Pony gaat liggen met rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nebron

Pony gaat liggen met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:10

He!

Mijn nichtjes hebben een 3jarige shetlander gekocht in de hoop dat 't een leuke pony voor ze zou zijn. (nichtjes zijn 6 en 9 en bezitten de basis van het paardrijden) 't Was echt een leuke pony. Ingereden en zelf van de winter al voor de slee gestaan. Ik geef ze les op de pony's. Tijdens het inrijden ging de pony al liggen. Gewoon uit eigenwijsheid!
Vrijdag had ik m'n nichtje van 6 weer in de les. ff gereden en 't ging best goed, ze was braaf. Niets aan de hand. Toen ging ze stilstaan bij de poort en was niet vooruit te krijgen. We hadden 't eindelijk opgelost, de pony liep 5m en ging wéér liggen.

Ik weet niet meer wat ik ermee aan moet, en mijn nichtjes durven er niet meer op. Ze hebben nog wel 'n 17jarige andere pony, die superbraaf is!

Nu weet ik dat het van hen geen slimme keus is geweest dat ze 'n jonge pony hebben gekocht maar ik heb deze pony altijd al gekend, vanaf veulentje, en was altijd heel lief.

Hoe kan ik dit oplossen want nu is ze niet zwaar als ze op je ligt, maar ongevaarlijk is het niet...!

Hou 't aub 'n beetje netjes.. ;)

midgie

Re: Pony gaat liggen met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:14

Denk dat de pony niet echt goed is beleerd, de pony gaat niet voor niets liggen , zou even terug gaan naar het longeren en waar het dier het nog wel leuk vind, het is geen eigenwijsheid, maar meer angst zou ik zo bedenken

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:16

midgie schreef:
Denk dat de pony niet echt goed is beleerd, de pony gaat niet voor niets liggen , zou even terug gaan naar het longeren en waar het dier het nog wel leuk vind, het is geen eigenwijsheid, maar meer angst zou ik zo bedenken

Ja, ik denk ook dat ik vraag of de pony hier op stal komt, zodat ik 'ns ff begin met longeren enzo. Idd een goed idee!
Toch denk ik niet dat het angst is. Ik ken zo haar eigenwijze dingen maarja over eigenwijsheid of angst kun je discussies blijven houden natuurlijk;)

maar bedankt iig!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:20

ik zou proberen om even opnieuw te beginnen bij de basis, en als dat geen verbetering geeft en je echt de indruk hebt dat het eigenwijsheid is , dan denk ik dat het alleen helpt om de pony eens stevig aan te pakken. zet er een wat meer ervaren ruitertje op, met wat durf, die zo gauw de pony dreigt te gaan liggen hem even heel duidelijk maakt dat dit niet getolereerd wordt.
veel succes!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:20

Dit is geen angst (misschien wel voortkomend uit), maar deze pony heeft zich zelf geleerd dat als hij gaat liggen dat de ruiter van de rug af gaat. Er moet dus telkens worden voorkomen dat de pony kan gaan liggen.

Als hij stil gaat staan en je pakt hem bij het halster/hoofdstel vast en neem hem zo mee naar voren, wat doet hij dan? Gaat hij ook liggen als je de pony vanaf de grond vast hebt?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:24

Ik heb een pony gekend die dit gedrag ook vertoonde. Het was een manege pony en liggen was een zeer effectieve manier om zijn ruitertjes kwijt te raken. Hij vertoonde ook geen angstig gedrag, je zag eerder een ondeugende schittering in zijn ogen als hij door zijn knieen zakte :+

Wat ik hier mee wil zeggen is dat het niet uit angst hoeft te komen. Ik weet verder niet hoe ze dit opgelost hebben daar de pony er niet meer staat.

Longeren klinkt als een goede start. En verder, probeer het dier in beweging te houden. Succes!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:34

ja das erg lastig
weet niet of de pony echt drie is want dan vind ik wel dat ze te vroeg begonnen zijn met inrijden.
En vind dat echt niet kunnen vanwege de groei enzo.
Maar dat even daar gelaten denk dat er voorlopig eens even een goede ervaren ruiter op moet en die dan ook wel goed begeleid gaat worden want met een beginner op je rug is gaan liggen wel erg makkelijk.
dan als dat onder de knie is de beginnertjes eens een tijdje aan de longe houden dan ben je ook in de buurt en kan je de zeep erachter houden en haalt hij het misschien niet in zijn hoofd

sterkte ermee

kanjerlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:36

Ik zou hem een tik geven met de zweep :S
Dan leert ie het snelst(:

Xxx s6 ermee

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:07

Shetjes zijn vaak slim, met geweld ga je het niet oplossen.
Als pony link heeft gelegd tussen gaan liggen en klaar met dat nutteloze, energieverbruikende gedoe op de rug, heb je 2 dingen die je aan moet pakken. 1. Gereden worden moet leuk worden. 2. Gaan liggen werkt niet. Simpelste is als je een ruitertje kan vinden die handig genoeg is om geen been klem te krijgen onder ponylijf, die kan dan gewoon blijven zitten tot pony weer opstaat. Dan kan je daarna na een simpele oefening positief afsluiten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:08

Ik zou zeggen, stap er zelf eens op. Als je genoeg ervaring hebt voelt de pony dat. Je nichtjes zijn nog jong en kennen alleen de basis, die weten minder goed wat ze moeten doen, ook al geef jij ze les. Of laat een keer iemand anders er op rijden die meer ervaring heeft. Het is dan wel een shetlander maar er zijn genoeg kleinere meiden die onwijs goed rijden. Ten tweede.. Je ziet vaak wanneer een pony gaat liggen. Zodra je dit op merkt moet het beest worden aangespoort, wat het MAG niet gaan liggen. Spoor hem net zolang aan totdat ie wel luisterd, en dan moet je vooral niet vergeten het te belonen. Want als dit zo doorgaat, word het van kwaad tot erger. Je pony kan bijvoorbeeld niet alleen gaan liggen, maar ook gaan rollen. Als je nichtjes afstappen, kan het beestje op staan, en heb je kans dat het dalijk gaat rennen en je het niet meer te pakken krijgt.

Succes!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:45

zodra je merkt dat hij wil gaan liggen, vanachteren een flinke zwiep met de longeerzweep geven. Misschien is het geluid alleen al genoeg, misschien moet je een keer een flinke mep geven, maar liggen moet hij toch echt snél afleren voordat het gevaarlijk wordt. En het zou ook doodzonde zijn als je nichtjes door die pony de rest van hun leven straks niet meer durven te rijden. Nu gewoon even flink doorpakken, daar heb je later profijt van.

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:22

ik zou haar/hem ook weer een poosje longeren, en haar goed voorwaarts drijven, ook als er iemand opzit, zorgen dat ze voorwaats blijft lopen,
dat ze zelf de kans noig niet eens krijgt om te proberen liggen!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:02

De pony gewoon laten zien dat hij niet klaar is met werken en niet zijn ruitertje kwijt raakt met gaan liggen lijkt mij het effectiefst. Wat LoveUggs ook al zegt :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:04

voorwaarts voorwaarts en nog eens voorwaarts, maarja, das erg lastig als er een klein guppie op zit.
Is er iemand te vinden die écht kan rijden, niet bang is, en op deze pony past?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:59

Oei heb ik ook gehad met mijn vorige verzorgpony. Daarom moest ik erop rijden. De pony ging nl liggen als er een meisje van 8 op ging rijden. Het is dus een goed idee om een goed ervaren (misschien wat ouder) ruitertje erop te zetten die hem goed kan aanpakken en doorzet.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:08

Ik zou gewoon lekker eigenwijs terug doen. Gewoon proberen geen been onder je pony te hebben en net zo lang blijven zitten tot hij het zat is. Of je moet kijken of hij bang is!

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:15

Wij hebben 2 manegepony's gehad die dit ook deden toen ze net nieuw waren. De ene bleef liggen, maar de ander wou steeds gaan rollen in het zand. :+
Kindje hopste er op dat moment af en pony kreeg een 'trap' tegen z'n buik of een tik met de zweep zodat hij weer opstond. Even straffen en kindje er weer op, gewoon nog even doorgaan met de les om het vertrouwen van het ruitertje ook te behouden. Lang heeft het niet geduurd, want ze snapten dat dit gedrag neit de bedoeling was. :) Zeker niet stoppen met rijden als hij zoiets flikt, dat maakt het alleen maar erger!

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:19

Dit heeft een meisje van 10 die ik ken ook. Ze durft nu zelf al niet eens meer op haar pony door dit gedoe. En DA is erbij geweest het is niet iets medisch! Ik ga zeker dit topic volgen!

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:51

Dankjewel allemaal voor de tips!

Ik ben erop gegaan. (was wel errug groot voor dr:P), maar ze ging gewoon liggen. Ik heb haar 'n tik gegeven toen ze op de grond een plekje begon te zoeken maar BOEM daar lag ze al!! Ik ga er gewoon naast lopen voortaan en als ze dan weer gaat liggen gelijk een tik. 't Komt vast goed!

X

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:53

xSetjeslover @ ik zal regelmatig ff updaten voor je hihi! :-)

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:00

weet je zeker dat de pony geen pijn heeft of dat hij weet wat er van hem verwacht word ?

Ik ken een pony die telkens ging liggen voor de kar ,degene die haar trainde deed huppakee zweep erover want ja dat eigenwijze ding moest dat maar afleren totdat bleek dat de pony een gekanteld hoefbeen had en daardoor pijn had met de kar trekken en het werk dus niet aankon .

er zijn natuurlijk pony's die het kunstje gauw doorhebben dat ze zo onder het werk uitkomen maar ik zou niet zo snel oordelen dat het koppigheid is .

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:01

Goed van je dat je in ieder geval probeerde boos te worden. Maar gaat ze ook liggen als er niemand op zit dan? Want dat denk ik namelijk niet.
Longeren is natuurlijk altijd goed als basis, maar zelf denk ik dat het in dit geval kliergedrag is waarvan meteen duidelijk gemaakt moet worden dat het NIET de bedoeling is. Ik denk dat je best wel weer een kleintje op de pony kunt zetten, vast aan de longeerlijn voor de veiligheid, en wanneer de pony wil gaan liggen gewoon ontzettend boos worden en een flinke knal met longeerzweep op de grond geven (niet op de pony, dat is wel erg overdreven). Mocht ze van de schrik gaan rennen, heb je haar in ieder geval nog aan de longeerlijn en kun je haar zo bij je halen.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:26

mijn pony gaat ook liggen als ik met hem aan de hand stap in de bak, gewoon lekker rollen :D die van mij krijgt ook een tik met de zweep en dan staat hij heel snel weer op! (doet t overigens niet als ik erop zit)

wij hadden vroeger een manegepony, die aan het eind van de les ook ging liggen, en zo zijn zadel eraf probeerde te rollen, gewoon eigenwijs :') tja, alleen een tikje hielp pm hem weer pp te laten staan. Maar of t echt eruit is gegaan..? (pony is verkocht)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:38

by ons in de manege stond ook zo een paard (prive-paard) en die deed dat ook een keer bij dat meisje en bij iemand anders niet maar dat meisje was zo een kreng die stapte af en begon kane te schoppe en meppen te geven met de zweep ik had zo meedelijde met die pony iedereen die hert zach de instructrice heeft dat meisje weg moeten trekken en ik heb die pony moeten gaan verzorgen hij stond vol bloederige striemen toen heeft de manege die pony van dat meisje gekocht en mocht zij niet meer in de manege komen ik bedoel maar geweld is geen optie