Ik rij een ijslandse merrie van 25 met beginnende artrose. Nou ja rij, ik reed haar. Door meerdere omstandigheden staat ze nu al zeker een 5 maand stil. Wel staat ze 24/7 op het weiland met dr eigen kudde dus beweging krijgt ze absoluut. Helaas krijgen haar vetkwabjes nu ook meer kansen en daardoor is ze wat te dik.
Nu het langzaam aan weer mooier weer wordt, en heel langzaam weer langer licht, zou ik graag weer met haar willen gaan rijden.
Maar hoe pak ik dit op?
Met rijden fokt ze zichzelf erg op, ze blijft wel veilig en vertrouwd maar rustig stappen is er dan niet bij met mevrouw, en het liefste wil ze hard, harder, hardst. Nu kan ik haar natuurlijk longeren maar erg bevordelijk voor haar artrose vind ik dit ook niet. Daarnaast zat ik nog te denken aan wandelen aan de hand, maar bouwt dat wel voldoende op, ben je dan niet 1 uur aan het wandelen voordat het effect geeft?
Fietsen is ze niet echt geschikt voor aangezien ze altijd een wedstrijdje wil doen met alles wat naast haar loopt, rijdt, fietst, en persoonlijk hoef ik niet met fiets en al meegesleurd te worden

Ik rijd wel puur recreatief en heb geen bak tot mn beschikking, ik moet dus altijd de weg op.
Ik wil haar langzaam opbouwen, en liever te langzaam dan te snel want ik wil voorkomen dat ze spierbevangen raakt.
Iemand een goede tip voor langzame conditie opbouw bij een ouder paard met beginnende artrose?