Tjhaa ik rijd nu op een jong paardje dat net zadelmak is (ongeveer 3 maanden denk ik ) ze doet het super goed echt waar! Ik ben alleen tegenwoordig de grote fout..
Omdat er sneeuw lag en de ijzers eronderuit waren gehaald gingen we een keer in de wei rijden, ik stond werkelijk tot mijn knieeën in de sneeuw!
Gelukkig zijn we in een zwijweitje gaan rijden en het hek dicht gedaan, ik wilde aandraven (ze schrok ergens van?) en toen schoot ze aan in volle galop. Zo heeft ze 2 á 3 minuten met mij erop gerend. Ik was eerst nóóit echt nooit bang op haar rug, maar toen ben ik er meteen vanaf gesprongen, toch moeten laten zien dat ze er zo niet van afkwam en nog een rondje rustig gestapt met Femke die erlangs liep. Daarna ontzettend boos op mijn pony, want toen ze eenmaal was geschrokken had ze die minuten niet vol te rennen, ze had allang kunnen stoppen.. Sinds toen is het vertrouwen een beetje weggegaan denk ik.. Dus de keer daarna gewoon weer longeren van tevoren (dan is ze haar energie kwijt) en erop gesprongen. Mijn zit was totaal weg, als ik gewoon wou stappen en een bocht maakte begon ze te draven, ik zat veel te ver naar voor en was niet ontspannen.. Zo ging het een paar keer, staleigenaresse niet echt blij.. Weer een paar keer les gehad en daar ging het super goed! Zelfs les zonder van tevoren te longeren ging kei goed!
Maar als de instructrice er niet bij is (vooral afgelopen maandagavond) was het een ramp.. Het miezerde en Boy (paard wat erbij liep) had last van zijn neus en deed heel de tijd raar met zijn hoofd, daar werd Moonlight nerveus van. (We hadden uiteraard niet gelongeerd van tevoren). Dus ik er maar weer even een paar rondjes langsgelopen, er weer op, erlangs, erop en uiteindelijk maar gaan afzadelen. Staleigenaresse kwam vragen wat er aan de hand was dus ik alles uitgelegd zij vond dat ik haar maar beter kon gaan longeren, nu zodat ze er toch niet makkelijk vanaf kon komen.
Daar had ze een punt maar het vertrouwen ebde meer weg, en in de les ging alles telkens zo perfect.. Gisteravond weer gereden maar alleen aan de longeren gereden (van tevoren ook lekker laten rennen). Iedereen vond dat het goed ging, behalve ik, ze liep niet aan de teugel als ik er niet op lette zat ik weer enorm gespannen.. En dus heel de tijd aan longe gezeten.. Boy kwam er weer bij met de miezer en ging deze keer nog erger dan anders dus moonlight werd weer nerveus.. Toen maar uit gaan stappen (ze was alweer 3 kwartier - uur aan het werk). Maar dat zou in principe allemaal niet nodig geweest zijn..
Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft er iemand tips om het vertrouwen terug te krijgen? Want andersom wordt het vertrouwen waarschijnlijk ook steeds minder..
mijn instructrice heeft al heel wat paarjdes zadelmak gemaakt hoor