Pony begint meteen na opstappen te rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diegoislief

Pony begint meteen na opstappen te rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:30

Ik ben zo verdrietig |(
Myn pony heeft iets nieuws...
Rennen en niet meer terug komen. Gister ook... Ik stapte de bak in en zoef! Weg, de rest van de 20 minuten dat ik heb gereden is het niet anders gegaan. Heb geprobeerd om me te ontspannen, hem bezig te houden en ga zo maar door. Maar niks leek te helpen.
Weten jullie hoe ik hem van dit ren gedrag kan afhelpen. Zo gaat het namelijk echt niet meer! |( En het is zo'n lieve pony (als hij zijn dag heeft) <3 Kunnen jullie mij helpen? Wil namelijk niet met hem stoppen!
Laatst bijgewerkt door Elles op 16-01-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. 'Help!!!' is GEEN goede topictitel.

saskiakefie

Re: Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:31

rent ze weg onder het rijden? Verander je titel eens die slaat nergens op

whinneymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:33

heeft je pony pijn?dan is een vluchtreactie niet geheel onbegrijpelijk

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:47

Er moet wel een verklaring voor zijn. Schrok je pony? Als jij verkrampt zit omdat je pony wegsprong zal hij ook niet geneigd zijn om terug te komen.. Ga even na wat het geweest zou kunnen zijn.

Op de volte zetten zogauw hij er vantussen gaat en dan kleiner en kleiner.. En dat elke keer weer dan heeft hij vanzelf door dat het geen zin heeft.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:56

Het is belangrijk te kijken naar de oorzaak. Dit gedrag kan natuurlijk verschillende redenen hebben. Tijd niet gereden? Zadel past niet meer?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:57

te veel of verkeerd voer?

vilouma

Re: Pony begint meteen na opstappen te rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:57

Hóé stao je op,ik zie ook wel is bijv op concours mensen op stappen, put van de laars hop in de zij en dan paard op de kop geven als die gaat lopen. Hoe reageert hij met aansingelen en gewoon aan de longe met zadel,miss zit hem iets dwars en wil hij daarom onder het rijden vandaan komen :)?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:00

Ik wacht ook met interesse op meer uitleg. Wegrennen bij het opstijgen. Daar ben ik ervaringsdeskundige in. :+

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:15

Diegoislief schreef:
Ik ben zo verdrietig |(
Myn pony heeft iets nieuws...
Rennen en niet meer terug komen. Gister ook... Ik stapte de bak in en zoef! Weg, de rest van de 20 minuten dat ik heb gereden is het niet anders gegaan. Heb geprobeerd om me te ontspannen, hem bezig te houden en ga zo maar door. Maar niks leek te helpen.
Weten jullie hoe ik hem van dit ren gedrag kan afhelpen. Zo gaat het namelijk echt niet meer! |( En het is zo'n lieve pony (als hij zijn dag heeft) <3 Kunnen jullie mij helpen? Wil namelijk niet met hem stoppen!
balen had ik met m'n eerste pony ook

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:57

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heeft hij ergens pijn? Past het zadel wel goed? Een paard is een vluchtdier en voor pijn gaan ze rennen. Ik zou hem eerst eens na laten kijken, bijv zijn rug. En daarna verder kijken. Zit het hoofdstel prettig, last van het bit misschien? wat doet de pony met een ander op zijn rug: ook rennen? Wat zegt je instructeur (m/v) er van? Wat doe jij als je pony begint te rennen: aan de teugels trekken, verkrampen, voorover zitten, panieken?

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:42

als dit geen medische reden heeft kan je het makkelijk oplossen door de binnenteugel kort te nemen,je steekt je voet in de stijgbeugel,als die wil aanzetten,kan hij alleen maar rondjes rond je stappen...is iets die niet aangenaam is voor hem,dus zal hij echt niet lang doen(en terwijl die rondjes stapt,kan je je voet gewoon in de stijgbeugel laten en ter plaatse gewoon wat meedraaien).eens die stopt,stap je op,laat je je binnenteugel terug los en beloon je.
zullen ze niet lang meer doen...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:21

Als er geen medische oorzaak is aan zadel/rug/mond etc.
zou ik eerst goed longeren voor je er op gaat, en met hulp
opstappen, wegstappen met iemand ernaast en dan weer
afstappen en dit desnoods 20x herhalen, het kan een vlucht-
reactie zijn maar ook frisheid. Als het met zn twee goed gaat
dan alleen proberen met iemand op een afstandje.

Aanhouder wint, maar sluit wel eerst even uit of er niets
ernstigs aan de hand is.