Goeie instructrice?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocomelll

Goeie instructrice?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 10:53

Hoi! Ik vraag me af of mijn instructrice wel goed lesgeeft, want gisteren had ik toch het idee van niet..

Ik rijdt elke keer op hetzelfde paard, en ik moet hem met slof rijden. (Hier verder geen commentaar op aub want ik heb hier geen vragen over etc.) Het gaat al best goed met het rijden, alleen zei mijn instructrice (ik noem haar even D.) dat ik mijn handen meer bij me moet houden en dat ik niet los moet laten als hij aan de teugel loopt. Ik moest dus als het ware gewoon steeds sterk contact houden van D, omdat ze hem niet rond genoeg vond. Nou, hier had ik dus een kwartiertje aan gewerkt waarna ze zegt: "kom eens, ik doe je slof even aan de zijkant zodat zijn hoofd ronder wordt en jij niet met je handen mee kan geven"
Ik vond dit én een beetje zielig voor het paard, én ik wil zelf iets bereiken met het paard waar ik op rij zónder een hulpmiddel.
Oja, dit paard is een manegepaard, ik heb er dus niks over te zeggen.

Nou wil ik dus weten, heeft D dit goed aan mij geleerd of is dit een hele verkeerde manier?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:55

Tja,

ik weet het niet, een goede instructrice kan een ruiter goed leren rijden zonder (te strakke) hulpteugels.
(vind ik tenminste)

happy2014

Re: Goeie instructrice?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:59

Wat is er mis met niet loslaten als je paard aan de teugel loopt? Dat doe ik ook nooit. Ik denk dat zij bedoelt dat je niet denkt, hij loopt fijn, ik gooi de boel los. Je hand iets ontspannen is anders dan los gooien. Ik heb geleerd dat ook al loopt hij fijn nageefelijk, je moet wel verbinding houden.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:00

Ik vind dit niet de juiste manier. Het paard moet leren dat nageeflijk lopen fijn is, en dat ontdekt ie zo natuurlijk niet. Ook kan het paard op die manier nooit ontspannen lopen. En zoals jij zegt: je moet zo weinig mogelijk hulpen hoeven geven, dit werkt niet.

Edit: Barbara: loslaten is niet 'losgooien' maar de hand ontspannen ;) Met een ontspannen hand kun je ook een goede aanleuning behouden.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 16-01-11 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 11:01

barbara28 schreef:
Wat is er mis met niet loslaten als je paard aan de teugel loopt? Dat doe ik ook nooit. Ik denk dat zij bedoelt dat je niet denkt, hij loopt fijn, ik gooi de boel los. Je hand iets ontspannen is anders dan los gooien. Ik heb geleerd dat ook al loopt hij fijn nageefelijk, je moet wel verbinding houden.

Ja, ik gooi mijn teugels ook niet los, ik hou wel contact maar zij vind dat ik hem echt moet blijven vasthouden..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:20

Aan hetgeen ik hier hoor ben je al bezig met de net iets moeilijkere dingen, dus waarschijnlijk ben je niet echt een beginner meer.
Maar iedere instructeur legt zijn interesse toch steeds op een net iets ander vlak, dus das heel moeilijk zo te beoordelen.
Je moet weten dat er niet één goede manier bestaat, eigenlijk zijn er duizenden goede manieren, de één gaat er iets rechter naartoe de ander neemt er een hele bocht bij, maar het doel moet uiteindellijk wel gehaald worden.
Het kiezen van welke manier er gebruikt wordt is afhankelijk van de instructeur zijn instelling en zijn scholing, maar ook van zijn fisieke mogelijkheden , maar uiteraard ook van wat hij ziet bij de lesklant, de ruiter zijn houding, zijn mogelijkheden, zijn bouw, of het een vrouw of een man is (klinkt mssn beetje raar maar kan net iets verschillen) , maar ook hoe het paard loopt, de reacties van het paard, de kennis die het paard al heeft, de handigheid van de ruiter, .........
Je ziet mogelijkheden genoeg.
Je kan en mag een instructeur niet gaan beoordelen na het doen van iets waar je aan twijfelt, zet je volle vertrouwen in hem/haar en doe exact wat die zegt, het zal heel waarschijnlijk niet echt lukken, er zullen aanpassingen verzonnen worden door die instructie tot er uiteindelijk de vorderingen op volgen.
tjaaaa zo zou het eigenlijk moeten verlopen als het goed zit, het uiteindelijk resultaat moet beter worden dus.
Als er geen klik is tussen jou en de instructeur , tjaaaa dan zit er iets fout, als er geen vertrouwen is moet je op zoek naar een andere instructie, maar doe dit niet op basis van enkele lesjes, ook niet op basis van iets waar jij aan twijfelt, een sinstructeur heeft vele jaren studie gedaan en zelf ook jaren ervaring met lesgeven , en iedereen ziet de dingen net iets anders.
"a man has te do what he has to do, to get the job done" Dus geen sentiment, geen vooroordelen, alleen nuchter kijken of het idd na een tijd mits de nodige aanpassingen tot een beter resultaat komt.
"persoonlijk ben ik niet voor het gebruik van de slofteugel, maar hij kan in sommige gevallen net dat zijn wat je op dat moment nodig hebt, het is de taak van de trainer dit te zien en uit te proberen, niet de taak van de ruiter, die moet alleen maar uitvoeren wat de trainer zegt op een zo aangepast mogelijke manier."

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:13

Je wilt geen commentaar op de hulpteugel, maar bijna heel je vraagstelling gaat daar wel over....jaja. Anyway, ik ga toch mijn mening hier neerzetten.
Ik vind het rijden met hulpteugel getuigen van onkunde en het te snel willen gaan, dus stappen over slaan. Helaas gaat het hier dus over een manegepaard, waar je zelf waarschijnlijk niet veel over te zeggen hebt. Waar je wel wat over hebt te zeggen, is het feit of je op deze manier blijft lessen. 1. Je kunt aangeven aan je instructrice dat je liever stapsgewijs wilt leren zonder hulpteugel. 2. Weigert ze dit en jij voelt je niet fijn onder de lessen, les nemen van een andere instructeur.

Naast het gebruik van de hulpteugel, schrijf je ook over het sterk houden van je handen. Ik weet natuurlijk niet of je instructrice bedoelde contact houden maar wel ontspannen of dat ze echt bedoelde dat je je sterk moest maken (lijkt mij niet?). Wat wel naar voren komt, is dat ze blijkbaar dmv hulpmiddelen jouw wilt laten leren dat je een goed contact moet blijven houden met je paard (teugels die telkens langer worden bij je?). En dat is in mijn ogen helemaal fout. Het echte gevoel ontwikkelen moet vanuit jezelf komen en is vaak niet binnen 1 les opgelost. Je moet jezelf telkens erop wijzen/corrigeren en VOELEN hoe het wel gaat. Dat ontwikkel je niet met het gebruik van een hulpteugel. En blijkbaar kan je instructrice dus niet overbrengen hoe het wel moet, want anders had ze de slof niet op deze manier gebruikt.

Antwoord op je vraag: Je instructrice leert je inderdaad verkeerde dingen aan. Jij leert er op deze manier namelijk niks van.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:18

hafjelinger schreef:
Ik vind dit niet de juiste manier. Het paard moet leren dat nageeflijk lopen fijn is, en dat ontdekt ie zo natuurlijk niet. Ook kan het paard op die manier nooit ontspannen lopen. En zoals jij zegt: je moet zo weinig mogelijk hulpen hoeven geven, dit werkt niet.

Edit: Barbara: loslaten is niet 'losgooien' maar de hand ontspannen ;) Met een ontspannen hand kun je ook een goede aanleuning behouden.

dat weet ik, dat is namelijk wat ik doe. Maar ik laat niet los, ik onstpan mijn hand.

SophievdV

Re: Goeie instructrice?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:45

Het ontspannen van de hand is heel belangrijk :) Anders kan je paard zich ook niet ontspannen. Door je hand te ontspannen maak je ruimte voor een fijne verbinding. Vasthouden is killing voor het lichaamsgebruik en het "op eigen benen lopen".

Ik vraag me alleen af in hoeverre de TS de boel los gooit als het paard nageeft... want zodra je teveel je hand opent (ontspant), dan vervalt de verbinding en dan kán het paard simpelweg niet meer in aanleuning zijn. Gevolg: de neus komt eruit en paard zal lang worden in zijn hals en lijf.