paard 'leren' springen,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

paard 'leren' springen,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:48

Hallo!

ik heb een nf pony van 4 jaar oud.
ze kan niet springen. of nouja ik heb het met haar geprobeerd (los en onder het zadel) maar volgens mij snapt ze dan niet helemaal wat ze moet doen ofzo?
iedereen gaat nu waarschijnlijk zeggen neem les, maar als ik overal les voor moet gaan nemen wordt het zo duur en zoveel geld heb ik niet (ik moet namelijk alles zelf betalen)
maar toch wil ik recreatief wel eens springen met mijn pony.
Hoe kan ik haar leren dat ze over de hindernis heen gaat?

bedankt!

p.s zie mijn onderschrift en help mij daar ff mee! ;)

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:51

Leg eerst een paar balkjes op de grond, zo leert ze dan dat balken niets doen.
Laat ze er over stappen. Dan er over draven en zo rustig beginnen.

Als ze dat kan, dan kan je de balkjes op het laagste zetten en ze er laten over springen.

Happyhealthy

Re: paard 'leren' springen,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:54

dank je voor je reactie!

iemand nog meer tips?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:54

Ik volg dit even.
Mijn bijna 5 jarige loopt nu goed balkjes, en heeft een kruisje gesprongen..
Volgende week gaan we een springlesje volgen.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:31

even een upje :o

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:12

en nog maar eens een upje :o

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:16

En als je een 'muurtje' maakt met veel balken en lepels? :)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:20

bumper schreef:
En als je een 'muurtje' maakt met veel balken en lepels? :)

en bedoel je dan dat ik die balken en lepels ernaast moet leggen? of dat ik die er neer moet zetten als een hindernis en dan meerde na elkaar. of dat ik ze op de grond moet neerleggen? :?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:23

volgens mij bedoelt ze dat je met heel veel balken de hindernis een beetje dicht maakt..

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:24

Ik denk dat ze de hindernis zelf bedoeld.
Dat ze wel moet springen, omdat het een muurtje is?
Maar dan zal ze wel weigeren.. :')

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:25

Ik denk dat balkjes laten lopen en draven echt de start is, je kunt daarna de achterste balkje omhoog leggen (emmertje of autoband eronder als je geen staanders heb) gaat dat zonder problemen de één na laatste ook omhoog. Je pony leert kijken naar de balken en zo de voeten optillen. Je kan ook om en om één kant omhoog doen dus balk 1 rechts omhoog balk 2 links omhoog enz.. Het is puur dat je pony leert kijken.

Gaat het goed haal je een paar balkjes er tussen uit en de laatste maak je een mini kruisje van. Het midden hoeft niet hoger dan de balk die je van de vloer had gelegt.

Wil dit niet lukken haal de drafbalkjes weg en zet alleen een sprongetje neer (laagste kruisje) ga lekker spelen met je pony en ren vooruit en probeer je pony zelf mee te laten springen. Een maatje die voorloopt of voor gereden wordt is ook ideaal.
Als de bedoeling gesnapt wordt kan je iets hoger bouwen. Let op niet te snel omhoog je pony moet vertrouwen krijgen niet snel hoog kunnen springen.

Daarna kan je gaan zadelen en van vooraf weer opnieuw beginnen. Je pony weet wat de bedoeling is maar nu moet die het nog doen met een ruiter erbij, dit vergt weer even aanpassing van je pony.

Als je pony er echt lol in gaat krijgen merk je het vanzelf en kan je langzaam aan wat meer proberen. Hou het simpel niet te kort 2 spongen op elkaar dat is pas voor veel later.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:29

oke dank jullie wel!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:34

Spijtig genoeg blijft toch de beste oplossing...les nemen!!

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:38

Opbouwen, eerst zorgen dat ze goed balkjes loopt, in stap en draf doe er steeds wat andere afstanden tussen zodat ze zich er bewust van word dat ze haar voeten op moet tillen en zo bouw je het op naar de hogere sprongen. Maar heb vooral veel geduld! Veel succes :D

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:39

Ik zou zeggen, eerst beginnen met balkjes draven en galopperen, dan kan je eens een cavaletti zetten.
Ook zou ik de eerste echte sprongen laten vrijspringen (niet aan de longe, echt vrij, met een longeerzweep om te leiden richting de sprong).
Dan pas beginnen aan het echte springwerk onder het zadel, als je geen ervaring hebt met springen (en ik vrees van niet omdat zelfs ik als spring-leek het antwoord weet op deze vraag), in het begin alleen met goede begeleiding springen.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:41

dank je wel! ik zal veel geduld hebben en ben van plan om te gaan beginnen met eerst een paar drafbalkjes te nemen en daarna de sprong steeds iets hoger op te bouwen (natuurlijk in het begin nog niet te hoog) dit wil ik haar trouwens allemaal los laten doen (hoe zorg ik er dan trouwens voor dat ze eroverheen gaat als ik er niet opzit? :P)
daarna wil ik het gaan proberen met dat ik erop zit. is dat een goede manier?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:50

Ik ben begonnen met een balkje voor de staldeur, zodat ze er wel over moest. Vond ze eerst maar niks, totdat ik met het avondeten naar binnen liep, haha. Als je de balkjes ergens op een plekje kan leggen waar ze niet anders kan dan erover (smalle doorgang of gewoon veel balkjes aan elkaar leggen) kun je je paard vast wel los laten lopen. Verder lijkt me gewoon aan een halster toch makkelijker :)

Ik er mee zelf bezig dat mijn pony in de wei ook meeloopt over balkjes en mini-sprongetjes, gewoon met een halster en touwtje. Het is wel zo dat ik vooral degene ben die steeds springt, en dan rent mijn pony er stiekem omheen :D

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:53

antje_vip schreef:
Ik ben begonnen met een balkje voor de staldeur, zodat ze er wel over moest. Vond ze eerst maar niks, totdat ik met het avondeten naar binnen liep, haha. Als je de balkjes ergens op een plekje kan leggen waar ze niet anders kan dan erover (smalle doorgang of gewoon veel balkjes aan elkaar leggen) kun je je paard vast wel los laten lopen. Verder lijkt me gewoon aan een halster toch makkelijker :)

Ik er mee zelf bezig dat mijn pony in de wei ook meeloopt over balkjes en mini-sprongetjes, gewoon met een halster en touwtje. Het is wel zo dat ik vooral degene ben die steeds springt, en dan rent mijn pony er stiekem omheen :D

hahaha, dat is ook een goede tip en ik ga er zeker 1 voor de staldeur leggen en voor het hek waar ze eerst doorheen moet voordat ze in de wei kan komen!en dan leg ik in de wei ook nog een paar balkjes zodat ze daar overheen kan lopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:50

Maar wat is jou eigen ervaring met springen? Heb je er wel over nagedacht dat het springen pas na de dressuur komt
Je moet eerst je paard fijn in de dressuur ( lees africhting, dus over de rug en fijn aan het been enz.) hebben, wil je sowieso een paard leren springen.
Beest is 4 jaar. nog rijkelijk jong om echt een parcours te springen.
Loopt hij nu dressuur matig netjes over de rug, kan je schakelen...heel belangrijk met springen...is hij los genoeg in zijn lijf enz. enz ??

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:01

ik heb springwedstrijden gereden op onze manege.
Mijn pony kan goed dressuur lopen, loopt netjes over de rug en schakelen lukt ook goed ;)
en het is niet de bedoeling dat ik echt een parcours ga springen maar gewoon recreatief eens een keer een sprongetje.
Pas als ze ouder is ben ik van plan echt parcoursen te gaan rijden, maar dit is meer om het voor te bereiden en af en toe eens een sprongetje te maken ;)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:37

en weer een upje :o