Bokken maar toch aan teugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LievenVC

Bokken maar toch aan teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:36

Zie ook dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1418346

Hallo allemaal

Ik rij in een manege, waar dezelfde 5 ruiters met hetzelfde paard rijden. Ik ben de enige die er echter mee op wandeling durft te gaan of durft mee te springen omdat hij bokt van het moment hij nog maar naar een hindernis moet rijden.
Het vreemde is dat hij, als hij op kop of alleen rijdt (zowel binnen, buiten, dressuur en springen), hij heel rustig is (soms zelfs sloom), maar in groep bokt hij er op los. Bij een jumping kan je hem perfect in barrage rijden, maar bij het inspringen en het trainen in groep bokt hij ongelooflijk.
Buiten en bij het springen kan ik hem ook niet aan teugel laten galopperen, want dat ziet hij als een uitnodiging om zijn benen uit te slaan. Dan mag je hem nog twee uur aan teugel gereden hebben (ik rij 12 jaar, ik ken de basis ervan en ik weet hoe het moet), toch blijft hij bokken. Als ik zijn hoofd naar omhoog breng is het beter, maar zo loopt hij uiteraard niet zoals ik zou willen. Hebben jullie tips om iets aan dit gedrag te doen?

ilse86

Re: Bokken maar toch aan teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:37

hoe gaat het als je m meer aan het werk zet, zodat ie de aandacht bij jou houdt? denk aan temposchakelingen, figuren rijden etc

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:43

ilse86 schreef:
hoe gaat het als je m meer aan het werk zet, zodat ie de aandacht bij jou houdt? denk aan temposchakelingen, figuren rijden etc

Dat bedoelde ik met twee uur "rijden": hem echt intensief laten werken, dat hij geen moment afleiding kan zoeken. Hij schrikt ook nauwelijks van iets. Hij is wel heel gehoorzaam, ik kan hem volledig met mijn zit en mijn beenhulpen rijden (in tegenstelling tot anderen, die liever hem gewoon stiltrekken). Vorige week heb ik hem een uur echt intensief gereden, bokt hij maar springt hij daarna wel 1m20 alsof het niets is (en hij is 15 jaar en het niet bepaald gewoon).

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:44

hm sorry overheen gelezen. dan weet ik t ook niet.

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:48

Oké, bedankt! Ik vrees dat het aan zijn karakter ligt en er niet echt iets aan te doen is, maar je weet nooit dat iemand bepaalde trucjes heeft of het herkent.

miir20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:17

Ik weet niet hoelang jij hem rijd? En misschien is het ook een nadeel dat jij niet de enige bent die hem rijd.

Ik heb ook een paard gehad die bokte niet met springen maar ze ging er heel hard na de hindernis toe en na de hindernis pakte ze het bit vast en gooide haar hoofd omhoog en ging ervan door. Heb een keer met een springclinic mee gedaan en die man zei na de eerste keer, ik wil niet dat jij verder gaat met de clinic je verongelukt nog met het paard. Ik ben daardoor ook gestopt met springen. Namate ik hoger in de dressuur kwam kon ik ook weer balkjes lopen wat dan gewoon weer in draf gebeurde ipv grote galop sprongen en voorzichtig kleine sprongen van 30 a 40 cm. Ze is 17 jaar en omdat ze meer energie had dan dat ik van haar vroeg met dressuur liet ik haar ook wel vrij springen, ze sprong zo een hindernis van 1.20 ik denk dat ze daardoor ook zelf rustiger is gaan springen met mij erop. Ik kon op het laatst een net Bparcours springen zonder rare dingen.

Hiermee wil ik een beetje zeggen dat je heel veel tijd en geduld mee nodig hebt zelfs met een wat ouder paard voordat je m helemaal onder controle hebt. En dressuur is toch ook weer heel belangrijk en vertrouwen. Maar dat zal bij jou ook weer anders liggen omdat je met meerdere ruiters zit en die rijden allemaal anders!

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:24

miir20 schreef:
Ik weet niet hoelang jij hem rijd? En misschien is het ook een nadeel dat jij niet de enige bent die hem rijd.

Ik heb ook een paard gehad die bokte niet met springen maar ze ging er heel hard na de hindernis toe en na de hindernis pakte ze het bit vast en gooide haar hoofd omhoog en ging ervan door. Heb een keer met een springclinic mee gedaan en die man zei na de eerste keer, ik wil niet dat jij verder gaat met de clinic je verongelukt nog met het paard. Ik ben daardoor ook gestopt met springen. Namate ik hoger in de dressuur kwam kon ik ook weer balkjes lopen wat dan gewoon weer in draf gebeurde ipv grote galop sprongen en voorzichtig kleine sprongen van 30 a 40 cm. Ze is 17 jaar en omdat ze meer energie had dan dat ik van haar vroeg met dressuur liet ik haar ook wel vrij springen, ze sprong zo een hindernis van 1.20 ik denk dat ze daardoor ook zelf rustiger is gaan springen met mij erop. Ik kon op het laatst een net Bparcours springen zonder rare dingen.

Hiermee wil ik een beetje zeggen dat je heel veel tijd en geduld mee nodig hebt zelfs met een wat ouder paard voordat je m helemaal onder controle hebt. En dressuur is toch ook weer heel belangrijk en vertrouwen. Maar dat zal bij jou ook weer anders liggen omdat je met meerdere ruiters zit en die rijden allemaal anders!

Bedankt voor je reactie! Ik rij hem nu ongeveer 2 jaar. Hij herkent me inmiddels al, zowel aan rijstijl als aan stemgeluid of het oprijden op de parking. Hij is altijd heel aandachtig naar mij toe, maar naar anderen durft hij al wat sneller zijn oren plat leggen of bijten. Tijd en geduld zal het enige zijn dat helpt, inderdaad. Als het zou mogen van mijn ouders, ik kocht hem meteen :P maar die zijn er helaas niet zo voor te vinden...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:51

LievenVC schreef:
miir20 schreef:

Bedankt voor je reactie! Ik rij hem nu ongeveer 2 jaar. Hij herkent me inmiddels al, zowel aan rijstijl als aan stemgeluid of het oprijden op de parking. Hij is altijd heel aandachtig naar mij toe, maar naar anderen durft hij al wat sneller zijn oren plat leggen of bijten. Tijd en geduld zal het enige zijn dat helpt, inderdaad. Als het zou mogen van mijn ouders, ik kocht hem meteen :P maar die zijn er helaas niet zo voor te vinden...

Heb je welles geprobeert dat als hij bokt je zijn hoofd omhoog trekt en je handen hoog houdt en even gas geeft (tik)? Hem moeier maken dan wat hij had bereikt met de bok? Dan zal hij er snel mee klaar zijn.