trekken, rustig blijven maar niks helpt als ik haar van galop terug wil nemen of überhaupt wat rustiger wil laten lopen..
Het veulen is inmiddels al bijna 10 maanden oud, dus ze kunnen echt wel zonder elkaar, ik ben een week met haar weggeweest, en dat was geen probleem wat betreft het veulen.
Ik ga sws een nieuw bit voor haar kopen, een dubbelgebroken met appelsmaak bit.
Herkennen jullie dit? Of hebben jullie hier tips voor?
Alvast bedankt :D

P.s, het is niet zo dat ze geen respect voor me heeft. Het kan beter, maar ik sta toch echt duidelijk bovenaan in de rangorde. Ze is wel bijna 7 maanden drachtig, kan dit er iets mee te maken hebben?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:50

Als ze zo doet, keer jij om en ga je de andere kant op. Als ze ervan door schiet trek je haar maar een keer om zodat ze snelheid moet minderen. Pas als ze rustig kan lopen mag ze de weg naar huis lopen, anders ga je maar weer terug ;)

UMayDream

Re: Op de terugweg niet te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:51

Dat heb ik al meerdere malen geprobeerd, helpt niet.. Ook als ik op land weggetjes rijd, heb ik lang niet altijd die ruimte, en zij is er zo 1 die dan gewoon de sloot in loopt :+

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:53

Ook niet als je het gewoon streng volhoud? Probeer anders een andere weg zodat ze de terugweg minder makkelijk kan herkennen? Of probeer meer afleiding in het rijden te brengen en de energie er al een beetje uit te krijgen op de heenweg dus flink laten doorlopen.

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:31

een paard voelt het jammergenoeg aan als je op de terugweg bent
neem je altijd de zelfde route, of verander je soms?
als je altijd dezelfde route neemt, kan je misschien eens van route veranderen
en als ze weer zo hitsig word, gewoon omkeren!

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:37

Dit deed mijn verzorgpony ook altijd.
Je moet gewoon inderdaad omkeren en gewoon stug de andere kant op, en dan weer proberen. als je hier geen plek voor hebt, wacht je even tot je wel plek hebt en dan alsnog, en als je weer de ruimte hebt om om te keren kun je weer weg. Ook beginnen met de hele terugweg in stap te doen. Dus geen kans geven dat je m niet terug kan nemen. Als dit beter gaat kun je weer beginnen met opbouwen. Het werkt echt, maar het is volhouden!
Ik kan nu gewoon ook op de terugweg met een los teugeltje, zelfs in galop, en op me zit terug nemen. Het was moeilijk,want een dikke eigenwijze fjord is MOEILIJK om te trekken haha.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:52

Even een vraagje tussen door...
Krijgt ze gelijk hooi bij terugkomst? :)

Dit kan een aanleiding zijn voor het snel naar huis willen, ik wacht zelf altijd min. een half uur met wat eten geven zodat de paarden geen link kunnen leggen(huis>>eten). Ik heb op deze manier nog geen last gehad van drukke paarden op de terugweg. Misschien kan het bij jou ook helpen?

pensionstalling met een vaste etenstijd kan het wat lastiger maken ...
maar wie weet heb je er wat aan.

FeeKoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:07

Dit heb ik ook gehad, zolang je verzorgpaard dit doet, net voordat je er bent omkeren en even goed aanpakken. dan weer opnieuw proberen, op een gegeven moment hebben ze dan echt wel door dat ze door sneller te gaan lopen niet eerder thuis komen! succes.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:10

hm... ja moeilijk.
ik herken dat. Tegen mij zeiden ze, ja laat je pony maar mooi gaan, is niks meer aan te houden.
maar als jij bijv. over de weg moet, is dat gevaarlijk.

Ik zou consequent rijden. Dus duidelijk rijden. Dus als jij vraagt ;; Stop, dan heeft ze te stoppen.
Doet ze dat niet? In houden en dan tikje met de zweep. Bokt ze? Nog een keer. Gewoon super streng zijn.

-- achterover zitten.. stem gebruiken--

Succes (Y)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:21

Wellicht kan je terug eens een andere route nemen zodat ze niet door heeft dat je naar huis gaat?
Anders zou ik de aanpak proberen die Djulitaa je adviseerd su6

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:28

Hoi ik heb precies het zelfde probleem. Heb vanalles al geprobeerd, omdraaien, voltes, zigzag, halfhouden, alleen of met meerdere naar buiten. Niks helpt mevrouw blijft vrolijk naar huis dribbelen. Heb wel het idee dat ze het alleen maar doet als ze hengstig.
Als iemand een goude tip heeft heel graag!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:30

hmmz en als je stil staat? laat haar maar lekker op der plaats dribbelen zolang je maar niet vooruit gaat. Wellicht sta je dan een tijdje stil maar wordt ze wel rustiger

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:32

bij het halthouden gaat ze stijgeren, niet hoog maar een metertje van de grond en blijft dat doet tot ze weer verder mag.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:04

Bedankt voor alle reacties, hier heb ik zeker wat aan :D
En zoals Horse123 ook zegt, ze krijgt idd hooi als we weer terug zijn :j Dat zal ik aanpassen, bedankt voor de tip :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:27

Wat je ook kunt doen als ze heel hard wilt is zijwaarts zetten. Zo blijf je er wel energie instoppen ipv dat je iets vraagt wat zij nou juist net niet wilt en dus drukker van wordt. Toch kan ze niet heel hard, want ze gaat zijwaarts.

Als ze weer wat rustiger is ga je weer rechtuit.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:33

Eén van mijn paarden is ook zo'n dramkont soms. Niet altijd. Vooral als ze hengstig is. (en kan dan ook achter een paard of koets in de verte aan willen)
Wat ik dan doe is het accepteren dat het zo is. Er niet tegen vechten.
Wel zorg ik dat ze in mijn tempo blijft gaan: terugzitten, af en toe een halve ophouding. Maar ik maak me er niet druk om.
En dat scheelt al de helft...dan houdt ze er soms zo maar mee op, zucht een keer diep en gaat rustig stappen.
Maar het komt dus voor dat ik in een soort passage door de berm ga, naar huis. Ik zit dan rustig...af en toe een halve ophouding, als ik voel dat ze nog een tandje meer wil nemen...maar that's is. Wil ze zich zo opblazen....ze doet het maar....ik zit lekker....
En dan vloeit het dus opeens uit...als je het zo benadert. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:40

yeps...dat zijwaarts wil idd wel eens helpen. Mijn verzorgpaard deed dit idd ook en ik ben een keer een uur of 4 onderweg geweest op een stukje van normaal een uurtje :') , omdat mevroi sneller wilde dan ik en ik dus idd omkeerde...en omkeerde...en omkeerde enz enz. Dit had enkel tot gevolg dat ze zich steeds bozer maakte en heter werd. Zijwaarts helpt beter. En, klinkt gek, (niet doen als t druk is!) bij die van mij scheelt het enorm als ik de teugels gewoon loslaat. Een soort uitstappen zeg maar. Ze loopt nog wel eens wat sneller, maar blijft in stap (4 takt). Hou ik haar vast, dan gaat ze dribbelen. Maar het blijft lastig en zoiets moet ook tussen jullie groeien. Hoe lang verzorg je haar al? Veel succes!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:42

Ik lees het even mee, heb ook zon heethoofd. Alleen die gaat ook nog sprongen maken bij ophoudingen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:45

Ik verzorg haar nog niet zo lang, vanaf Juli 2010.
Weer bedankt voor alle reacties, dat zijwaarts is idd een goeie :j Kunnen nog mooi wat dressuur doen onderweg :')
En gewoon loslaten, heb ik ook wel es gedaan, maar dan blijft ze doordribbelen, het helpt soms een enkele keer. Was laatst wel zo, dat ik even rustig deed, even dacht oke, ik moet nu ook rustig blijven en niet mezelf opfokken, toen bleef ze wel wat rustiger :)
Bedankt voor alle tips :D

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:48

de mijne heeft dat ook, voornamelijk als hij de wei en de andere paarden binnen zijn zichtveld krijgt.
normaliter is hij dan nog wel bij me te houden, maar gisteren was echt een drama!
moest echt alle zeilen bijzetten om nog iets te vertellen te hebben, en had het geluk dat de marathonwagen voor me reed en ik hem daar achter kon krijgen, maar anders had ie dus doodleuk over de weg (waar ze dik 80 rijden) naar huis gekletterd!!!
dacht eerst dat het alleen aan het weer lag, maar vanmorgen bleek ook dat "zijn vriendin" hengstig staat, en we vermoeden dat dat er ook wel mee te maken heeft. (al had ik in het bos ook mn handen vol, en heeft ie zelfs lopen bokken wat ie normaal NOOIT doet.)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:49

matyee95 schreef:
hm... ja moeilijk.
ik herken dat. Tegen mij zeiden ze, ja laat je pony maar mooi gaan, is niks meer aan te houden.
maar als jij bijv. over de weg moet, is dat gevaarlijk.

Ik zou consequent rijden. Dus duidelijk rijden. Dus als jij vraagt ;; Stop, dan heeft ze te stoppen.
Doet ze dat niet? In houden en dan tikje met de zweep. Bokt ze? Nog een keer. Gewoon super streng zijn.

-- achterover zitten.. stem gebruiken--

Succes (Y)

JA! heel goed idee...je paard gaat TE HARD.....dus wat doe je ..inhouden, en tegelijkertijd een flinke tik geven (eigenlijk de hulp voor voorwaarts)
PS: met inhouden en tikken tegelijk zal ze niet zo snel gaan bokken hoor....eerder voor de lucht invliegen. Maar dan moet je gewoon nog wat harder in de mond trekken.

ehm nee....ik zou niet alle tips volgen die hier worden gegeven.
MIsschien dat dat omkeren wel helpt....anders gewoon veel geduld. Stukje afstappen en kijken of ze daar rustiger van wordt. Gewoon de gewoonte proberen te doorbreken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:50

ps: ik las laatst een hele goede regel, en ik denk dat deze erg goed toepasbaar is.

"You can tell a gelding, ask a stallion, but you have to negotiate with a mare"

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:51

Ik was zelf van plan om er een dag voor uit te trekken, buiten te gaan rijden terug te keren. Doet ze niet normaal weer van huis af en dit herhalen totdat ze fatsoenlijk terug naar huis gaat. Ze heeft dit nl niet altijd gedaan maar is er mee begonnen toen ze aan de hand gestapt moest worden door een blessure dat mocht max maar half uur, en als mijn ouders dit deden en ze begon raar te doen mocht ze naar stal..Sinds dien doet ze dit ook onder het zadel.

(toevallig ook een merrie overigens)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:55

polly2 schreef:
Eén van mijn paarden is ook zo'n dramkont soms. Niet altijd. Vooral als ze hengstig is. (en kan dan ook achter een paard of koets in de verte aan willen)
Wat ik dan doe is het accepteren dat het zo is. Er niet tegen vechten.
Wel zorg ik dat ze in mijn tempo blijft gaan: terugzitten, af en toe een halve ophouding. Maar ik maak me er niet druk om.
En dat scheelt al de helft...dan houdt ze er soms zo maar mee op, zucht een keer diep en gaat rustig stappen.
Maar het komt dus voor dat ik in een soort passage door de berm ga, naar huis. Ik zit dan rustig...af en toe een halve ophouding, als ik voel dat ze nog een tandje meer wil nemen...maar that's is. Wil ze zich zo opblazen....ze doet het maar....ik zit lekker....
En dan vloeit het dus opeens uit...als je het zo benadert. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Inderdaad dit doe ik ongeveer ook. Ik ga ook niet nog een keer omkeren of wat dan ook, daar raakt ze helemaal gespannen van en wordt het alleen maar erger. Als ik merk dat ze zichzelf weer iets opfokt ontspan ik mijn hand nog eens extra. Soms rijden wij idd ook in een soort passage/minidraf, maar daar ontspant ze vaak wel weer van en dan stapt ze daarna een tijdje weer rustig.

Ik kan haar wel de hele tijd laten stappen, maar dan moet ik er constant alert op zijn dat ze niet stiekem aandraaft. Dus af en toe een klein drafje op mijn teken werkt dan beter dan dat ze de hele tijd probeert te ongehoorzamen.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:41

die van mij doet dat juist op de heenweg, dan is het zoo spannend! Op de terugweg is ze juist super braaf. :)
Wat ik doe: wijken, schouder binnen, hals buigen, veel bezig houden en hierdoor schieten ze ook niet zo hard weg. En als je bijna thuis bent, sla dan eens nog een ander weggetje in, helpt ook enorm! Of weer hetzelfde blokje. Verrassing!