help!! pony staakt in het wedstrijd parcours tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisy2369

help!! pony staakt in het wedstrijd parcours tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 12:16

mijn dochter heeft een C pony, tot afgelopen najaar altijd super gesprongen en meestal in de prijzen. Ze is inmiddels M springen en is ook al een paar keer Z gestart. In het wedstrijd parcours gaat het de laatste altijd mis de eerste 4 5 hindernissen springt ze en dan stopt ze,ze houd voor de hindernis al in. Ze heeft met de les en oefenparcoursen nooit geen weigering, alleen gebeurt dit in de wedstrijd. Wie heeft tips voor ons, want ik weet het echt niet meer, zijn ook al een tijdje minder wedstrijden gaan springen en ons op dressuur gestort, maar springen dat is echt mijn dochters ding. Het is een negenjarige merrie.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:18

Is je dochter zenuwachtig op wedstryd? Maakt ze zich voor het starten al zorgen dat het weer gaat gebeuren? En heeft al eens geprobeerd om bijv B te starten, gewoon om te kyken hoe dat gaat?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:20

Instructeur vragen op de volgende wedstrijd mee te gaan, zodat hij/zij kan beoordelen waar het fout gaat en hoe ze verder kunnen trainen om het staken te voorkomen.

Twinny32

Re: help!! pony staakt in het wedstrijd parcours tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:52

Denk dat de zenuwen ook wel een beetje mee gaan spel en ze moet niet voor uit gaan denk als ze gaat springen ik heb het zelfde gehad bi mij waren en ook de zenuwen en ik ging voor uit denken en mijn instruktriese zij dat ik me been er goed aan moest houden en er moet in moet houden

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:55

Ik denk ook dat het door de zenuwen komt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:16

Hm ik volg dit even.

En het hoeft helemaal niet door zenuwen te komen. Mijn paard doet dit namelijk ook soms en heb zelf Totaal geen last van zenuwen.
Ook aan mijn paard is niets te merken op gebied van zenuwen. ;)
Dus om gelijk te roepen dat het daaraan ligt.......

Denk dat je ook eens goed moet kijken of ze wel goed de baas over de pony is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:24

Springt ze nog wel een hindernis voordat ze het parcours moet verlaten?
Ze weten zo gauw dat als ze weigeren ze de ring weer uit kunnen.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:50

Volgens my heeft het weinig zin om hier nog te reageren, de TS heeft zelf al 10 dagen niet meer gereageerd!

daisy2369

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 12:56

bedankt voor de reactie's, afgelopen zondag ging het goed, HC gestart en een weigering 2 de parcours ging super op een balkje na, ik vond het belangrijk dat ze weer rond kwam. Dit weekend maar weer een poging o.a HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:10

WD-V => RT-P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:16

Bekend probleem. Wij hebben ook een merrie die als vier- en vijfjarige echt de sterren van de hemel sprong. Supertechniek, bleef altijd ver van het hout af en zat ook dikwijls in de prijzen.
Het daaropvolgende zomerseizoen ging het helemaal fout. Als ze sprong bleef ze nog altijd ver van het hout en ze trok nog altijd geen balken, maar zoals ik zeg ALS ze sprong. Op het begin was het een weigering ergens middenin het parcours, dat vonden we al raar. Het evolueerde verder in twee weigeringen (en dus uitlsuiting), op het laatst was over hindernis 1 geraken al een prestatie op zich.
In de les en zelfs op het inrijterrein was er niets aan de hand, maar zodra ze het parcours inreed was het gewoon wachten tot die weigering (en dan was het afgelopen, want die tweede weigering volgde wel).

Wat was het probleem: het is een heel sensibele, gevoelige merrie en we waren gewoon te snel gegaan. Als viejarige begon ze op de 90 cm datzelfde jaar reed ze al oefenparcourtjes 1 m mee, om de zomer nadien parcoursen 1m - 1.05m mee te rijden, het jaar daarop gingen we al over naar 1.10m - 1.15m en daar blokkeerde ze. Ze werd onzeker doordat het te snel ging voor haar en ze zag uiteindelijk als enige oplossing weigeren, om die enge parcoursen niet te moeten springen (want zoals je weet worden niet alleen de hindernissen hoger ook het parcours wordt rijtechnisch moeilijker met als een driesprong, een moeilijker lijntje, een triple etc etc). Dat was allemaal gewoon te veel voor haar. We hebben dan twee stappen terug genomen. Ondertussen is ze acht jaar en springt ze terug parcoursen van 1.10m, maar dan succesvol, we zitten terug in de prijzen. Maar iedere keer rijdt ze eerst een parcours 1m.
Een fout die geen tweede keer gemaakt wordt!!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:28

Misschien handig om dan te vertellen hoe je die stappen terug hebt genomen, en hoe je het daarna opgebouwd hebt.
Leuk verhaal zo maar denk niet dat de TS er zo wat aan heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:41

Lijkt me duidelijk, terug lagere parcoursen gaan springen, terug vertrouwen opdoen.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:43

misschien denkt je dochter bij voorbaat al 'na de 4e hindernis stopt mijn pony ermee' en dan voelt de pony die onzekerheid bij de 5e hindernis en dan stopt hij ermee ;P

daisy2369

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 10:58

we doen nu steeds 1 parcours L HC en 1 keer M, de laatste twee keer; 1 keer in het L 2 weigeringen en in het M een balkje en 1 weigering de laatste keer in het L uitgebeld en het M een balkje en een weigering, dus wel een keer rond gekomen!! Daar was ik al blij om. Het is wel vaak een weigering op de dubbel of de driedubbel, en we zagen dat mijn dochter haar benen te ver naar achteren legt zodat het spoortje geen effect heeft, als de pony gaat inhouden, dus daar moet ze ook aan werken. zondag gaan we het weer proberen, ben blij met alle reactie's

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:40

Mijn paard deed dat bij de vorige eigenaar ook. Na hindernis 3 vond ze het genoeg. Ik spring er nu geen wedstrijden meer mee, maar bij mij heeft ze het ook wel gedaan op een onderlinge wedstrijd. Dan wordt ze onzeker en is het haar te moeilijk en dan stopt ze. Als de hindernis te hoog staat, vindt ze het ook moeilijk worden. ze kan super springen hor, maar niet te hoog en vooral niet te moeiljk. Dan heeft ze er een hoop plezier in. Bij haar heeft het te maken met haar zelfvertrouwen. Mijn paard hoefde daarna ook geen wedstrijden meer te rijden en bij mij alleen nog voor de lol.