Hoe veilig conditie opbouwen van ouder paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Hoe veilig conditie opbouwen van ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:01

Hallo,

Ik rij een ijslandse merrie van 25 met beginnende artrose. Nou ja rij, ik reed haar. Door meerdere omstandigheden staat ze nu al zeker een 5 maand stil. Wel staat ze 24/7 op het weiland met dr eigen kudde dus beweging krijgt ze absoluut. Helaas krijgen haar vetkwabjes nu ook meer kansen en daardoor is ze wat te dik.

Nu het langzaam aan weer mooier weer wordt, en heel langzaam weer langer licht, zou ik graag weer met haar willen gaan rijden.
Maar hoe pak ik dit op?

Met rijden fokt ze zichzelf erg op, ze blijft wel veilig en vertrouwd maar rustig stappen is er dan niet bij met mevrouw, en het liefste wil ze hard, harder, hardst. Nu kan ik haar natuurlijk longeren maar erg bevordelijk voor haar artrose vind ik dit ook niet. Daarnaast zat ik nog te denken aan wandelen aan de hand, maar bouwt dat wel voldoende op, ben je dan niet 1 uur aan het wandelen voordat het effect geeft?
Fietsen is ze niet echt geschikt voor aangezien ze altijd een wedstrijdje wil doen met alles wat naast haar loopt, rijdt, fietst, en persoonlijk hoef ik niet met fiets en al meegesleurd te worden :D

Ik rijd wel puur recreatief en heb geen bak tot mn beschikking, ik moet dus altijd de weg op.
Ik wil haar langzaam opbouwen, en liever te langzaam dan te snel want ik wil voorkomen dat ze spierbevangen raakt.

Iemand een goede tip voor langzame conditie opbouw bij een ouder paard met beginnende artrose?

aeolusnr1

Re: Hoe veilig conditie opbouwen van ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:56

Tjaaa op die leeftijd en met artrose, je kan altijd een beetje gaan rijden das ni echt een probleem, maar echt conditie opbouwen dus voor lange tochten en dergelijke 40 à 50 km bedoel ik dan, das mssn net iets te veel van het goede hé.
Daar mag je dan ook niet meer aan beginnen op die leeftijd en met die artrose.
Maar je zegt dat ze te dik staat, dus eerste werk is niet het opbouwen van de conditie , maar het teveel aan gewicht weg werken, dus minder voederen, en ook aangepast gaan voederen, zo'n oud paard moet andere voeding krijgen dan de jongere type's, en in dit geval daar ze te dik staat dus veel en veel minder, gewoon korte en gewone ritjes zijn nooit een probleem dan.
Zo'n paard na het gewichtsverlies kan best nog rijden hoor, maar met overgewicht is het gewoon gevaarlijk bv ; "een hartaanval" of lever en nierproblemen door het teveel aan afvalstoffen .

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:04

Het is absoluut niet de bedoeling om 40 km te gaan rijden hoor :)
Echt te dik is ze niet, maar er mogen een paar kilootjes af.
Qua voeding en dergelijke weet ik wat te doen aangezien ik zelf op een paardenkliniek werk en dus genoeg informatie heb, maar het gaat me meer om tips of dingen om te doen zodat ze weer wat conditie krijgt, voordat we weer een ritje van een uur kunnen maken. ( een rit van een uur betekend bij ons, stappen, tolt, klein galopje en weer tolten en stappen, en dat afwisselen)

Kleine ritjes kan ik wel gaan maken maar mevrouw fokt zichzelf met rijden altijd zo op dat ik bang ben voor spierbevangenheid.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:50

Een paard krijgt geen spierbevangenheid , of hoefbevangenheid , ... door er een uurtje mee te gaan rijden hoor.
Dit is eigenlijk gewoon even de beentjes strekken meer is dat niet, daar hoef je echt geen conditie voor op te bouwen.
Het enige waar het dier last van kan krijgen is pijn door die artrose, of gewoon door zijn leeftijd, en dat verander je niet door conditie op te bouwen.
Er zijn voedingssuplementen die soms wel eens durven te helpen, "Glucosamine & Gondroitine" dit hesteld een beetje de glijvlakken bij en aan de gewrichten, maar dit is geen tovermiddel natuurlijk.

Anoli schreef:
Het is absoluut niet de bedoeling om 40 km te gaan rijden hoor :)
Echt te dik is ze niet, maar er mogen een paar kilootjes af.
Qua voeding en dergelijke weet ik wat te doen aangezien ik zelf op een paardenkliniek werk en dus genoeg informatie heb, maar het gaat me meer om tips of dingen om te doen zodat ze weer wat conditie krijgt, voordat we weer een ritje van een uur kunnen maken. ( een rit van een uur betekend bij ons, stappen, tolt, klein galopje en weer tolten en stappen, en dat afwisselen)

Kleine ritjes kan ik wel gaan maken maar mevrouw fokt zichzelf met rijden altijd zo op dat ik bang ben voor spierbevangenheid.

hrisning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:26

Ik zou het opbouwen door te beginnen met wandelen. Elke paar dagen een paar minuten langer totdat ze goed een half uur a een uur kan stappen aan de hand en dit dan naar onder het zadel opbouwen. Probeer tijdens het wandelen oefeningen met haar te doen om haar bezig te houden. Dit op haar rug en buikspieren sterker te maken. Denk aan schouder binnen en buiten(is makkelijker dan je denkt, mijn IJslander deed dit na een paar keer oefenen heel makkelijk) en wat wijken bijvoorbeeld. Veel succes!
Groetjes

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:20

@ hrisning: dank je, daar zat ik zelf inderdaad ook al aan te denken. Collega kwam nog met het idee om aan de lange lijnen te gaan werken en er daarna weer op.

Bedankt voor je tips!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:09

Conditie bouw je alleen op met lange stukken lopen. Je geeft aan dat, ookal is je paard oud, hij wel 24/7 buiten staat. Is dit met andere ijslanders? Want dan heeft ze echt nog wel genoeg conditie om lekker een uur te gaan stappen. Echter zeg je zelf ook: de conditie moet omhoog. Dit doe je door de hartslag te verhogen --> aandraven, dit een paar minuutjes volhouden, en weer lekker te gaan stappen tot ze weer goed op adem is en qua hart weer rustig (is dit langer dan de 7 minuten blijf dan nog even doorstappen, ga later weer draven maar iets korter). Wanneer ze op de 7 minuten of minder weer op adem is gekomen kan je het draven steeds meer uitbreiden: er langer over doen. Ga galloperen pas als jij voelt dat ze ook weer de spieren ervoor hebt. Een korte flink doorgegallopeerde gallop is beter voor je paard, spieren en conditie dan een beetje half. Doe dit ook steeds maar een stukje en laat haar daarna weer op adem komen, hierbij telt weer: binnen 7 minuten? Weer wat uitbreiden.

Door goed naar je paard te luisteren en te kijken zal je vanzelf doorhebben wanneer ze het te zwaar krijgt. Je kan beginnen met kwartier instappen (voor de atrose lekker lang, zodat de vloeistof in de gewrichten ook lekker vloeibaar en warm kan worden) en dan lekker een paar minuutjes draven, weer stappen, stukje draven en als laatste weer 20 minuten lekker stappen. Stappen kost weinig moeite.

Is ze vervelend onder het naar buiten gaan? Misschien al eens oogkleppen geprobeert, zodat ze minder wijd ziet en minder snel wilt? Of met een ander paard eruit?

Eruit gaan is de beste manier om conditie op te bouwen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:47

Ja ze staat met 2 andere ijslanders in de wei, dus beweging krijgt ze wel.

Ben nu sinds vorige week gestart met flink doorwandelen en stukjes draven aan de hand. (ook erg gezond voor het baasje :D )
Volgende week kruip ik er weer op en ga dan jou tips eens proberen :j
Echt vervelend is ze niet met buiten rijden, het is allemaal controleerbaar (rent niet weg, bokt niet, etc), maar ze fokt zichzelf gewoon erg op waardoor ze binnen de kortste keren zeiknat is van het zweet

Dank je voor je tips!