ik kan mijn haflinger niet meer actief houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

andereas19

ik kan mijn haflinger niet meer actief houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 22:51

hallo allemaal

ik kan mijn haflinger niet meer actief houden aan mijn been !!! want als hij geen zin meer heeft dan gaat hij proberen om stil te gaan staan of net te doen dat hij moet poepen en dan krijg ik hem niet meer lekker naar voren . want als hij niet actief is kan ik er vrij weinig mee |( en dat vind ik gwoon zonder ) dus wie kan me helpen om hem weer wat actiever te krijgen ????

liefs zo gauw mogelijk reageren

marloes en andereas

vosjess

Re: ik kan mijn haflinger niet meer actief houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:52

Wat vervelend! Heb je dit probleem in de bak of met buiten rijden?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:58

heb je les?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:42

Les nemen, en je haflinger een keer goed laten zien wie de baas is.. want zoals ik het lees bepaalt hij het tempo en dat zou jij moeten zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:35

Doet je haflinger dat sinds kort ?

uiteraard is de eerste stap om te kijken of hij niet ergens pijn heeft. Elk paard kan een blessure krijgen. Dus even de osteopaat erbij, de tandarts en een bloedonderzoekje door de dierenarts.

Als het dat niet is, is het een rij probleem. Daar kan ik je best wat tips voor geven, maar helaas helaas is dat schriftelijk nou eenmaal niet de beste manier, en is les wel een goede keuze.

Als je nu eerst iets meer verteld over wat er aan de hand is ( buiten, binnen, wanneer doe hij dat.. in stap, draf , galop, linkerhand, rechterhand,)
- wat is nu je manier om het op te lossen?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:41

HA --> RT-P

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:43

volgens mij is je hafje het gewoon beu om altijd dezelfde,in zijn ogen,saaie dingen te moeten doen.
zoek eens wat afwisseling,maak de dingen spannend voor hem,zodat hij er terug zin in krijgt.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:45

Overgangen maken heeft bij mij ook goed geholpen.
Stap,draf,stap,draf.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:47

Vergeet niet kritisch te kijken naar het voer. Als hij verder goed op het been is maar je bent intensiever gaan rijden dan hoort daar voer tegen over te staan. Wordt nog wel eens vergeten...

_Lenie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:56

Precies heel veel overgangen rijden, veel andere oefeningen.. hou hem aan het denken blijf niet telkens het zelfde rondje rijden..

en als hij niet op het been reageert neem een zweepje mee bij het rijden, 1 keer been geven krijg je geen reactie tikje.. dat doen je erna weer als ie niet reageert op je been.

Succes

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 11:58

hallo allemaal

mijn pony heeft het

* met in de bak rijden
* het meest met draf en galop
* hij is ook heel dun geweest word nu 2 keer per dag met slobber bij gevoerd maar het kan niet meer aan zijn tanden liggen jah (heeft overbait) maar in november is de tandarts er nog bij geweest .
* en we hebben hem al een vitamine spuit gegeven en een worm kuur dus kijken of dat helpt .
maar aan het voer kan het ook niet meer liggen want we hebben nu kuil ??
mischien heeft hij geen energie meer om dat hij zo af gevallen is ???
*maar dat heeft hij elke jaar maar we weten niet hoe het komt .
want ik de zomer is hij gewoon wel iets te dik maar niet zo veel :P ik wil het express in sep wat dikker hebben dan duurt het langer voor dat hij dun word

marloes

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:26

Is wel vaker bij haflingers,hebben best een eigen willetje,maar het blijven leuke beesten!

Hij is ook niet energiek? Of is hij slechts alleen maar niet aan je been?
Als hij echt sloom word, zou het kunnen zijn dat hij wat verzuurd en niet meer verder kan, dit komt wel is voor nl. Of miss toch overgewicht, worden ze niet actiever van,bovendien als je teveel voer geeft, verzadigen ze. Miss even voerschema chekken :)?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:56

Veel overgangen, schijnovergangen en tempo wisselingen maken.
En dit niet alleen op de hoefslag maar ook op voltes enz. Daar word je paard warm en voorwaards van, en gaat hij aan je been staan.

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:28

nee hij is juist te mager mischien komt het daar van maar ik ga heel veel overgangen proberen te rijden en als hij niet aan mijn been is 1 tikje en dan moet hij weg zijn anders wat harder

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:41

andereas19 schreef:
nee hij is juist te mager mischien komt het daar van maar ik ga heel veel overgangen proberen te rijden en als hij niet aan mijn been is 1 tikje en dan moet hij weg zijn anders wat harder

Dan kan het zijn dat hij die krachten niet heeft en zou je hem dus wel echt moeten bijvoeren, mais is een opvuller ( 70% zetmeel) en gerst is voor energietoevoer, beide zouden dus een optie zijn :)

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:48

Hm... ja ik snap dit probleem...

- Sporen om doen
- JIJ BENT DE BAAS!!!
- zweep er bij

en wat ook nog wel eens kan helpen

op de hoefslag gaan rijden,
aandraven, 5 passen draven, en dan weer overgaan in stap, 5 stappen draven, 5 stappen stap, en zo telkens door.

en dit kun je ook doen met de draf en de galop.

Succes :D

xx

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:54

@ matyee95
Ik zou geen sporen omdoen, een zweepje is handig om bij te tikken als die niet reageert, maar sporen zijn niet bedoelt om je pony naar voor te 'schoppen' he, uiteindelijk moet ie reageren op kuitdruk :)

en inderdaad zoals genoemd is veel schijnovergangen rijden!

Succes! :)

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:58

loveulla94 schreef:
@ matyee95
Ik zou geen sporen omdoen, een zweepje is handig om bij te tikken als die niet reageert, maar sporen zijn niet bedoelt om je pony naar voor te 'schoppen' he, uiteindelijk moet ie reageren op kuitdruk :)

ja daar heb je zeker wel gelijk in.
Maar als een zweepje niet werkt zou ik toch echt aan de sporen beginnen. :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:00

matyee95 schreef:
loveulla94 schreef:
@ matyee95

ja daar heb je zeker wel gelijk in.
Maar als een zweepje niet werkt zou ik toch echt aan de sporen beginnen. :)

oke dat kan je vinden idd, hihi.
Ik zou het in ieder geval niet doen, want sporen zijn voor verfijning van de hulpen en als die op kuitdruk reageert kan je Altijd nog met sporen beginnen, want anders kan ze straks nooit meer zonder. :o

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:04

Citaat:
Ik zou het in ieder geval niet doen, want sporen zijn voor verfijning van de hulpen en als die op kuitdruk reageert kan je Altijd nog met sporen beginnen, want anders kan ze straks nooit meer zonder. :o

ja daar heb je een punt.
Dat is natuurlijk waar en ik zou jouw raad ook zeker opvolgen als ik de eigenaar was,

Maar als er geen andere optie is en de haflinger reageert nergens meer op zou ik toch de sporen maar om doen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:33

matyee95 schreef:
Citaat:

ja daar heb je een punt.
Dat is natuurlijk waar en ik zou jouw raad ook zeker opvolgen als ik de eigenaar was,

Maar als er geen andere optie is en de haflinger reageert nergens meer op zou ik toch de sporen maar om doen.

Of het probleem daar oplossen waar het zit: bij jezelf.
en dat is dus consequent zijn in je drijvende hulp.

GPxxxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:44

Het kan natuurlijk ook zijn dat je verzand bent in het erg veel been geven. Dan is het zaak dat je consequent: 1 keer been (geen reactie), tikje (geen reactie) tikje. Net zo lang totdat hij de gewenste reactie geeft. Daarna je been eraf houden en hem niet voortduwen in een draf of galop.

En je trainingsschema aanpassen natuurlijk, door veel overgangen te rijden en dus consequent hem trainen te reageren op het eerste been.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:51

Als je pony zoveel is afgevallen, zou ik het heel rustig aan doen met eisen stellen aan zijn training. Hij heeft lettelijk niet voldoende energie en zal zich zeker moe voelen.
Als je blijft rijden, rij kort en consequent. Als je pony weer energie heeft, zal z'n plezier vast ook weer terugkomen.
Hopelijk vind je een goede oplossing voor het voedingsprobleem. Overleg met de DA lijkt me wel gewenst.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:59

Bij mij op stal staat een paard dat ook niet vooruit te branden is. Hij staat zelfs stil, en zodra je er wat van vraagt begint hij te bokken. Hoe ik dit paard vooruit gereden heb, tot bijna een fijn paard, is door mijn zweepje even in zijn oog hoek te laten verschijnen, en als hij het echt niet deed, een tikje op een plek waar je paard het niet verwacht kan ook helpen. Want normaal geef je een tik op de kont, maar probeer het eens op de flank van het paard, of net achter je been, een tikje op de buik. Vaak schrikt je paard er een beetje van, maar door dat schrik effect, gaat hij wel lopen. Je hoeft totaal niet aan sporen te beginnen, probeer het eerst maar eens met die schijnovergangen, gewone overgangen, en wat ik nu net vertel. Succes!

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:45

lekker mee naar buiten gaan en veel kilo meters maken. lekker stappen lekker draven maar als je dan een lang stuk hebt ook lekker actief draven niet zon manege gangetje , lekker de ruimte geven en dan wat meer draven en wat minder galoperen zodattie ook lekker sterk kan worden