Op eigen benen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max_m

Op eigen benen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 16:03

Ik rij op dit moment op een jonge pony en die heeft heel erg moeite om op zijn eigen te lopen. Daardoor ook heel veel moeite met de galop.
Onder het rijden in draf en stap kleeft hij heel erg aan de bakrand en heeft moeite met de wending. Ik probeer hem zoveel mogelijk te steunen met mijn hulpen (buiten been en buiten teugel).
Op dit moment probeer ik nog zo min mogelijk te vragen en hem gewoon te leren op eigen benen te lopen door lange lijnen te maken op de binnen hoefslag zonder veel druk op de teugels. En verder veel wending op mij zit te maken. Ook denk ik het goed zal zijn als ik een paar ik met hem naar buiten ga.
Maar mij vraag ik of jullie ook nog andere manieren weten om deze pony meer op zijn eigen benen te laten lopen?

Alvast bedankt!

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:37

Mijn paard liep ook niet op haar eigen benen. Je moet je teugels langer laten maar wel contact blijven houden! Daarnaast maak veel overgangen en ga als je aan het rijden bent ook verlichte zit doen! Dat helpt voor jouw evenwicht en je paard!
En ga niet met elke pas helpen, jij probeert hem te steunen laat dat eens een tijdje jij helpt hem namelijk nu met lopen maar niet op zijn eigen benen! Elke pas duwen werkt daar ook niet bij! Laat hem lopen en als hij terugvalt geef dan liever een tikje.

Je paard kleeft heel erg blijkbaar aan de bak rand, ga op en volte rijden maar niet op de hoefslag , op de 2 de hoefslag bijvoorbeeld en af en toe eens vanhandveranderen en figuren maken en kleine stukjes rechtdoor!

Hoelang is je paard al onder het zadel? Hoe oud is ie?

Sodeletuut

Re: Op eigen benen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:02

Lekker lange teugels geven, zodat het paardje geen steun kan zoeken aan jouw handen, maar zelf moet leren lopen. Dat heeft mijn paard veel geholpen.. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:32

De pony kan echt wel op eigen benen lopen alleen met een ruiter op de rug verandert er heel veel in zijn balans, ze zijn tenslotte niet gemaakt om op te zitten dat hebben wij verzonnen,
Je zou aan de gang kunnen gaan met rechtricht oefeningen om het achterbeen sterker te maken zodat hij beter kan gaan dragen, ook de rug spieren moeten ontwikkelen en dat doe je ook door middel van gymmen/rechtrichten
Je kan heel goed voor bereidend werk aan de hand doen zoals longeren aan enkelen lijn aan de kaptoom, werken met stelling en buiging, zijgangen zoals schouderbinnen en traver zijn heel nuttig om de achterhand te trainen, ook de theoretische kant van het rijden leren en les nemen van iemand die jou dit allemaal kan uit leggen hoe jij je paard sterk en soepel kan maken.

Kijk eens op de site van rechtrichten.com of paarden begrijpen.nl staat heel veel nuttige info.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:29

Utile94 schreef:
Mijn paard liep ook niet op haar eigen benen. Je moet je teugels langer laten maar wel contact blijven houden! Daarnaast maak veel overgangen en ga als je aan het rijden bent ook verlichte zit doen! Dat helpt voor jouw evenwicht en je paard!
En ga niet met elke pas helpen, jij probeert hem te steunen laat dat eens een tijdje jij helpt hem namelijk nu met lopen maar niet op zijn eigen benen! Elke pas duwen werkt daar ook niet bij! Laat hem lopen en als hij terugvalt geef dan liever een tikje.

Je paard kleeft heel erg blijkbaar aan de bak rand, ga op en volte rijden maar niet op de hoefslag , op de 2 de hoefslag bijvoorbeeld en af en toe eens vanhandveranderen en figuren maken en kleine stukjes rechtdoor!

Hoelang is je paard al onder het zadel? Hoe oud is ie?

Pony is volgens mij nog niet heel lang onder het zadel en dacht 5, maar weet het niet zeker, want is niet mijn eigen. Maar was al aardig op de goede weg! laat hem inderdaad met een wat langere teugel lopen, maar wel met contact en probeer zoveel mogelijk bij de bakrand vandaan te blijven. De verlichte zit is ook wel een idee, dat zal ik van de week er even bij pakken. dank je voor je advies! Weet ik tenminste dat ik wel op de goede weg zit!

@midgie, Had inderdaad ook al even op de sites gekeken voor informatie, en probeer hem op stal ook met wortel gym leniger te maken :) Les op deze pony zit er op dit moment niet in, heb wel 1x een de maand hele goede les op een ander paard! Dus neem daar ook zoveel mogelijk van mee..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:46

Je doet dat eigenlijk best goed, aangezien het een jong paard is, dat eigenlijk alles nog moet leren.
Ik zou er niet veel aan veranderen, je zou nog kunnen proberen om veel overgangen te maken.

Succes

miir20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:43

ga het bos in, lange paden en maar laten lopen. Dan hebben ze geen wendingen die zijn balans kan breken en heeft dan geen mogelijkheid om te kleven aan de rand en de ruiter kan dan ook leren om goed in balans te zitten

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:50

Binnen hoefslag ,binnenhoefslag en nog eens binnenhoefslag. Werkt eigk vrijwel altijd bij mij ideaal. Gewoon steeds kleine stukjes, niet in een keer in het diepe gooien. :)

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:09

miir20 schreef:
ga het bos in, lange paden en maar laten lopen. Dan hebben ze geen wendingen die zijn balans kan breken en heeft dan geen mogelijkheid om te kleven aan de rand en de ruiter kan dan ook leren om goed in balans te zitten

Ben inderdaad ook van plan naar buiten te gaan, samen met een paard wat meer ervaring heeft, want deze is volgens mij nog nooit naar buiten geweest, alleen eerst hopen op een beetje mooier weer, anders lig ik straks in me bed van het nat regenen.. is ook niet de bedoeling :p

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:55

Veel overgangen en op de binnenhoefslag rijden.
En als je dan door de bocht gaat, en de pony weer tegen de bakrand aanvalt,
helpt het bij mij heel goed als je zelf heel goed de bocht door kijkt,
en hem wat eerder inzet.
succes

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:36

Zou balkjes lopen ook nog een idee zijn? Tenminste als hij het een beetje leuk vind. Maar dus als afwisseling tussendoor..

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:39

max_m schreef:
Zou balkjes lopen ook nog een idee zijn? Tenminste als hij het een beetje leuk vind. Maar dus als afwisseling tussendoor..

Balkjes lopen vindik altijd heel fijn,word mn paard heerlijk los van. Maar dit helpt niet de balans te verbeteren, als ik jou was zal ik toch eerst beginnen met binnenhoefslag kleine stukjes ed, ook voor balkjes lopen is balans nodig :)