stijve fjord, achterhand naar binnen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

stijve fjord, achterhand naar binnen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 09:29

sinds korte tijd, heb ik een fjord om bij te rijden.
Deze fjord loopt heel veel voor de wagen, op hoog niveau (zowel mendurance als dressuur en marathon)
Maar heten is wel duidelijk waarom de fjord meer dressuurmatig gereden moest worden (onder het zadel)
we lopen tegen de volgende problemen aan;
-altijd zijn achterhand naar binnen (ook als ik buiten rij)
-heel veel met zijn hoofd schudden en rommelen (voor de wagen doet hij dit niet)
-door een grote hoeveelheid aan stijf zijn, niet een normaale volte kunnen lopen
-doordat hij zo goed getraint is voor de wagen, heeft hij veel te veel energy, en is dus moeilijk rustig te krijgen
-(ik denk door dat hij niet aan het werk wil) hij er veel (bokkend) vandoor vliegt, en het een ongeleid projectiel word

hebben jullie leuke oefeningetjes (ohz) die er wat rust in kunnen brengen?
ik rijd hem nu 2/3 x per week, morgen weer.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:31

Voor je aan oefeningen begint is het verstandig om het paard door iemand als een fysio of ostheopaat na te laten kijken. Vooral omdat je zegt dat hij ook buiten wanneer je rechtuit rijdt scheef loopt. Vanaf hier kunnen wij niet zien hoe hij in elkaar zit.

dus eerst na laten kijken, dan pas aan het werk gaan om de scheefheid/stijfheid op te lossen :j

edit: Wel goed trouwens dat je hier op let. Dat doet de eigenaar dus niet of in mindere mate.

MisticRider

Re: stijve fjord, achterhand naar binnen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 09:46

ik denk dat de eigenaar hier gewoon aan gewend is...
en het is meer dat je het voelt als je er op zit, als je toekijkt
ik ga hem nog een paar x rijden, als hij dan nog steeds zo scheef als wat loop ga ik is naar de eigenaar

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:47

dat kan ook heel goed. Als je je paard elke dag ziet, zie je des te minder :j

succes ermee!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:29

Ik zou eerst op internet eens naar rechtrichten zoeken voor je gelijk osteopaat
en alles erbij haalt.

http://www.rechtrichten.nl/?page=trainingswijze
http://www.paardeninbalans.nl/rechtrichten.htm

Mijn paard is rechtsgebogen maar niet scheef. Dat betekent dat rechtsom de kont
en hoofd naar binnen gaat en het paard aan mijn linkerteugel wil hangen, en linksom
wil het slechter naar binnen stellen en wil het het liefst met de kont naar buiten
lopen. Ook daarin wil ze dat ik aan mijn linkerteugel ga hangen om haar in stelling
te krijgen. De kunst is dat ze aan mijn been, mijn linkerkuit vooral zelf haar buiging
omzet naar links terwijl ik niets doe met mijn handen.

Het is een lange weg, maar het werkt wel! Natuurlijk kan er een blokkade zitten..
maar zou eerst die sites even nalezen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 10:54

dankje, ga het even doorspitten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:44

Vandaag lekker 20 minuten ingestapt en voornamelijk aan doordrukken op mijn linkerkuit
gewerkt, links en rechtsom. Bij het draven (heb er nu pas 6x op gezeten) werd ze al
heel snel veel rechter.. heb in totaal met instappen erbij 45 minuutjes gereden, en
halverwege en aan het einde gaf mevrouw zelfs lengtebuiging + stelling naar links alleen
aan mijn binnenbeen, heb nieteens stelling gevraagd op de teugel :) En dat terwijl ze
een aantal dagen geleden nog nieteens normaal een volte linksom kon draven en rechtsom
continu over de schouder weg liep. Vandaag ging het na een tijdje met geduld oefenen
echt super!

Mission acomplished! (for today) Uiteindelijk valt het kwartje wel en zal ze zichzelf
zelfstandig meer oprekken :) Morgen lekker stappen, anders krijgt ze veel te veel
spierpijn.. arm ding :o