Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Met een ontspannen hand kun je ook een goede aanleuning behouden. barbara28 schreef:Wat is er mis met niet loslaten als je paard aan de teugel loopt? Dat doe ik ook nooit. Ik denk dat zij bedoelt dat je niet denkt, hij loopt fijn, ik gooi de boel los. Je hand iets ontspannen is anders dan los gooien. Ik heb geleerd dat ook al loopt hij fijn nageefelijk, je moet wel verbinding houden.
hafjelinger schreef:Ik vind dit niet de juiste manier. Het paard moet leren dat nageeflijk lopen fijn is, en dat ontdekt ie zo natuurlijk niet. Ook kan het paard op die manier nooit ontspannen lopen. En zoals jij zegt: je moet zo weinig mogelijk hulpen hoeven geven, dit werkt niet.
Edit: Barbara: loslaten is niet 'losgooien' maar de hand ontspannenMet een ontspannen hand kun je ook een goede aanleuning behouden.
Anders kan je paard zich ook niet ontspannen. Door je hand te ontspannen maak je ruimte voor een fijne verbinding. Vasthouden is killing voor het lichaamsgebruik en het "op eigen benen lopen".