Paard op buitenrit vind sneller gaan spannend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Paard op buitenrit vind sneller gaan spannend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 00:28

Mijn paard is een onzeker paard buiten, maar in stap gaat het allemaal erg goed. Hij is niet schrikachtig, maar gewoon onzeker (vooral op nieuwe stukken).
Echter zodra we sneller willen, wordt hij onzeker. Dit uit zich in trager lope/draven tot stilstaan.
Dit is al jaren zo.
Kan dan plotseling op rem gaan bijv. of is met moeite in sneller tempo te rijden. In galop is het nog moeilijker, dan wordt hij steeds gespannender, alsof hij door de snelheid de omgeving niet goed in zich op kan nemen. We rijden altijd alleen.

Herkent iemand dit, zal dit ooit nog beter worden? Het gaat al om een volwassen ervaren paard.

aeolusnr1

Re: Paard op buitenrit vind sneller gaan spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:11

tjaaa mssn gewoon alles weer eens overnieuw aanleren, het lijkt me dat de opleiding van dit paard niet correct is verlopen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:19

Wat me zo te binnen schiet... Ziet het paard wel goed?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:22

je schrijft dat je altijd alleen gaat

wel eens geprobeerd met een heel braaf paard mee naar buiten te gaan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:37

Ben jezelf onzeker op buitenritten?
En wat doet hij met een ander paard erbij?

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:48

mijn jongere paard doet het ook nog wel eens. Ik denk als je geregeld naar buiten gaat word het vanzelf beter.
En een ervaren paard erbij wil ook goed helpen, we rijden veel naast elkaar of wisselen elkaar af met voorop rijden.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:08

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zeker wel met ander braaf paard erbij gereden en toen ging het goed. Ook als bijv iemand voorop fietst is het probleem niet meer aanwezig. Hij wil absoluut niet voorop lopen. Maar door door met andere paarden te rijden wordt het probleem om alleen te kunnen rijden versterkt, dan wil hij liever helemaal niet meer alleen erop uit. Ik wil ook juist graag alleen kunnen rijden, omdat ik in gebied woon waar weinig buitenrij mensen zijn en omdat ik ook gewoon graag alleen rij.
Ik ben niet een onzekere ruiter integendeel, en ook wel ervaren eigelijk. Ik heb paard zo gekocht en dacht dat met veel buitenrijden het wel beter zal worden, maar niet dus. Hij heeft dit probleem ook bij de vorige eigenaren gehad, maar omdat hij toen nog zo jong was leek het toen wel een normaal probleem. Ik respecteer het eigelijk al jaren dat het zo is, maar zou soms toch weleens gewoon met wat meer snelheid willen rijden zonder dat gedoe.
Als hij iets ziet in de verte, bijv groot object dan wiegt hij ook wel met zijn hoofd heen en weer om het beter te kunnen zien. Of dat normaal is bij paarden weet ik niet, maar ik heb niet de indruk dat hij niet goed kan zien. Hij is overigens ontzettend relaxt, braaf en betrouwbaar mits in stap ;-)
We hebben overigens wel een ontzettende goede band.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:18

Mijn paard heeft iets vergelijkbaar. Als we in groep zijn wilt hij niet graag op kop, gaan we alleen en galopperen we vertraagt hij na een tijd. Het is ook onzekerheid want met een ander paard/fiets op kop is er geen probleem. Ik heb niet echt een oplossing... bij mij werkt het wel om kortere stukken te galopperen en ondertussen goed aan te moedigen, dan terug rustig stuk (stap/draf) ertussen, en dan terug een stukje galop. Als hij even probleemloos gegaloppeerd heeft, is zijn onzekerheid min of meer over en kan hij wel even gaan. Maar met andere paarden tesamen heeft hij wel duidelijk liever.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:21

Heel herkenbaar Solleke!

Maar ik vraag mij wel af, welk deel in de basis is dan misgegaan of overgeslagen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:24

Ik weet niet of er meteen iets mist in de basis, mijn paard hangt gewoon erg sterk aan andere paarden. In combinatie met z'n onzekerheid geeft het zoiets denk ik. Héél in het begin, toen ik hem pas had, begon hij zelfs random fietsers te achtervolgen op buitenrit :') De arme fietsers wisten niet wat hen overkwam, maar mijn paard heeft gewoon 'iets' nodig om te volgen.

Dat volggedrag heb ik er steeds meer uitgekregen tot we nu dus zelfs alleen weg van de weide kunnen en buitenritten kunnen maken. Dus heb goede hoop dat als ik blijft oefenen die onzekerheid in galop ook verdwijnt. Maar jij bent er al langer mee bezig vermoed ik?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:35

Haha ook heel herkenbaar, mijn paard achtervolgde eerst ook willekeurig fietsers en wandelaars :-)
Ik ben idd al heel lang (3 jaar) aan het trainen en korte stukjes werkt idd wel. Maar soms is er ook wel weer een terugval waardoor ik weer helemaal opnieuw moet beginnen.
Het is echt veel beter dan jaren geleden hoor, en met jouw berichtje heb ik toch wel goede hoop er nog meer uit te halen.
Hoevaak rij jij buiten dan? En welke methodes en opbouw heb jij gedaan? mag ook via PB als je dat liever doet ;-)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:50

Hoi, ik heb een draver (al bijna 4 jaar) en die doet hetzelfde. Het is de onzekerheid die ik overbreng naar hem. Ik ben gewoon geen zelfverzekerde ruiter. Ik heb al van alles geprobeerd. Centered Riding heeft me deels geholpen, maar ik ga niet meer met hem alleen de straat op. Gaat de Haflinger mee, dan is er niks aan de hand mits ze voorop loopt. Moet de mijne voorop, nou dan is het stress geblazen! In het bos is het dan weer stukke minder, maar door het dorp is het ellende. Gelukkig hoef ik niet veel in het dorp te komen omdat ik aan de rand van de bossen/ruiterroutes zit en dus voorkom ik die situatie maar.
Wat ik ook merk is dat als hij 1x een beetje door mag draven dat hij helemaal adrenaline in zijn bloed heeft en helemaal opgefokt is. Ik heb rustig draven hem echt moeten leren. Endurancewedstrijden gaan ook alleen maar goed met een ander paard voorop.
Soms moet je het dier maar nemen zoals hij is.
Als ik er naast loop is er niks aan de hand.
Ik denk ook dat hij een ruiter moet hebben die geen schrik kent, het liefst een man. Ik heb al een tijdje getwijfeld of hij weg moet, maar uiteindelijk is het zo: hij zal me er nooit vanaf gooien, dus het nerveuze neem ik maar voor lief.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:00

1boefje, maar die van jou wil dus wel lopen zo te horen ;-)
ook ben ik niet onzeker, als je zelf onzeker bent is het denk ik helemaal niet zo'n goede match met een onzeker paard. alhoewel je zo te horen er nog prima mee redt en het hebt geaccepteerd.

ik heb erg goede tips ontvangen ook via PB waar ik wel mee uit de voeten kan, ik heb iig weer hoop dat we er nog meer uit kunnen halen. iedereen bedankt voor de reacties!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:53

Hoe vaak rijden jullie buiten? Ik denk niet dat dit een gebrek in de basis is oid, maar meer gewoon onzekerheid van het paard. Heel vaak naar buiten, veel doen, veel bezig blijven. Misschien eerst hetzelfde rondje steeds herhalen totdat dit goed gaat, dan langzaam maar zeker uitbreiden etc.etc.etc..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 16:50

In de lente / zomer toch zeker wel 4 a 5 keer in de week. In ben nu aan het oefenen om voorop te rijden.
Mijn vriend fietst dan mee. Het ging erg goed, steeds stukjes voorop en dan weer erachter (dat wil ie zo graag...).
Ik moet vooral consequenter zijn en hem gevoeliger aan been maken. Kortom weer nieuwe dingen om toe te passen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:04

Hoe doet hij het als je eerst met de trailer naar een andere locatie gaat en dan gaat rijden? Soms wil dat nog wel helpen :-)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 10:52

Apple, dan is hij helemaal onzeker. Dan let hij wel heel goed op mij, maar merk je dat de spanning van paard de overhand neemt. Als ik overigens met buitenrit dezelfde weg terug ga, dan gaat het wel goed. Op heen weg gaat het dan moeizaam. Meestal rij ik nooit dezelfde route terug.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:14

Probeer anders eens met iemand anders erbij te rijden. Dat de ander voor je kan rijden, zodat je paard kan zien hoe het moet. Dat het galoperen niks is om gespannen voor te raken, aangezien het andere paard het ook gewoon doet, zonder enkel probleem. Het kan helpen, omdat paarden kudde dieren zijn. En aangezien het andere paard voorop loopt gaat hij daar achteraan.

Succes!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 12:39

Loveuggs, dat heb ik heel van gedaan met ander paard rijden. Dan gaat het goed en hij weet ook hoe het moet, en vertoont dan totaal geen spanning. Maar probleem om weer alleen te gaan wordt dan wel weer groter (gewenning). Eigelijk is het idd een paard wat graag samen loopt en alleen erg onzeker is.
Dat stukje wil ik opnieuw proberen te trainen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:48

Wij hebben het indertijd langzaam opgebouwd. Uitstappen alleen, stukjes alleen op buitenrit. Ons voordeel was dat wij toen direct naast het strand staan dus dan heb je ruimte genoeg. Wegrijden van de groep, alleen op pad terwijl er 10 minuten daarna ook een paar mensen dezelfde kant opgingen (zodat, mocht er iets gebeuren, er zeker iemand te paard langs zou komen).

Draven ging slingerend en traag, over galopperen maar niet gesproken :roll: . Echter, op gegeven moment viel het kwartje en konden we plots op normaal tempo draven, later ook galopperen en nu zelfs in snelle galop alleen.
Daar ging nog wel veel aanmoediging (stem) bij, soms stukken achterwaarts als hij ergens niet langs wilde, andere routes zoeken als de oorspronkelijke route volgens hem niet mogelijk was.

Nu is het er vrijwel uit. Ik rij wel altijd met een kort zweepje bij me, dat leg ik dan op zn buiten schouder ter aanmoediging. Soms heeft hij ook dat hij op het pad al wil omdraaien, niets mee te maken, klap op schouder en weer voorwaarts. Soms gaan we ook al hinnikend de eerste helft van de rit op pad. Gewoon negeren, stopt vanzelf weer.

Momenteel kan bijna iedereen (mits de gebruiksaanwijzing bekend is :+ ) met dit paard alleen op buitenrit.

Als advies, volhouden maar en zolang het niet echt gevaarlijk wordt (bokken, naar huis rennen) gewoon maar blijven doen, hopelijk valt het kwartje ooit :-).

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:56

Fijn om de horen Apple ! Gevaarlijk is het gelukkig nog nooit geweest (hooguit staken en achterwaarts lopen), dus gaat vast en zeker goedkomen en je tips ga ik zeker opvolgen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:30

intel_1x schreef:
1boefje, maar die van jou wil dus wel lopen zo te horen ;-)

Regelmatig ook niet :(